Gå til innhold

Sumo markløft/markløft VS knebøy/frontbøy sett i forhold til funksjonalitet i kampsport/ idrett


Solid Snake

Anbefalte innlegg

Så mange mener generelt at knebøy er kongen av alle øvelser, greit nok det, om man snakker generelt om styrketrening. Den debatten er ikke temaet nå(sikkert mange delte meninger om det).

Men sett i forhold til kampsport(som blir mitt referansepunkt) er jo markløft mer anvendelig.

Argumenter for:

1)- Utvikler grep(om du ikke kan holde fast i noe, er ikke styrken verdt noe som helst da den ikke kan anvendes).

2)-God aktivering av rumpa,lockout minner om toppposisjon i hip-thrust/glute bridge.

(hoftestyrke er viktig, enten man skal slå, sparke eller kaste).

3)- Sumo markløft utvikler innside, som gjør at man kan klemme kraftigere etc(i låser på bakken etc).

Argumenter mot : Hva gir knebøy av funksjonalitet som ikke mark gjør?

Avslutningvis sier man at overnevnte øvelser utvikler core, noen mener også at man ikke trenger å trene core utover disse to.

Hva da med rotasjonsbevegelser av kjernen? Er jo ingen rotasjon av kjernen i mark/bøy. Rotasjon er vel det tilnærmeste viktigste kjernen gjør i kampsport uansett angrep. (antirotasjon er og viktig når man selv angriper eller blir angrepet).

Hvordan kan man best mulig trene kjernen og mener du at de to overnevnte øvelser er gode nok for kjernetrening mtp kampsport/idrett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvilke(n) kampsport du trener (edit: så du drev med MMA?), men enhver bevegelse, uavhengig av om det er slag, spark, kast, posisjonering i bakkekamp, etc, krever korrekt aktivering av hara, i vestlig tankegang oppsummert som kjernemuskulatur, for å være effektiv.

Bildet under er fra artikkel her på Fitnessbloggen, og viser muskler aktivert i markløft:

muscles-used-deadlift.jpg

Som deg, har jeg også en formening om at hvis man kun ser på overføringsverdien til kampsport, vil markløft være foretrukket fremfor knebøy.

Imidlertid er det meg bekjent slik at komparativt sett trener markløft mer den posteriore kjeden, altså baksiden, enn forsiden.

Særlig frontbøy vil derfor være et viktig supplement, da denne aktiverer quadriceps mer. Bunnposisjonen i frontbøy er også mer overførbar til kroppsposisjonen i tsukuri/kake, dvs den avsluttende fasen av et kast, da en oppreist holdning og kontakt mellom de to utøverne (rygg mot mage/hofte) er mekanisk mer effektivt enn bunnposisjonen i tradisjonell knebøy der vinkelen mellom lårbein og ryggrad er betraktelig mindre.

Alternativt til frontbøy kan man selvfølgelig kjøre en variant av hacksquat med stang, dvs markløft med stanga bak kroppen. Dette tvinger en mer oppreist holdning ala. frontbøy og aktiverer i stor grad de samme musklene (minus noe støttemuskulatur i skuldrene). Personlig foretrekker jeg imidlertid frontbøy av disse to.

I tillegg (her er jeg litt på tynn is, så fint hvis noen kunne korrigert eventuelle feil) vil knebøy være bedre enn markløft for å trene fleksjon/strekkapparatet i kroppen.

Når det gjelder argument 3), så har jeg lyst til å si at å "klemme hardere" bør erstattes med bedre teknikk. Det er to tilfeller jeg umiddelbart kommer på der man gjerne klager over manglende styrke på innside lår. Det ene er i lukket guard med beinene rundt motstanderen (eller i do-jime som er angrepsvarianten av dette). Det andre er i forbindelse med sankaku-jime, triangle choke. Begge disse tilfellene viser en ufullstendig forståelse av posisjonen og er typisk sett hos nybegynnere.

