Gå til innhold

Hvor mye "burde" jeg løfte?


Gjest

Anbefalte innlegg

Yo!

Jeg er en mann på 23 år som er 1.73 høy og veier nå rundt 70 kilo (ganske smal så, ektomorf). Hvor mye burde jeg kunne løfte på disse øvelsene innen et år? Kan nevne at jeg suger i frontbøy og er en del sterkere i markløft.

Markløft

Frontbøy (med stopp, middels bredde på beina)

Skråbenk

hvis jeg kjører 5x5 og hva burde jeg klare som 1RM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Her har du Michael Boyle's styrkemål:

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/so_you_think_you_know_strong&cr=

"Bench press: 1.25 to 1.5 x bodyweight (250 to 300 pounds for a 200 pound athlete)

Clean: 1.25 to 1.5 x bodyweight (same as above)

Front squat: 1.5 to 1.75 x bodyweight (300 to 350 pounds for a 200 pound athlete)

One-leg squat: 0.5 x bodyweight for 5 reps

Chin-up: 0.5 x bodyweight for a single rep"

Eric Cressey mener at alle friske menn under 50 kan klare 180kg i mark med 2 års god trening. Så om ett år ligger du kanskje på en 140-50 i mark, hvis du trener bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har du Michael Boyle's styrkemål:

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/so_you_think_you_know_strong&cr=

"Bench press: 1.25 to 1.5 x bodyweight (250 to 300 pounds for a 200 pound athlete)

Clean: 1.25 to 1.5 x bodyweight (same as above)

Front squat: 1.5 to 1.75 x bodyweight (300 to 350 pounds for a 200 pound athlete)

One-leg squat: 0.5 x bodyweight for 5 reps

Chin-up: 0.5 x bodyweight for a single rep"

Eric Cressey mener at alle friske menn under 50 kan klare 180kg i mark med 2 års god trening. Så om ett år ligger du kanskje på en 140-50 i mark, hvis du trener bra

Kult! Da har jeg litt mer å gå etter! :) Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremgang og mål

For personer som er interessert i å bygge en flott kropp, noe jeg antar mesteparten av mine lesere er, vil relativ styrke være det desidert beste målet på fremgang og kvaliteten på fysikken.

Før jeg ser et fotografi av en klient, kan jeg enkelt få et relativt godt bilde av hvordan han eller hun ser ut ved å vite vekt, høyde og styrke. Relativ styrke er derfor den parameteren vi kommer til å bruke for å definere fornuftige standarder for fremgang, som vil fortelle deg om du har kukerundtsyndrom eller ikke.

Styrkemål: middels

I løpet av to år med konsekvent styrketrening med et fornuftig treningsprogram, burde en gjennomsnittlig mann kunne oppnå følgende styrkenivå:

Benkpress: kroppsvekt x 1,2

Chins/pullups: kroppsvekt x 1,2 (eller 8 repetisjoner med kroppsvekt)

Knebøy: kroppsvekt x 1,6

Markløft: kroppsvekt x 2

Klippa ut av kukerundtsyndromet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode svar av Larskr og Hans Fredrik, og nokre til.

Til dei med "morsomme" svar: Greit å vere morsom av og til, men blir det mye av dette forsvinner det konstruktive og informative preg Fitnessbloggen har bygd opp! Så smartasses, hold kjeft! (Begynner med meg selv, starting now).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult! Da har jeg litt mer å gå etter! :) Takk!

skal sies at dette er hva Boyle mener man bør klare for å kalle seg "sterk". Kan nok ta mer enn ett år, men det er noe å sikte etter.

her har du en med mer oppdelt tidsramme, men jeg synes den er litt konservativ, på enkelte øvelser, og litt ambisiøs på andre

http://treningsfysiolog.com/2010/05/27/hva-er-god-styrke/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal sies at dette er hva Boyle mener man bør klare for å kalle seg "sterk". Kan nok ta mer enn ett år, men det er noe å sikte etter.

her har du en med mer oppdelt tidsramme, men jeg synes den er litt konservativ, på enkelte øvelser, og litt ambisiøs på andre

http://treningsfysiolog.com/2010/05/27/hva-er-god-styrke/

En svakhet ved de anslagene på den siden du linker til er vel at det ikke tas høyde for hvor stor personen er. Man kan jo ikke forvente at en man på 70 kg skal løfte like mye som en man som veier 105 kg og er et hode høyere. Her synes jeg relativ styrke er et mer hensiktsmessig mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...