Gå til innhold

Oppnå "Sommerkroppen": Hva funker, egentlig?


psychgeek

Anbefalte innlegg

Jeg er av dem som følger en del fitnessfolk og PT'er på facebook, og til stadighet dukker det opp tirader om jenter som "ligger på 1500 kalorier dagen og trener hardt uten å gå ned i vekt", samt "jenter som trener masse, men spiser opp igjen underskuddet etterpå". Enten er man for streng til å gå ned i vekt, eller så er man for snill med seg selv. Hva er middelveien, da? Jeg ser jo et forum her fullt av folk som får det til.

What is a girl to do? Jeg har 4 1/2 måneder på å finjustere kroppen til bryllup. Hvordan skal man trene og spise for å se best mulig ut til denne dagen?

Jeg merker jeg blir forvirra av alle rådene der ute, og ingenting ser ut til å fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt fungerer. Det som i midlertidig fungerer best over tid er kontinuitet over tid. For å klare dette er det viktig å ikke gå for hardt ut. Mange er "flinke" og legger seg 500-1000 kcal i underskudd, men sprekker i helger eller etter to uker. Nøkkelen er å finne en balanse mellom trening og kost som gjør at du klarer å stå løpet ut, herfra og 4 1/2 måneder nedover veien. Et eksempel på dette kan være å ikke trene mer en 3-4 ganger i uken, legge seg i et moderat underskudd og ha kontrollerte utskeielser. Det er selvfølgelig noe i at du får igjen det du gir, men min erfaring er at slow and steady wins the race. Prosjekt sommer-/bryllupskropp er langt fra uoppnålig med nesten fem måneder til rådighet:) lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett i gang med et opplegg og hold deg til det. Altså kontinuitet som broseidon skriver. Det nytter ikke om man endrer noe annenhver dag fordi man blir forvirret av hva andre gjør, eller begynner å tvile på opplegget sitt. Så lenge du er konsekvent med det du driver med, følger med på midjemål(/vekt) og ikke endrer ting i hytt og pine så går det bra.

1. Regn ut vedlikeholdsbehovet ditt.

2. Ha dette inntaket en uke.

3. Kutt et par hundre kcal (hvor mye man må kutte avhenger litt av utgangspunkt. Er du realtivt slank og liten så bør du kutte mindre enn om du har veldig mange kg for mye)

4. Se hva som skjer over f.eks 1 uke

5. Går du ned, fortsett med det samme inntaket

6. Står det stille så kutter du 100-200 kcal til. osv

7. Hverdagsaktivitet > kardio (møllegåing/løping bør være minimalt).

8. Tren styrke og ikke vær redd for å ta i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett i gang med et opplegg og hold deg til det. Altså kontinuitet som broseidon skriver. Det nytter ikke om man endrer noe annenhver dag fordi man blir forvirret av hva andre gjør, eller begynner å tvile på opplegget sitt. Så lenge du er konsekvent med det du driver med, følger med på midjemål(/vekt) og ikke endrer ting i hytt og pine så går det bra.

1. Regn ut vedlikeholdsbehovet ditt.

2. Ha dette inntaket en uke.

3. Kutt et par hundre kcal (hvor mye man må kutte avhenger litt av utgangspunkt. Er du realtivt slank og liten så bør du kutte mindre enn om du har veldig mange kg for mye)

4. Se hva som skjer over f.eks 1 uke

5. Går du ned, fortsett med det samme inntaket

6. Står det stille så kutter du 100-200 kcal til. osv

7. Hverdagsaktivitet > kardio (møllegåing/løping bør være minimalt).

8. Tren styrke og ikke vær redd for å ta i.

Jeg har hatt kontinuitet på et kaloriinntak på 1600 hvor jeg har rippet kostholdet for godis, usunt snacks og i stor grad brød, ris og drikkekalorier. Dette i seg selv har ikke ført til vekttap, selv etter mange måneder.

Ved siden av har jeg trent i snitt 3 ganger i uka, hovedsakelig styrke. Jeg er ikke redd for å ta i ;)

Vedlikehold er i overkant av 2000 kcal, men så er hverdagen utenfor treningen ganske inaktiv.

Spørsmål: hvorfor burde løping være minimalt? Er ikke det en bra måte å smelte vekk fett, feks ved intervalltrening?

