Gå til innhold

Matbutikkretailers, se her. Trenger innsyn.


Ojive

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg ser stadig apputviklere her på forumet, og jeg fikk en idè selv, mest for privatbruk, men jeg ser potensialet for at den kan kanskje "go global".

Er det noen her som har kjennskap eller tilgang til prisdatabaser hos en hvilken som helst matbutikk? Typ, Coop, Ica, Rema, Rimi, Kiwi, elns?

Jeg har et behov for å opparbeide meg en database over produkter og priser i de forskjellige butikkene, så jeg lurer på hvorvidt man kan få til et samarbeid med butikkene eller "IT-avdelingen" som drifter deres databaser som holder produkter og "pris ut til kunde". Jeg ser for meg at dersom butikkene går med på det, så kan jeg få til en probe som poller databasen for produktnavn+pris og sender det til en sentralisert database hos meg.

Hvor realistisk eller naiv er den tanken?

Seriøse innspill, takk :)

/Ojive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke peiling på hvordan det fungere i matbransjen, men ser ikke for meg at de store kjedene vil sette opp offentlige API som hver og en kan pulle data fra. Har verdfall vanskelig for å tro dette. Prisene på de fleste varer i de fleste butikker varierer jo masse fra dag til dag og kanskje time til time. Sikkert fordi at de vil tjene mest på produktene sine så setter opp prisen i perioder med stor etterspørrsel og ned igjen ved lav etterspørsel. Sikkert for å kunne konkurere om lavest mulig pris på totalt sett.

Dette er skikkelig hofteskudd, men det er min teori :p

Så for å prøve å svare så tror jeg ikke du kommer langt med ideen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke peiling på hvordan det fungere i matbransjen, men ser ikke for meg at de store kjedene vil sette opp offentlige API som hver og en kan pulle data fra. Har verdfall vanskelig for å tro dette. Prisene på de fleste varer i de fleste butikker varierer jo masse fra dag til dag og kanskje time til time. Sikkert fordi at de vil tjene mest på produktene sine så setter opp prisen i perioder med stor etterspørrsel og ned igjen ved lav etterspørsel. Sikkert for å kunne konkurere om lavest mulig pris på totalt sett.

Dette er skikkelig hofteskudd, men det er min teori :p

Så for å prøve å svare så tror jeg ikke du kommer langt med ideen din :)

Ser ikke etter en offentlig løsning nødvendigvis, men iaff "tilgang på forespørsel" etter en eller annen form for avtale, NDAer, osv. Har ikke tenkt ut det juridiske.

Jeg tenker at alt sånt må jo lagres i en database, i et eller annet system. Så lenge det finnes et system på det, så er det mulig å hente det ut fra det og behandle det senere. Jeg står i så fall for integrasjonen. Alt jeg i teori ber om er å få en read-only tilgang til "ut til kunde pris" tabeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet er å lage en oversikt over alle butikkene sine priser på de forskjellige matvarene? Se hvilken butikk som har den laveste prisen til en hver tid, og hande utifra dette?

Liker tanken i så fall :D

Det startet med idèen om å ta vare på alle kvitteringene mine, lage en database over de matvarene jeg bruker mest, lagre "navn/pris/kilopris/butikk/lokasjon" osv for så å lage forskjellige handlevogner:

1) Tidseffektiv: hvilken butikk som har alle varene

2) Kostnadseffektiv: en lengre gåtur rundt om to eller flere butikker for å handle varene der de er billigst.

Det kommer jeg uansett til å lage, men jeg bare vil undersøke muligheter for å dra det et steg videre og det er å hente inn "live data" fra butikkene selv. På sikt kan jeg godt stå for utstyr og integrasjon selv. Alt jeg kommer til å trenge som sagt er lesetilgang og et sted å ha en Rasp-Pi f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan se for meg at de som har greie priser kan kanskje gå med på å samle og vise frem disse, er nok værre med de som opererer i en høyere prisklasse. Hvem vil være med på noe som setter dem i dårlig lys?

letteste er vel å kontakte en butikk, lufte forslaget å høre hva de i bransjen sier om dette. :)

Tok bare et hofteskudd i mørket med tråden her i håp om at det kanskje er noen butikksjefer her e.l. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at gutta som lagde Mattilbud appen var avhengig av å manuelt legge til data selv i starten, men etterhvert som appen fikk flere brukere lagde de ett grensesnitt hvor butikkene kunne gjøre det selv. Å få tilgang til kjedene sine egne databaser tror jeg bare du kan glemme. Rimelig sikker på at det uansett vil være teknisk vanskelig, og noe de ikke vil bruke tid på å gjøre tilgjengelig for deg dessverre. (Det er ikke meningen å være kritisk altså. Jeg syns det høres ut som en fantastisk idé, og ville gjerne hatt tilgang til en slik app).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det startet med idèen om å ta vare på alle kvitteringene mine, lage en database over de matvarene jeg bruker mest, lagre "navn/pris/kilopris/butikk/lokasjon" osv for så å lage forskjellige handlevogner:

1) Tidseffektiv: hvilken butikk som har alle varene

2) Kostnadseffektiv: en lengre gåtur rundt om to eller flere butikker for å handle varene der de er billigst.

Det kommer jeg uansett til å lage, men jeg bare vil undersøke muligheter for å dra det et steg videre og det er å hente inn "live data" fra butikkene selv. På sikt kan jeg godt stå for utstyr og integrasjon selv. Alt jeg kommer til å trenge som sagt er lesetilgang og et sted å ha en Rasp-Pi f.eks.

