Gå til innhold

Hvordan begynner jeg? Knallmotivert, men forvirret!


Hotslash

Anbefalte innlegg

Heisann:)

Nå har jeg for tusende gang bestemt meg for å bli fit(ikke nm-fit, men en jentete kropp der man godt kan skimte musklene, og gjerne med ekstra sterke lår og rumpe). Jeg er veldig motivert, som jeg alltid er, men jeg faller alltid av. Det er nok pga jeg ikke har kunnskapen, og dermed aldri får noen resultat. Nå har jeg i det lengste holdt på i 4 måneder, da litt opp å ned med bodyrocking og en liten fjelltur på grusvei som tar 30 min når jeg gikk det jeg kunne.. Jeg vet at man ikke kan bli fit over natten, men for å klare å holde ut å endelig få det inn som en naturlig del av livet mitt, så må jeg faktisk se gode resultater fort. Jeg er nemlig en av dem som faller fort vekk. Skole, hobbyer osv.

Så nå vil jeg spør dere kjære flotte fitnessfolk om dere vil prøve å forklare meg så jeg forstår, hva skal jeg gjøre for å se skikkelige resultater på sånn 2 mnd?

Hvordan skal jeg spise?

Hva kan jeg spise?

Hva er macroer?

Hvordan fordeler man opp karbo, fett og protein, og eventuelt andre "ingredienser"?

Hvor mye kalorier burde jeg spise?

Har det mye betydning med mat/proteinshake før/etter trening?

Kan jeg bli fit om jeg spiser normal mat i helgene og godis på lørdager?

Hvor sunn må man egentlig være for å få gode resultat?

Kan man være litt usunn, og alikvel klare det?

Hva med poteter, pasta og ris?

Hvor mye skal jeg trene?

Hva skal jeg trene?

Hvordan er det med å få til teknikk med ulike styrkeøvelser uten en levende sjel som kan vise og sjekke?

Kan jeg bli skadet for lang tid om jeg gjør noe feil?

Det var de spørsmålene som dukket opp nå, ser kanskje mye ut, men tro meg, det er mye mer som er gjenglemt oppi hodet mitt i denne omgang;)

Forklar meg gjerne bare litt sånn generelt også:) Er som sagt skikkelig motivert, og denne gang vil jeg klare det!

Er forresten en jente på 25 år, 163 cm og 60 kg. Ifølge herbalife er fettprosenten min litt over 30%. Jeg har aldri vert særlig trent, og ALDRI vert fornøyd med kroppen min, uansett hvor tynn jeg har vert(50-65 kg). Det meste trent jeg har vert er da jeg hadde trent 4 mnd uten særlige resultat. Jeg vil ikke særlig ned i vekt, men litt er vel alltid greit:). Men jeg vil gjerne beholde det at jeg har litt rumpe! Bare inget rumpeheng og cellulitter.. Kan jeg få i pose og sekk? Hovedfokuset mitt er å forme kroppen, få stor/spretten rumpe, litt muskelskimting som sagt og styrke og holdning;) Har så lyst å ikke skamme meg lenger. Å bare få mer kontroll over kroppen også, viss dere skjønner. Driver å karrer meg opp trapper som en gammel dame, er lite bøyelig å føler meg alltid så tung i kroppen.

Jeg setter så pris på om noen kan hjelpe meg på vei:) Jeg vil virkelig dette! Må komme igang før motivasjonen på ny faller <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

1. For å oppnå resultater kreves det disiplin. Kroppen liker en jevn døgnrymte, spesielt med tanke på søvn og mat. Tren, spis og sov nok, så kommer resultatene, men ikke sett en deadline. Ting tar tid:)

2. Du skal spise slik du har lyst til, men i mengder som stemmer overens med målsetningen din. Når du spiser og hvor ofte har svært lite å si totalt sett. Kan derimot lønne seg og spise godt noen timer før trening, men du er ikke avhengig av å måtte spise rett etter trening for å oppnå resultater.

3. Du kan spise alt, men det kommer ann på hvor du vil hen. Det er svært lite heldig å begynne med ja-mat og nei-mat.

4. Makroer er fett, karbohydrater og proteiner.

5. For muskelvekst anbefales det 1,8 gram protein pr kilo kroppsvekt (noe høyere hvis du skal ned i vekt). Utover er det mange teorier og personlig preferanser. F.eks 2 g protein, 1 g fett pr kg kroppsfett og fyller på resten med karbohydrater.

