Gå til innhold

Senke markløften kontrollert eller ikke?


Gjest

Anbefalte innlegg

Så.... Da er vi her igjen, nok et gym som (les: kun en ansatt) som synes det bråker for mye når markløften treffer bakken (har forøvrig aldri blitt tilsnakket på andre gym, men vet om andre som har det).

Fikk i dag beskjed om å benytte matter under stang/plate for å unngå at det bråker og forstyrrer de eldre(som aldri er der). Er dette noe dere ville ha gjort?`Jeg senker kontrolert vektene ned, men jeg holder ikke igjen for å oppnå eksentrisk trening i bunnfasen (jeg er ikke ute etter det).

Så her er spørsmålet: Synes dere at man skal senke vektene super rolig i den eksentriske fasen (selv når vi snakker 200+kg) eller synes dere at et gym skal tåle at vekter faktisk lager lyd (snakker ikke om å slippe vektene fra toppdelen av løftet, for til å med jeg, er ikke så teit).

For/mot. og synes dere det er trygt å trene med matter under(tileggspm.). Jeg er noe bekymret for ubalanse i ryggen ved å løfte på et potensielt forskjellig underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gummierte vektskiver neste!!!!

Noe støy må da sentre akseptere , jeg holder ikke igjen siste del på vei ned sjøl.

Matter under der vekter vill havne skal ikke påvirke ubalanse, Elixia har noen 3cm tykke matter jeg bruker hvis de dedikerte mark løft plassene er okkupert, men det støyer lell når man kommer opp i x kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markløft bråker når det blir noen kg på stanga. #dealwithit

Det finnes dog en mellomting mellom å slippe stanga ukontrollert ned med et douchy brak i bunnen og en saaakte eksentrisk nedsenking. De verste er de som dryler vektene hardt ned i gulvet for å få en ekstra bounce på vei opp, gjerne med flektert rygg fra helvete. Nogenlunde kontrollert ned funker fint; ikke fritt fall, men ikke langt unna heller.

Markløft på myke matter høres ikke bra ut, av samme grunn som ingen står på myke matter når de gjør noen andre baseløft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Burny.

Nå tror jeg det til tider er verre på Magnat hvor det er helt akseptert å lage så mye lyd som mulig, selv om noen bare har 60kg så skal stanga dunkes så hardt ned i gulvet som mulig, men på vanlige treningssentre må man prøve å holde lydnivået nede ved slipp av vekter.

Nå høres jo du ut som en kar som tenker på lydnivået så går sikkert bedre med deg, men at vekter som slippes i bakken kan være veldig forstyrrende og at noen til og med blir skremt av det kan du være sikker på at det er.

Noe må man tåle, men blir opp til de på senteret å bestemme hvor mye lyd man kan lage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Følg reglene til gymmet eller bytt gym.

Nå er det vel forsåvidt ikke reglene til gymmet, er bare en av de ansatte som var ute å trente selv og fant ut at dette ble for høyt. I prinsippet vet jeg at jeg får lov til å gønne på av eier, men ville vite litt hva folk faktisk syns om litt støy fra markløften. Dette er IKKE ett gjennomsnittlig treningssenter:P aka impulse eller 3t/SATS. (og på alle de har jeg aldri fått kommentar på støy) Men joda, siste utvei blir nok å bytte gym. Jeg trener her mest for samboern sin skyld, så noen kan følge hu opp...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Burny.

Nå tror jeg det til tider er verre på Magnat hvor det er helt akseptert å lage så mye lyd som mulig, selv om noen bare har 60kg så skal stanga dunkes så hardt ned i gulvet som mulig, men på vanlige treningssentre må man prøve å holde lydnivået nede ved slipp av vekter.

Nå høres jo du ut som en kar som tenker på lydnivået så går sikkert bedre med deg, men at vekter som slippes i bakken kan være veldig forstyrrende og at noen til og med blir skremt av det kan du være sikker på at det er.

