Gå til innhold

Er det verdt det?


xxKristinexx

Anbefalte innlegg

Jeg har en ganske full timeplan og sliter veldig med å få tid til alt jeg skal gjøre... 1-2 kondisjonsøkter (intervaller) blir det uansett, da de bare tar 20-30 minutt. Det er styrkeøktene jeg vurderer om jeg skal trappe ned på, fra 3 økter til 1 hvor jeg bare opprettholder. Jeg har hatt gode resultater i styrke, men ser liten forskjell estetisk. Derfor lurer jeg på om det er verdt det, å stresse sånn med å få skvist de øktene inn, når jeg egentlig lurer på om det er forgjeves. Noen som føler det samme? Og kan 1 styrkeøkt i uken opprettholde muskelmassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du ikke ser noen endring estetisk har du antageligvis ikke så veldig mye muskelmasse og 1 økt i uken kan opprettholde det du har. Om det er verdt det?

Er det verdt å bruke penger på å vaske bilen?

Er det verdt å bruke tid på å se på TV?

... osv. Dette er spørsmål du kun selv kan svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med 2-3 fullkroppsøkter i uken med fokus på kvalitet over kvantitet. Foreslår at du velger 3-4 ulike øvelser (som aktiverer kroppen i stor grad: mark, bøy, utfall, chins/pullups, dips, pushups o.l) hver gang og kjører flere sett på disse. Gjerne med ulikt fokus; f.eks noen uker med høyreps, en periode med tyngre vekter og færre reps og flere sett.

Så kan du jo evt avslutte øktene med noen kjappe intervaller. Kondisjonstrening trenger ikke ta lang tid (med mindre du skal drive med det i form av idrett!?). Kjappe, harde intervaller er gull verdt =) Trappeløp, spurttrening, bakkeløp, til og med intervaller med kettlebells og hopp er gode "finisher" på en treningsøkt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. kanskje jeg ikke har fått så gode resultater pga. matinntak når jeg tenker meg om... Spiser i overskudd på treningsdager, men på treningsfrie dager er jeg mer slurvete... Syns det er litt rart å spise overskudd da, for føler at jeg bare legger på meg fett :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm.. kanskje jeg ikke har fått så gode resultater pga. matinntak når jeg tenker meg om... Spiser i overskudd på treningsdager, men på treningsfrie dager er jeg mer slurvete... Syns det er litt rart å spise overskudd da, for føler at jeg bare legger på meg fett :p

prøv å endre litt oå kostvanene da ogse det an:) Ofte vil matinntak ha mer å si enn trening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. kanskje jeg ikke har fått så gode resultater pga. matinntak når jeg tenker meg om... Spiser i overskudd på treningsdager, men på treningsfrie dager er jeg mer slurvete... Syns det er litt rart å spise overskudd da, for føler at jeg bare legger på meg fett :p

Muskelproteinsyntese (MPS) er forhøyet i ca. 48 timer etter trening for nybegynnere, altså kan det være lurt å spise i overskudd dagen etter trening også så fremt ikke det er leangains for alle penga. For viderekomne/avanserte utøvere så er MPS-vinduet kortere, ca. 16-24 timer. Husk at du bygger muskler etter trening, selve treningsøkten er bare stimuli som må til for å bygge muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra august til nå har vekta gått ned "bare" 4 kg - men på bilder ser jeg stor forskjell takket være styrketreningen. Midjen har snurpet seg mer inn, lårene har fått bygget seg og ser trent ut, bicepsene kan jeg faktisk flexe og se at de er markerte, skuldrene er også mer markerte og lignende.. For meg er det verdt det.. Koser meg masse med trening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...