Gå til innhold

vondt i armene/hendene under markløft


Kristinea

Anbefalte innlegg

Dere er ikke aleine. Har nettopp begynt å trene markløft og strakmark, har aldri vært så støl i underarmene jeg. Tenkte at nå hadde jeg gjort noe veldig veldig feil, men det er tydeligvis flere som sliter med det samme. Jeg ble støl i underarmene av teknikktrening med 30 kg. Sukk. Men skal gi dette litt tid, så kommer det seg nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk å løft så mye som mulig med vanlig grep, og gå over til låsegrep/alternerende grep eller liknende når du ikke klarer mer med ordinære. Slik sørger du for å fortsatt ha progresjon og dermed utsette det eventuelle problemet som oppstår når "spesialgrepet" ditt ikke lenger er godt nok.

Ellers er jo deadholds som Alexander V nevner en god ide :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke større sjanse og få Skadet biceps med låsegrep? "bicep tear"

Mixed Grip eller hva det blir kalt har den negative siden ved strekt biceps (arm i underhåndsgrep) samt liten dreining i ryggen.

Dette kan forhindres ved å kjøre mixed grip med begge armene (altså du bytter, vanesak) eller å kjøre dette på tyngste.

Eventuelt kan reimer brukes på sluttsett. Magnesium kan brukes uansett da dette ikke svekker grepet nevneverdig.

Min mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra forslag her:) Sliter selv med grep når belastningen blir større, men har funket bra for min del å kjøre deadholds. Kan være greit å bruke låsegrep, men som nevnt av Tor har også jeg hørt at det kan føre til skjevheter i ryggen hvis man ikke varierer på grepet. Kjør overhåndsgrep og uten remmer så langt det går;) Vil uansett få veldig mye igjen for denne øvelsen....så sant det blir utført korrekt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har samme problem med grepet under markøft. glipper lett når det blir for tungt. har brukt mixed grep i det siste og det funker fint, men hvis det fører til skjevheter i ryggen eller at den ene armen blir sterkere enn den andre, så bør jeg jo ikke gå for det lengre?:huh: skal teste ut låsegrepet, og deadhold.. men hvordan utføres den øvelsen egentlig? finner ikke noe når jeg søker på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og deadhold.. men hvordan utføres den øvelsen egentlig? finner ikke noe når jeg søker på det.

Deadholds utføres slik:

Men jeg anbefaler at du begynner med litt lettere vekt.

Kan også utføres med overhåndsgrep selvsagt.

Ang. skjevheter i ryggen: Andy Bolton og Konstantinovs trener konsekvent med høyre hånd supinert. Det er minimalt med rotasjon i overarmen som følge av supinert/pronert grep, denne bevegelsen foregår først og fremst i albuen.

Les denne: http://stronglifts.com/7-ways-increase-deadlift-grip-strength/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere høyrehendte her som kjører overhåndsgrep på høyre hånd og underhåndsgrep på venstre? Det er det som føles naturlig for meg, men det normale er vel å gjøre det motsatt.

Jeg foretrekker også en supinert venstre hånd, og er høyrehendt. Så du er ikke alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såå frustrert ( føler jeg alltid kommer med noe negatvit men..:p) holder ikke ut og glipper stanga etter 40 x 8 reps.:eek: ( ja vet jeg er svakere enn svakest) Sjekket dette, da det ble anbefalt å kjøre vanlig grep så langt det går , for så å ta mixed. Så etter en runde med 8 reps på 40kg, må jeg bruke mixed. MEN så har jeg også fått med meg at man skal bytte på , hvem hånd som tar under og over. Og problemet igjen da, er at jeg klarer ikke overhånd på venstre og under på høyre..Så jeg lurer på hva jeg skal gjøre? Hvor store er sjangsene for å bli skeiv, om man ikke bytter på hendene? Burde jeg starte med reimer? Vet at det jeg burde fokusere på, er å bli sterke i grepet. Men jeg finner bare ikke tiden til å skulle stå å holde i stenger til jeg dør...:eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såå frustrert ( føler jeg alltid kommer med noe negatvit men..:p) holder ikke ut og glipper stanga etter 40 x 8 reps.:eek: ( ja vet jeg er svakere enn svakest) Sjekket dette, da det ble anbefalt å kjøre vanlig grep så langt det går , for så å ta mixed. Så etter en runde med 8 reps på 40kg, må jeg bruke mixed. MEN så har jeg også fått med meg at man skal bytte på , hvem hånd som tar under og over. Og problemet igjen da, er at jeg klarer ikke overhånd på venstre og under på høyre..Så jeg lurer på hva jeg skal gjøre? Hvor store er sjangsene for å bli skeiv, om man ikke bytter på hendene? Burde jeg starte med reimer? Vet at det jeg burde fokusere på, er å bli sterke i grepet. Men jeg finner bare ikke tiden til å skulle stå å holde i stenger til jeg dør...:eek:

