Gå til innhold

Må jeg "slanke" meg resten av livet?


solis

Anbefalte innlegg

For ca 5 år siden veide jeg 80kg. Jeg endret kostholdet til lavkalori. Jeg veide og førte opp alt jeg spiste samtidig som jeg trente. Jeg gikk ned til 65kg. Etter det har vekta gått opp og ned som en jojo. Jeg har endret matvaner og kommer aldri til å spise slik jeg gjorde den gangen jeg endte med å veie 80kg. Men jeg må fortsatt holde kalorinivået til det minimale for å unngå å legge på meg. Ca 1500kcal.

Er det noen her som har erfaringer å del? Må jeg være på "slankern" hele livet nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

biolayne har en serie med 3 videoer om metabolisme på youtube, veldig interessante, anbefales.

veldig kort og enkelt forklart, når man har et veldig lavt energiinntak over tid, så skur kroppen ned forbrenningen.

når man begynner å spise mer, bruker forbrenningen tid til å tilpasse seg et høyere inntak.

ergo legger du på deg fett i denne "forsinkelsesperioden".

og jo flere slike jojo-perioder en person går i gjennom, jo verre blir det.

reverse dieting er noe du absolutt burde google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ted.com/talks/sandra_aamodt_why_dieting_doesn_t_usually_work

Bruk 13min og se denne først, så kan jeg komme med et utdypende svar senere hvis det trengs..

Sykt deprimerende å se... Om jeg forstår det rett så anbefalte hun Mindfull eating. Men det hjelper da veldig lite om det eneste hjernen min ønsker er å legge på seg vekten jeg har tatt av? Ønsker gjerne et utdypende svar :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykt deprimerende å se... Om jeg forstår det rett så anbefalte hun Mindfull eating. Men det hjelper da veldig lite om det eneste hjernen min ønsker er å legge på seg vekten jeg har tatt av? Ønsker gjerne et utdypende svar :(

Det du ikke helt ser en sammenheng her er at du jobber i mot biologien, og det tar du som at "hjernen ønsker å legge på seg -> ødelegge for deg".

Kroppen har som eneste mål i livet å overleve og reprodusere seg - ikke at du vil ned i vekt, bygge muskler eller stramme opp. Menneske har ikke forandret seg på 2000år, den har tilpasset seg. Kroppen er tilpasningsdyktig!

Bruk dette til din fordel, gi kroppen en grunn til å forandre seg.

Hvis en til stadighet jobber i mot naturlige signaler som sult, tørste og søvn vil biologien ta over og kompensere - > sende ut signaler som den vet du kommer til å lytte til for å få i deg enten energien, næringsstoffene eller gjøre tiltakene som trengs.

Søtsug, cravings etter junkfood, ubalansert/varierende energinivå gjennom dagen er ikke noe kroppen gjør fordi den vil at du skal mislykkes, det er dens måte å forsvare seg etter dine vaner!

Løsning:

Endre (mat)vanene dine (!)

Jobb MED kroppen og ikke MOT

Gjør det vanskelige enkelt -> sulten? spis!

Gi kroppen en grunn til å gi deg de resultatene du ønsker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du ikke helt ser en sammenheng her er at du jobber i mot biologien, og det tar du som at "hjernen ønsker å legge på seg -> ødelegge for deg".

Kroppen har som eneste mål i livet å overleve og reprodusere seg - ikke at du vil ned i vekt, bygge muskler eller stramme opp. Menneske har ikke forandret seg på 2000år, den har tilpasset seg. Kroppen er tilpasningsdyktig!

Bruk dette til din fordel, gi kroppen en grunn til å forandre seg.

Hvis en til stadighet jobber i mot naturlige signaler som sult, tørste og søvn vil biologien ta over og kompensere - > sende ut signaler som den vet du kommer til å lytte til for å få i deg enten energien, næringsstoffene eller gjøre tiltakene som trengs.

Søtsug, cravings etter junkfood, ubalansert/varierende energinivå gjennom dagen er ikke noe kroppen gjør fordi den vil at du skal mislykkes, det er dens måte å forsvare seg etter dine vaner!

Løsning:

Endre (mat)vanene dine (!)

Jobb MED kroppen og ikke MOT

Gjør det vanskelige enkelt -> sulten? spis!