Sist, når du snakker om rotasjon/anti-rotasjon, så er svaret mitt "tren mer kampsport" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn veldig kort: Styrke er en generell tilpasning, ikke en spesifikk. Alle blir bedre i idretten sin med økt styrke (gitt at det er en fysisk idrett og ikke f.eks. sjakk). Husk at det er ikke snakk om enten/eller med knebøy og markløft. Knebøy kan trenes oftere enn markløft, så hvorfor ikke gjøre begge deler?

De to løftene driver hverandre også, så det er lurt å gjøre begge. Vil du ha en mer hoftedominant knebøy så gjør lavstangbøy. Der får du trent adduktorer godt også. Knebøy tar godt på rævva også, om den blir gjort korrekt. Ekstra så med lavstangbøy.

Dette med kjernetrening er det mange meninger om, og det argumenteres godt fra begge sider. Jegvettafaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn veldig kort: Styrke er en generell tilpasning, ikke en spesifikk. Alle blir bedre i idretten sin med økt styrke (gitt at det er en fysisk idrett og ikke f.eks. sjakk). Husk at det er ikke snakk om enten/eller med knebøy og markløft. Knebøy kan trenes oftere enn markløft, så hvorfor ikke gjøre begge deler?

De to løftene driver hverandre også, så det er lurt å gjøre begge. Vil du ha en mer hoftedominant knebøy så gjør lavstangbøy. Der får du trent adduktorer godt også. Knebøy tar godt på rævva også, om den blir gjort korrekt. Ekstra så med lavstangbøy.

Dette med kjernetrening er det mange meninger om, og det argumenteres godt fra begge sider. Jegvettafaen.

Hvorfor kan en trene knebøy oftere enn markløft? Jeg trener to-splitt nå, med annenhver økt over- og underkropp. Trener da markløft og knebøy samme dag. Er det andre, mer gunstige måter å fordele de øvelsene på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan en trene knebøy oftere enn markløft? Jeg trener to-splitt nå, med annenhver økt over- og underkropp. Trener da markløft og knebøy samme dag. Er det andre, mer gunstige måter å fordele de øvelsene på?

Tanke er at den startstyrken som er nødvendig når man ikke har en eksentrisk komponent som kan bidra til strekkrefleks vil gi en større belastning på sentralnervesystemet. I tillegg må man faktorere inn vekt løftet, muskelmasse benyttet og andre variabler.

Du kan godt trene bøy/mark i hver sin økt, men det er av min mening at du bør separere de.

1. Du får høyere frekvens på bein.

2. Utmattelsen fra førsteløftet vil bære mindre over på andreløftet.

Her må du faktorere inn din egen subjektive oppfattelse av hva du føler er best for deg i den livssituasjonen du er i akkurat nå.

Til OT:

Styrke er generelt som benyttes til å utvikle noe spesielt (eks. kampsport). Du bør trene både knebøy og markløft. Varierende på atletiske krav bør man også trene olympiske løft eller varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanke er at den startstyrken som er nødvendig når man ikke har en eksentrisk komponent som kan bidra til strekkrefleks vil gi en større belastning på sentralnervesystemet. I tillegg må man faktorere inn vekt løftet, muskelmasse benyttet og andre variabler.

Du kan godt trene bøy/mark i hver sin økt, men det er av min mening at du bør separere de.

1. Du får høyere frekvens på bein.

2. Utmattelsen fra førsteløftet vil bære mindre over på andreløftet.

Her må du faktorere inn din egen subjektive oppfattelse av hva du føler er best for deg i den livssituasjonen du er i akkurat nå.

Til OT:

Styrke er generelt som benyttes til å utvikle noe spesielt (eks. kampsport). Du bør trene både knebøy og markløft. Varierende på atletiske krav bør man også trene olympiske løft eller varianter.

Takk for svar! Ja tror nok at det ville vært mer gunstig og bedre for muskelvekst (mitt fokus) dersom jeg hadde kjørt knebøy og mark på alle øktene, en av øvelsene annenhver gang. Men for å være ærlig så hater jeg de to øvelsene ig da er det så deilig å bare gjøre de to ganger i uka :p liksom "gjøre seg ferdig" med hat-øvelsene slik at jeg kan ha to koseøkter (kaller de det da jeg elsker å trene overkropp :) ). Er nok mindre effektivt, men blir en vurdering da, kost - nytte..! Håper og tror at får resultater (muskelvekst) av trening selv om bare kjører de to økter i uka? Eller er det såpass stor forskjell på resultat knyttet til mengde her at jeg simpelthen bør "suck it up" og kjøre øvelsene oftere for å få resultat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nybegynnere (beklager forutantagelsen) vil ha en forhøyet proteinsyntese over lengre tid enn en bedre trent og kan slippe unna med mindre frekvens en periode. Selv om jeg synes 3 ganger i uken burde være normen for optimal progresjon i baseløftene når man er relativt fersk.

