Gå til innhold

Sumo markløft/markløft VS knebøy/frontbøy sett i forhold til funksjonalitet i kampsport/ idrett


Solid Snake

Anbefalte innlegg

Lavstang knebøy er faktisk mindre skånsomt for knærne hvis hvis vi snakker om kompresjonskrefter (Ikke bra for meget overvektige med kne issues for eks) . Høystang knebøy kan ha litt større skjærekrefter, uten at det nødvendigvis er farlig for knærne, ACL også videre.

Interessant! Er det pga. at knevinkelen er mer åpen i en lavstangbøy, og at knærne dermed er nærmere center of mass (som det heter på godt norsk)? Uten at jeg har noen voldsom peil på biomekanikk så kan jeg se for meg at med knærne mer direkte under stanga vil kompresjonskrefter gå vertikalt ned og dermed mer på knærne enn ved en lavstangbøy. Eller noe sånt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...