Gå til innhold

Crossfit?


.-*C*-.

Anbefalte innlegg

Hva er poenget med å gi ut slike WOD når en ikke skal velge dem? Når en uansett skal velge øvelser som passer sin idrett? Kan man ikke da heller bare velge øvelser som er enda mere spesifisert mot sin idrett, og ikke bare generelle CF øvelser som er bra mot sin idrett? Hvorfor skal man absolutt kalle det crossfit?

Jeg er ikke i mot Crossfit, mye gøy øvelser og en blir sprek. Men feks for en fotballspiller, golfer, soldat eller andre, så må de trene spesifikt på sine oppgaver og ikke bare "crossfitte"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er poenget med å gi ut slike WOD når en ikke skal velge dem? Når en uansett skal velge øvelser som passer sin idrett? Kan man ikke da heller bare velge øvelser som er enda mere spesifisert mot sin idrett, og ikke bare generelle CF øvelser som er bra mot sin idrett? Hvorfor skal man absolutt kalle det crossfit?

Jeg er ikke i mot Crossfit, mye gøy øvelser og en blir sprek. Men feks for en fotballspiller, golfer, soldat eller andre, så må de trene spesifikt på sine oppgaver og ikke bare "crossfitte"..

Fordi ikke alle WODer kan være tilpasset en spesiell utøvers behov. Og det er her menneskets evne til å tenke selvstendig kommer inn i bildet. At noe er lagt ut som en WOD betyr ikke at DU må trene akkurat denne økten.

Som jeg sa i forrige svar, om du kaller det crossfit eller hva som helst spiller jo ingen rolle. Man kan jo sette sammen en økt med markløft, noen olympiske øvelser og deretter chins/dips og kalle det en WOD uten at øvelsene blir dårligere av den grunn. Man kan utføre en og en øvelse, eller alle sammen som en form for sirkeltrening utifra hvilke målsetninger man har med økten. Fremdeles er det irrelevant hva man kaller det, så å kverulere på selve begrepet crossfit ser jeg rett og slett ikke meningen med. Som jeg sa i sted, det som teller er hva du ender opp med å gjennomføre når du er på trening, ikke hva du kaller det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om problematikken ved diskusjonen kun er semantisk og/eller et definisjonsspørsmål. Sånn sett ser jeg godt poengene til begge parter. Hvor slutter en sammensetning øvelser å være crossfit? Er det kun det at en kaller noe for en WOD som gjør det til crossfit? Er crossfit definert utifra at en følger bestemte WOD's, eller er filosofien bak hva en ønsker å oppnå?

Et par åpne spørsmål her, som kanskje ikke har vondt av å bli besvart.

Ellers, anser jeg, poenget med WOD som en måte å utfordre seg selv på. Gjerne på et nivå som ikke bare inneholder styrke, eller bare inneholder kondisjon, men en blanding. Det sagt har jeg aldri prøvd crossfit selv. Jeg holder meg til vektløfting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvem som mente det var en jævla god idé å utføre pull-ups med jævligst mulig teknikk, jeg ser virkelig ikke hvilke fordeler kipping pull-ups har framfor stricte pull-ups, samme går vel for muscle-ups også...

Foruten det, så syns jeg crossfit er en veldig effektiv type trening. Men, skal man først begynne med crossfit, så burde man vite hva man driver med før en slenger seg på øveleser man har null peiling på, sukk:

http://www.youtube.com/watch?v=NnnOWfj2TW4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvem som mente det var en jævla god idé å utføre pull-ups med jævligst mulig teknikk, jeg ser virkelig ikke hvilke fordeler kipping pull-ups har framfor stricte pull-ups, samme går vel for muscle-ups også...

Foruten det, så syns jeg crossfit er en veldig effektiv type trening. Men, skal man først begynne med crossfit, så burde man vite hva man driver med før en slenger seg på øveleser man har null peiling på, sukk:

http://www.youtube.com/watch?v=NnnOWfj2TW4

haha fy faen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipping pull-ups kan en diskutere inn og ut i evigheter - og nei det er ikke noe styrke eller muskulært utbytte av de. (Om det er så er det minimalt og fordelt utover andre steder enn ryggen.)

