Gå til innhold

BCAA-Tråden


Lachfaderen

Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Hei - har skumlest mye av tråden her, men finner ikke helt noe som gjelder meg - så da spør jeg heller og håper noen kan gi meg et godt svar :)

Vil JEG ha noe som helst utbytte av å tilføre BCAA i mitt kotshold?

Jeg vurderer dette fordi jeg har forstått det slik at BCAA kan hjelpe med å holde på muskelmassen, altså at jeg ikke bryter den like lett ned ? Jeg trener styrke 3 ganger i uka, spinning (intervaller) 1 gang, og løper 1-2 ganger i uka. Målet er å bli sterkere og vedlikeholde evt. bygge litt muskler. Kardio fordi jeg ELSKER det, og skal løpe skåla opp i høst. Har god kontroll på maten (ernæringsfysiolog kostplan på oppmot 2800 kcals på aktive dager) og treningen (PT-oppføling på styrkebiten). Så jeg får i meg nok mat, som regel. Og jeg driver heller ikke med noe faste-tull (TULL = for meg i alle fall..!). SÅ er det da noe poeng i BCAA? Jeg spør fordi jeg har lest så mye bra om dette, men så blir jeg usikker da de fleste som bruker dette gjør det fordi de trener fastende (?).

og om jeg i så fall skal teste dette: pulver eller piller? Noen produkter som er bedre enn andre (kvalitet + smak) ?

På forhånd - TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å lese meg opp rundt dette med BCAA. Tar dette selv grunnet "faste-tull". Har ikke funnet noe som helst god begrunnelse for å ta dette med mindre man trener fastende. Da også under tvil. Siden du har god kontroll på kosthold er det neppe noen grunn for deg å ta det. Hadde jeg visst det jeg gjør i dag hadde jeg muligens ikke startet med BCAA før fastende trening heller, men siden jeg er i gang og dette er en del av treningsrutinen min holder jeg på det enn så lenge.

Smaksmessig foretrekker jeg Xtend sin Watermelon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å lese meg opp rundt dette med BCAA. Tar dette selv grunnet "faste-tull". Har ikke funnet noe som helst god begrunnelse for å ta dette med mindre man trener fastende. Da også under tvil. Siden du har god kontroll på kosthold er det neppe noen grunn for deg å ta det. Hadde jeg visst det jeg gjør i dag hadde jeg muligens ikke startet med BCAA før fastende trening heller, men siden jeg er i gang og dette er en del av treningsrutinen min holder jeg på det enn så lenge.

Smaksmessig foretrekker jeg Xtend sin Watermelon.

Det. Pluss Lime lemon smaker mye bedre etter min mening.

Inb4 "hva søren? du er jo svart"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - har skumlest mye av tråden her, men finner ikke helt noe som gjelder meg - så da spør jeg heller og håper noen kan gi meg et godt svar :)

Vil JEG ha noe som helst utbytte av å tilføre BCAA i mitt kotshold?

Jeg vurderer dette fordi jeg har forstått det slik at BCAA kan hjelpe med å holde på muskelmassen, altså at jeg ikke bryter den like lett ned ? Jeg trener styrke 3 ganger i uka, spinning (intervaller) 1 gang, og løper 1-2 ganger i uka. Målet er å bli sterkere og vedlikeholde evt. bygge litt muskler. Kardio fordi jeg ELSKER det, og skal løpe skåla opp i høst. Har god kontroll på maten (ernæringsfysiolog kostplan på oppmot 2800 kcals på aktive dager) og treningen (PT-oppføling på styrkebiten). Så jeg får i meg nok mat, som regel. Og jeg driver heller ikke med noe faste-tull (TULL = for meg i alle fall..!). SÅ er det da noe poeng i BCAA? Jeg spør fordi jeg har lest så mye bra om dette, men så blir jeg usikker da de fleste som bruker dette gjør det fordi de trener fastende (?).

og om jeg i så fall skal teste dette: pulver eller piller? Noen produkter som er bedre enn andre (kvalitet + smak) ?

På forhånd - TAKK!

Du vil ha ca 0 nytte av bcaa om du har nok proteiner i kostholdet ditt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Fikk en boks BCAA i tablettform, og har tenkt å prøve ut periodisk faste. Leser at jeg skal ta 10 gram BCAA før trening, og så 10 gram hver time frem til jeg begynner å spise(?). Jeg trener i hovedsak før klokken 10 de dagene jeg trener, så da blir det noen timer før første måltid.

Hvordan skal jeg dosere tablettene?