Gi kroppen en grunn til å gi deg de resultatene du ønsker

12 points from the Linjemannen jury!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker å tenke på det på følgende måte. Å holde seg på en stabil vekt/holde seg i form/holde seg slank krever kontinuerlig innsats på samme måte som det krever litt å stå opp tidlig om morgenen.

Man må alltid jobbe _litt_ for det, det er ikke behagelig hele tiden, og det vil aldri gå helt av seg selv, særlig om man tidligere har vært vant til å aldri legge begrensninger på seg selv.

Det en del mennesker og særlig de som har slitt mye med vekt eller har drevet lite med fysisk aktivitet ofte ikke skjønner, er at andre mennesker gjør en del av disse prioriteringene hele tiden. Sier nei til kake. Går på trening selv om de ikke har lyst. Bryr seg ikke om alle vondter hele tiden.

Moralen er: Det vil aldri gå helt av seg selv. Men jeg tror de aller fleste er enige i at det likevel er et mindre offer enn ubehaget av å være i en kropp der man ikke helt trives :)

I tillegg vil du kunne spise en god del mer mat om du øker aktivitetsnivået og muskelmassen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å tenke på det på følgende måte. Å holde seg på en stabil vekt/holde seg i form/holde seg slank krever kontinuerlig innsats på samme måte som det krever litt å stå opp tidlig om morgenen.

Man må alltid jobbe _litt_ for det, det er ikke behagelig hele tiden, og det vil aldri gå helt av seg selv, særlig om man tidligere har vært vant til å aldri legge begrensninger på seg selv.

Det en del mennesker og særlig de som har slitt mye med vekt eller har drevet lite med fysisk aktivitet ofte ikke skjønner, er at andre mennesker gjør en del av disse prioriteringene hele tiden. Sier nei til kake. Går på trening selv om de ikke har lyst. Bryr seg ikke om alle vondter hele tiden.

Moralen er: Det vil aldri gå helt av seg selv. Men jeg tror de aller fleste er enige i at det likevel er et mindre offer enn ubehaget av å være i en kropp der man ikke helt trives :)

I tillegg vil du kunne spise en god del mer mat om du øker aktivitetsnivået og muskelmassen din.

Jeg er helt klar over at man må "jobbe litt". Og det har jeg ikke noe imot heller. Jeg trener fra 1-2t hver dag så jeg føler ikke jeg kan øke aktivitetsnivået. Favoritten er jogging og jeg løper lett 1 mil. Jeg trener også styrke men merker lite økning på grunn av begrenset kaclnivå. Jeg har erfart at om jeg prøver å spise mer for å bygge muskler lagrer kroppen heller det som fett isteden for.

Men nå etter at jeg startet denne tråden her føler jeg stor frustrasjon. Jeg spiser minimalt 1500kcal og trener minst 500kcal hver dag. Vekta er den samme. Siden starten av januar. Jeg vet jeg spiser for lite, men om jeg øker kcal så legger jeg på meg. Jeg er fortsatt overvektig og trenger å gå ned i vekt. Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre videre nå. ÆÆÆÆH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du ikke helt ser en sammenheng her er at du jobber i mot biologien, og det tar du som at "hjernen ønsker å legge på seg -> ødelegge for deg".

Kroppen har som eneste mål i livet å overleve og reprodusere seg - ikke at du vil ned i vekt, bygge muskler eller stramme opp. Menneske har ikke forandret seg på 2000år, den har tilpasset seg. Kroppen er tilpasningsdyktig!

Bruk dette til din fordel, gi kroppen en grunn til å forandre seg.

Hvis en til stadighet jobber i mot naturlige signaler som sult, tørste og søvn vil biologien ta over og kompensere - > sende ut signaler som den vet du kommer til å lytte til for å få i deg enten energien, næringsstoffene eller gjøre tiltakene som trengs.

Søtsug, cravings etter junkfood, ubalansert/varierende energinivå gjennom dagen er ikke noe kroppen gjør fordi den vil at du skal mislykkes, det er dens måte å forsvare seg etter dine vaner!

Løsning:

Endre (mat)vanene dine (!)

Jobb MED kroppen og ikke MOT

Gjør det vanskelige enkelt -> sulten? spis!

