Gå til innhold

Trening og kosthold er ikke _alt_


Tamadeus

Anbefalte innlegg

Her kommer det enda et stikk til dere alle =)

Etter å ha lest enda flere forumposter og tråder, så er det et par gjengangere jeg har tatt meg i å se litt for ofte.

1. Brukeren er redd for å spise en sjokolade/pizza/etc som ikke er enten "lavkarbo" eller superduper sundt.

2. Brukeren tar en dag uten trening, som en dag uten mening.

3. Brukeren bruker mesteparten av tiden sin på å diskutere/lese/skrive om trening.

Nr 1 er ganske åpenbart det største problemet, men også det jeg finner mest uintressant, og det jeg forsvådit også kan minst om. Men kort og godt, så bør disse "brukerene" innse at livet faktisk handler om å kunne kose seg en gang i blandt. En sjokolade vil ikke ødelegge kroppen deres, for alt dere vet, så kan det ha positive effekter over tid, såvel som at et par ekstra kallorier alltids kan trenes bort. Problemet med denne tankegangen, er at den tar opp utrolig mye tid i hodet til disse brukerene, således som det fort kan førte til depresjon, anoreksi og andre spiseforstyrrelser. Kostholds hysteriet her inne har gått litt for langt, og jeg vil få sagt at det er på tide at dere setter dere ned og ser på livet som en lang reise, ikke hva dere spiser fra dag til dag. Sunn psyke, kommer fremfor sunn kropp (Selv om de kan korreleres, så håper jeg dere forstår hva jeg mener)

2 og 3 kan vi slå sammen til en og samme problemstilling. Det er greit å ha en hobby, det vet jeg alt om. jeg kan sitte i timesvise og spille feks poker, og jeg kan sikkert bruke resten av dagen på å diskutere og analysere spillingen min. Dette gjorde jeg i 2-3 år, og jeg var tilslutt helt oppslukt i poker, og det tok nesten all fritiden min. Ja jeg ble relativt god, ja det var gøy, men var det sundt? Var det slik jeg ville leve livet mitt? Det er viktigt å ha et balansert liv, der man gjør mye forskjellig. Hvem vil runde 40 år, og se tilbake på at 3/4 av fritiden din ble brukt på et svett treningssenter? Personlig ville jeg anbefalt å sette av 1-2 timer til trening hver dag, og kanskje 1-2 timer på forumet. Resten av dagen kan du bruke på å lære deg ting, lese en bok, se på tv, rett og slett koble av.

Tankeeksperiment; Om du skal ut med venner, evt møte en kjekk gutt/jente, da vil man gjerne ha noe interessant å prate om, eller, man vil faktisk selv være en interessant person. Om du da kun kan snakke om din nye lavkarbo diett, eller hvor sterk du er i markløft, så vil du så absolutt ikke virke særlig spennende i det hele tatt.

/Jeg vet at dette ble litt diffust, men jeg håper at dere forstår hva jeg vil frem til, og at ihvertfall noen her inne, ser at de selv kanskje har lagt til litt for mye kosthold og trening til livet sitt.

Jeg tar gjerne opp alt jeg skriver til debatt, men jeg vil bare be dere om en ting, ikke ta dette personlig, og ikke prøv å forsvar dere som enkelt personer om dere føler dere truffet. Objektivitet er en meget god egenskap å ha vedrørende diskusjoner som omhandler deg personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skriver om noe som engasjerer deg, og det er bra - men samtidig så er jeg litt uenig med deg ved å klassifisere medlemmene på den måten da dette kun er din mening.

Ja det er helt klart flere både her inne, i bloggverden og resten av verden som så absolutt ikke har et sunt forhold til mat og trening - men de som faktisk har det men velger å oppnå resultater og er brennende interessert i det en driver med så er det ikke feil eller usunt på noen måte. Resultater kommer ikke av seg selv, og ja - det krever disiplin, både ene og andre veien.

Mest sannsynlig så ville jeg heller ikke gått ut med noen som mente jeg var uinteressant fordi jeg tar de valgene jeg gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver om noe som engasjerer deg, og det er bra - men samtidig så er jeg litt uenig med deg ved å klassifisere medlemmene på den måten da dette kun er din mening.

