Gå til innhold

Ned i vekt til sommeren?


marphil

Anbefalte innlegg

Mulig jeg tenker for mye :p hehe. men nå skal jeg liksom bare deffe i 5-6 uker frem til sommeren.

Til høsten av skal jeg spise "alt jeg klarer" omtrent, og skal bulke :) Har visse konkrete mål på styrkefronten jeg vil klare til nyttår. Men nå er det egentlig kun å gå ned i fettprosent til sommeren som teller.

Var egentlig godt på vei, men ble slått ut av en kraftig lungebetennelse, og ble sengeliggende en stund. Da raste kiloene (primært musklene) ned.. og alt rakna :p

Skjønner! Da vil jeg anbefale å ligge høyt på proteinene, lavt på karbohydratene og høyere på fett;) Det er fantastisk effektivt! I tillegg er det jo viktig å trene bra med styrke, for å unngå for mye muskelsvinn. Du bør gange kroppsvekten din med 2-2,5. Det tallet du får er antall gram proteiner du bør få i deg hver dag! 100g proteiner er alt for lite. Du er gutt, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du sookie, jeg har PT og jeg ligger på 103 gram protein og han sa det var mer enn nok protein, og så lenge en ikek går ned mer enn 0,5 til 1 kg i uken så mister man ikke muskler, mange som ikke trener styrke og

Det er mange delte meninger om dette, Musikkpia:) Gutter er ofte litt mer opptatt av styrketrening enn jenter. Og man må jo ta kaloriene sine fra et sted også! Skal man ned i vekt er det bedre å spise litt for mye proteiner enn litt for mye karbohydrater. Da blir man også mettere;) Sunn mat inneholder jo ofte mye proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner! Da vil jeg anbefale å ligge høyt på proteinene, lavt på karbohydratene og høyere på fett;) Det er fantastisk effektivt! I tillegg er det jo viktig å trene bra med styrke, for å unngå for mye muskelsvinn. Du bør gange kroppsvekten din med 2-2,5. Det tallet du får er antall gram proteiner du bør få i deg hver dag! 100g proteiner er alt for lite. Du er gutt, ikke sant?

Er gutt ja.

1,70 høy, veier per dags dato ca 72 kg,. og fettprosent på tipper 18-20%

Vet jeg burde få i meg ca 1,8-2,2g proteiner per kg kroppsvekt.. men sliter litt med det.

Kan eventuelt supplere med mer proteinshakes. har kosttilskudd for 2 år stående hjemme ;)

For å få energi og overskudd til treningsøktene bruker jeg Preworkout, samtidig som jeg går på (tulleproduktet) Technutrition BRENN, tar CLA og Omega-3 utenom. :-)

musikkpia28 , det er også stor forskjell fra jenter og gutter. Jenter trenger ikke samme mengden proteiner per kg kroppsvekt i forhold til gutter vedr muskelvekst/styrketrening.

Om en går ned 0,5-1,0 kg kroppsvekt i uken, vil uansett noe av dette være muskler. Målet er jo at så lite av dette som mulig skal være muskler. Da er det viktig med riktig kosthold og riktig trening :) Men noe muskler vil uansett forsvinne i vektnedgang (for personer med et normalt utgangspunkt. Det finnes alltid unntak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er gutt ja.

1,70 høy, veier per dags dato ca 72 kg,. og fettprosent på tipper 18-20%

Vet jeg burde få i meg ca 1,8-2,2g proteiner per kg kroppsvekt.. men sliter litt med det.

Kan eventuelt supplere med mer proteinshakes. har kosttilskudd for 2 år stående hjemme ;)

For å få energi og overskudd til treningsøktene bruker jeg Preworkout, samtidig som jeg går på (tulleproduktet) Technutrition BRENN, tar CLA og Omega-3 utenom. :)

musikkpia28 , det er også stor forskjell fra jenter og gutter. Jenter trenger ikke samme mengden proteiner per kg kroppsvekt i forhold til gutter vedr muskelvekst/styrketrening.