6. Din BMR (fra en randomkalkulator på nett) er på rundt 1400 kcal. Dvs det kroppen trenger for å holde seg i gang ved null aktivitet - ikke det du skal ligge på. Sjekk denne http://www.freedieting.com/tools/calorie_calculator.htm . Det er vanskelig å bygge rumpe hvis du ligger i underskudd.

7. Se 6

8. Det spørs hva du legger i fit. Det som regel ingenting i veien med snop på lørdager og "vanlig mat", men det handler til syvende og sist om mengder og målsetning.

9. Sunt er et relativt begrep. Spis rent, unngå store mengder sukker, få i deg nok grønnsaker, fisk.

10. Alle skeier ut. Selv verdensmestere.

11. Spis i vei. Med mindre du planlegger å leve på lavkarbo.

12. Kjør et fullkroppsprogram tre ganger i uka. F.eks starting strength og legg til litt kondisjon hvis du ønsker det.

13. Skal du stor rumpe og hint av muskeltone sånn ellers så må du trene styrke. Se overnevnte program

14. Du finner gode videoer som demonstrerer riktig teknikk. FIlm deg selv og post videoene her, så kan du få feedback på teknikk.

15. Hvis du gjør feil over lengre tid så kan du ende opp med små og store skader. Begynn forsiktig og jobb deg sakte opp og se 15. Trening skal ikke gjøre vondt.

Ettersom du står på bar bakke kan det også være lurt å skaffe seg en coach. De kan sette opp egne matplaner, treningsprogram, gi deg feedback på teknikk og hjelpe til med motivasjonen. Det koster litt, men er absolutt verdt det. Flere dyktige som henger på forumet her som kan gjøre det via nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen bilder som inspirerer meg. Vil gjerne bli noe lignende:

images?q=tbn:ANd9GcSlsV3nq--2blB3L6vRlKfatGSJt1XCgTNN8FLCnqvCH7YEl-UsFQ

images?q=tbn:ANd9GcQqXa-clU7KWHUk9V57XCYHUreXAD2cICdHaMzkrh4lASEcOhts6w

images?q=tbn:ANd9GcQHuh_oyR9pR9NCGQJ7lrLZZfnD2yXrceQKnn8w3sm_G-uLoQwq8A

images?q=tbn:ANd9GcSDNuyCHhqbibsAqVxKLcx-iMxcO36Qb3xiWq5-HrWNdXnsV0M4

Hvor mye trening må jeg legge i det for å bli sånn, og hvor sunn må jeg holde meg tror du?

Er dette mulig med kosemat (burgere, pizza, fløtepoteter, ol) i helgene og det godteriet jeg vil ha på lørdager, eller drømmer jeg for mye nå?;)

Når du snakker om proteiner per kilo og det, og sier fylle på med karbo, fylle opp hva da? Det man har igjen av kaloriinntaket den dagen da eller?

Coach ønsker jeg meg, men er i en liten økonomisk krise for tiden;) Men finnes det noen billige, gode pt'er der ute, så gi gjerne beskjed! Fant et tilbud som fristet så mye, et plussprogram med trening og kosthold, oppfølging og justeringer, mulighet til å sende formbilder i 3 måneder for 4000,- eller hva det var.. Det blir for mye for meg en god stund fremover er jeg redd... Fant et annet, 400 ,- måneden, men den så ikke så seriøs ut igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen bilder som inspirerer meg. Vil gjerne bli noe lignende:

Hvor mye trening må jeg legge i det for å bli sånn, og hvor sunn må jeg holde meg tror du?

Er dette mulig med kosemat (burgere, pizza, fløtepoteter, ol) i helgene og det godteriet jeg vil ha på lørdager, eller drømmer jeg for mye nå?;)

Når du snakker om proteiner per kilo og det, og sier fylle på med karbo, fylle opp hva da? Det man har igjen av kaloriinntaket den dagen da eller?

Coach ønsker jeg meg, men er i en liten økonomisk krise for tiden;) Men finnes det noen billige, gode pt'er der ute, så gi gjerne beskjed! Fant et tilbud som fristet så mye, et plussprogram med trening og kosthold, oppfølging og justeringer, mulighet til å sende formbilder i 3 måneder for 4000,- eller hva det var.. Det blir for mye for meg en god stund fremover er jeg redd... Fant et annet, 400 ,- måneden, men den så ikke så seriøs ut igjen..

Du har allerede fått gode svar på spørsmålene dine, og jeg forstår at du likevel vil ha fler.

