Gå til innhold

Hvordan begynner jeg? Knallmotivert, men forvirret!


Hotslash

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du kan jo se hva jeg har fått til på 3 måneder med intensiv styrketrening 3-4 dager i uken (fullkroppsprogram inntil nå), og kardio:) Har ikke fått drømmekroppen enda, men er på vei. Ting tar tid, men jeg kjenner at jeg ikke kunne tatt et bedre valg. Selve reisen i seg selv er helt fantastisk. Og så mye energi man får!:D Jeg vil også se ut som de damene du har bilder av der, men jeg tror kanskje jeg må gi det 1 til 2 år :)

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/full-fokus-med-christine.33241/#post-1132152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo se hva jeg har fått til på 3 måneder med intensiv styrketrening 3-4 dager i uken (fullkroppsprogram inntil nå), og kardio:) Har ikke fått drømmekroppen enda, men er på vei. Ting tar tid, men jeg kjenner at jeg ikke kunne tatt et bedre valg. Selve reisen i seg selv er helt fantastisk. Og så mye energi man får!:D Jeg vil også se ut som de damene du har bilder av der, men jeg tror kanskje jeg må gi det 1 til 2 år :)

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/full-fokus-med-christine.33241/#post-1132152

Så utrolig flott fremgang! Motiverende:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig flott fremgang! Motiverende:)

Tusen takk for det!:) Man kan få til mye som nybegynner på 3 måneder:) Men det krever at man følger planen:p Det jeg gjorde (hadde aldri trent før), var at jeg dro på Actic i Porsgrunn - sa at jeg hadde null peil, og at jeg var lei av å være feit - og at dem måtte hjelpe meg å sette opp et styrkeprogram. Spurte dem om ting hele tiden. Hvor ofte jeg burde trene, hvor mye kardio i forhold til styrke, hva jeg burde spise osv. Med litt selvironi, og mye kunnskapshunger fikk jeg masse bare av å spørre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det!:) Man kan få til mye som nybegynner på 3 måneder:) Men det krever at man følger planen:p Det jeg gjorde (hadde aldri trent før), var at jeg dro på Actic i Porsgrunn - sa at jeg hadde null peil, og at jeg var lei av å være feit - og at dem måtte hjelpe meg å sette opp et styrkeprogram. Spurte dem om ting hele tiden. Hvor ofte jeg burde trene, hvor mye kardio i forhold til styrke, hva jeg burde spise osv. Med litt selvironi, og mye kunnskapshunger fikk jeg masse bare av å spørre:)

Haha! Hørtes bra ut;) jeg må nok bruke dere her inne til et slikt støttepanel. Her i bygda er det ingen som jobber på treningsstudio, og få som driver med skikkelig kroppsbygging som går der. Tror ikke det er mange menneskene som er medlem. Men det ser uansett ut som om det kan gå, jeg får jo svar på altjeg har lurt på til nå:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser at det ofte anbefales å trene på faste ukedager, og det er jo fornuftig nok om alt en trenger å gjøre er å slenge treningsbaggen i bilen på vei til jobb. Men for flere kan dette være litt avhengig av livsstil. Dersom ikke alt går på skinner, og uforutsette ting stadig dukker opp, kan faste treningsdager fort minne om tvang og bli unødvendig tungt.

Kort tid etter at jeg begynte å trene litt mer målrettet(ca 18mnd siden), gikk jeg over på en upper/lower-spilt. En treningsdag for overkroppen, en for beina, og en fridag. Av og til ble det to fridager, og en sjelden gang tre. Noen ganger ble det en økt sent om kvelden(med litt dårlig samvittighet) og en tidlig neste morgen, for å raskt bli litt mer ajour igjen. Jeg godtok at det var slik i begynnelsen og bare fortsatte treningen, uten å ta noe opphold som et stort nedelag.

Det kan ta tid å bygge bedre vaner. Det kan ta tid før neste delmål gjør fridagen tyngre enn treningen, men det er kjempegøy når det skjer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du blir utålmodig, og hvis du ikke ser resultater med en gang så gidder du ikke mer. Det er du absolutt ikke alene om, alle treningssentrene er stappfulle i begynnelsen av januar. Så kommer februar, og da er veldig mange borte.

De har altså vært motivert i en måned, og når de ikke ser resultatene så slutter de.

Når jeg skal begynne på en fem-mil på ski så begynner jeg ikke å tenke på at det er 4,9 mil igjen etter å ha gått 1km og pulsen allerede er for høy. Jeg må holde fokus på det jeg kan gjøre akkurat der og da, som teknikk. Og delmål som at jeg skal nå 5km innen x minutter, at jeg må roe meg ned osv.