Om en går ned 0,5-1,0 kg kroppsvekt i uken, vil uansett noe av dette være muskler. Målet er jo at så lite av dette som mulig skal være muskler. Da er det viktig med riktig kosthold og riktig trening :) Men noe muskler vil uansett forsvinne i vektnedgang (for personer med et normalt utgangspunkt. Det finnes alltid unntak)

Høres bra ut. Noen muskler vil forsvinne ja..Det kan du ikke unngå;) Men det er jo bare å bygge de på igjen når høsten kommer! Du er ikke så glad i kjøtt eller? :p Er jo masse proteiner og hente der. Og i egg også. Men proteinpulver fungerer også bra. Det spiller ingen rolle hvor du tar proteinene fra, så lenge du får dem i deg(y) Mager kesam med fun light er også en god kilde. Den er jo ikke så mektig heller, hvis du liker den slags. Men rent kjøtt er bra for deffen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe :p Er glad i kjøtt jo ;) Akkurat benytta meg av tilbudet på Coop Mega, og kjøpt 6 kg koteletter ;) 6 kg koteletter, så blir MYE kjøtt fremover :)

Skjærer de rent for fett / bein, så blir det ca 26-27g proteiner og ca 7g fett per 100g. ;)

Nå har jeg akkurat spist frokost/lunch = Fjordland, ca 450 kcal. 13 g fett. Og så har jeg spist en vaniljekesam mager 300g, og 400g jordbær i ;) (Flink eller? :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er deres syn på ferdigmat (f.eks Fjordland, Toro Tomatsuppe, Tikka masala på glass osv) i forhold til resultater? Er det hemmende?

Husker Silje Mariela er en stor motstander av det. Jeg tar noen ganger sjappe løsninger (f.eks Fjordland ;) ) når tid/ork krever det.

*applaus* til deg XtrM . Klempeflink :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er deres syn på ferdigmat (f.eks Fjordland, Toro Tomatsuppe, Tikka masala på glass osv) i forhold til resultater? Er det hemmende?

Husker Silje Mariela er en stor motstander av det. Jeg tar noen ganger sjappe løsninger (f.eks Fjordland ;) ) når tid/ork krever det.

*applaus* til deg XtrM . Klempeflink :D

Hehe :) Takker ^_^

Mitt syn? hmm, så lenge det inngår i kcal,fett,karbs og proteiner iløpet av dagen så ser jeg ikke helt problemet. er jo folk som har "slanka" seg kun med ferdigretter fordi det er så lette å telle kalorier med. Men det er nokså mye salt i det, så ville nok ikke spist det "for" ofte.. men passer du på hva du totalt får i deg, ser iallefall ikke jeg problemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er deres syn på ferdigmat (f.eks Fjordland, Toro Tomatsuppe, Tikka masala på glass osv) i forhold til resultater? Er det hemmende?

Husker Silje Mariela er en stor motstander av det. Jeg tar noen ganger sjappe løsninger (f.eks Fjordland ;) ) når tid/ork krever det.

*applaus* til deg XtrM . Klempeflink :D

Spiser aldri fjorland! Syns det er alt for mye dritt i det i forhold til å lage maten selv + jeg er ganske glad i å lage mat, så fjordland tar jo bort mye av gleden! Også er det ganske dyrt også.. Men posesupper, posesauser og tikka masala på glass bruker jeg en del av! Alt for mye ork å drive å lage det selv :p Men jeg lager alltid tomatsaus til pasta eller gryteretter osv. selv da, og kan gjerne lage supper om jeg har god tid :) Men ting som krever mange forskjellige ingredienser som jeg gjerne ikke bruker til vanlig blir litt for dyrt, i forhold til å bare kjøpe det ferdig (y)

Jeg tenker at det er litt samme det med tanke på vektnedgang, så lenge jeg holder meg innenfor kaloriene jeg skal ha, men det er jo såklart bedre for kroppen å slippe all slags konserveringsstoffer! Jeg får heller lage all mat selv når jeg en vakker dag blir trophy wife og slipper å jobbe, og har vaskehjelp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er deres syn på ferdigmat (f.eks Fjordland, Toro Tomatsuppe, Tikka masala på glass osv) i forhold til resultater? Er det hemmende?

Husker Silje Mariela er en stor motstander av det. Jeg tar noen ganger sjappe løsninger (f.eks Fjordland ;) ) når tid/ork krever det.

