Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en av de som er veldig (veldig) glad i karbonadedeig . Jeg elsker smaken og synes det er så anvendelig i så mange gode og ulike variasjoner. Men det blir veldig dyrt i lengden! Kjøttdeig er jo mye billigere, men innholdet i fett på 5 vs 14% er ganske mye :/

Kom så over disse artiklene:

http://fitnessbloggen.no/gjor-kjottdeig-til-en-mager-proteinkilde/

http://mat-helse.no/2013/06/fra-kjottdeig-til-karbonadedeig-pa-30-sekunder/

Og flere andre også.

Her sies dett jo at dersom en følger disse retningslinjene så kan en gjøre fettinnholdet i vanlig kjøttdeig tilsvarende det i karbonadedeig. Likevel har jeg veldig vanskelig for å tro dette... Prøvde selv og var jo et kunststykke i seg selv å få til, ble ekstremt mye rot og søl :p men øvelse gjør nok mester

Men - har dere noen erfaring med dette? Er det litt for godt til å være sant at en kan gjøre dette?

Er som sagt skeptisk og en får jo ikke akkurat undersøkt selv om det funket eller ikke.

Og før noen kritiserer meg for det; ja det kan godt være at jeg "henger meg opp i tull" med dette, at når en først skal spise kjøttdeig så kan en bare ta enten det dyre eller tåle det ekstra fettet osv (ord fra min mor, har hørt disse så trenger ikke høre det fra flere). Men når en spiser det såpass ofte (og ønsker å spise det enda oftere :p ) så har prisen og langt over dobbelt fettinnhold noe å si...!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/31800-fjerne-fettet-i-kj%C3%B8ttdeig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier å helle av fettet underveis mens jeg steker hvis det er mye, men jeg tenker nå sånn at jeg trenger litt fett også, så jeg skyller ikke. Men jeg skal ikke konkurrere eller noe heller, hadde jeg hatt det som mål ville jeg nok gjort det jeg kunne for å fjerne mer. Det er jo overmåte mye fett i enkelte merker av kjøttprodukter!

Ser at du er lokalisert i Oslo, dermed vil jeg anbefale å stikke en tur ned på Makwan nederst på løkka. 80 kr kg for nykvernet karbonadedeig, uten salt og vann. Etter at jeg begynte å handle der har jeg funnet ut hvor helvetes mye salt som faktisk brukes i pakket karbonadedeig i butikkene.

Annonse

Å fjerne fett fra kjøttdeig er enkelt. Stek kjøttdeig som vanlig (ca. 200g om gangen). Når ferdig stekt så hell kjøttet oppi en plastbolle med sil. Fettet renner av. Eller man kan gjøre som i artikkelen, legge kjøttet på tørkepapir etter at det er stekt. Noe av smaken forsvinner også med fettet.

Sånn ser det for øvrig ut hvis du steker 2.4kg lammekjøttdeig og drenerer fettet. 230g fett, ca. 2100 kcal:

post-21835-1444099044862_thumb.jpg

Ser at du er lokalisert i Oslo, dermed vil jeg anbefale å stikke en tur ned på Makwan nederst på løkka. 80 kr kg for nykvernet karbonadedeig, uten salt og vann. Etter at jeg begynte å handle der har jeg funnet ut hvor helvetes mye salt som faktisk brukes i pakket karbonadedeig i butikkene.

1 gr. salt er virkelig ikke så mye som du skal ha det til.

Før de går ut på dato?

Jepp, da slipper de å prise ned varene og kan selge nye varer for fullpris. Jeg fant sist gang 6 kg karbonadedeig med 2 dager igjen på datoen, og kunne tatt med myyyyyye mer om jeg ville. Har vell også fått napp i både biff fra svin og okse, kyllingfileter (bør være litt obs på disse), burgere, spekemat, kjøttpølser og pålegg. Dette itillegg til annet snacks som da selvfølgelig ikke er dålige selv om det står best før, som yougurth, lefser, snop, chips, bananer og mye mer.

Jepp, da slipper de å prise ned varene og kan selge nye varer for fullpris. Jeg fant sist gang 6 kg karbonadedeig med 2 dager igjen på datoen, og kunne tatt med myyyyyye mer om jeg ville. Har vell også fått napp i både biff fra svin og okse, kyllingfileter (bør være litt obs på disse), burgere, spekemat, kjøttpølser og pålegg. Dette itillegg til annet snacks som da selvfølgelig ikke er dålige selv om det står best før, som yougurth, lefser, snop, chips, bananer og mye mer.

Dette forutsetter:

1. At man er villig til å rote i søppelkontainere og

2. At kontaineren(e) står kaldt nok til at kjøttet ikke blir dårlig

Annonse

Dette forutsetter:

1. At man er villig til å rote i søppelkontainere og

2. At kontaineren(e) står kaldt nok til at kjøttet ikke blir dårlig

1. Jepp, en nødvendighet.

2. Absolutt, men stort sett hives mat i timene eller rett før stengetid. Uansett, vintetid som man går mot nå, løser dette.

Takk for innspill Tronaldo ! Du viser jo her hvor nye det faktisk er snakk om!

Ang container-dykking har jeg jo hørt om dette tidligere. Jeg er særdeles lite kresen og redd for sånn og kunne faktisk gjerne tenkt meg det jeg! Matvarer er ofte holdbare lenge etter best for-dato! Synes dett er grusomt å se og høre om hvor mye helt spiselig, ordentlig mat vi kaster i året! Men hvor finner en disse containerne da? De fleste er jo lukket med hengelås osv. Noen i. Oslo som har noen tips? ;)

Astriiiixxx : takk for tipset :) men må innrømme at jeg er svært lite opptatt av det med salt jeg da. Driter egentlig ganske mye oppi det da jeg salter alt av mat...for mye.. Alltid :p

Haha. Dykke i søpla. Hva med å jobbe en halvtime ekstra i stedet for å leve som en uteligger.

Enig med Christian_B her. Er ikke alltid pengene det står på. For min del handler det også veldig om at jeg synes det at nordmenn kaster 1/3 av all, spiselig, god mat i Norge rett i søpla. At vi har mistet all respekt for mat, dets verdi, bærekraftig utvikling osv. Maten er for billig, vi er for behagelig anlagt, for kresne. Og det at butikkene heller kaster fullt spiselig mat enn å selge på halv pris. (Noen gjør jo det) eller gi det bort er for meg ufattelig. Enkelte steder har du sultne narkomane og uteliggere som sitter på gata uttafor butikkene, samtidig som de ansatte står inne og kaster 40 dagsferske brød rett i søpla fordi de ikke har lov å gi det bort...

Jeg arbeider som frivillig på Frelsesarmeen hver jul i min hjemby og er da med på å lage matpakker som vi deler ut. Tror ikke folk aner hvor mange som faktisk er avhengig av disse, eller hvor det faktisk betyr en god del. Ikke bare rusmisbrukere, men enslige, uføre, sykemeldte, fattige, småbarnsforeldre osv. Vi må få en langt større bevissthet rundt dette!

Sorry off topic her (Ødelegger egen tråd? :p ) blir bare veldig engasjert!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...