Jeg støtter dette med en coach, der vil du ikke bare få svar på - men også lære hvordan du kan bli selvstendig. Det går i prosesser og faser, akkurat som når en seksåring starter i førsteklasse og ender opp med å bli et selvstendig menneske 13år senere. (ikke det at du er avhengig av en coach i 13år, men det er samme prinsippet om læring)

Jeg skjønner det er fristende å gå etter pris, og jeg skal heller ikke blande meg opp i din personlige økonomi, men ærlig talt - har du vært misfornøyd med kroppen din hele livet, prøvd gang på gang på gang å legge om livsstilen din og aldri få det til - hva er da prisen for å endelig kunne trives med deg selv? Hva koster livskvalitet?

Jeg er selv personlig trener og online coach og er da så heldig å kunne gi forskjellige typer mennesker bedre livskvalitet - kanskje synes de det kna være litt vanskelig og knotete i starten (som med alt nytt), men det er tross alt en læringsprosess, ikke en oppskrift på en periodekropp.

Kan dog ikke svare på alles online coacher's vegne om hvordan de velger å tilegne seg kundene sine egen kunnskap..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Coach ønsker jeg meg, men er i en liten økonomisk krise for tiden;) Men finnes det noen billige, gode pt'er der ute, så gi gjerne beskjed! Fant et tilbud som fristet så mye, et plussprogram med trening og kosthold, oppfølging og justeringer, mulighet til å sende formbilder i 3 måneder for 4000,- eller hva det var.. Det blir for mye for meg en god stund fremover er jeg redd... Fant et annet, 400 ,- måneden, men den så ikke så seriøs ut igjen..

Kan dette være noe..? :) (scroll litt ned til "Startpakke kost- og treningsprogram 2500,-") http://www.le-invest.net/#!program/cuy0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor kan ikke jeg nærme meg dette på noen måneder når han der fhm-redaktøren ble så fit på 12 uker egentlig?

Hadde det vært gjort på noen måneder hadde 50% av damene her i verden sett ut som de på bildene - ingen dum tanke i grunn :)

Når det gjelder FHM-redaktøren så må du nesten se på poseringene, lyssettingen og brunfargen på før/etter bildene. De har gjort alt de kan for at det skal virke enda mer imponerende.

Hvorfor stresse så mye med å oppnå drømmekroppen? Er du flink vil du til stadighet oppdage forbedringer med kroppen om du trener og spiser ganske riktig. Du må nyte veien til drømmen også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva kan jeg egentlig forvente meg av resultater på si 3 måneder da? Om jeg følger nybegynner programmet.. jeg har masse tid til trening,så om jeg klarer å holde meg motivert kan jeg egentlig trene hele dagene;)

Jeg har unormalt store problemer med å interessere meg for ting over lenger tid, har vel egentlig aldri klart å fullføre noe, så jeg er så redd for (og ganske sikker på ) at jeg bare kommer til å gi opp når jeg ikke ser den fremgangen jeg ønsker før det skjer.

Bare skrivskrivskriv her, alle råd, ideer, tips, erfaringer og lignende. Alt dere kan komme med, lærer meg noe:) vil så gjerne klare å holde motivasjonen oppe å klare det for en gangs skyld:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har unormalt store problemer med å interessere meg for ting over lenger tid, har vel egentlig aldri klart å fullføre noe, så jeg er så redd for (og ganske sikker på ) at jeg bare kommer til å gi opp når jeg ikke ser den fremgangen jeg ønsker før det skjer.

Jeg er av samme sorten, og anbefaler å fokusere på fremgangen på vektene du løfter, slik at du kan ha det ene lille delmålet etter det andre foran deg. Bruk gjerne de store øvelsene for å oppnå greit synlige resultater.

Etterhvert blir det endel investert tid og allerede oppnådde resultater, som en ønsker å ta vare på. Samtidig som større delmål blir realistiske. Det er mange som har funnet den lille ekstra disiplinen etter at de ble bitt av basillen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann, fint at du engasjerer deg for din egen del også :-) Jeg har lest litt på folk sine svar å synes de svarer greit. Det samme som jeg sa til deg om 13 åringen du ønsker å hjelpe, gjelder for deg. Om du skal ønske å lykkes med treningen, er det noen nøkkelpunkter jeg synes/tror du burde følge:

1. Fast treningsrutine, tren for eksempel mandag, onsdag, fredag (la kroppen din hvile også, som nybegynner er treningstolleransen gjerne lav, å det er greit å starte litt rolig)