Jeg synes det er viktigere for deg at du gjør det du selv trives med. I tillegg vil du selvsagt få resultater, selv om hypertrofi har flere variabler. Ikke bare knebøy/markløft/baseløft. :)

Er det en spesiell grunn til at du ikke liker disse øvelsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybegynnere (beklager forutantagelsen) vil ha en forhøyet proteinsyntese over lengre tid enn en bedre trent og kan slippe unna med mindre frekvens en periode. Selv om jeg synes 3 ganger i uken burde være normen for optimal progresjon i baseløftene når man er relativt fersk.

Jeg synes det er viktigere for deg at du gjør det du selv trives med. I tillegg vil du selvsagt få resultater, selv om hypertrofi har flere variabler. Ikke bare knebøy/markløft/baseløft. :)

Er det en spesiell grunn til at du ikke liker disse øvelsene?

Haha.. Kjipt å virke som en nybegynner :p begynte å trene styrke på treningssenter for 10 år siden, da jeg var 17...

Kanskje jeg burde få en wakeup-call over ar likevel fremstår som en amatør/nybegynner? :/

Når det er sagt føler jeg egentlig at kan ganske mye, og har gjennom årene hatt flere gode rreningsperioder. Men på grunn av sykdom (spiseforstyrrelser) nå i rundt fem år kan en jo tilskrive manglende fremgang ganske naturlig for det, heller enn manglende kunnskap. Håper jeg. :p

Nei årsaken er vel først og fremst fordi øvelsene jo er så tunge! Haha, det er vel gjerne også sånn at en liker å trene øvelser en føler en mestrer både teknisk og fysisk (er sterk i), og jeg føler at teknikk og styrke er elendig i disse øvelsene. Derfor er det ikke artig å gjøre dem heller. Jeg hadde for tre år siden en veldig god periode hvor jeg økte mye i kroppsvekt, fikk spist mer mat, mer overskudd osv. Jeg nesten doblet antall kg i markløft, mens knebøy nærmest forble det samme... Knebøy har jeg ligget på samme vekt i seks år. Veldig givende.... Derav også har for øvelsen tipper jeg! En er jo bedaglig anlagt i tillegg må vite :p

Men når det kommer til muskelvekst, jeg mener bestemt at det jo må gå Ann å bygge en flott og fin fysikk uten å implementere "de store" i programmet? Benpress feks føler jeg at det er mye lettere å presse meg selv i. Vet at det er spm å banne i kirka å foreslå å erstatte knebøy med den løvelsen, men samtidig synes jeg det er så vanskelig å "akseptere" at det formelig later til at det kun er en vei til Rom - gjennom knebøy og mark...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-snip-

Men når det kommer til muskelvekst, jeg mener bestemt at det jo må gå Ann å bygge en flott og fin fysikk uten å implementere "de store" i programmet? Benpress feks føler jeg at det er mye lettere å presse meg selv i. Vet at det er spm å banne i kirka å foreslå å erstatte knebøy med den løvelsen, men samtidig synes jeg det er så vanskelig å "akseptere" at det formelig later til at det kun er en vei til Rom - gjennom knebøy og mark...?

Quoter den delen jeg følte behov for å svare på.

Alle veier fører til Rom :p Dvs, det går helt fint an å bygge en flott fysikk uten mark, benk, og bøy. Det er plenty med mennesker som har gjort dette før deg. Å gjøre isolasjonsøvelser eller øvelser der du er låst i en bevegelsesbane er dog ineffektivt sammenliknet med baseløft/flerleddsøvelser der man i tillegg må stabilisere kroppen og vekten.

