Gå til innhold

Fordeler og ulemper ved knebøy


pro9

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Jester

"There is never an absolute answer to everything, except of course that you have to do your squats." -Ripptoe

Ellers, +1 Oddis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slenger meg på:

Ulemper:

Ved feil teknikk så kan man bli skadet

Ved for stort ego kan man bli skadet

Teknisk "krevende"

Fordeler:

Funksjonell styrke i alt som gjelder underkropp. Løping, hopping, løfting +

Styrket beinbygging (Kan forhindre benskjørhet ved bruk at tyngre vekter)

Økt hormonrespons (Mere testosoron for gutta øker effektiviteten på andre øvelser)

Sterkere i hele kroppen. Hofter, lår, legger, nedre rygg, øvre rygg, magemuskler +

Sterke i andre øvelser. Som benkpress, stående ro, markløft m.m

Forebygger skader ved riktig teknikk

Kan reparere skader i knær og rygg

Økt forbrenning

Squat and run hills!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uææ, ser mange på treningssenteret der jeg trener som "hopper opp og ned" som mannen i videoen over. Slenger på tunge vekter, ser veldig fornøyde ut der de driver og svetter nesten ikke en dråpe. Ved siden av ser du meg med halvparten av belastningen, svetter så det spruter og med ræva i parketten.

Er det noen ulemper hvis knebøy er utført med riktig teknikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Er det noen ulemper hvis knebøy er utført med riktig teknikk?

For å komme med noen sitater fra en mann jeg stoler på:

"Yes, if you squat wrong it fucks things up. If you squat correctly, those same fucked-up things will unfuck themselves."

"The full squat is a perfectly natural position for the leg to occupy. That's why there's a joint in the middle of it, and why humans have been occupying this position, both unloaded and loaded, for millions of years. Much longer, in fact, than quasi-intellectual morons have been telling us that it's "bad" for the knees."

"There is simply no other exercise, and certainly no machine, that produces the level of central nervous system activity, improved balance and coordination, skeletal loading and bone density enhancement, muscular stimulation and growth, connective tissue stress and strength, psychological demand and toughness, and overall systemic conditioning than the correctly performed full squat."

0624_trainer3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uææ, ser mange på treningssenteret der jeg trener som "hopper opp og ned" som mannen i videoen over. Slenger på tunge vekter, ser veldig fornøyde ut der de driver og svetter nesten ikke en dråpe. Ved siden av ser du meg med halvparten av belastningen, svetter så det spruter og med ræva i parketten.

Er det noen ulemper hvis knebøy er utført med riktig teknikk?

En åpenbar ulempe er at det er grusomt slitsom. Det gjelder forøvrig trening generelt. I tillegg kommer risikoen for å bli svett, slik Oddis nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er begrensende, i forhold til kunnskap, å være så dogmatisk som Rip er hva knebøy angår. Det sagt, mannen har peiling og jeg respekterer han. Det er derimot kanskje mulig at sitatene er tatt litt ut av kontekst?

Det er åpenbart at enkelte er biomekanisk bedre formet for å utføre knebøy enn andre. Først og fremst forutsettes det at en snakker om en dyp knebøy (forbi parallell). Det kan argumenteres for denne typen knebøy. Et argument vil være at dersom en går så langt ned som hamstringsene tillater deg å gå, så vil dybden alltid være konsistent som medfører større kontroll over belastningen og progresjonen. Et annet praktisk argument er at det er mye lettere å kaste fra seg stanga bak ryggen i en dyp bøy enn i en parallell. Det er også slik at en dyp knebøy er mye tyngre å utføre enn en parallell knebøy, og at en derfor ikke trenger like høy belastning på sener og ledd for å få like høy belastning på musklene. Dette er et prinsipp som generaliserer til flere øvelser. Det er alltid bedre for kroppen å trene med full bevegelsesbane (ROM) enn å legge på flere kg og kutte ned på bevegelsesbanen. Det er også slik at dype knebøy tar mindre på ryggen enn parallell knebøy av samme grunn. Nettopp fordi en vil bruke mer vekt på parallellbøy og derfor må bruke ryggen mye mer til å stabilisere. Pluss at ryggen må være mye rettere.