Noe må man tåle, men blir opp til de på senteret å bestemme hvor mye lyd man kan lage.

Hvordan kan noen bli skremt av at vekter slippes i gulvet på et treningssenter? Er som å bli skremt av å høre et skudd på en skyte bane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan noen bli skremt av at vekter slippes i gulvet på et treningssenter? Er som å bli skremt av å høre et skudd på en skyte bane.

Jeg har vært på skytebaner og det er generelt sett en ubehagelig opplevelse, nettopp fordi jeg skvetter hele tiden. Skal man ikke ha noe sted å trene hvis man ikke tolererer larm og sjau? Som burny_ sier, følg reglene på gymmet eller bytt gym. Noen sentre velger å tilby et miljø uten denne typen bråk, og noen foretrekker å trene et sånt sted. Så kan selvsagt vi sitte og lol'e over nubz'a som ikke tåler lyden av vekter, men de befinner seg i en annen verden enn vår og det mener jeg må være greit.

Det sagt: på senteret jeg trener så finnes det mindre matter (50cm x 50cm) som man kan legge under akkurat vektene, slik at man står rett på gulvet mens vektene blir dempet av mattene. De bygger vel 2-3cm så løftet blir jo ikke identisk med det å ha stanga rett på gulvet, men så lenge man ikke er konkurrerende styrkeløfter er vel det strengt tatt ett fett - og er man det så vil man jo aldri trene på et sånt senter uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på skytebaner og det er generelt sett en ubehagelig opplevelse, nettopp fordi jeg skvetter hele tiden. Skal man ikke ha noe sted å trene hvis man ikke tolererer larm og sjau? Som burny_ sier, følg reglene på gymmet eller bytt gym. Noen sentre velger å tilby et miljø uten denne typen bråk, og noen foretrekker å trene et sånt sted. Så kan selvsagt vi sitte og lol'e over nubz'a som ikke tåler lyden av vekter, men de befinner seg i en annen verden enn vår og det mener jeg må være greit.

Det sagt: på senteret jeg trener så finnes det mindre matter (50cm x 50cm) som man kan legge under akkurat vektene, slik at man står rett på gulvet mens vektene blir dempet av mattene. De bygger vel 2-3cm så løftet blir jo ikke identisk med det å ha stanga rett på gulvet, men så lenge man ikke er konkurrerende styrkeløfter er vel det strengt tatt ett fett - og er man det så vil man jo aldri trene på et sånt senter uansett.

I utgangspunktet er jeg enig i at man bør følge regler på treningssenteret. Men så vidt jeg kunne lese er ikke dette en regel ved dette senteret, men en enkeltpersons ønsker. I så fall mener jeg at det går an å ta litt hensyn, men dette går begge veier - man kan like gjerne si at den som ikke tåler støy, heller må finne et senter der det er et faktisk forbudt å lage mye lyd (selv grøsser jeg av tanken på Planet Fitness hvor trivselsalarmen går om noen skulle finne på å stønne for høyt).

Personlig slenger jeg ikke vektene fra meg, men det er også uaktuelt å holde igjen siste biten ned i de tyngste løftene. At det blir litt støy og ikke silkemyke nedsettinger synes jeg at man bør tåle i et lokale der det brukes frivekter. Det finnes konkurrerende styrkeløftere som trener på vanlige treningssentere av forskjellige grunner, og generelt sett synes jeg man bør få lov til å utføre øvelser riktig, uavhengig av om man konkurrerer eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Det går fint an å trene med 200kg og oppover uten å være irriterende høylytt. Ja, det er helt klart lyd, og ja, det må man tåle på et treningssenter. Men uavhengig av vekt på stanga så har du enkelte som ikke bare slipper den helt ukontrolert men som nesten gir den fart bare for å kollapse som en sekk med poteter sammen med stanga. Det er utrolig irriterende å stå ved siden av en som repper 12`ere på 80kg men man må ha hørselvern på fordi han er fullstendig uten evne til å gi den en litt myk landing.