Det finnes jo et utall varianter av knebøy (til boks, smal stilling, bred stilling, hacksquat, frontbøy, goblet squat, osv osv), og det er ikke alle som har kropp til å kjøre "standardbøy". Har du hatt en kvalifisert trener til å se på teknikken din? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tror nok mye av grunnen til ar jeg ille føler jeg får til teknikken er manglende bevegelighet. Alle snakker jo om at må gå ass to the ground osv.. Jeg sliter med å komme meg 90grader. Stopper både i rygg og legger. Er jo klar over at en da bør investere masse tid til å tøye, rulle osv, men jeg er ikke en av de som gidder å ligge og jukke på de massasjerullene en halvtime før hver økt heller. For all del - liker ikke å bruke unnskyldningen å "ikke ha tid til trening", men nå selve økta fort tar 1-11/2 time gidder jeg ikke bruke ytterligere en halvtime på en så smertefull og jævlig aktivitet som å rulle :p

Har hatt en time her og der med pt, pluss lest noen artikler og sett videoer med teknikk, men føler ikke at dere gjør meg like sikker på teknikk som jeg føler jeg burde være. Jeg føler at jeg i teorien vet hvordan det skal utføres, da tradisjonell knebøy, men at jeg er for svak/stiv/feig til å klare å utføre dem korrekt likevel :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt unødvendig å med ass-to-grass knebøy for å få god treningseffekt. De færreste får til å gjøre dette uten at bekkenet tilter (buttwink). Så istedenfor å bruke masse tid på mobilitetsgreier så kan det være like greit å gå for enkle grep som kan gi umiddelbare resultater. For knebøy kan dette være så enkelt som:

1. Skyv knærne godt ut til siden. Det gir plass til hofta di mellom lårbeinene.

2. Stopp ved godkjent dybde eller et par cm under. Da får du du aktivert alt av muskler og får god treningseffekt.

Det er lite lurt å ofre stabilitet i korsryggen (buttwink) for å oppnå mer dybde. Godkjent dybde er mer enn nok. Jada, ass-to-grass gir høyere aktivering av glutes, men da på bekostning av mindre vekt på stanga. Hvorfor ikke knuse knebøy og så gjøre assistanseøvelser for glutes om det er ønskelig?

Det kan være flere grunner til stagnasjon, vanskelig å si uten å vite mer. Det som er litt merkelig for deg er at du har hatt framgang i andre løft, men ikke knebøy. Programmering kan være en faktor. Psykiske sperrer må overkommes. Teknikk må terpes. Kanskje mer gradvise økninger gir større mestringsfølelse? Hvis du får til 50kg i knebøy med god teknikk så klarer du fint 55kg i løpet av et par uker eller noe sånt (avhengig av programmering).

Knebøy er en krevende øvelse. I motsetning til en hel masse andre øvelser så kan du ikke jukse deg i mål. En bicepscurl kan alltids jukkes opp med hofta. Et markløft kan alltids heises opp med bøyd rygg. Med knebøy så står du under belastning hele tiden. Stanga ligger på ryggen din og vil knuse deg. Feiler du så får du ikke til å reise deg opp og må dumpe stanga eller bruke sikriinger. Det suger. Fuck that. Derfor skal du knuse alle knebøysettene dine. Knus dem! RAWR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt unødvendig å med ass-to-grass knebøy for å få god treningseffekt. De færreste får til å gjøre dette uten at bekkenet tilter (buttwink). Så istedenfor å bruke masse tid på mobilitetsgreier så kan det være like greit å gå for enkle grep som kan gi umiddelbare resultater. For knebøy kan dette være så enkelt som:

1. Skyv knærne godt ut til siden. Det gir plass til hofta di mellom lårbeinene.

2. Stopp ved godkjent dybde eller et par cm under. Da får du du aktivert alt av muskler og får god treningseffekt.

Det er lite lurt å ofre stabilitet i korsryggen (buttwink) for å oppnå mer dybde. Godkjent dybde er mer enn nok. Jada, ass-to-grass gir høyere aktivering av glutes, men da på bekostning av mindre vekt på stanga. Hvorfor ikke knuse knebøy og så gjøre assistanseøvelser for glutes om det er ønskelig?

