Gå til innhold

BCAA-Tråden


Lachfaderen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Står ikke noe om de som var med i undersøkelsen fikk i seg nok protein i undersøkelsen der:p Er det som er poenget mitt ^^ Bortkasta penger hvis man får i seg nok protein fra gode proteinkilder ;p

Men for all del, you can do whatever u want :)

Tror det er greit å anta at "athletes" får i seg nok proteiner. Sikkert derfor det var de som var testgruppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved 1-2 timers normal trening oksiderer en såpass lite FAS at jeg ikke ser behovet for å ha FAS i sirkulasjon før treningen om en spiser innen rimelig tid etterpå eller har gjort det før. Selv ved faste er oksidasjonen egentlig minimal og lett reverserbar.På den andre siden - hva en har et fysiologisk behov for og hva som KAN være hensiktsmessig er to litt forskjellige ting. Kan en trene litt hardere med FAS-tilskuddet og beholde kraftuviklingen bedre gjennom økten? Opplever en subjektivt å ha mer energi, trener hardere og dermed forbedrer resultatene noe?

Då prøver eg utan ein periode og ser korleis det går. Har ikkje opplevd noko placeboeffekt av det. Om eg ikkje har bruk for BCAA så droppar eg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at for de fleste er det unødvendig. Det er punkt 1. Femte gangen vi finner ut vi er enige om det?

Videre argumenterer jeg for at det kan være hjelpsomt i enkelte tilfeller på grunn av funksjonen akutt inntak av FAS kan ha i gitte situasjoner. Dette går da vekk fra generelle anbefalinger om at 'BCAA gjør deg swole' til at dersom x og y kan FAS gjøre z.

Om en hele tiden ignorerer konteksten og premissene for en påstand men argumenterer tilbake på et generelt grunnlag kommer en ingen vei.

/Ignore Asle:

post-3316-14440897957211_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Finnes det studier som viser at tilført BCAA utover adekvat proteininntak er gunstig for proteinsyntesen til mennesker?

Jeg har ikke hørt om det, og det er også en del av argumentasjonen. Det handler ikke kun om rotter vs. mennesker.

Dessuten er det et fåtall her på forumet som har lest nok studier til å kunne uttale seg så mye om det. Derfor lar jeg ofte Alan Aragon og andre som vet mer enn meg tenke litt for meg, og refererer argumentene deres.

Det kan hende at BCAA er gunstig, men inntil det er bevis for det synes jeg ikke at kosttilskuddsprodusenter skal kaste slikt etter tenåringer som heller ville brukt lommepengene sine på andre ting hvis de visste mer om saken.

Nå har jeg enda ikke kommet over disse studiene enda, men baserer synet mitt på mye det samme som det. Du kan til tross for dette ikke fullstendig overse Layne Norton sine studier til tross for svakhetene ved disse. Og som Asle sier gjennom tråden, så ser du det kun i sammenheng med muskelvekst, litt som Alexander93 i denne tråden. Selvom BCAA responsen til enkelte folk kan være subjektiv så er ikke dette nødvendigvis en dårlig ting, og dette må tas hensyn til. Tror en god del folk hadde vært overrasket over at det ikke er svært mye som skiller placebogruppen i forhold til gruppen som får et virkestoff i henhold til legemidler.

Hvis noen opplever at de over en lengre periode får mer ut av treningene sine hvor de tar BCAA på forhånd(eller liknende), fremfor et null-inntak til tross for at de har et relativt høyt proteininntak fra gode kilder, så vil det jo være mer hensiktmessig å ta tilskuddet for å øke treningstrivelsen og dermed den generelle prestasjonsevnen. Videre så vil dette føre til bedre resultater. Så ja, jeg er enig med det, det er alt for mye reklame rundt BCAA i forhold til hva det fortjener, men en fullstendig avfeiing av tilskuddet i en hver situasjon er ikke fortjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"you dont even lift" fordi jeg ikke tar BCAA? For all del, fortsett å ta dine BCAA du, jeg får i meg nok BCAA gjennom protein. But be my guest.

Helt serr. Troller du nå? For jeg nekte å tro at noen ikke kan forstå det Asle har sagt gjentakende ganger:

Om en hele tiden ignorerer konteksten og premissene for en påstand men argumenterer tilbake på et generelt grunnlag kommer en ingen vei.

Helt enig i at for de fleste er det unødvendig. Det er punkt 1. Femte gangen vi finner ut vi er enige om det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg enda ikke kommet over disse studiene enda, men baserer synet mitt på mye det samme som det. Du kan til tross for dette ikke fullstendig overse Layne Norton sine studier til tross for svakhetene ved disse. Og som Asle sier gjennom tråden, så ser du det kun i sammenheng med muskelvekst, litt som Alexander93 i denne tråden. Selvom BCAA responsen til enkelte folk kan være subjektiv så er ikke dette nødvendigvis en dårlig ting, og dette må tas hensyn til. Tror en god del folk hadde vært overrasket over at det ikke er svært mye som skiller placebogruppen i forhold til gruppen som får et virkestoff i henhold til legemidler.

