Gå til innhold

Crossfit?


.-*C*-.

Anbefalte innlegg

Hei! Noen som har en god enkel grei forklaring på hvordan Crossfit legges opp og kjøres? Har ikke helt 100% forstått konseptet ennå :/ Er det bare meg som syntes dette var komplisert? Eller har jeg bare gått inn på feil sider og lest? anyone? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I crossfit er vel rutine fienden, man skal være klar for det ukjente. HQ (crossfit.com) legger opp til 3 dager trening 1 dag hvile. Hvordan de velger øktene sine vet jeg ikke, kanskje de triller en terning? :)

Uansett så har jeg hørt at de beste crossfitterne ikke følger HQ programmeringen, de velger hellerå trene mere makstyrke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

haters gonna hate.

OM man ser bort fra kipping pullups er Crossfit mer eller mindre enkle til avanserte styrkesirkler med fokus på baseøvelser og en blanding av kondisjon og styrke.

Og en ting skal de, selv om mange er høy på pera (nevn en annen treningsform der de beste ikke er det) så har de god grunn til det. Teknisk dyktighet, muskulær utholdenhet samt eksplosivitet er nøkkelord. Noe som er stikk motsatt av 90% av mengend som trener styrke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossFit er for meg en fantastisk form for trening! Jeg har en solid dose med konkurranseinstinkt, men dessverre ikke så stort om jeg trener alene.. Trenger noen som pusher meg. Derfor er CrossFit supert for meg! Her konkurrer jeg mot meg selv og mot alle andre som kjører den samme økten.

Selve økten, WOD (workout of the day), varierer fra dag til dag. Øktene settes sammen med tanke på de ti grunnferdighetene: kardio, utholdenhet, styrke, fleksibilitet, effekt, hurtighet, koordinasjon, agility, balanse og presisjon. Disse ti er det vanskelig å kombinere i én enkelt treningsøkt, derfor programmeres det gjerne for en måned av gangen, slik at man jobber med alle i løpet av en tidsperiode.

Som nevnt over, er rutine fienden (i motsetning til hva man finner i de fleste andre treningsopplegg). Her er det om å gjøre å lære kroppen til å takle det uventede, akkurat som ute i det virkelige liv.

Her er link til CrossFit Norge sine hjemmesider, og deres beskrivelse av hva CrossFit er:

http://www.crossfit-norge.no/?page_id=2

Jeg anbefaler å ta en titt =) Men husk, har du først prøvd CrossFit er det fort gjort å bli hekta :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossFit er for meg en fantastisk form for trening! Jeg har en solid dose med konkurranseinstinkt, men dessverre ikke så stort om jeg trener alene.. Trenger noen som pusher meg. Derfor er CrossFit supert for meg! Her konkurrer jeg mot meg selv og mot alle andre som kjører den samme økten.

Selve økten, WOD (workout of the day), varierer fra dag til dag. Øktene settes sammen med tanke på de ti grunnferdighetene: kardio, utholdenhet, styrke, fleksibilitet, effekt, hurtighet, koordinasjon, agility, balanse og presisjon. Disse ti er det vanskelig å kombinere i én enkelt treningsøkt, derfor programmeres det gjerne for en måned av gangen, slik at man jobber med alle i løpet av en tidsperiode.

Som nevnt over, er rutine fienden (i motsetning til hva man finner i de fleste andre treningsopplegg). Her er det om å gjøre å lære kroppen til å takle det uventede, akkurat som ute i det virkelige liv.

Her er link til CrossFit Norge sine hjemmesider, og deres beskrivelse av hva CrossFit er:

http://www.crossfit-norge.no/?page_id=2

Jeg anbefaler å ta en titt =) Men husk, har du først prøvd CrossFit er det fort gjort å bli hekta :D

OH ;D tusen takk for respons! Dette må jeg jo bare prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Crossfit får unødvendig mye pepper. Om du kan trene, har innarbeidet god teknikk i øvelsene som brukes, så er det ingenting som tilsier at ikke crossfit kan gi deg noe du ikke får ved vanlig trening. Det er jo ikke nødvendig å utføre WOD, trene 3 dager, 1 hvile osv, selv om du velger å trene på et crossfitsenter.

Nå skal et nevnes at jeg selv ikke trener crossfit, så dette er på ingen måte et forsøk på å forsvare mine egne valg. Jeg trener dog sammen med folk som trener crossfit, så vet litt hva det går i. Glem alle skrekkeksemplene fra youtube. Å dømme crossfit på grunnlag av det blir like dumt som å dømme styrketrening på bakgrunn av en video av en som kjører knebøy med pukkelrygg.

Om målet ditt er å bli sterkere, bygge muskelmasse eller noe annet spesifikt, så er ikke crossfit noe for deg. Om målet ditt er å trene allsidig, f.eks. som supplement til idrett eller bare for å trene variert og holde deg i form, så kan crossfit absolutt være det du leter etter.

De fleste som trener crossfit kjører også styrkeøkter ved siden av. Det er ingenting som tilsier at disse treningsformene ikke kan utfylle hverandre. Den økte styrken vil gjøre crossfitøvelsene lettere, og den intensive crossfittreningen vil kanskje hjelpe deg til å dra noen ekstra repetisjoner på styrketrening pga økt utholdenhet.

Selv om jeg ikke trener crossfit, så vil jeg absolutt påstå at jeg innimellom trener crossfitinspirert. Intervaller med styrkeøvelser, der du kjører flere øvelser etter hverandre før du tar pause ligner absolutt på crossfit, og det samme gjelder f.eks. bakkeløping.

Om du lurer på noe mer om crossfit kan du kontakte Even Opsal her på forumet, han har mye informasjon om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om målet ditt er å bli sterkere, bygge muskelmasse eller noe annet spesifikt, så er ikke crossfit noe for deg. Om målet ditt er å trene allsidig, f.eks. som supplement til idrett eller bare for å trene variert og holde deg i form, så kan crossfit absolutt være det du leter etter.

Må kommentere dette med idrett. Hvis du vil bare ha noe å gjøre ved siden av, så for all del gjør Crossfit hvis du vil. Vil du bli bedre i idretten din, er ikke Crossfit for deg. Enhver idrett har helt spesifikke fysiske krav, og det eneste fornuftige er å planlegge treningen slik at du blir bedre i kvalitetene idretten din krever. Crossfit er i essens tilfeldig, og et dårlig valg for idrettsutøvere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må kommentere dette med idrett. Hvis du vil bare ha noe å gjøre ved siden av, så for all del gjør Crossfit hvis du vil. Vil du bli bedre i idretten din, er ikke Crossfit for deg. Enhver idrett har helt spesifikke fysiske krav, og det eneste fornuftige er å planlegge treningen slik at du blir bedre i kvalitetene idretten din krever. Crossfit er i essens tilfeldig, og et dårlig valg for idrettsutøvere

Du kan trene crossfitinspirert og absolutt få det idrettsspesifikt. Eksplosive øvelser, korte pauser, høy intensitet. Kan komme med mange idretter som drar nytte av dette. Husk at du helt fint kan velge hvilke crossfitøkter du velger å utføre, du trenger ikke å velge den med kipping-pillups til du spyr, du kan f.eks. heller velge den med prowlerløping og powercleans ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...