Gå til innhold

Viktigheten av nakkeposisjon i markløft?


Sentadilla

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Greia er vel at hele ryggsøylen, nakken og ned skal være mest mulig nøytral. Ser du nedover som det der så blir det ikke noe bedre enn om du hadde bøyd hodet bakover ved å se opp i taket

Jo, er jo det jeg tenker. Mest mulig nøytral, og det føler jeg at jeg oppnår ved å se litt på skrå fremover, ikke opp. I videoen jeg la ut ser jeg nok litt for mye rett ned. Men igjen, hvor mye har det å si at det er litt bøy den ene eller andre veien i nakken, så lenge resten av ryggraden holder seg rett gjennom løftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare svare for meg selv; jeg har hatt mye nakkeproblemer hele livet og nakkeposisjon under markløft har veldig mye å si for meg. Når jeg ikke har nakken rett bruker jeg andre muskler for å "rette opp" og da har jeg det gående. Jeg spurte naprapaten om det også, han svarte at problemene ofte oppstår i andre rekke - altså som et resultat av det man gjør feil. Eks. har man vondt i en fot, går man annerledes for å avlaste foten og man får vondt andre steder som da blir over/feilbelastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen fasit for ryggposisjonering. Man ikke nødvendigvis ekstrapolere biomekaniske utgangsposisjoner som fasit for samtlige. Om man er vant med å løfte med lett fleks, lett overekstensjon eller nøytral rygg er man som oftest sterkest i posisjonen man har utviklet seg i. Ang. skaderisiko kan man heller ikke ekstrapolere biomekanikk til en levende kropp og si at det er en universal regel til tross for økt kraftpåvirkning på visse segmenter. Så lenge det ikke er en drastisk økning over kort tidsrom med høy frekvens vil du adaptere deg til lasten. Selvsagt etterstreber jeg en normal kraftfordeling og nøytral posisjonering som en generell regel.

Jeg benytter nakkeposisjonering som feedback for kne- og hofteekstensjon. Overfleksjon i bunn vil gjøre det lettere å overekstendere knær i min erfaring. en nøytral nakkeposisjonering à ca 3 m foran, skrått ned i konvensjonell og ca rett frem i sumo gir best forutsetning ut fra bunnen i min erfaring. Over kneet ber jeg alltid om at man skifter blikket skrått oppover, relativt høyt, da det i min praktiske erfaring har vist å gjøre hoftebevegelsen lettere i tillegg til å holde tyngdepunktet bakover. Ser man skrått nedover er det for lett å flytte seg fremover, kontra å holde tyngdepunktet over midten av foten/bakover. I de tilfellene ser jeg for lite ekstensjon av hofte og for mye ekstensjon av kne og rygg. Da må jeg implementere stoppvarianter eller tempovarianter (om det er en langtidscase) eller bare god feedback (om det er nybegynner).

Jeg tror ikke det er en fasit her, men at man absolutt kan finne trender i hva som kan være best for den generelle person. Man kan vel ikke krangle med konstantinovs ryggfleksjon eller smale benkgrep, men det er et individuelt unntak som man kan i bakhodet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...