Det kan være flere grunner til stagnasjon, vanskelig å si uten å vite mer. Det som er litt merkelig for deg er at du har hatt framgang i andre løft, men ikke knebøy. Programmering kan være en faktor. Psykiske sperrer må overkommes. Teknikk må terpes. Kanskje mer gradvise økninger gir større mestringsfølelse? Hvis du får til 50kg i knebøy med god teknikk så klarer du fint 55kg i løpet av et par uker eller noe sånt (avhengig av programmering).

Knebøy er en krevende øvelse. I motsetning til en hel masse andre øvelser så kan du ikke jukse deg i mål. En bicepscurl kan alltids jukkes opp med hofta. Et markløft kan alltids heises opp med bøyd rygg. Med knebøy så står du under belastning hele tiden. Stanga ligger på ryggen din og vil knuse deg. Feiler du så får du ikke til å reise deg opp og må dumpe stanga eller bruke sikriinger. Det suger. Fuck that. Derfor skal du knuse alle knebøysettene dine. Knus dem! RAWR!

Takk for langt og godt svar! Ja jeg føler at det er så mye fokus på det at rumpa nærmest skal sette seg på bakken at det derfor nesten ikke er vits å ta knebøy dersom en ikke klarer dette. Hater å føle at jeg ikke mestrer øvelser, og da gir jeg heller opp og gjør andre ting istedet..! Stupid, but true.

Ja synes det er merkelig selv og. Hadde 5-6 mnd hvor jeg gikk jevnt opp i kroppsvekt, halvkg-kg i uka, og økte i alle styrkeøvelser, fra mark, benk, skulderpress osv. Uten at det gikk på bekostning av teknikk. Men knebøy stod jaggu meg nesten bom stille. Det har nok sikkert mye med psykisk å gjøre da, at jeg har fått en slags mental sperre mot å øke? Evnt kanskje fordi jeg er redd for å ta det skikkelig ut, redd for å ikke klare å reise meg igjen? :p tanken på å bli stående der nede er litt skummel...

Jeg er jo så latterlig svak i øvelsen at jeg nærmest rødmer med tanke på hvor lite jeg løfter... Jeg må være den eneste personen over 14 år som trener med 30kg...:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for langt og godt svar! Ja jeg føler at det er så mye fokus på det at rumpa nærmest skal sette seg på bakken at det derfor nesten ikke er vits å ta knebøy dersom en ikke klarer dette. Hater å føle at jeg ikke mestrer øvelser, og da gir jeg heller opp og gjør andre ting istedet..! Stupid, but true.

Ja synes det er merkelig selv og. Hadde 5-6 mnd hvor jeg gikk jevnt opp i kroppsvekt, halvkg-kg i uka, og økte i alle styrkeøvelser, fra mark, benk, skulderpress osv. Uten at det gikk på bekostning av teknikk. Men knebøy stod jaggu meg nesten bom stille. Det har nok sikkert mye med psykisk å gjøre da, at jeg har fått en slags mental sperre mot å øke? Evnt kanskje fordi jeg er redd for å ta det skikkelig ut, redd for å ikke klare å reise meg igjen? :p tanken på å bli stående der nede er litt skummel...

Jeg er jo så latterlig svak i øvelsen at jeg nærmest rødmer med tanke på hvor lite jeg løfter... Jeg må være den eneste personen over 14 år som trener med 30kg...:/

Hvis du aldri øker så blir du heller aldri sterkere ;) Det er litt viktig å huske på. Kroppen tilpasser seg akkurat det du gjør. Øker du ikke i vekt (eller antall reps) så er det heller ingen grunn for kroppen å skulle bli sterkere. Den er akkurat sterk nok til å løfte akkurat den vekta den løfter.

Med en knebøy på 30kg burde det være godt grunnlag for å øke. Masse å gå på :) Det er flere faktorer som spiller inn her. Programmering, høyde/kroppsvekt etc. Samboeren min hadde god suksess med å øke 1,5kg i knebøy 2 ganger i uken etter å ha økt 2,5kg noen uker først. 2,5kg økninger ble for tungt til at det gikk å øke to ganger i uka som programmet la opp til. Det var etter å ha starta med goblet squats og jobba seg opp 2 og 2 kilo der også. Jenter må oftere microloade enn gutter, så et sett med mikroplater kommer godt med, spesielt til skulderpress og benkpress.