2. Start med et program som er enkelt å følge. Har enkle men gode øvelser, gjerne baseløft, men ikke nødvendigvis på det første programmet du kjører som nybegynner. (personlig ville jeg trent 2-3 måneder, trent på god teknikk på gode løft som involverer mye av kroppen. Kan komme med noen eksempler: Dips, Chins/pullups (eller nedtrekk om chins er tungt), utfall/bulgarske utfall, skulderpress med hantler (gjerne sittende fram til du er trygg på teknikk), hantelro, beinpress, lårcurls, pushdown, franskpress, bicepscurls sittende med hantler. m.m

Det finnes ett tonn av øvelser, og dette er bare eksempler på øvelser som er greie å starte med, så fort du er erfaren/begynner å kjenne på kroppen hvordan det føles å løfte litt tyngre, så synes jeg markløft, knebøy og benkpress skal med, med teknikk terp, fokus og tålmodighet, med et middels viderekommende program.

3. Du skriver at du er utålmodig og beklager, men det å trene er som å bygge ett hus, bygger du en dårlig grunnmur, så faller huset fra hverandre, eller i litt mindre kritiske tilfeller, så får du ett dårlig isolert, eller lite praktisk hus.. Tenk på at de første 3 månedene av treningen er grunnmuren, du lærer kroppen hvordan trening føles, du utvikler glede på senteret, å du forstår at dette er starten, dette er kun ditt første steg til en sunnere å sterkere kropp.

4, Se deg selv 1 år fram i tid, 2 år, 3 år, 5 år. Ting tar tid, hver 3 måned bør treningsprogrammet byttes, evalueres, justeres litt, om ikke for progresjon, så kanskje for moro sin skyld. :-)

5. Om du virkelig ønsker å måle fremgang, så ikke se i speilet, ikke se på baderomsvekta, ta mål, en gang i mnd, rundt armer, skuldre, bryst, lår, legger, mage/rygg. Om disse øker i størrelse, da er du strengt talt på rett vei om en strammere å finere kropp er målet, gitt at du spiser rimelig sunt å greit.

alt overnevnte var helt HELT basic om trening. kan sikkert komme fram til ett tonn av poeng vedrørende type treningsprogram, for/mot baseløft fra starten av osv. Men jeg tror du trenger å starte med å få deg en rutine hvor fokus ikke er å få en sexy kropp der å da, men lære seg å trene.

Andre nøkkelord jeg tror vil hjelpe deg:

1. TA I, tørr å løfte tungt, øke. ukentlig enten det er reps eller antall kg, tørre å ha fremgang. Ingenting er mer merkelig en hu jenta som trener 20 kg i markløft i 2012,2013,2014,2015 eller han gutten som jukker 1/5 av veien på nedtrekken med 90kg hver eneste trening, uten å endre rutinen eller øke i vekter/fremgang på årevis.

TA i, utfør full løftebane, utfør teknikken riktig, kjenn at vektene tar, klarer du å løfte 20 reps før du svikter, da er det for lett, klarer du kun 1 rep, da er det for tungt.

2. Kosthold, regn ut kcalbehovet ditt, spis litt ekstra (+200-400) på treningsdager, å hold deg i balanse resten av uken. Begrens sukker og drittmat så langt det lar seg gjøre.

3. Søvn, få deg god døgnrytme om du ikke har det, sov 7-8 timer hver dag, i relativt fast mønster.

4. Loggbok, skaff deg loggbok for din egen del, enten på PC, mobil eller her inne på FB, loggfør treningen slik at du kan se på fremgang over tid, øking i styrke er også fremgang, selv om det kanskje ikke vises i speilet.

5. Fortsett å spørr, vi hjelper deg gjerne.

lykke til =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av samme sorten, og anbefaler å fokusere på fremgangen på vektene du løfter, slik at du kan ha det ene lille delmålet etter det andre foran deg. Bruk gjerne de store øvelsene for å oppnå greit synlige resultater.