Hvis noen opplever at de over en lengre periode får mer ut av treningene sine hvor de tar BCAA på forhånd(eller liknende), fremfor et null-inntak til tross for at de har et relativt høyt proteininntak fra gode kilder, så vil det jo være mer hensiktmessig å ta tilskuddet for å øke treningstrivelsen og dermed den generelle prestasjonsevnen. Videre så vil dette føre til bedre resultater. Så ja, jeg er enig med det, det er alt for mye reklame rundt BCAA i forhold til hva det fortjener, men en fullstendig avfeiing av tilskuddet i en hver situasjon er ikke fortjent.

Jeg så det kun i sammenheng med muskelvekst fordi det var det som ble diskutert :p. Og det er vel ikke den lille prestajonsfremmende effekten folk er interessert i når de kjøper BCAA.

Alan Aragon skal ha skrevet i en nylig research review at rotter ikke var noen god modell for menneskelig muskelproteinsyntese. Og i den virkelige verdenen spiser ikke folk utelukkende hurtigopptagelig protein heller. Tviler også på om Layne hadde pushet BCAA så hardt hvis han hadde en annen arbeidsgiver og det ikke var hans egen forskning, men det er nå så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Trenger litt hjelp.. Har akkurat bestilt denne http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/chained-bcaa-hardcore-180-kapsler

BCAA Hardcore fra Chained Nutrition. Målet mitt er å gå ned litt i fettprosent og opp i muskelmasse.

Så spørsmålet mitt er egentlig, når bør jeg ta BCAA om dagen?

Anbefalt dosering: Innta 3 kapsler 2 ganger daglig. Treningsdager: På tom mage med en gang før og direkte etter økten. Hviledager: På tom mage mellom større måltider.

Jeg går skole og drar til skolen 07:00 og kommer hjem igjen 16:30 så lurer på hvordan dette kan passe inn med BCAA.

Tenker at siden det står på tom mage før og direkte etter økten på treningsdager, og jeg spiser middag 16:30 når jeg kommer hjem, så bør jeg vel da trene tidligst kl 19:00 for å få ha en ''tom mage'' når økten starter, og da ta 3 kapsler før og 3 etter.

Så er det hviledagene.. Som sagt er det skole og alt, så må vel ha denne med meg i skolesekken.. Men her lurer jeg på når jeg skal innta kapslene? Kan jeg ta første dose 06:40 for så å spise frokost 07:00-07:10? Og når skal andre dose tas, jeg tenker enten ca 16:00 på tur hjem fra bussen, dette passer godt siden jeg spiser lunsj i 11 tiden. Eller bør jeg vente med dose nr.2 til utpå kvelden i 7-8 tiden?

Og om dette ikke er så lurt med mine doserings''tider'' så kom gjerne med forslag. Har boksen med meg overalt, så jeg tar det når dere anbefaler jeg bør ta det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et utrolig dumt spørsmål angående bruk av BCAA.

Har forstått det slik at en av de mange virkningene av bruk, er at blant annet testosteronnivået øker (som jo er veldig ålreit for damer som ønsker å bygge muskler, sånn som meg). Litt skeptisk ble jeg da jeg leste dette på Store Norske Leksikon: "Økt produksjon av testosteron hos kvinner kan føre til hirsutisme hvor det er økt hårvekst i ansiktet, på brystet, magen og på innsiden av lårene. "

Er ikke sikker på om "økt produksjon av testosteron" er det som skjer når man begynner med BCAA-tilskudd, men at noe skjer med testosteron-nivået er jo klart. Kan ikke si at tanken på meg selv med skjegg, hårete kasse, veiviser og krøllete lårhår er særlig tiltrekkende! Noen som har noen tanker rundt eller erfaringer med dette?

Mvh Redd for hår

hahaha, hvis du ska opp i dem nivåene der dette skjer må man opp i konsentrerte nivåer via sprøyter . detter er IKKE noe du trenger være bekymret for ved BCAA. jeg tar den som man kjøper i pulverform fra gymgrosissten/IHerb som heter BCAA Xtend http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/xtend og har ik merket til dette. Bruker det FØR trening ca 30 min før økten hvis siste måltid er for 2-5 timer siden fra jeg begynner å trene slik at kroppen ikke skal spise av musklene i stedet for bygge muskler under en økt jeg ikke orker spise noe måltid før jeg ska ha en økt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen produkter som er lov å selge i Norge som øker testosteron. Bcaa er forgrenede aminosyrer, som vistnok skal være vits i å ta om du trener på tom mage, ikke noe bolemiddel.

Ta pillene dine og slapp helt av (: Er det lov å selge , funker det ikke, for hadde det funket hadde det vært ulovlig:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...