Jeg tror derfor at det er ødeleggende å tenke på hvordan du vil se ut om 1 år, eller 5måneder. Du bør ha mer konkrete mål enn det. Tenke på hva du kan gjøre nå for å bli bedre. La fremtidsjenta tenke på hvordan hun ser ut, mens du fokuserer på det du kan gjøre idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Da har jeg vert å tatt noen bilder i treningsrommet jeg har tilgjengelig. Så håper jeg noen kan svare på hva de heter og nevne hvilke øvelser de blir brukt til :) Forstår mange er flere i en.. og jeg er en dummy innen alt dette ;)

Så hadde det vert så bra om noen hadde kommet med tips til program for meg! :D Gjerne det nybegynnerprogrammet de har her(om det funker med disse apparatene), med justeringer eller ekstraer for bakdel;) Det er den jeg kom for først og fremst...

Og hva gjør an med oppvarming? Hvor lenge bør man varme opp før styrketrening og hva?

post-9052-14441000528785_thumb.jpg

post-9052-14441000529277_thumb.jpg

post-9052-14441000529656_thumb.jpg

post-9052-14441000529995_thumb.jpg

post-9052-14441000530485_thumb.jpg

post-9052-14441000531023_thumb.jpg

post-9052-14441000531574_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som du kan gjøre det meste av nybegynnerprogrammet på det gymmet der, men det eneste jeg ikke ser er beinpressapparat. Hvis du ikke har det, så kan du bytte den ut med utfall med manualer eller knebøy. Utfall er litt lettere teknisk sett.

Hvis du ikke har en ez-stang (sikksakk stang) så kan du bruke manualer eller en rett stang til biceps-curl i stedet.

Det ser ut som at du kan feste et "håndtak" for sittende roing nederst i multiapparatet. Da kan du sette deg på gulvet med føttene mot maskinen og dra, hvis du skjønner.

Man må heller ikke bruke tau til nedpress hvis du ikke har det. Dette er en øvelse for triceps, så hvis du ikke har et alternativ for tau, så kan du bruke manualer eller stang til å ta triceps-press.

Har litt vanskelig å se hva som er på samme stativ som nedtrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var synd, det ser litt gøy ut med benpress.. Synes utfall er så vanskelig. Vingler å setter føttene så "tilfeldig" liksom, med kun kroppsvekt. Kanskjevekter kan hjelpe med å holde meg stødigere;)

Romaskin var der! Glemte å ta bilde av den.. temmelig sikker på at det var det i hvert fall;)

Hvilken er nedtrekksmaskinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var synd, det ser litt gøy ut med benpress.. Synes utfall er så vanskelig. Vingler å setter føttene så "tilfeldig" liksom, med kun kroppsvekt. Kanskjevekter kan hjelpe med å holde meg stødigere;)

Romaskin var der! Glemte å ta bilde av den.. temmelig sikker på at det var det i hvert fall;)

Hvilken er nedtrekksmaskinen?

Vet ikke om det er mulig å gjøre noen benøvelser i det multiapparatet, men du kan jo google å se.

Nedtrekk er den stanga du såvidt ser til høyre på bilde nr 5 og i speilet på nr 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva gjør jeg nå? Når jeg melder meg inn på tirsdag, hva er det første jeg gjør? Oppvarming(?) og så bare kjører gjennom programmet? Burde jeg stille alt inn i min høyde og slikt før jeg starter, eller kan jeg gjøre et underveis? Hvor tungt bør jeg løfte første trening? Skal jeg sjekke om jeg klarer så mange repetisjoner det er oppgitt og så justere å gjøre de ennå en gang i programmet? Da blir jeg sikkert fortere sliten å kanskje ikke klarer alle settene eller repetisjonene jeg skal..

Hvilke ting bør jeg tenke mest på innen teknikk? Er det noe jeg kan gjøre feil nå, som kan ødelegge mye, før jeg eventuelt får klagd på smerter ellernoe til dere og dere får rettledet meg?

Oppvarming og uttøying.. det er det jeg ser på som aller tyngst. Når oppvaringa er over, er jeg allerede sliten og lei. Så finnes det noen kjappe, gode og muligens kjekke varianter?

Gru-gleder meg! Har spist så mye godter i påsken at jeg buler i alle ender, skal bli deilig å spise litt skikkelig mat også. Det har jeg egentlig aldri gjort, så jeg har ingen peiling på hvor mye bedre jeg eventuelt kan føle meg om jeg får nok næring, spiser mindre dritt og kommer bedre form.

Har forresten gått bananas på shopping den siste måneden... Nå har jeg alt jeg føler jeg trenger, ingen unnskyldninger fremover!

