Gå til innhold

BCAA-Tråden


Lachfaderen

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd den. Opplever at jeg får mere energi å presterer bedre på gymet. Er ikke så vant til å bruke PWO men den fungerer fint for meg! (y)

De har den på tilbud på fitnesslife

http://fitnesslife.no/kosttilskudd/pre-workout/extreme-pre-workout.html

Skulle til å kjøpe derfra, helt til jeg så frakt-kostnaden på 99kr. Da lønte det seg visst å handle på x-life med fri frakt :) Men takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...
Har hørt at man får ganske bra fokus av å drikke bcaa under treningen. Hva mener dere om det? er litt usikker på om det er verdt å investere i :p

nei BCAA hjelper nada på fokus. Det er aminosyrer, og har ingenting med fokus og hjernen å gjøre. Om noe, så kan det hjelpe til på stølhet i musklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe nei det er ikke lett i denne fitnessjungelen. Men for det første så avsluttes artikkelen med å reklamere for et BCAA-produkt. Vil du kalle artikkelen for objektiv da? For det andre så er referansene til denne artikkelen bare henvisning til andre lignende artikler, dermed ikke forskning.

Det er så altfor lett å reklamere produkter med å slenge inn halv sanne opplysninger. Et eksempel er brød hvor det står "sunt og godt brød" forran(de er nødt å skifte påstandene om i disse dager). Hvem kan garantere at noe er godt? Red Bull blir i disse dager saksøkt for å opplyse at en får vinger av å drikke redbull... and the list goes on and on.

At BCAA i seg selv kan gi økt fokus er bullshit. Med mindre du teller med placeboen bro'en vil få av å bare lese det på boksen.

Poenget er: ikke kjøp BCAA for økt fokus. Da kjøper du heller et pwo produkt(som mange ganger inneholder BCAA).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Begynte for kort tid siden med proteinpulver og kjøpte også en liten pakke med BCAA fordi jeg har tendens til å bli veldig støl. Tenkte det var verdt et forsøk. Har ikke prøvd BCAA ennå, men de to gangene jeg har tatt en proteinshake rett etter trening ble jeg ikke støl i det hele tatt - dette var EKSTREMT overraskende for min del.

Er det pga BCAA i proteinpulveret at jeg ikke ble støl? Det var proteinisolat av 50 % myse og 50 % kasein. I så fall var det jo litt waste of money med ekstra BCAA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette er en god artikkel om BCAA:

http://fitnesslife.no/artikler/hvorfor_burde_du_ta_bcaa/

Kjenner det rykker litt i skeptikerrefleksene når jeg leser påstander som "- Rett bruk av BCAA booster proteinsyntesen i kroppen med opp til 350 %" og "Hypen rundt BCAA er berettiget! Et tilskudd av BCAA vil ta din trening til nye høyder hvis du bruker dette tilskuddet riktig." uten en eneste referanse. Selvfølgelig kommer de også med den helt objektive anbefalingen av et produkt de tilfeldigvis selger selv også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Per definisjon vil ergogene tilskudd ha en prestasjonsfremmende effekt, dette ved å øke den fysiologiske/farmakologiske effekten og dermed øke prestasjonen. BCAA har ikke evidensgrunnlag for å falle inn under denne kategorien. Sånn helt tilfeldig så er jeg også vokst opp med grunderen av fitnesslife.no og vi er barndomsvenner. Han lenker til sekundærkilder som igjen har subjektive forfattere med tolkninger av metabolismen og konkluderer fritt derifra bidrar til ingenting. Spekulasjon er spekulasjon.