Ja det er helt klart flere både her inne, i bloggverden og resten av verden som så absolutt ikke har et sunt forhold til mat og trening - men de som faktisk har det men velger å oppnå resultater og er brennende interessert i det en driver med så er det ikke feil eller usunt på noen måte. Resultater kommer ikke av seg selv, og ja - det krever disiplin, både ene og andre veien.

Mest sannsynlig så ville jeg heller ikke gått ut med noen som mente jeg var uinteressant fordi jeg tar de valgene jeg gjør :)

Hør hør! :) Det er vesentlig stor forskjell på de som har en veldig sterk interesse, og de som er fullstendig avhengig av den. Tror nok de aller fleste her inne går under den første kategorien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver, for å være ærlig.

1) Ikke alle logger kostholdet sitt her (og jeg tviler på du har lest samtlige fra de som faktisk gjør det)

2) Aldri sett noen si noe slikt. Har selv postet om at dette sitatet er noe av det teitere jeg hører, og fikk støtte på det fra flere

3) Hvordan du vet hvordan folk disponerer tiden sin aner jeg ikke. Her på forumet er jo temaet mye dreid rundt trening, men off-topic delen er stor, så innholdet er ganske variert. Temaet i bunn er jo tross alt trening, så det er ingen overraskelse at det er det vi ser mest av her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn

Så fin tråd!

Angående første problemstillingen din.

1. Brukeren er redd for å spise en sjokolade/pizza/etc som ikke er enten "lavkarbo" eller superduper sunt.

Er det slik at hvis man er veldig bevisst på hva man spiser, så er det usunt, fordi det opptar for mye av fokuset ditt? Eller er det galskap å ikke være bevisst over hva man putter i kroppen?

De fleste av oss er oppdratt til å spise litt sånn hva-som-helst, forskjellig mat inneholder forskjellig næring. Noen matvarer anses som sunt, og andre som usunt. Hvorfor i alle dager spiser vi egentlig usunn mat? En av grunnene er selvsagt at det er sosialt akseptert. Forestill deg nå en verden hvor mennesker blitt godt opplyst om næringsinnhold i mat og effektene av denne næringen. Ville mennesker enda puttet i seg hauevis av godteri? Er det latskap og ignoranse som gjør at man putter ting i kroppen som har gjentatte ganger blitt bevist ikke er bra for deg? En av de andre grunnene er jo selvsagt de raske karbohydratene, det er en fysiologisk gevinst ved å innta raske karbohydrater, blant annet vil dopamin og serotonin-nivåene dine øke, og du vil føle deg bedre, dette i seg selv er også en stor grunn for at mange mennesker velger kilder med mye sukker.

Vi mennesker er ikke så veldig smarte som vi liker å tro, sosial kondisjonering gjør at vi godtar ting som egentlig er helt absurd. Hvorfor? "Jo fordi alle andre gjør det, da må det være riktig". Men det er slik vi er laget. Hva med alkohol? Hvorfor er det så godtatt? Når gang på gang det fører til så skader, ulykker, vold og sykdom. Jo, fordi det har blitt endel av kulturen vår. Vi putter i oss gift, og det er greit. Hva med røyk? Det er ikke så mange år siden leger gikk rundt og sa at det var bra for deg. I dag blir man uglesett om man røyker. Hva får deg til å tro at det vi gjør idag er bra for deg? Se deg litt omkring i verden, vi har en hel folkemasse som er overbevist om at verden slutter i 2012, hvorfor? Jo fordi for noen tusen år siden, så lagde en liten folkegruppe en kalender som endte i 2012. Også trekker flere konklusjonen at verden går under? Visste du også at samme folkegruppe ofret mennesker for religiøse og medisinske grunner? Jepp..

Du gjør deg selv en meget stor tjeneste ved å tenke litt for deg selv.

Spiser du 1000kcal for mye en dag, så er faktum det at kroppen din lagrer litt fett. Det er ikke nevneverdig mye, men det er nok til at det kan "ødelegge" de dagene før hvor du hadde 400kcal i underskudd. Sett selvsagt at fettredusering er målet. Gjør du det nok ganger så har du ingen eller liten fremgang i fettreduseringen din.

Poenget mitt, at du oppfordrer andre til å spise "usunt" kan stilles spørsmål til - tatt ut av kontekst er det kanskje et av de dårligste tipsene man kan gi. "Bare spis usunt du, det går bra det!" - Det er ikke den hele sannheten.