Jeg mener at det er ikke et og annet smell som er irriterende som det ofte blir på tunge løft, men de som står og spiller basketball med 80kg på stanga der det er snakk om å smørre den i bakken pr rep. Det er unødvendig i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt støy følger jo på en måte med, så med mindre du slipper ned fra topposisjon (som du skriver du ikke gjør) burde det ikke være noe problem.

Angående det å ta "ikke slipp vektene i gulvet" litt for seriøst:

Et senter jeg trente på før hadde Kiwi i etasjen under, og leiligheter i etasjene over, så en dag kom det opp plakater med "Vennligst ikke slipp vektene i gulvet for å holde støynivået nede". Dette var det en gammel dame som tok LITT for alvorlig, for da eksen slapp manualene i gulvet etter benkpress (det var på godt underlag og ble ikke sluppet langt akkuratt) så de lagde et lavt dempet dunk. Hun kom LØPENDE bort fra andre siden av rommet for å kjefte. Glad vi ikke drev med mark den økta! :roflmao:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig syns jeg folk som slipper vektene er noen late jævler. Greit, det lager litt lyd, men de bruker jo kun halve desibelpotensialet til løftet. For å få SKIKKELIG lyd, bør man behandle siste del av marken som et vektløfterdrag - opppå tærne og shrugge stangen. Deretter, -istedenfor å bare la stangen falle ned med sin egen slappe tyngdeakserelasjon, så har du å gi momentet fra draget tilbake til stangen, slik at du får hugget den ned med din egen kroppsvekt. Gjerne følg stangen helt ned, og ikke slipp før du kjenner gulvet eksplodere gjennom handleddet. Jeg vedgår at dette med handleddsbelastning er et problem for de som racker mark skikkelig, men jeg har funnet en løsning. Jeg har begynt å trene avløft i benk som en egen øvelse. Her kan man legge på avsindig store vekter, siden ROM er på kun et par cm, for å styrke handleddene. Jeg prøver å kjøre øvelsen svært eksplosivt, for å tilvenne handleddene stor kraftpåkjenning innen kort tid.

versegod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Tronaldo og Burny sa, enkelt og greit. :)

Selv har jeg ikke mer enn 150 kg på det jevne og lager svært lite lyd. Vi har noen større karer på senteret som trener med 200+ og jeg har aldri tenkt over at de lager noe særlig bråk når de trener. Men, det finnes noen som presterer å bråke og lage en scene selv med 14 kg i bicepscurl. Så det er faktisk mulig å beherske seg litt. :)

Ellers er vel ikke matte noe problem. Om du er bekymret for ubalanser kan du vel stå på en likedan matte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Ingen problem om man føler man trenger matter under for å blidgjøre senterledelsen eller at man er utrolig slepphendt å lager Stomp - the musical når man marker. Man står selvfølgelig ikke på matta men legger en under hver side av vektene slik at man står imellom 2 matter som ligger på hver sin side av en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem om man føler man trenger matter under for å blidgjøre senterledelsen eller at man er utrolig slepphendt å lager Stomp - the musical når man marker. Man står selvfølgelig ikke på matta men legger en under hver side av vektene slik at man står imellom 2 matter som ligger på hver sin side av en.

Er klar over dette eirich :-) jeg ekke av typen som bråker, rydder opp etter meg, rydder etter andre også om jeg ser det trengs. At det kommer et lite "bang" når vektene treffer golvet er naturlig er det ikke? Tenker vel mer på at matter har ujevnt materiale, kan skli, flytte på seg (spesielt mot glatt underlag), o.l og at det dermed kan bli skummelt for ryggen. Men problemet har løst seg selv for min del, begynner på 2 årig master til høsten, så da bytter jeg til NTNU gløshaugen de siste 24 mnd (så er det bare å finne ut når på dagen det faktisk går an å trene da.....) haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...