Gå til innhold

Hvordan gå ned i vekt når jeg veier 55kg?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer veldig på hvordan jeg skal klare å gå ned i vekt.. Har hørt det er veldig vanskelig å gå ned i vekt når man veier rundt 50kg. Jeg er 160cm høy og veier 55 kg, har jogga 2-3 ganger i uka og trent litt styrke 2 ganger i uka, i 2 og en halv måned nå.. Jeg ser ingen forskjell i det hele tatt, hverken på vekta eller på kroppen. Jeg har ligget på ca 1200-1300kcal per dag, kutta ut ris, poteter osv. Spist veldig sunt egentlig, ikke noe godteri eller brus..

Hva gjør jeg feil?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet du hvorfor det er vanskelig å gå ned i vekt når du veier så lite?

Fordi det ikke er meningen.

Hvorfor vil du ned i vekt når du veier såppas lite? Er du ikke fornøyd med kroppen din ville jeg heller sett på ratioen mellom fett og muskler. Bygg muskler, så vil du garantert bli fornøyd. Ikke tenk på hva vekta sier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tallet jeg bryr meg om, det var for å "vise" at jeg ikke har gått ned i vekt i tillegg til at jeg ikke ser noe som helst forskjell.

Jeg er jo bare 160, så 55kg er jo ikke spesielt lite. Jeg er helt normalvektig, men jeg er ikke fornøyd med det ekstra fettet som er på lår, rumpe og mage. Men kan ikke helt skjønne hvorfor jeg ikke har fått noe som helst resultater..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =xXx=

Jeg kan ikke så mye om dette. Rådet til Sicalisious er godt. Han har peil. Skal du ned i fett så tar det dessuten tid, så tolmodighet og fortsette et par måneder til er desverre ikke å utelukke. Husk jo mere muskler jo mindre fettprosent;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest venator

Jeg har heller ikke så mye kunnskap om dette men kanskje du spiser FOR lite? Har hørt at når man kutter ned kalorier FOR mye sparer kroppen på fettet inntill den får mere mat igjen. Men 1200-1300 er kanskje det du trenger siden du både veier mindre og er lavere enn meg. Jeg må ha rundt 2000 kalorier for å slanke meg når jeg trener hardt tre ganger i uken. Jeg er 180 og ca 90kg.

Får du nok søvn og er lite stresset? Det har mye å si. Og intervalljogging er visst bedre for forbrenningen en vanlig jogging har jeg hørt.

Her er en artikkel om kalorier og mat som hjalp meg veldig.

http://fitnessbloggen.no/guide-til-diettoppsett/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg lurer veldig på hvordan jeg skal klare å gå ned i vekt.. Har hørt det er veldig vanskelig å gå ned i vekt når man veier rundt 50kg. Jeg er 160cm høy og veier 55 kg, har jogga 2-3 ganger i uka og trent litt styrke 2 ganger i uka, i 2 og en halv måned nå.. Jeg ser ingen forskjell i det hele tatt, hverken på vekta eller på kroppen. Jeg har ligget på ca 1200-1300kcal per dag, kutta ut ris, poteter osv. Spist veldig sunt egentlig, ikke noe godteri eller brus..

Hva gjør jeg feil?!

Fort gjort å føkke til forbrenningen, noe du ser ut til ha gjort med 1200-1300kcal. Hvor lenge har du vært på de kaloriene? Hvor mye spiser du på treningsdager og hviledager?

Jeg stiller meg også skeptisk til 160cm og 55kg som vil enda lavere ned i vekt, men det er ikke direkte min sak akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Fort gjort å føkke til forbrenningen, noe du ser ut til ha gjort med 1200-1300kcal. Hvor lenge har du vært på de kaloriene? Hvor mye spiser du på treningsdager og hviledager?

Jeg stiller meg også skeptisk til 160cm og 55kg som vil enda lavere ned i vekt, men det er ikke direkte min sak akkurat.

Har spist sånn siden januar.. :) Skal vel enda litt mindre til for å "fucke" opp forbrenningen? Spiser jo ikke så lite i forhold til å sitte stille hele uka på skole, utenom de to- tre joggeturene (samme dager som jeg trener styrke).

OG - jeg vet jeg ikke veier mye, men vil redusere for eksempel magefettet. Illustrerer ved at vekta ikke er forandret, ikke bare at jeg ikke selv kan se det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din basalforbrenning er ca 1300. Dette er hva kroppen din trenger hver dag hvis du ligger i koma. Å spise mindre enn dette er idioti! Du setter kroppen din i en unødvendig stress-situasjon, og det gjør at kroppen tviholder på det den kan. Uansett er 55 kg en fin vekt på 160 cm. Øk matmengden til 1800-2000 og fokuser på styrketrening. Dette vil gjøre kroppen din stram og slankere. Vektnedgang vil bare gjøre deg "tynnfeit"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg lurer veldig på hvordan jeg skal klare å gå ned i vekt.. Har hørt det er veldig vanskelig å gå ned i vekt når man veier rundt 50kg. Jeg er 160cm høy og veier 55 kg, har jogga 2-3 ganger i uka og trent litt styrke 2 ganger i uka, i 2 og en halv måned nå.. Jeg ser ingen forskjell i det hele tatt, hverken på vekta eller på kroppen. Jeg har ligget på ca 1200-1300kcal per dag, kutta ut ris, poteter osv. Spist veldig sunt egentlig, ikke noe godteri eller brus..

Hva gjør jeg feil?!