Gi kroppen en grunn til å gi deg de resultatene du ønsker

Jeg forstår igrunn ikke hvordan dette skal fungere... Når jeg aldri har hatt et normalt forhold til mat. Har alltid kjent på sultfølelse. Jeg ser også for meg at jeg kommer til å legge på meg i starten. Men går jeg ned igjen? Jeg har nå 5kg å miste for å bli normalvektig.

Har du tips om norsk litteratur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høy er du og hvilken kroppsfett% har du sånn ca?

Jeg aner ikke fett %. Er 166 høy. Veier 72kg. 80cm rundt midjen. 100cm rundt magen.

Har ikke noe mål eller ønske om å bli tynn eller få kjempemarkerte magemuskler. Ønsker å bli normal, passe inn i klærne jeg passet inn i før. Ha et normalt forhold til mat...

post-4176-14440997565462_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke fett %. Er 166 høy. Veier 72kg. 80cm rundt midjen. 100cm rundt magen.

Har ikke noe mål eller ønske om å bli tynn eller få kjempemarkerte magemuskler. Ønsker å bli normal, passe inn i klærne jeg passet inn i før. Ha et normalt forhold til mat...

Jeg ville fokusert mindre på vekt og jobbet mer rettet mot å øke antall kcal og riktig trening for å komme på lag med kroppen. Mentalt og fysisk har du ikke godt av å ligge på 1500 kalorier når du i tillegg trener bort 500.F.eks Therese over her tilbyr coaching over nett, så det kan kanskje være lurt å investere litt i kyndig og tilpasset veiledning for å nå målene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

biolayne har en serie med 3 videoer om metabolisme på youtube, veldig interessante, anbefales.

veldig kort og enkelt forklart, når man har et veldig lavt energiinntak over tid, så skur kroppen ned forbrenningen.

når man begynner å spise mer, bruker forbrenningen tid til å tilpasse seg et høyere inntak.

ergo legger du på deg fett i denne "forsinkelsesperioden".

og jo flere slike jojo-perioder en person går i gjennom, jo verre blir det.

reverse dieting er noe du absolutt burde google.

Du bør ikke overse dette innlegget! Spesielt videoen under tror jeg kan få opp øynene litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ca 5 år siden veide jeg 80kg. Jeg endret kostholdet til lavkalori. Jeg veide og førte opp alt jeg spiste samtidig som jeg trente. Jeg gikk ned til 65kg. Etter det har vekta gått opp og ned som en jojo. Jeg har endret matvaner og kommer aldri til å spise slik jeg gjorde den gangen jeg endte med å veie 80kg. Men jeg må fortsatt holde kalorinivået til det minimale for å unngå å legge på meg. Ca 1500kcal.

Er det noen her som har erfaringer å del? Må jeg være på "slankern" hele livet nå?

http://www.bodybuilding.com/fun/ditch-your-diet-5-healthy-nutrition-tips.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du absorberer mindre energi, enn du bruker iløpet av en gitt tid, så er det ikke fysisk mulig for kroppen din å 'skape' masse av ingenting. Du vil da garantert gå ned i vekt. Tallene du opererer med er kun estimerte tall, og om du veier det samme hver dag, ja da er det rett å slett så simpelt at du spiser akkurat like mye som du bruker. Om du legger til en halvtime løping, eller spiser 300kcal mindre (forutsatt henholdsvis samme mat og treningsvaner), så vil du gå ned i vekt.

Får å få litt ekstra fart på sakene, så bør du stimulere leptinhormonet i kroppen din som er det beste hormonet for fettforbrenning. Dette gjøres helst ved å ha dager der du spiser MER enn du bruker (ca 500kcal), og ca 55% av kaloriene bør komme fra karbohydrater. Du vil da naturligvis gå opp litt til dagen etter, men dette vil sette fettforbrenningen i full gang igjen for videre slanking. Det blir som å ta et skritt tilbake og to skritt frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Umulig å svare på spørsmålet uten å vite hva du spiser alle hverdager. Får du i deg alt kroppen trenger til å fungere bra? Jeg brukte cronometer.com for min reise ned fra overvekt for snart 3 år siden. Den gir deg en oversikt over gjennomsnittsverdier på alt fra vitaminer til mineraler. Ofte er fiber en ting som man glemmer i kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...