The Central Fatigue, kort fortalt baserer denne seg på at under fysisk aktivitet hvor glykogenlagrene gradvis tømmes vil BCAA bli muskelens foretrukne kilde for energi. Dette kan igjen kunne føre til en økning av serotonin-nivåer i blodet og potensielt føre til trøtthet i muskulatur. BCAA “konkurrer” mot de samme transportproteinene som tryptofan for å krysse blod-hjerne-barrieren og den økte mengden serotonin kan potensielt føre til økt grad av tretthet. Denne hypotesen fikk utslag ifra studier på mus, hvor effekten ble observert. Det har deretter blitt gjort flere studier med tvetydige resultater og mange studier finner ingen ytterlige effekt når BCAA ble inntatt før og under trening. Når det gjelder demping av muskelsårhet, på folkemunne kalt for “DOMS” (delayed onset muscle soreness) er trenden den samme, noen studier finner en liten positiv effekt hos relativt utrente menn. At utrente i større grad opplever stølhet er velkjent for de fleste og ved tomme glykogenlagre (studiedesignet er ofte gjort på fastende individer) er sjansen større for at vedkommende opplever “mindre trykk på trening”.

Det sterkeste indikasjonen er hos triatlon-utøvere, disse igjen har en så utrolig påkjenning for mennekekroppen at overførbarheten er begrenset til målgruppen for kosttilskuddbransjen. Har man fokus på trening så vil det være mulig å gjøre endringer via kosten som helhet. Men så har vi jo dette å servere behagelige løgner og lure seg selv til å tenke "Det kan jo ikke skade å prøve".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Prøver lykken her i ett håp om at tråden ikke er helt utdødd :p

Ser en del forskjellig rundt omkring når man bør ta BCAA. Har fått tak i Bcaa produkt fra gymgrosisten som også inneholder glutamin. Når er det egentlig best og ta ett slikt produkt? Det står ingenting på pakken om når på dagen det bør brukes, bare hvordan det skal blandes og at det kan taes 1-2 ganger om dagen.

+ Hvis det er best og ta bcaa etter trening. og man først har styrke også kjører 30 min cardio rett etterpå, skal man da ta bcaa før cardio?

+ om det er post-workout, kan man blande bcaa med proteinshaken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta 2 gram før trening og 2 gram etter. Og på dager uten trening tar du 4 gram fordelt ut over dagen som det passer deg.

Om BCAA har noe for seg når en spiser nok proteiner ellers i løpet av dagen, er en annen diskusjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har et spørsmål jeg angående BCAA, kanskje noen har et svar?

BCAA er vel hovedsaklig en energikilde for muskler (?), ettersom de kan omgjøres til andre substrater som det kan produseres energi utifra. Dersom man skal bygge muskler, så vil jeg anta at man trenger et fullt proteintilskudd, hvis man tar tilskudd, kontra BCAA som kun inneholder 3 aminosyrer. Ville det ikke vært mere effektivt å ta f.eks. medium-chain fatty acids istedet, ettersom at dette også blir brukt som energisubstrat for muskler under trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål jeg angående BCAA, kanskje noen har et svar?

BCAA er vel hovedsaklig en energikilde for muskler (?), ettersom de kan omgjøres til andre substrater som det kan produseres energi utifra. Dersom man skal bygge muskler, så vil jeg anta at man trenger et fullt proteintilskudd, hvis man tar tilskudd, kontra BCAA som kun inneholder 3 aminosyrer. Ville det ikke vært mere effektivt å ta f.eks. medium-chain fatty acids istedet, ettersom at dette også blir brukt som energisubstrat for muskler under trening?

BCAA er essensielle aminosyrer. Og inneholder det vi mener er de 3 viktigste aminosyrene for muskelvekst. Hensikten med BCAA er ikke å bruke det som en direkte energikilde med å bruke det til muskelvekst og holde proteinsyntesen igang.. Energien muskler bruker er glukose, derav en av grunnen til at vi spiser karbs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
1 time siden, Jon T. H. Salte skrev:

Sikkert diskutert før. Men den danske teksten anbefaler altså 2,2 g om dagen. Dei andre kan anbefale opp mot 6,6 g to gonger om  dagen. Eg er ikkje redd eller noko konspirasjonsteoretisn, eg blei bare nysgjerrig. Nokon som veit? 

1508066318684960058736.jpg

Hvis du har et nogenlunde vettugt kosthold så får du i deg mer enn nok BCAA gjennom mat. Tilskudd av dette vil da i praksis være dyr fun-light med kult navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...