Tror dette blir et stort prosjekt å holde oppdatert da prisendring i kjedene skjer hver dag, flere ganger for dag. Sortimentsmessig tror jeg kan bli enklere å få til da kjedene opererer med 1, 2 og 3 sortiment etter størrelse på butikk. Men også her vil det være avvik ettersom feks en 1. sortimentsbutikk vil ha plass til noe 2. sortimentsvarer.

Ville tatt kontakt med kjedene og spurt etter informasjon og luftet ideen for dem jeg ettersom "Mattilbudsappen" er blitt så populær og har støtte fra kjedene :) - men denne er MYE enklere bygd ettersom at hver kjede kun trenger å sende utkast fra DM til oppdatering hver gang DM oppdateres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få tilgang til kjedene sine egne databaser tror jeg bare du kan glemme. Rimelig sikker på at det uansett vil være teknisk vanskelig, og noe de ikke vil bruke tid på å gjøre tilgjengelig for deg dessverre. (Det er ikke meningen å være kritisk altså. Jeg syns det høres ut som en fantastisk idé, og ville gjerne hatt tilgang til en slik app).

Det er på ingen måte teknisk vanskelig eller tidkrevende, prisjakt f.eks gjør allerede dette fra en rekke butikkjeder. Butikkene betaler til og med for å få lov vise frem prisene sine der. Men matbransjen vil nok neppe gi ut tilgang sålenge de slipper. Kanskje den dagen mathandel på nett tar av vil det bli mer aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at gutta som lagde Mattilbud appen var avhengig av å manuelt legge til data selv i starten, men etterhvert som appen fikk flere brukere lagde de ett grensesnitt hvor butikkene kunne gjøre det selv. Å få tilgang til kjedene sine egne databaser tror jeg bare du kan glemme. Rimelig sikker på at det uansett vil være teknisk vanskelig, og noe de ikke vil bruke tid på å gjøre tilgjengelig for deg dessverre. (Det er ikke meningen å være kritisk altså. Jeg syns det høres ut som en fantastisk idé, og ville gjerne hatt tilgang til en slik app).

Selv om det ikke er meningen, så er det lov å være kritisk, altså!

Det er en helt casual idè som jeg ville bare lufte litt. Siden dette er Det Store Internettet, så vil det alltid være en viss sjanse for at noen har den kompetansen/kunnskapen/erfaringen du er ute etter: Du vet, "folk som kjenner folk som kjenner folk som kjenner folk". Fitnessbloggen er kanskje en helt feil sfære, men nå er jeg her, så kan like gjerne prøve her i første omgang :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det startet med idèen om å ta vare på alle kvitteringene mine, lage en database over de matvarene jeg bruker mest, lagre "navn/pris/kilopris/butikk/lokasjon" osv for så å lage forskjellige handlevogner:

1) Tidseffektiv: hvilken butikk som har alle varene

2) Kostnadseffektiv: en lengre gåtur rundt om to eller flere butikker for å handle varene der de er billigst.

Det kommer jeg uansett til å lage, men jeg bare vil undersøke muligheter for å dra det et steg videre og det er å hente inn "live data" fra butikkene selv. På sikt kan jeg godt stå for utstyr og integrasjon selv. Alt jeg kommer til å trenge som sagt er lesetilgang og et sted å ha en Rasp-Pi f.eks.

Som en liten gjerrigknark høres dette ut som en drøm :) Får nesten lyst å være med å utvilke :p

Ser for meg at du må få med deg masse folk på denne ideen og appen FØR du går ut til kjedene å spør om utlevering av data. Må nokk bruke mye tid å ressurser på å få mange til å "hardkode" data inn i databasen før kjedene ser på utlevering av priser som fremtiden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tanke, men jeg tviler sterkt på at noen går med på å gjøre det enklere å bli overvåket av konkurrentene. Du er nok ikke førstemann som tenker at dette kunne vært lurt. Og derfor har butikkene/kjedene fortsatt egne prissjekkere som reiser rundt for å sjekke priser og overvåke konkurrentene.

Men som Dag nevner vil vel dette komme når netthandel for mat er utbredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde idéen selv for noen år tilbake. En app der man kunne lage en handleliste, enten med spesifikke matvarer med merkenavn eller mer generisk ("nakkekoteletter", "potet", "surkål", "kaviar", "avocado"), og få opp på hvilke butikker i nærheten handlelista var billigst.

Applikasjonen hadde vært nært triviell å lage, men forkastet hele idéen på grunnlag av nært umulig datainnsamling. Enkeltbutikker har egne priser og egne salgsvarer, så hver eneste butikk i Norge måtte kommunisert inn sine priser med oppdateringer det øyeblikk prisen endret seg for at applikasjonen virkelig skulle hatt noen verdi.

Selvsagt ikke umulig da butikker har et vareregister slik at pris kan summeres når varene slås inn i kassa. Hadde man gjort seg kjent med de mest brukte "butikkdata"-systemene og skrevet en plugin eller eksportapplikasjon til disse som man kunne dokumentere svært godt at var sikker, samt på et eller annet vis nådd "kritisk masse" der butikker valgte å installere nevnte programvare fordi konkurrentene tjente på at den var installert..

Det er dog vanskelig å nå kritisk masse når enhver masseansamling forutsetter at man allerede har oppnådd kritisk masse. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Sjekka appen "Mattilbud"? Viser ikke faste priser men har butikkene sone tilbuder uke for uke. Noe liknende du tenker på? Altså samme oppsett med med faste priser?? :)

Ja, ifjort tenkte jeg på det. Tenk hvor digg det hadde vært med en webshop-lignende liste over varer og priser. Som andre kunne ha API-tilgang til for å lage noe ala "prisguiden.no", men for mat istedenfor, evt se prisutvikling i tillegg. Men jeg tror ikke det kommer til å skje, fordi konkurransen blir for hard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...