Etterhvert blir det endel investert tid og allerede oppnådde resultater, som en ønsker å ta vare på. Samtidig som større delmål blir realistiske. Det er mange som har funnet den lille ekstra disiplinen etter at de ble bitt av basillen ;)

Ja, det kunne jeg jo konsentrert meg om. Blir vel forhåpentligvis motivert av mestringsfølelsen man får av å klare slike mål:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, fint at du engasjerer deg for din egen del også :-) Jeg har lest litt på folk sine svar å synes de svarer greit. Det samme som jeg sa til deg om 13 åringen du ønsker å hjelpe, gjelder for deg. Om du skal ønske å lykkes med treningen, er det noen nøkkelpunkter jeg synes/tror du burde følge:

1. Fast treningsrutine, tren for eksempel mandag, onsdag, fredag (la kroppen din hvile også, som nybegynner er treningstolleransen gjerne lav, å det er greit å starte litt rolig)

2. Start med et program som er enkelt å følge. Har enkle men gode øvelser, gjerne baseløft, men ikke nødvendigvis på det første programmet du kjører som nybegynner. (personlig ville jeg trent 2-3 måneder, trent på god teknikk på gode løft som involverer mye av kroppen. Kan komme med noen eksempler: Dips, Chins/pullups (eller nedtrekk om chins er tungt), utfall/bulgarske utfall, skulderpress med hantler (gjerne sittende fram til du er trygg på teknikk), hantelro, beinpress, lårcurls, pushdown, franskpress, bicepscurls sittende med hantler. m.m

Det finnes ett tonn av øvelser, og dette er bare eksempler på øvelser som er greie å starte med, så fort du er erfaren/begynner å kjenne på kroppen hvordan det føles å løfte litt tyngre, så synes jeg markløft, knebøy og benkpress skal med, med teknikk terp, fokus og tålmodighet, med et middels viderekommende program.

3. Du skriver at du er utålmodig og beklager, men det å trene er som å bygge ett hus, bygger du en dårlig grunnmur, så faller huset fra hverandre, eller i litt mindre kritiske tilfeller, så får du ett dårlig isolert, eller lite praktisk hus.. Tenk på at de første 3 månedene av treningen er grunnmuren, du lærer kroppen hvordan trening føles, du utvikler glede på senteret, å du forstår at dette er starten, dette er kun ditt første steg til en sunnere å sterkere kropp.

4, Se deg selv 1 år fram i tid, 2 år, 3 år, 5 år. Ting tar tid, hver 3 måned bør treningsprogrammet byttes, evalueres, justeres litt, om ikke for progresjon, så kanskje for moro sin skyld. :-)

5. Om du virkelig ønsker å måle fremgang, så ikke se i speilet, ikke se på baderomsvekta, ta mål, en gang i mnd, rundt armer, skuldre, bryst, lår, legger, mage/rygg. Om disse øker i størrelse, da er du strengt talt på rett vei om en strammere å finere kropp er målet, gitt at du spiser rimelig sunt å greit.

alt overnevnte var helt HELT basic om trening. kan sikkert komme fram til ett tonn av poeng vedrørende type treningsprogram, for/mot baseløft fra starten av osv. Men jeg tror du trenger å starte med å få deg en rutine hvor fokus ikke er å få en sexy kropp der å da, men lære seg å trene.

Andre nøkkelord jeg tror vil hjelpe deg:

1. TA I, tørr å løfte tungt, øke. ukentlig enten det er reps eller antall kg, tørre å ha fremgang. Ingenting er mer merkelig en hu jenta som trener 20 kg i markløft i 2012,2013,2014,2015 eller han gutten som jukker 1/5 av veien på nedtrekken med 90kg hver eneste trening, uten å endre rutinen eller øke i vekter/fremgang på årevis.

TA i, utfør full løftebane, utfør teknikken riktig, kjenn at vektene tar, klarer du å løfte 20 reps før du svikter, da er det for lett, klarer du kun 1 rep, da er det for tungt.

2. Kosthold, regn ut kcalbehovet ditt, spis litt ekstra (+200-400) på treningsdager, å hold deg i balanse resten av uken. Begrens sukker og drittmat så langt det lar seg gjøre.

3. Søvn, få deg god døgnrytme om du ikke har det, sov 7-8 timer hver dag, i relativt fast mønster.

4. Loggbok, skaff deg loggbok for din egen del, enten på PC, mobil eller her inne på FB, loggfør treningen slik at du kan se på fremgang over tid, øking i styrke er også fremgang, selv om det kanskje ikke vises i speilet.