Det er viktig å starte relativt lett for å legge et godt grunnlag for økninger i lang tid. Bedre å starte litt for lett enn litt for tungt, da fortsetter fremgangen lenger. Til å begynne med er det uansett viktigere å løfte rett enn å løfte tungt. Det blir tungt fort nok uansett ;) Og det kommer alltid til å være tungt. 30kg knebøy blir lett først når du gjør 50kg og synes dét er tungt.

Hvis du kan gjøre knebøy i en power cage eller knebøystativ med sikringer så er det alltids en trygghet. Skulle du faktisk feile så kan du sette deg ned og stanga hviler på sikringene. Ellers går det alltids an å dumpe vekta bakover hvis du gjør høystangbøy. Det går an å tørrtrene på ;) Eventuelt spottere hvis du trener sammen med noen. Uansett tror jeg du kommer til å kjenne på forhånd om du begynner å nærme deg failure. Hvis de foregående repsa er blytunge og går saaakte opp så er det fare på ferde. Det kjenner du, og får mer erfaring med etter hvert så det er ikke noe problem. Knebøy er tungt, men det bare å gøtse på selv når det er tungt. Ikke bare sett deg ned og reis deg opp igjen. Bli tight, kontrollert ned og driv opp hardt. Bøy som om du mener det (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja tror nok mye av grunnen til ar jeg ille føler jeg får til teknikken er manglende bevegelighet. Alle snakker jo om at må gå ass to the ground osv.. Jeg sliter med å komme meg 90grader. Stopper både i rygg og legger. Er jo klar over at en da bør investere masse tid til å tøye, rulle osv, men jeg er ikke en av de som gidder å ligge og jukke på de massasjerullene en halvtime før hver økt heller. For all del - liker ikke å bruke unnskyldningen å "ikke ha tid til trening", men nå selve økta fort tar 1-11/2 time gidder jeg ikke bruke ytterligere en halvtime på en så smertefull og jævlig aktivitet som å rulle :p

Har hatt en time her og der med pt, pluss lest noen artikler og sett videoer med teknikk, men føler ikke at dere gjør meg like sikker på teknikk som jeg føler jeg burde være. Jeg føler at jeg i teorien vet hvordan det skal utføres, da tradisjonell knebøy, men at jeg er for svak/stiv/feig til å klare å utføre dem korrekt likevel :/

du trener mma eller lignende og vil ikke gjøre kroppen tøyeligere? fleksibilitet er jo alfa omega, har du en "låsning" i ledda dine er du ett "lett" bytte for en grappler da han ikke trenger å gjøre stort for og tappe deg ut pga manglende fleksibilitet ;)

BTW

beinpress er finfint, jeg har trena opp knæra mine til og tollerere knebøy med beinpress maskin, og jeg ville tro att eksplosivitet i knebøy = enda større sjans til og kunne vippe motstanderen av bakken.

hadde jeg ikke hatt kranglete knær sku jeg prøvd mma, ser så ufattelig morro ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt unødvendig å med ass-to-grass knebøy for å få god treningseffekt. De færreste får til å gjøre dette uten at bekkenet tilter (buttwink). Så istedenfor å bruke masse tid på mobilitetsgreier så kan det være like greit å gå for enkle grep som kan gi umiddelbare resultater. For knebøy kan dette være så enkelt som:

1. Skyv knærne godt ut til siden. Det gir plass til hofta di mellom lårbeinene.

2. Stopp ved godkjent dybde eller et par cm under. Da får du du aktivert alt av muskler og får god treningseffekt.

Det er lite lurt å ofre stabilitet i korsryggen (buttwink) for å oppnå mer dybde. Godkjent dybde er mer enn nok. Jada, ass-to-grass gir høyere aktivering av glutes, men da på bekostning av mindre vekt på stanga. Hvorfor ikke knuse knebøy og så gjøre assistanseøvelser for glutes om det er ønskelig?