-4 tights av forskjellig merke/type

-2 sports-bra

-1 løpejakke

-Trail joggesko

-Lebert Equalizer

-Vektstang (30 kg)

-Wrist weights (1,5 kg)

-Pb2 peanøttpulver

-Quest bars

-Ertechips

-Proteinpannekakemix

-AtkinsEndulge peanut butter cups

-Vandrestav

-Gymball

-4 stevia sjokolade (begge sorter)

-3 utstyrskarbinkroker (kun fordi de hadde så fine farger ;))

-kokosmel

Jeg har ikke mottatt alt ennå, venter på posten hver dag! Haha! Når jeg skriver dette nå, ser jeg at jeg heller burde søke hjelp for shoppingavhengighet ;) Ingenting å le av egentlig, skulle ha spart, det var egentlig ganske viktig nå..:S

Jeg venter også på noen velkomstpakker fra diverse treningsblader...

Uansett så har jeg det vel nå. Har en del proteinpulver-prøver i skapet, og en del sukrintyper, søtnngsstoffer, bakepro +++. Tenker å lage mye godt jeg finner hos kristine weber, skjønner dere:) Er jo en søtmoms, så om jeg kan lage meg sunne søtsaker, så blir det lettere å holde meg til bedre kosthold:D

Kom gjerne med kommentarer om det jeg har kjøpt til mitt "hjemmegym". Hvilke øvelser dere liker å gjøre på de for eksempel:)

...føler at jeg maser og maser, men jeg må virkelig ha alt inn med teskje...

-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har regnet ut alle disse makroene nå. Synes det virket som fryktelig mye karbo! Jeg skal visstnok ha134,2 g protein, 63,1 g fett og hele 274 g karbo! Dette om jeg trener middels 3-4 dager i uken. Virker dette greit?

Mindre svar å få nå merker jeg.. Må dere komme dere hjem fra påskefjellet å hjelpe en stakkar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 60 kg trenger du ikke mer enn 120 g protein, da det er 2g per kilo kroppsvekt. Du kan jo økte fettet til 70 g og resten i karbohydrater. Det blir uansett ikke for mye karbohydrater på treningsdager. Du kan jo eventuelt øke fettet mer på hviledager og senke karbohydratene da behovet ikke er like stort for det de dagene du ikke er så aktiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reknet 2,2 gprotein per kilo pga jeg vil bygge muskler fort, men må nok en del ned i fettprosent også. Leste noe om at man kunne øke litt da:) Tenker å trene med herbalife 2 ganger i uken, gå 2 morgener og 3 kvelder på gym;) Sikter kanskje litt høyt nå men..

Jeg kan prøve på det å bytte til fett om jeg ser at det er er bedre på hviledager.

Men i disse kalkulatorene vet du,der står det ofte mellom valgene 4 ganger i uken med middels trening, og 5 ganger med intensiv trening. Men hva om jeg hadde bare fått rolige turer? 5 ganger i uken for eksempel;) blir det også 5 ganger intensivt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reknet 2,2 gprotein per kilo pga jeg vil bygge muskler fort, men må nok en del ned i fettprosent også. Leste noe om at man kunne øke litt da:) Tenker å trene med herbalife 2 ganger i uken, gå 2 morgener og 3 kvelder på gym;) Sikter kanskje litt høyt nå men..

Jeg kan prøve på det å bytte til fett om jeg ser at det er er bedre på hviledager.

Men i disse kalkulatorene vet du,der står det ofte mellom valgene 4 ganger i uken med middels trening, og 5 ganger med intensiv trening. Men hva om jeg hadde bare fått rolige turer? 5 ganger i uken for eksempel;) blir det også 5 ganger intensivt da?

Du bygger ikke muskler fortere ved å spise mer protein. Det er gjort studier på dette og de viser at du ikke trenger mer 1,8 gram ;) Men hvis du ligger i underskudd kan du ligge litt høyere. Når det gjelder graden av intensitet må du bruke skjønn. Tre intensive økter og to rolige gåturer blir ikke fem intensive økter. En rolig gåtur burde helles ikke regne som en økt, med mindre du går litt fort eller langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke lurt når jeg også skal ned i fettprosent? Leste at man med fordel kunne øke til 2-2,5 g om man skulle ned i "vekt" uten å ødelegge musklene i det der kostholdsinnlegget til nybegynnere:)

Tenkte meg egentlig at det ikke kunne være intensivt med gåturer;) Da må jeg nok spørre mye mer fremover, ettersom jeg kommer til å trene (ønsker ihverfall) noe forskjellig. Fjelltur, bodyrock, styrke på gym, hjemmetrening. Men hadde jeg trent nybegynnerprogrammt 5 dager i uken, da hadde det passet inn? Jeg blir så utrolig forvirret! Kan jo isåfll trene intensive økter 4 dager i uken også da men det er aldri et alterativ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...