Poenget ditt ser jeg, det at man har et overdrevet fokus på matinntak, og hvor det gjerne oppstår en intern konflikt med at man egentlig vil spise noe annet enn det man gjør. Ja, det er et problem for personen, men da trenger nok personen å endre holdningen sin til mat. Spis for å leve, ikke lev for å spise. Og jeg kan se hvordan det fører til spiseforstyrrelser, og tvangstanker, som igjen er et kontroversielt tema - mye av grunnen til at spiseforstyrrelser og tvangstanker oppstår er på grunn av lite kunnskap til ernæring. For all del, folk må gjøre som de vil og spise hva de måtte ønske. Det er ikke noe mer "riktig" å spise på mcdonalds hver dag enn å spise hjemmefanget fisk hver dag. Det handler om mål og hvilken livsstil man selv ønsker å leve. Vil man redusere fett eller bygge muskler, så må man spise "riktig" i forhold til det. Jada, man kan godt spise masse godteri mens man er på diett og ha enorme kalorioverskudd til tider - og det er ikke sikkert det vil ha en veldig negativ virkning, det er her kunnskapen kommer inn - man burde ikke være "redd" for noe som helst. Fordi frykt er i flere sammenhenger ganske irrasjonelt. Skaff deg litt mer kunnskap så vet du virkningen av hva du foretar deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit at du har den meningen du har, men at du skal utbassunere den synes jeg blir like teit som om jeg skulle dra en som liker å drikke seg full til siden og tvinge på ham meningen min om det. Trening er ikke alt - det er helt riktig, men hvor mye det er varierer fra person til person. Det gjør også grunnene til å ta de valgene man gjør. Noen sitter på mandag og gleder seg til helgen fordi de kan drikke seg fulle. Noen sitter på lørdag og planlegger trening og matinntak for neste uke. Hvorfor skal du mene at de som planlegger gjør et feil valg? Det vil alltids finnes ekstremtilfeller, og de vil du finne i alle leirene. Noen starter med dop, noen blir alkoholikere, noen får et usunt forhold til kroppen sin, noen liker å sloss osv osv.

Du var veldig frempå i tråden der folk diskuterte rare treningsklær - men nå sitter du vel egentlig og skyter med hagle i et veldig lite glasshus... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha! Det du skriver gir meg samme følelsen som jeg får når jeg leser "Du skriver BARE om trening! Har du ikke et LIV?!?" i kommentarfeltet på diverse treningsblogger. Hva tror du egentlig man diskuterer på et treningsforum? :)

Tror du helt oppriktig at flertallet av "brukerne" trener 18 timer om dagen og sover resten av tiden? Siden du foreslår å lese en bok, se på tv eller koble av som et alternativ mener jeg. Det kan ikke tenkes at de jobber, studerer, har venner og familie de bruker tid på og at trening er én av flere andre interesser? I motsetning til deg så tror jeg at de kommer til å runde 40 år, se tilbake på tiden og tenke at de er svært fornøyd med timene og arbeidet de har lagt ned, valgene de har gjort og uten tvil glede seg over resultatet.

jeg tror nok fler enn du tror at trening har gått i hodet på folkene... Dvs på den måten at det kanskje ikke er så sunt lenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel flere som det ikke har gått i hodet på. Som ser på tv og kobler av 18 timer om dagen og blir svette bare de går til bilen som de kjører på jobb før de sitter 8 timer på et kontor... for å sette ting litt på spissen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de fleste er trening og kosthold EN DEL av hverdagen. Som sagt over her, dette er et forum for akkurat dette, så det er ikke rart at det er det folk skriver (mest) om. Jeg gidder ikke diskutere hest, stuider, politikk eller den siste boka jeg leser her.

Klart det er folk som har "bikket over". sånn er det over alt. Syte over det hjelper ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig så er det mange som blir maniske og det går usunt utover livet og helsen dems. Men andre har funnet sin ild i livet og hva er vell da bedre enn å uttøve det man brenner for på alle mulige måter? Selv om jeg er opptatt av å trene og spise bra, og får dårlig samvittighet hvis jeg eter junk er det fordi jeg vil lykkes i det jeg holder på med. Og i hode mitt er det en måte å gjøre det på, do it or dont, ingenting midt i mellom, og da må man satse. Hvis ikke vil man det ikke nok.