*applaus* til deg XtrM . Klempeflink :D

Jeg tar også avstand fra pose/pulvermat og halvfabrikata. Dette fordi jeg er veldig glad i rene råvarer. Jeg liker å vite hva jeg putter i meg, samtidig som jeg vil ha god kvalitet på makronæringsstoffene. Det er rett og slett for mange livsstilsykdommer ut og går til at jeg vil spise for mye av ferdigmat. Det er jo selvfølgelig helt ok av og til, men jeg prøver å styre unna;) Godteri derimot! Hehe. Det er jeg mer glad i. Og gjærbakst:ROFLMAO: Men det er samme ideologi her også. Helgemat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter med å spise nok idag :bored: Har spist både frokost, lunsj, mellommåltid og middag nå nettopp, men ligger bare på 1000 kcal :eek: Hmmm

Heldige du! Spis noe litt godt da vel til kvelds. :)

Selv gikk matsjuken over stokk og stein, så lagde meg noe pasta. Sånn er livet. Vært flink ellers så. :) Bedre enn godteri. (butikken er ondskapen selv på slike dager...) Tror det er eksamens/treningsstresset som siger innpå. Har hatt en del fritid i dag, og automatisk reaksjon var godterisjuk. Flaks fritid blir ikke-eksisterende de neste tre ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj altså.... har vært på farten i hele dag, rakk bare spise en porsjon havregrøt før vi begynte å stresse rundt.

Så kom tida for middag, men da var klokka så mye at jeg ikke rakk lage ordentlig middag (ungene skulle legge seg, og mannen og jeg hadde mye mer å gjøre) så det ble bare til at vi kastet en ferdigpizza i ovnen. Det er omtrent det eneste vi får i begge ungene uten diskusjon, så det var mye av grunnen, tatt i betraktning tiden vi hadde på oss...

Så der ble det jammeneg ferdigpizza... tar meg ikke bryet med å regne kalorier på slike ting, men vet jo at der blir altfor mye...

Men på den positive siden har jeg vært enormt aktiv i dag, da! Løp en tur allerede før klokka var halv 6 i dag tidlig, og har vært på beina hele dagen, løftet tungt og generelt gjort mye.

Sååå... får vel ikke ha altfor dårlig samvittighet lell, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige du! Spis noe litt godt da vel til kvelds. :)

Selv gikk matsjuken over stokk og stein, så lagde meg noe pasta. Sånn er livet. Vært flink ellers så. :) Bedre enn godteri. (butikken er ondskapen selv på slike dager...) Tror det er eksamens/treningsstresset som siger innpå. Har hatt en del fritid i dag, og automatisk reaksjon var godterisjuk. Flaks fritid blir ikke-eksisterende de neste tre ukene.

Ja, det er jammen meg ikke ofte jeg må "tvinge" meg til å spise mer, så det var en hyggelig forandring :p Endte opp med restene av kesam boksen med limesmak, en halv boks druer, en rute sjokolade som kjæresten sitter og spiser på, og vurderer om jeg skal unne meg selv en skål med yoghurt is.. Og enda er det 200 kcal igjen :bored:

Slike dager kommer iblant, så da er det bare å gjøre det beste utav dem! Pasta er definitivt innafor en gang i blandt, hvertfall fremfor godteri (y) Jeg sliter sånn når jeg sitter å leser konstant, for alt hjernen min tenker på er matmatmat. Uansett om jeg nettopp har spist vil den konstant ha mer! Plutselig har jeg lest en hel side uten å registrere hva jeg har lest, fordi jeg heller har fantasert om hva jeg skal lage til middag.. :cautious:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike dager kommer iblant, så da er det bare å gjøre det beste utav dem! Pasta er definitivt innafor en gang i blandt, hvertfall fremfor godteri (y) Jeg sliter sånn når jeg sitter å leser konstant, for alt hjernen min tenker på er matmatmat. Uansett om jeg nettopp har spist vil den konstant ha mer! Plutselig har jeg lest en hel side uten å registrere hva jeg har lest, fordi jeg heller har fantasert om hva jeg skal lage til middag.. :cautious:

Kjenner den følelsen! Noe som hjelper for meg er å tygge tyggis, Doc eller liknende. Og spise jevnlig, selvfølgelig. Studere på tom mage er...tungt. Og så går det jo Pepsi Max og kaffe på høykant, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner den følelsen! Noe som hjelper for meg er å tygge tyggis, Doc eller liknende. Og spise jevnlig, selvfølgelig. Studere på tom mage er...tungt. Og så går det jo Pepsi Max og kaffe på høykant, da...

Samme her! Pepsi max, kaffe, frestabletter og Dent er det et himla stort forbruk av fortiden.. Pleier aldri å være så veldig sulten mens jeg leser siden jeg pleier å bruke mat som belønning når jeg har lest en viss mengde :p Men kjenner med en gang når det er lenge siden jeg har spist, da er det umulig å sette bokstaver sammen til et forståelig ord..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...