The short story, som de andre også har oppsummert her, er at du spiser for lite og kroppen vil ikke kvitte seg med fettet ditt, fordi den får for lite å jobbe med. Å spise så lite over de mnd du sier er bare dumt og kommer til å gjøre deg syk, og kanskje verre ting. Hvis du virkelig ønsker resultater så spiser du mer (MYE MER) og trener tung styrketrening. Hvis du ikke tror meg kan du bare ta en titt i loggbøkene til jentene her inne, for eks min egen. Selv er jeg 163 cm og veier 53 kg. Ikke akkurat kjempemye. Du legger ikke på deg av å gi kroppen det den trenger, heller det motsatte for du kan ikke leve på så få kcal resten av livet. Hva som skjer når du spiser mer mat? Jo, du får mer tyngde i magen (pga mat, naturlig nok) og går opp i vann. Det skjer før eller siden, så du kan likesågodt ta med deg de rådene du har fått her og pleie kroppen din på riktig måte.

Og du, drit nå i den vekta. Please. Kast vekta di. Ut av vinduet, eller i søpla. Ditt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Problemet ? Du sier du trener "litt" styrke 2 ganger i uka og har gjort dette i 2 måneder.

Dvs. du forventer mirakler. Du trener litt styrke og den lille styrken du trener gjør du mens du ligger i underskudd, så du vil ikke få den ekstra oppstrammende effekten av litt mer muskler på kroppen.

Det er klassisk jogge+underskudd greia som alltid fører til at folk føler det "henger". Strengt tatt, for å sette det på spissen, så kan man være et skjelett å huden vil fortsatt henge da den ikke har noe muskelmasse å strekke seg over.

Spis mer, tren mer styrke, hold ut lengre en 2 måneder, vær realistisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =xXx=

Det meste og det beste er sakt, gode og dyktige folk har fortalt deg hvordan dette ligger ann. Nå har du to valg, lytte, gjøre og lære, eller kjøre ditt løp som åpenbart ikke vil gi den effekten du ønsker. Hva velger du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din basalforbrenning er ca 1300. Dette er hva kroppen din trenger hver dag hvis du ligger i koma. Å spise mindre enn dette er idioti! Du setter kroppen din i en unødvendig stress-situasjon, og det gjør at kroppen tviholder på det den kan. Uansett er 55 kg en fin vekt på 160 cm. Øk matmengden til 1800-2000 og fokuser på styrketrening. Dette vil gjøre kroppen din stram og slankere. Vektnedgang vil bare gjøre deg "tynnfeit"

Synes dette høres rart ut. Jeg har ligget på under 1300 kalorier hver eneste dag siden januar. Jeg har gått ned nesten 10 kg. Virker ikke akkurat som at kroppen min har tviholdt på det den kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette høres rart ut. Jeg har ligget på under 1300 kalorier hver eneste dag siden januar. Jeg har gått ned nesten 10 kg. Virker ikke akkurat som at kroppen min har tviholdt på det den kan.

Kommer helt an på utgangspunktet ditt. Har man mye ekstra å ta av tåler kroppen et større underskudd. TS har svært lite ekstra å ta av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette høres rart ut. Jeg har ligget på under 1300 kalorier hver eneste dag siden januar. Jeg har gått ned nesten 10 kg. Virker ikke akkurat som at kroppen min har tviholdt på det den kan.

Jeg er heller ikke utdannet, og nybegynner innen styrketrening (men jeg holder nesten på å dø her fordi jeg ønsker for deg så innmari at du skal føle deg bedre med deg selv), derfor skriver jeg dette skikkelig på spissen for å poengtere det folk prøver å fortelle deg: "De 10 kg du har gått ned, er 10 kg i muskelmasse".

Fettet har tydeligvis ikke kroppen din rørt (ergo - ja, den "tviholder" faktisk på det), siden du sier at du (fremdeles) ikke er fornøyd med fettet på lår, rumpe og mage. Det er nettopp dette miaheart mener når hun sier at du blir tynnfeit. Du har rett og slett opplevd å bli tynnfeit. Du har gått ned 10 kg, men fettet er der fortsatt. Sorry hvis det virker som om alle er veldig krasse mot deg, men folk her inne ønsker deg seriøst bare alt vel og blir bare engasjert når du spør slik....... :rolleyes: Følg de fantastisk gode rådene du har fått, og du vil se endring! (y) Muskler veier mer enn fett, men de former kroppen din så sinnssykt flott! :D (ps. det er vel egentlig det du er ute etter, nemlig en fin kropp..? Men du har bare fått det for deg at en fin kropp veier mindre enn 55kg når den er 16ognoe cm høy? Glem alt du trodde du visste om vekt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter meg på det andre har sagt. Spiser du for lite forsvinner musklene først. Musklene bruker energi, så når kroppen merker at den får for lite mat kutter den seg med alt som "koster" energi for å klare og overleve på det lille du gir den.

Med et moderat trening (altså litt mosjon 3-4 ganger i uka) bruker kroppen din drøye 2100-2300kcal. Får kroppen litt mindre enn dette henter den det den mangler fra lagret fett. Får kroppen mye mindre enn dette er den nødt til å spare eller dø, og sparingen fører til slapphet, sultenhet, dårlig søvn, og tap av muskelmasse.

For å si det sånn: En kvinne på din alder, høyde og vekt brenner tett oppunder 1400kcal per dag om hun er i koma og ikke beveger én eneste muskel hele døgnet.

Dette bildet illustrerer godt hva folk forsøker å fortelle deg:

fat-muscle.jpg

Edit: I tilfelle det skulle være uklart.. :p Nederst på bildet er en klump fett (til venstre) og en klump muskel. Begge klumpene veier like mye. Dama på bildet har gått fra 56kg til 62.5kg, og ser langt slankere ut (og har i tilegg fått en enormt flott fasong, spør du meg). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...