- Personlig blir jeg mer gira på å trene styrke om jeg har hatt 15-20 min på mølla først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt kontinuitet på et kaloriinntak på 1600 hvor jeg har rippet kostholdet for godis, usunt snacks og i stor grad brød, ris og drikkekalorier. Dette i seg selv har ikke ført til vekttap, selv etter mange måneder.

Ved siden av har jeg trent i snitt 3 ganger i uka, hovedsakelig styrke. Jeg er ikke redd for å ta i ;)

Vedlikehold er i overkant av 2000 kcal, men så er hverdagen utenfor treningen ganske inaktiv.

Spørsmål: hvorfor burde løping være minimalt? Er ikke det en bra måte å smelte vekk fett, feks ved intervalltrening?

- Personlig blir jeg mer gira på å trene styrke om jeg har hatt 15-20 min på mølla først.

Om du konsekvent har hatt et inntak på 1600 kcal i mange mnd og ikke gått ned i vekt så undervurderer du enten kcal-inntaket ditt, eller så er det dette inntaket du vedlikeholder vekten din på pdd.

Overdrevent mye kardio over tid gjør "miljøet" for vektnedgang dårligere da det fører til mer stress og kroppen motvirker da vekttap ved å justere ned energiforbruket, særlig om man allerede spiser i kcal-underskudd.

Hva var høyde og vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg veier maten og bruker myfitnesspal. Om jeg så overvurderer/undervurderer noen av matvarene, burde det likevel være et relativt stort underskudd.

Høyde: 167, vekt 65,5.

Vekten er jo ikke egentlig så himla viktig for meg, men jeg ønsker ned i fettprosent, litt strammere figur. Veldig pæreformet i dag.

Er to økter på 30-45 min i uka, pluss litt oppvarming på mølla før styrke overdrevent mye cardio?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler ikke å kutte noe mer kcal. Du bør heller satse på en revers diett framover for å få opp kcal-nivået du vedlikeholder vekta på.

Du kan godt varme litt opp med gange på mølla før du trener, men du får ikke noen bedre resultater av å bruke noe mer tid på mølla enn det. Sats heller på å prestere på trening og å være i aktivitet ellers i løpet av dagen.

Men igjen, du bør få opp kcal-inntaket ditt før du begynner å kutte igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange økter styrke burde jeg få inn, da? Jeg kjører x-press programmet (med litt variasjon at et par øvelser jeg ikke er så glad i).

Holder med 4-5 økter i uken. Du kan og legge inn 1 kardioøkt, men ikke før/etter hver økt pluss intervaller osv i tillegg :)

Spis gjerne et par hundre kalorier mindre de dagene du ikke trener enn de dagene du trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld om jeg kommer med et helt irrelevant svar her, men så ordet "pæreformet" og måtte sjekke loggen din. Hvor er du pæreformet? Har du noengang sett ei pære? :p

Du er timeglassformet med litt bredde på ryggen, flat mage, innsnevret midje, brede hofter, og rund bakende. Du har jo allerede kroppen de fleste damer ønsker å leve i og de fleste menn ønsker å leve med.

Kanskje "sommerdietten" bør være et fokus på sunn, god mat, gledesfylt trening, og å bli venner med speilbildet..?

Tillater meg å legge over et par bilder fra loggen din for å demonstrere for andre lesere hva jeg mener. Si i fra om det skulle være ugreit.

http://forum.fitnessbloggen.no/attachments/20131202_132515-2-jpg.125110/

http://forum.fitnessbloggen.no/attachments/20140227_172848-jpg.134086/

http://forum.fitnessbloggen.no/attachments/20140217_182613-jpg.132830/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj, hadde glemt at jeg hadde delt så mye bilder i den gamle loggen. Var litt voldsomt å se dem sånn på rekke og rad på åpent forum. Skal nevnes at disse bildene er litt gamle, da energinivået var et annet og derfor virket hvor mye trening jeg fikk inn.

Jeg skjønner at det er lett å få inntrykk av at selvbildet er dårlig, men det er det ikke, det er bare at jeg har et mål jeg har lyst til å nå innen juni, og er usikker på hvordan jeg skal nå det. Noen trener og slanker seg for å flekse på en scene, andre for viktige begivenheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...