Gå til innhold

Går ikke ned i vekt


asknoelle

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er 1.70cm høy og i dag veier jeg 66kg og ønsker å gå ned til 57kg.

Kroppsmålinger:

Arm: 28cm (nå 28)

Bryst: 92cm (nå 89cm)

Midje: 73cm (nå 70cm)

Hofter: 95cm (nå 92,5cm)

Øvre lår: 54cm (nå 50cm)

Lår: 50cm (nå 47cm)

Jeg har ila. de 3 siste månedene virkelig innstilt meg på å gå ned i vekt, men jeg føler at det står på stedet hvil - hvis jeg skal sammenligne meg med andre som går ned opptil 0,5 - 1kg i uken. Jeg har totalt gått ned 1kg på 3 måneder.

Min matplan en typisk dag består fra 500-1100kcal og inneholder:

Frokost:

- 2 eggehviter og 1 egg

Lunsj:

- Kyllingsalat eller 250g cottage cheese

Middag:

- 150g kyllingfilèt/ 250g laks/ 150g indrefilèt av okse

- Squash/ brokkoli/ champignon/ paprika og div. grønnsaker

Trening:

30 min m/ egen kroppsvekt 3 x uken

Som du kanskje ser så spiser jeg svært lite karbohydrater da jeg ikke liker poteter, pasta og brød. Knekkebrød og havregrøt er noe jeg synes er godt, men jeg har forsøkt å unngå dette for å oppnå raskere resultater.

Jeg spiser _ikke_ fastfood, drikker ikke brus og er svært sjeldent ute å drikker - men jeg skeier ut på lørdagen m/ 300g sjokolade (ca 1500-1700kcal). Er dette nok til å ødelegge hele prosessen min? Jeg er så ufattelig fysen til en hver tid og jeg er "nødt" til å ha 1 dag hvor jeg kan kose meg.

Jeg har gått opp 8kg på 1 år grunnet mye kortisol som har resultert i vektoppgang (fråtsing), hårtap, forstyrrelser i syklus etc. Dette har vært i balanse nå i 4-5 måneder, og jeg virkelig lengter etter å få "kroppen min tilbake".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du MÅ spise mye mer.. bokstavelig talt. Grunne til at du ikke får resultater er at du spiser ALT for lite. Det der gjør kun skade, overhode ingen nytte. Du snakket om høye kortisolnivåer, fråtsing, hårtap, forstyrrelser i syklus osv.. Det kan jeg love deg blir værre om du fortsetter slik du gjør nå. Det der er mindre enn hva en liten jentunge på barneskolen spiser..

Øk matmengden din betraktelig. Det er eneste vei å gå, punktum finale !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jeg høres ut som en idiot som sier det; Jeg bare innbiller meg at jo mer mat jeg spiser, desto større blir jeg. Men igjen: Det er derfor jeg søker råd her.

Årsaken til denne tankegangen er vel at jeg småspiste en del tidligere og har nå kuttet ut det til kun 3 faste måltider om dagen og det var da jeg begynte å merke forskjell.

Har lest litt på at 5 måltider om dagen er det som er best, frokost, snack, lunsj, snack og middag - men det som forundrer meg er at det er så vanvittig mye mat i hvert av disse måltidene, og jeg vet ikke om jeg orker å ha snack mellom frokost og lunsj for å være ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jeg høres ut som en idiot som sier det; Jeg bare innbiller meg at jo mer mat jeg spiser, desto større blir jeg. Men igjen: Det er derfor jeg søker råd her.

Årsaken til denne tankegangen er vel at jeg småspiste en del tidligere og har nå kuttet ut det til kun 3 faste måltider om dagen og det var da jeg begynte å merke forskjell.

Har lest litt på at 5 måltider om dagen er det som er best, frokost, snack, lunsj, snack og middag - men det som forundrer meg er at det er så vanvittig mye mat i hvert av disse måltidene, og jeg vet ikke om jeg orker å ha snack mellom frokost og lunsj for å være ærlig.

Om du spiser 2 måltider. 5 eller 10 måltider om dagen spiller det INGEN rolle. Det er hvor mye mat du totalt har fått i deg om dagen som betyr noe. f.eks om du får i deg 2000 kalorier i ett måltid, eller 2000 kalorier over 5 måltider har det ingenting å si. Kaloriene er det som betyr noe, ikke antall måltider.