De jeg har er BCAA+ fra Proteinfabrikken, og der står det maks 5 hver dag. I fem tabletter blir det til sammen 3675mg fordelt over L-Leucine, L-Isoleucine og L-Valine. Og det er vel litt over 3,5 gram bare? Skal jeg dytte i meg 10 tabletter i timen, til og med når anbefalt døgndose er 5 tabletter? Virker som pulver er et bedre alternativ ut fra hva jeg har lest meg frem til, men jeg kommer ikke til å kjøpe noe mer før jeg har brukt opp denne boksen :)

Hadde ikke så lyst til å bla gjennom 13 sider med diskutering for å kanskje (?) finne ut av spørsmålet mitt, ikke skyt meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en boks BCAA i tablettform, og har tenkt å prøve ut periodisk faste. Leser at jeg skal ta 10 gram BCAA før trening, og så 10 gram hver time frem til jeg begynner å spise(?). Jeg trener i hovedsak før klokken 10 de dagene jeg trener, så da blir det noen timer før første måltid.

Hvordan skal jeg dosere tablettene?

De jeg har er BCAA+ fra Proteinfabrikken, og der står det maks 5 hver dag. I fem tabletter blir det til sammen 3675mg fordelt over L-Leucine, L-Isoleucine og L-Valine. Og det er vel litt over 3,5 gram bare? Skal jeg dytte i meg 10 tabletter i timen, til og med når anbefalt døgndose er 5 tabletter? Virker som pulver er et bedre alternativ ut fra hva jeg har lest meg frem til, men jeg kommer ikke til å kjøpe noe mer før jeg har brukt opp denne boksen :)

Hadde ikke så lyst til å bla gjennom 13 sider med diskutering for å kanskje (?) finne ut av spørsmålet mitt, ikke skyt meg!

bcaa er unødvendig å ta, om du har et gødt kosthold

om du først skal bruke BCAA. ta 5 sånnetabs med drikke før trening og 5 etter trening- brukte dem selv før, merket absolutt ingen forskjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bcaa er unødvendig å ta, om du har et gødt kosthold

Jeg synes ikke kostholdet mitt er spesielt "gødt", men jeg prøver i det minste å gjøre noe med det. Har aldri trent noe særlig før, aldri brydd meg om kosthold heller, så det hadde vært fint om jeg kunne fått et mer utdypende svar på hvorfor det er unødvendig i et "gødt" kosthold, og gjerne hvordan en kan få et "gødt" kosthold.

Og for å legge til hvorfor jeg vil prøve å spise etter periodisk faste så er det fordi jeg har en arbeidssituasjon som gjør at jeg ikke kan spise imellom 10-16. Kan til nøds hvis det er rolig, hive i meg noe mat rundt klokken ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oh wow takk for et utdypende og flott svar. Akkurat det jeg var ute etter.

Noen andre som vil prøve seg?

Ingen av de tre forgrenende AS (bcaa) fungerer som den begrensende aminosyren i de aller fleste matvarer. All mat med proteiner har som regel et nok innhold av dette. Flere forskjellige kornsorter kan være eksempler her. Havre skiller seg ut da den i tillegg har et høyere innhold av essensielle AS lysin. Man spiser sjeldent et måltid homogent og personer som allerede har et fokus på en sunnere kost har ofte flere forskjellige gode proteinkilder til hvert måltid. Proteinpulver har uansett mer enn nok innhold av BCAA og ser du vurderer dette også. Om jeg skulle ha valgt hadde jeg lett tatt sistnevnte. (Om jeg ikke hadde fått dette dekt av kosten, som jeg gjør. :) )

Kort fortalt så får du dekket det mer enn nok via kosten og det er uansett begrenset hvor mye muskelvev metaboliserer dette, men et typisk norsk kosthold vil gi tilstrekkelige mengder. Ved periodisk faste så vil man som regel ha store måltider, som igjen resulterer i lengre tid før opptaket er ferdig. Vi har en slags "BCAA-basseng" i blodplasma på 70-100gram. Svært mye av dette kan bli resirkulert imellom måltidene og her er total energibalanse også av betydning. Treningstatus er også av betydning og jo bedre trent jo mer effektiv vil den endogene proteinsyntesen være, slik at behovet vil bli noe lavere. Mer/oftere er heller ikke nødvendigvis synonymt med bedre og det er holdepunkter at en for ofte stimuli kan gi en refraktorisk respons. Dvs det er bedre å la plasmanivåene være fastende så stimulere større enn å "ta hver time" eller lignende. Kroppen er uansett veldig flink til å adaptere seg og det er nok ikke noen hokuspokus her.

Det er også verdt å nevne at grunnet BCAA metabolisme så kan det ha noe for seg under ekstremt hard fysiske påkjenninger. Dette er det svææært få som faller inn under og metodikken for å teste dette er i tillegg vanskelig. Men anbefalingene for mange av disse er å ha fulle glykogenlagre og supplementere så godt det lar seg gjøre med energirike drikker. (Sistnevnte har strengt talt relativ dårlig dokumentasjon angående hvordan man velger å reklamere for dette.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinpulver har uansett mer enn nok innhold av BCAA og ser du vurderer dette også. Om jeg skulle ha valgt hadde jeg lett tatt sistnevnte.