Det som er så fint med markløft (deadlift) er at stanga skal legges ned død mellom hver rep. Da benytter jeg meg til å rette på grepet. Uansett hvor sliten jeg er, klarer jeg å klemme rundt stanga i 5 sek til (så lang tid som en rep tar).

Men hvorfor klarer du ikke å bytte på hvilken hand som er pronert og supinert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som er så fint med markløft (deadlift) er at stanga skal legges ned død mellom hver rep. Da benytter jeg meg til å rette på grepet. Uansett hvor sliten jeg er, klarer jeg å klemme rundt stanga i 5 sek til (så lang tid som en rep tar).

Men hvorfor klarer du ikke å bytte på hvilken hand som er pronert og supinert?

Haha.. glemte å nevne at det er STRAK mark jeg tar.. har aldri tatt markløft;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

styrken kommer med tiden, jeg var der du også var før, fikk masse kramper i hendene osv. Nå løfter jeg 75kg*5 uten noen kramper:wub:

og jeg trodde aldri jeg skulle få noen styrke i armene mine:eek:

Men hvor lang tid da?:p Jeg har styra med dette siden september ifjor.. kommer jo ingen vei:cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slet selv med at grepet sviktet en del ganger og gjør det til tider fortsatt enda, men det gikk over for min del etter noen uker. Grepstyrke kommer etterhvert som man trener, dog som regel noe saktere en hva man feks øker i mark til tider, men det kommer kan jeg love:) Låsegrep synes jeg var inni ()&T%R()#¤%# vondt uansett hvor mye man prøvde så skrinla dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svakest i klassen kommer her..

Var på BodyPump idag, og det man kaller markløft der er vel det man kan kalle "halv" markløft? (går kun ned til knærne). Jeg er så ubrukelig svak at jeg idag ikke engang greide 20kg uten å få kramper i underarma. Vet resten av kroppen kan og orker mye mer, men underarma svikter meg totalt! Hjelper nok ikke at jeg spilte bowling igår, pluss er litt småsjuk og har hatt senebetennelse i underarmene flere ganger. Men jeg vil greie mer enn stusslige 20kg! Hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svakest i klassen kommer her..

Var på BodyPump idag, og det man kaller markløft der er vel det man kan kalle "halv" markløft? (går kun ned til knærne). Jeg er så ubrukelig svak at jeg idag ikke engang greide 20kg uten å få kramper i underarma. Vet resten av kroppen kan og orker mye mer, men underarma svikter meg totalt! Hjelper nok ikke at jeg spilte bowling igår, pluss er litt småsjuk og har hatt senebetennelse i underarmene flere ganger. Men jeg vil greie mer enn stusslige 20kg! Hjelp?

Kalk hjelper litt, men hvis ryggen klarer dobbelt så mye som underarmene så trenger du reimer.

Kjør imidlertid oppvarmingssettene uten reimer, ikke bruk dem før du må.

Det er ikke noe kult å være svak i klypene, derfor bør du legge inn litt greptrening etter markløft.

Du kan gjøre deadholds / static holds eller hva det nå heter. Dvs. du legger stanga på knebøystativet i hoftehøyde, legger på en del vekt, løfter opp, og så holder du fast til du griner :). Farmer's walk er også fint for grepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømmes at jeg ennå ikke har turt å bevege meg inn på frivektområdet på senteret der jeg går, kun gruppetimer til nå....så vet ikke helt hvem stativer som er hva..men etter å ha lest mye her inne får jeg mer og mer lyst til å lære meg "ordentlig" styrketrening hvor jeg kan løfte mere. Prestasjonsangst er også fint. Farmers walk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...