Alt du trenger å tenke på i første omgang er å gå opp til hvertfall 1800-1900 kalorier minimum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, fint å få klarhet i det. Det er så fantastisk mange meninger om alt innenfor slike områder at jeg snart ikke vet hva jeg skal tro. Nå får jeg bare prøve å finne ut av hvordan jeg skal klare å få i meg så mye kalorier. Tusen hjertelig takk for tiden din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, fint å få klarhet i det. Det er så fantastisk mange meninger om alt innenfor slike områder at jeg snart ikke vet hva jeg skal tro. Nå får jeg bare prøve å finne ut av hvordan jeg skal klare å få i meg så mye kalorier. Tusen hjertelig takk for tiden din :)

Det er mange meninger fordi alle liker å gjøre ting forskjellig. Det er mange veier til rom. Men uansett hvilken vei man tar, vil det til slutt uansett ende på kalorier inn vs kalorier ut når det kommer til vekta. Så ja man må ligge i underskudd for å gå ned i vekt, men når man ligger FOR lavt, slik du gjør nå, kommer man ingen vei og ender kun med å ødelegge egen helse og motivasjon.

Det vikgiste er at du faktisk øker matmengden, for helsa din sin skyld. Så lite mat over lengre tid kan fort gi alvorlige skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

500 kcal???? Er du sprø jente? Det er oppskrift på katastrofe og spiseforstyrrelse. Du dreper alt som heter muskelmasse og reduserer med det fettforbrenningen din.

Du må tenke livsstil ikke slankekur. Å få en fit og veltrent kropp tar tid. Man må jobbe for det hver dag resten av livet. Først da får man en sterk, frisk og veltrent kropp som vil holde seg slik resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, fint å få klarhet i det. Det er så fantastisk mange meninger om alt innenfor slike områder at jeg snart ikke vet hva jeg skal tro. Nå får jeg bare prøve å finne ut av hvordan jeg skal klare å få i meg så mye kalorier. Tusen hjertelig takk for tiden din :)

Greit det er mange meninger om kosthold generelt, men tror ALDRI jeg har sett noen som uansett anbefaler å spise ned mot 500 kcal daglig, hvis man da ikke trår inne på pro-ana sider!

Du må spise mer! Tro meg, da jeg begynte å spise mer (ja, men føler seg gjerne litt oppblåst i starten) så kom resultatene mye fortere- styrkemessig, helsemessig og evt utseendemessig hvis det er det som er det ønskelige utfallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrkHoel: 57kg var vekten min før jeg gikk opp, derfor jeg ønsker å komme tilbake til slik jeg var før.

Vedrørende 500-1100kcal så er ikke dette noe jeg absolutt higer etter og tenker at jeg ikke kan overstige på noen måte, men jeg har generelt alltid spist lite mat når jeg ikke er spesielt aktiv. Jeg har en kontorjobb hvor jeg sitter stille hele dagen, for så å dra videre på neste jobb hvor jeg også sitter stille i flere timer.

Iom. at jeg har en såpass uaktiv hverdag har jeg tenkt at det vil være bedre å tilpasse inntaket av mat slik at jeg kan gå ned i vekt uten mye fysisk aktivitet.

Har selvfølgelig begynt å innse at trening er noe man ikke kommer foruten og jeg har tenkt å legge til 45min fort gange et par ganger i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt om og prøvd å regne på som er din BMR - tilsvarende ditt dagsbehov ang. kalorier ?

Kalkulator ligger mange steder - bla. her :

http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/

Jeg la inn 30 år - 165 høy og 55 kilo - ingen aktivitet og da er ditt kaloribehov 1587.

At du da skal spise 500-1000 kalorier tilsier jo at du fucker opp forbrenningen helt.

Resultat:

Ditt daglige kaloribehov er beregnet til 1587 kcal.

Ditt basale kaloribehov (BMR) er 1322.5 kcal.

For å gå ned i vekt bør ditt kaloriinntak ligge på rundt 1322.5 kcal.

For å kunne øke muskelmasse bør ditt kaloriintak ligge mellom 1587 kcal og 1904.4 kcal.

Hvis du ikke har trent noe særlig så kan det jo være det som skal til også - dvs. stramme opp kroppen litt . Da er det jo styrketrening som skal til - men cardio er også bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Jeg har ikke regnet ut dette tidligere, nei. Ut i fra mine mål så ble beregingen for vektnedgang 1600kcal.

Det er bare så fascinerende hvordan det har seg at man skal innta mindre kalorier, men dersom du inntar for lite så er det også galt. Kroppen er et mysterium (For uvitende mennesker som meg), men kunnskap gir makt?

Uansett, nettopp fullført 40 magiske minutter med kondisjon og virkelig gleder meg til å endre livsstil og ikke bare en hurtigvirkende form for vekttap :-) Tusen takk for alle bidrag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt innpå: En slank og fast kropp som ser sunn og frisk ut (og fungerer godt), enten det er damekropp eller herrekropp, får man av å for det meste spise variert mat en blir mett av og får masse næring fra*, løfte tunge ting, og sprinte litt en gang i blant for å virkelig få opp pulsen. Vekt er det siste du skal tenke på, kalorier det nest siste.

Weight-Loss-VS-Fat-Loss3.jpg

does-muscle-weigh-more-than-fat.jpg

*kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, sopp, urter, bær, nøtter, frukt og eventuelt fete meieriprodukter om du ikke blir dårlig i magen av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...