Men likevell om store deler av livet mitt handler om forskjellige treningsforum, trening, mat så drar jeg på vors for å møte venner (selv om jeg har kutta ut alkohol), henger med de selv om de stapper i seg pizza og koser seg. Viktige er at de rundt deg forstår hva det du brenner for og respekterer det. DA kan man få en sunn balanse og leve utrolig bra :) Godt eksempel er når jeg sku på kino med venner :p de hadde kjøpt med pepsimax og riskaker til meg hoho :p moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel flere som det ikke har gått i hodet på. Som ser på tv og kobler av 18 timer om dagen og blir svette bare de går til bilen som de kjører på jobb før de sitter 8 timer på et kontor... for å sette ting litt på spissen

hehe sikkert ikke så sunt det der heller. Alt med måte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig så er det mange som blir maniske og det går usunt utover livet og helsen dems. Men andre har funnet sin ild i livet og hva er vell da bedre enn å uttøve det man brenner for på alle mulige måter? Selv om jeg er opptatt av å trene og spise bra, og får dårlig samvittighet hvis jeg eter junk er det fordi jeg vil lykkes i det jeg holder på med. Og i hode mitt er det en måte å gjøre det på, do it or dont, ingenting midt i mellom, og da må man satse. Hvis ikke vil man det ikke nok.

Men likevell om store deler av livet mitt handler om forskjellige treningsforum, trening, mat så drar jeg på vors for å møte venner (selv om jeg har kutta ut alkohol), henger med de selv om de stapper i seg pizza og koser seg. Viktige er at de rundt deg forstår hva det du brenner for betyr for deg og respekterer det. DA kan man få en sunn balanse og leve utrolig bra :) Godt eksempel er når jeg sku på kino med venner :p de hadde kjøpt med pepsimax og riskaker til meg hoho :p moro.

folk må så klart bestemme selv. Selv tenker jeg kun treining når jeg er på treningen. jeg drikker mg full, er sosial og ellers koser mg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg ser ikkje noko problem i å bli hekta på ting. Det er sånn menneskjer er skapt. Om det er trening, spel, TV-seriar, festing, råning eller kva det no måtte vere betyr ikkje stort. Så lenge du trivst med det du driv med så kjør på.

hehe, derfor folk havner på avvening for diverse. Det er jo ikke direkte sunt:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva så om ein blir fanatisk? Klart, å sitje framfor PC-en 18 timar om dagen er lite heldig for helsa, men folk skal få bruke tida si og livet sitt til det dei vil. Eg var ikkje det spor interessert i trening tidlegare, forutan aktivitetar som golf, fotball osv. Eg forsto ikkje kvifor folk kasta vekk time på time på eit treningssenter. Så går tida og ein får nye tankar om forskjellig.

I min mest aktive periode sat eg stort sett framfor PC-en etter skuletid med online gaming. Eg var med på ting og tang i tillegg, men det gjekk store delar av tida med der. Eg kunne sjølvsagt brukt tida på andre ting, men det var det eg var opptatt av og hadde glede av å drive med.

Meininga med livet er å gje livet meining, og den er forskjellig frå person til person. For dei fleste vil den og forandre seg gjennom heile livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva så om ein blir fanatisk? Klart, å sitje framfor PC-en 18 timar om dagen er lite heldig for helsa, men folk skal få bruke tida si og livet sitt til det dei vil. Eg var ikkje det spor interessert i trening tidlegare, forutan aktivitetar som golf, fotball osv. Eg forsto ikkje kvifor folk kasta vekk time på time på eit treningssenter. Så går tida og ein får nye tankar om forskjellig.

I min mest aktive periode sat eg stort sett framfor PC-en etter skuletid med online gaming. Eg var med på ting og tang i tillegg, men det gjekk store delar av tida med der. Eg kunne sjølvsagt brukt tida på andre ting, men det var det eg var opptatt av og hadde glede av å drive med.

Meininga med livet er å gje livet meining, og den er forskjellig frå person til person. For dei fleste vil den og forandre seg gjennom heile livet.

nei, i mange tilfeller kan det føre til død. Det er jo ikke kult lissom

nå satt jeg det veldig på spisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...