5. Fortsett å spørr, vi hjelper deg gjerne.

lykke til =)

Takk for langt og utfyllende svar! Det er det jeg trenger;) Det høres fornuftig ut å ha en læreperiode faktisk. Jeg kjenner det i knærnr nå med kun 15 kg i knebøy(manual). Får også så vondt i korsryggen når jeg gjør planken og slike "donkey kicks". Nakken kjenner jeg det også i. Prøve å gjør noen øvelser hjemme mens jeg prøver å komme meg igang;) +jeg og min niese har begyny på denne herbalife bootcampen 2 ganger i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men enda et spørsmål da. Hva om jeg ikke bryr meg vekten i første omgang, bare spiser i samme spor, bare passer på at jegihvertall får det jeg trenger av disse macroene, vil det gjøre at musklene bygges senere enn når man holder seg til kaloriene og sunn mat?

Med andre ord, kan jeg få musklene først, å så finne frem til de med rett kosthold etterpå?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livsstilsendringer er det som må til og det tar TID. Jeg husker når jeg først begynte å spise sunt og strikt. Det var jo totalt annerledes enn hva jeg var vant med. Tenkte jeg skulle gjøre det til jeg kom i form, men så leve litt mer "normalt".

Nå, mange år etter, kan jeg med hånden på hjertet si at jeg foretrekker sunn og god mat. Føler meg som regel uvel de få gangene jeg skeier ut og spiser søppel. Har inntrykk av at mange ender opp slik til slutt. Kroppen vil faktisk ha skikkelig mat.

Ellers har du jo fått mange gode svar og det hadde tatt tid å gå i detaljer på alt, men en ting jeg er opptatt av er at folk ikke skal starte altfor hardt. Start med et opplegg du kan leve med over TID. Så kan du heller øke mengden etterhvert.

Om du per i dag ikke trener, vil det å trene tre dager i uken JEVNT og hvor du gir jernet på de øktene være en fantastisk forbedring. Du vil også få gode resultat av det. Så jeg hadde startet der. Finn et opplegg du kan trives med over tid. Ikke tenk, "Dette skal jeg tvinge meg til i 4 uker".

En annen ting er at jeg tror en del overvurderer effekten av trening på forbrenningen og samtidig undervurderer kostholdets betydning. Skal man ned i vekt er det kaloriunderskudd som teller. Og da må kosten være ryddig.

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men enda et spørsmål da. Hva om jeg ikke bryr meg vekten i første omgang, bare spiser i samme spor, bare passer på at jegihvertall får det jeg trenger av disse macroene, vil det gjøre at musklene bygges senere enn når man holder seg til kaloriene og sunn mat?

Med andre ord, kan jeg få musklene først, å så finne frem til de med rett kosthold etterpå?:)

Det går fint an å bygge først og kvitte seg med fett senere, men det krever også at du har et kosthold som gjør at det er fysisk mulig å bygge muskler. En nybegynner kan få en del fremgang i begynnelsen på underskudd og vedlikehold, men hovedregelen er at om du skal bygge så må du ligge i overskudd, i alle fall hvis du vil ha kroppen til de damene lenger opp.

Så lenge du får i deg alle næringsstoffene kroppen trenger og nok kalorier så kan du bygge uansett om du spiser burger, pizza og sjokolade hver dag. Et for stort overskudd kan dog føre til at du legger på deg mer fett.

Om du ser deg i speilet hver uke og forventer masse fremgang, så kan det hende du vil bli litt demotivert. Du må kunne glede deg over å øke 5 eller 10 kg i en øvelse uten å se så veldig store forandringer i speilet, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint an å bygge først og kvitte seg med fett senere, men det krever også at du har et kosthold som gjør at det er fysisk mulig å bygge muskler. En nybegynner kan få en del fremgang i begynnelsen på underskudd og vedlikehold, men hovedregelen er at om du skal bygge så må du ligge i overskudd, i alle fall hvis du vil ha kroppen til de damene lenger opp.

Så lenge du får i deg alle næringsstoffene kroppen trenger og nok kalorier så kan du bygge uansett om du spiser burger, pizza og sjokolade hver dag. Et for stort overskudd kan dog føre til at du legger på deg mer fett.

Om du ser deg i speilet hver uke og forventer masse fremgang, så kan det hende du vil bli litt demotivert. Du må kunne glede deg over å øke 5 eller 10 kg i en øvelse uten å se så veldig store forandringer i speilet, mener jeg.

dette likte jeg! Det gjør det litt lettere for meg å slippe å forandre alt på en gang;)

forresten så kjenner jeg at kroppen føles lettere å bevege allerede, med bare 2 uker med fitcamp 2 ganger i uken på 1 time + litt knebøy og donkeykicks her og der:D det er godt kjenner jeg..Føler meg ofte så knødd og tung i bevegelsene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...