En så enkel ting som lengden på lårbenet vs. lengden på overkroppen har mye å si for skaderisikoen i øvelsen. Lengden på leggbenet har også noe å si, men dette er mulig å kompansere litt for ved å f.eks. bruke vektløftersko. Dersom en har lange lårben og relativt kort overkropp vil en få enormt mye dreiemoment på korsryggen fordi det er umulig å ha tyngdepunktet bak hælen i bunnposisjon av en knebøy. Dersom en derimot har kortere lårben og lengre overkropp ("optimal vektløfterbygning") er det mye lettere å holde overkroppen rett, og derfor minimere dreiemomentet på korsryggen. Når en bruker vektløftersko vil vinkelen mellom leggbenet og bakken bli mindre som nødvendigvis vil føre til at tyngepunktet vil flytte seg nærmere over hælen uten at en må kompansere med horisontal bevegelse i ryggen.

Så dersom en kanskje ikke er helt "predisponert" for å gjøre knebøy vil en se at sannsynligheten for skader vil øke. Og her er det viktig å bite i seg ordet "sannsynlighet". En må da spørre seg om det er verdt å ta den risikoen, i og med at øvelsen utvilsomt har enormt mange fordeler. Selvfølgelig er det jo også veldig individuelt. Misforstå meg rett, knebøy er en fantastisk øvelse, men enkelte vil ikke risikere like mye på å prøve en annen variant: Frontbøy, ettbensbøy, Zercher, osv. Det kan også være en idé og leke litt rundt med rykkbøy fordi den er så nådeløs i forhold til vinkelen mellom rygg og gulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som aldri egentlig har kjørt knebøy. Jeg har starta å prøve litt andre øvelser i det siste. Og nå kjører jeg benk, roing etc. som en del av programmet. MEN knebøy er jeg så skeptisk til grunnet en gammel skade i kneet. Er det noen som har erfaringer med lignende? Kjører dere andre øvelser, eller er det bare å gønne på? Så feks hvor dypt PLYO gikk på knebøya sine, og jeg trur ikke kneet mitt hadde klart det om jeg ville engang :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som aldri egentlig har kjørt knebøy. Jeg har starta å prøve litt andre øvelser i det siste. Og nå kjører jeg benk, roing etc. som en del av programmet. MEN knebøy er jeg så skeptisk til grunnet en gammel skade i kneet. Er det noen som har erfaringer med lignende? Kjører dere andre øvelser, eller er det bare å gønne på? Så feks hvor dypt PLYO gikk på knebøya sine, og jeg trur ikke kneet mitt hadde klart det om jeg ville engang :(

Jeg har blitt mye bedre i knærne etter jeg begynte å kjøre knebøy :)

Det er ikke dype knebøy som ødelegger knærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler:

Mer kraft i beina=raskere på kortere distanser+bedre spenst+bedre arbeidsøkonomi ved lengre løp

Sterkere ben=positivt i alle idretter

lår=kult

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ulempe er belastningen knebøy er på ryggraden, uavhengig av man gjør det korrekt eller ikke. Jeg er enig med at Ripptoe er alt for dogmatisk i forhold til knebøy. Man er faktisk veldig utsatt for skader, umiddelbare skader ved feil teknikk, slitasje over tid selv med korrekt teknikk. Dessuten, hvor ofte ser du egentlig noen med god knebøy teknikk? De siste 2 årene har jeg trent ved 4 forskjellige sentere, og jeg har sett 1 (!) person gjøre en teknisk korrekt knebøy med respektabel belastning.

Michael Boyle, som anses av mange som strykecoachenes Michael Jordan, gikk vekk fra knebøy til fordel for frontbøy for mange år siden, pga ryggbelastning. I de siste år, bruker han ikke frontbøy engang, bare ettbeinsøvelser, hovedsaklig Bulgarske utfall. Han mener han får langt mer ut av den øvelsen med langt mindre belastning av ryggraden. Han forklarer her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å få inn teknikken med bare stanga i går. Og jeg blei sliten bare av det haha. Var riktignok etter flere sett på 200 kg i beinpress, men still øvelsen virka rimelig bad ass. Trur jeg hadde blitt helt kake av 70-100 kg på det der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...