Det kan være flere grunner til stagnasjon, vanskelig å si uten å vite mer. Det som er litt merkelig for deg er at du har hatt framgang i andre løft, men ikke knebøy. Programmering kan være en faktor. Psykiske sperrer må overkommes. Teknikk må terpes. Kanskje mer gradvise økninger gir større mestringsfølelse? Hvis du får til 50kg i knebøy med god teknikk så klarer du fint 55kg i løpet av et par uker eller noe sånt (avhengig av programmering).

Knebøy er en krevende øvelse. I motsetning til en hel masse andre øvelser så kan du ikke jukse deg i mål. En bicepscurl kan alltids jukkes opp med hofta. Et markløft kan alltids heises opp med bøyd rygg. Med knebøy så står du under belastning hele tiden. Stanga ligger på ryggen din og vil knuse deg. Feiler du så får du ikke til å reise deg opp og må dumpe stanga eller bruke sikriinger. Det suger. Fuck that. Derfor skal du knuse alle knebøysettene dine. Knus dem! RAWR!

jeg har en minimal buttwink pga ATG, men om jeg skal kunne ta knebøy så må jeg helt ned til graset, da knæra mine ikke tillater meg å stoppe rett under godkjent...

og da må jeg velge buttwink eller ingen knebøy :p jeg velger buttwink selvom man helst ikke skal ha det

men med 120kg Kroppsvekt så har jeg 50kg i knebøyen for øyeblikket :p skal prøve meg på 60kg idag :)

det er jo "andre" økta med knebøy så blir spennende og se :p

men jeg kjører kne bøy og markløft annahver tur på gymmet, da tung mark 3-4 ganger i uka blei for mye og kroppen ikke klarte restituere seg :p men etter jeg starta med mark å bøy i her sin trening så har låra faktisk fått en synlig "cut" på yttre fremside :) så noe har det tydeligvis for seg å kjøre begge øvelsene.

skal sies att jeg digger mark å bøy (har bare ikke kunnet ta tung bøy)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en minimal buttwink pga ATG, men om jeg skal kunne ta knebøy så må jeg helt ned til graset, da knæra mine ikke tillater meg å stoppe rett under godkjent...

og da må jeg velge buttwink eller ingen knebøy :p jeg velger buttwink selvom man helst ikke skal ha det

men med 120kg Kroppsvekt så har jeg 50kg i knebøyen for øyeblikket :p skal prøve meg på 60kg idag :)

det er jo "andre" økta med knebøy så blir spennende og se :p

Det der blir en vurderingssak for deg. Hvis buttwinken er minimal så er det ikke stor grunn til bekymring IMHO. Du kan evt. prøve deg på lavstangbøy, som går for å være mer skånsom for knærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Sexylubben. Det finnes mange gode styrkemobilisatorer der ute. Alt er ikke bare bøy benk og mark. Om du ikke konkurrerer i løfting, er det ikke så viktig hvordan du får stimulert nervesystemet og hormonproduksjonen slik at du får styrkeutvikling, så lenge du får gjort det. Glutebridge/hipthrust er en enkel øvelse, hvor stangen er så tett innpå kroppen at man kan legge på så mye vekter at det er komisk. Samme med beinpress som Sexylubben nevner, og begge er mye MYE enklere teknisk enn knebøy. Om du kan kjøre beinpress, glutebridge, og benkpress, uten smerter, og legge på masse vekter samt ha progresjon, så ville jeg tatt rennefart og driti i hele knebøyen om jeg var i din situasjon. Om du i tillegg kunne kjørt en variant av mark i ny og ne, så..

Det finnes bare løsninger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der blir en vurderingssak for deg. Hvis buttwinken er minimal så er det ikke stor grunn til bekymring IMHO. Du kan evt. prøve deg på lavstangbøy, som går for å være mer skånsom for knærne.

Lavstang knebøy er faktisk mindre skånsomt for knærne hvis hvis vi snakker om kompresjonskrefter (Ikke bra for meget overvektige med kne issues for eks) . Høystang knebøy kan ha litt større skjærekrefter, uten at det nødvendigvis er farlig for knærne, ACL også videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...