Men å slenge ut videoer som slår sammen de dårligeste løftene en finner i CrossFit blir også feil, for disse finner du på et vanlig gym. Jeg kan nok nevne et ekstremt høyere antall dårlige løft som jeg har sett på vanlige treningstudioer enn det jeg har sett på CrossFit boxene i Norge. Senest i dag så jeg "markløft" på gymmet jeg trener på utenom CrossFit boxen, og den "markløften" var utført med ryggen som en halvkule............

Dessuten, det er over 3000 CrossFit boxer i verden for øyeblikket. Det vil alltid være noen useriøse og de som ikke har peilling på løfting som du ser i videoen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kipping pull-ups kan en diskutere inn og ut i evigheter - og nei det er ikke noe styrke eller muskulært utbytte av de. (Om det er så er det minimalt og fordelt utover andre steder enn ryggen.)

Men å slenge ut videoer som slår sammen de dårligeste løftene en finner i CrossFit blir også feil, for disse finner du på et vanlig gym. Jeg kan nok nevne et ekstremt høyere antall dårlige løft som jeg har sett på vanlige treningstudioer enn det jeg har sett på CrossFit boxene i Norge. Senest i dag så jeg "markløft" på gymmet jeg trener på utenom CrossFit boxen, og den "markløften" var utført med ryggen som en halvkule............

Dessuten, det er over 3000 CrossFit boxer i verden for øyeblikket. Det vil alltid være noen useriøse og de som ikke har peilling på løfting som du ser i videoen :)

Hehe, mente ikke å bruke videoen slik, men, brukte det som et eksempel på hvor viktig det er å fokusere på teknikk, spesielt innefor crossfit hvor mange av øvelsene kreves at det utføres riktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, mente ikke å bruke videoen slik, men, brukte det som et eksempel på hvor viktig det er å fokusere på teknikk, spesielt innefor crossfit hvor mange av øvelsene kreves at det utføres riktig...

Hehe, da er vi enig! I Norge er det ganske mye sikkerhet rundt dette, de boxene jeg vet om kjører nybegynner kurs i opptil fire uker for å lære medlemmene de grunnleggende løftene i en CrossFit økt. Vektløfterkurs er også noe en ser på de fleste gymmene, i Bergen hentes det inn gode vektløftere til disse kursene f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke akkurat 4 uker spesielt god tid på å lære seg så teknisk krevende løft som rykk og støt. Det spørs selvfølgelig på hvor mange ganger i uka det trenes, men alle har sine begrensninger.

For øvrig ikke spesielt imponert over teknikken til Froning i frivendingene i videoen over. Se på ryggen i startposisjonen. Fy. Synes også rumpa går noe fort opp i forhold til skuldrene. Men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det sa jeg aldri. Jeg driver ennå ekstremt mye teknikktrening selv på rykk og støt for femte måneden på rad så :) Det som blir brukt hos nybegynnere er rykk med kettlebell og vending med medisinball. Rykk og støt kommer på mer avanserte timer.

Ja, Fronning kan nok forbedre vendingen sin litt på det du sier. Det så jeg også, men tatt i betraktning at fyren hadde konkurrert tidligere på dagen og drar 205 eller 215 i mark også der så er det ikke såååå gale :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke akkurat 4 uker spesielt god tid på å lære seg så teknisk krevende løft som rykk og støt. Det spørs selvfølgelig på hvor mange ganger i uka det trenes, men alle har sine begrensninger.

For øvrig ikke spesielt imponert over teknikken til Froning i frivendingene i videoen over. Se på ryggen i startposisjonen. Fy. Synes også rumpa går noe fort opp i forhold til skuldrene. Men men.

Enig i at 4 uker er kort tid til å lære seg komplekse øvelser.

Frivendingene til Froning er bedre enn det meste jeg ser av frivendinger på gymmet, og det har nok også litt å si at han løfter ganske tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men at det er bedre enn hva en ser på gymmet bør jo nærmest være en selvfølge da det er en sentral øvelse i hva han konkurrerer i. Sånn sett går det an å argumentere for at den burde være mer sammenlignbar med vektløfteres frivendinger enn gymgåeres frivendinger. :) At det er tungt er vel ingen unnskyldning. En ser ikke Klokov slurve med startposisjonen selv om han løfter over 200kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...