Med pulver mente jeg ikke proteinpulver, men BCAA i pulverform.

Mer/oftere er heller ikke nødvendigvis synonymt med bedre og det er holdepunkter at en for ofte stimuli kan gi en refraktorisk respons. Dvs det er bedre å la plasmanivåene være fastende så stimulere større enn å "ta hver time" eller lignende. Kroppen er uansett veldig flink til å adaptere seg og det er nok ikke noen hokuspokus her.

Hva betyr "refratorisk"? Resten av ordene tror jeg at jeg forstår! :p Synes det er så rart at alle sider jeg leser på, hvor det står om periodisk faste og å trene fastende, så står det at BCAA er fint og flott? Ett sted stod det noe om at hvis du trente fastende så ville musklene brytes ned i større grad enn hvis du hadde tatt BCAA før du dro på den treningen. Er det også bare tull og tøv?

Jeg ser iallefall for meg at denne boksen kanskje kan være hjelp til å starte med PF, da jeg iallefall kanskje får en placebo-effekt som hjelper meg å holde ut til jeg faktisk kan spise :) (Forresten; Tusen takk for at du tok deg tiden til å skrive! Setter veldig pris på det!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krokoline: Bare hyggelig. :) Ved en for mye ofte stimuli så kan dette føre til at plasmanivåer sjeldent rekker å falle til basalnivå. Dette kan gi en svekket/mindre effektiv respons for den muskulære proteinsyntesen. Denne pathwayen (lang kaskade av flere reaksjoner) er ikke kartlagt. Men lettest forklart så blir denne mindre effektiv (muligens "mettet" og da refraktorisk) om den blir for ofte stimulert; eks 10-20 gram EAA hver 2 time +/- kontra 20-30 EAA hver 3 timer.

En strategi ved periodisk faste er også å trene fastende. Men her er det viktig å ha med i betraktning at svært mange av disse har gigantiske måltider like før leggetid som akkurat gjør fastende trening mulig. Om du velger slikt så vil det nok være mer hensiktsmessig å ha et måltid relativt raskt etterpå med energi og nok proteiner og dette vil i seg selv være nok. Men det er nok ikke nødvendig å ta BCAA føre og dette vil utgjøre lite om noe forskjell. Om å trene fastende byr på sånne problemstillinger så kan man også stille spørsmålet om dette i det hele tatt er hensiktsmessig til å starte med. For man kommer ikke unna at nok og ofte ernæring vil gi anabole tilstander.

Her må man uansett se an og ha et åpent rom for å gjøre endringer; ernæringstatus, hvor hard trening etc vil avgjøre om behovet er til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte BCAA en gang fra gymgrossisten, det smakte så HØGG at jeg endte med å kaste hele skiten...

Gå for kaplser, mye bedre :)

Blir litt vell mye triksing og mixing når du skal ha protein shakes, gainere, PWO, bcaa og what not... :whistle:

En håndfull med piller går ned litt lettere...

Men long story short:

264cfig4.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

Gjest QueenWinther

Jeg har ikke prøvd den - men BCAA gjør ikke at du går opp i vekt, men det skal visst hjelpe for å beholde muskelmasse når du spiser i underskudd (rett meg på dette, anyone?). Dermed kan man si at det hjelper på nedgang av fettprosent så lenge du har kontroll på kostholdet ditt - du vil ikke gå ned når du begynner med BCAA, men heller ikke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bcaa hjelper hverken til vektnedgang eller oppgang. Om en derimot skal ned i vekt er bcaa et fint verktøy som et antikatabolt kosttilskudd. At noe er antikatabolt betyr bare at den er med på å motvirke muskeltap, noe som er vanlig i mindre til større grad på diett, så det er rett det du sier QueenWinther <ahttp://forum.fitnessbloggen.prod.hw.no/uploads/emoticons/default_smile.png' alt=':)'> Jeg har selv prøvd den bcaa'en Loke the king og synes den smakte bra. Å si noe selv i hvilken grad bcaa funker blir alt for upresist og ren gjetning.Bakgrunnen for at folk bruker bcaa bør være ene og alene for at forskning støtter bruken av den til en hvis grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd Xtrem Muscle Speed?

http://www.x-life.no/products/xtrememuscle-speed-250g

Jeg har prøvd den. Opplever at jeg får mere energi å presterer bedre på gymet. Er ikke så vant til å bruke PWO men den fungerer fint for meg! (y)

De har den på tilbud på fitnesslife

http://fitnesslife.no/kosttilskudd/pre-workout/extreme-pre-workout.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...