Gå til innhold

Hvis du bare kunne velge seks.


Elliot

Anbefalte innlegg

1: benkpress

2: markløft

3: knebøy

4: chins

5: dips

6: skulderpress

Sliter med å ikke kunne sette opp sidehev, strakmark, hammercurls, kabelroing og franskpress:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synd han ikke refererer til noen studier hvor de sammenligner front- og knebøy! Er forresten enig i at både frontbøy og knebøy er bra øvelser.

Kan noen av disse hjelpe? Kjapp googling:

- http://www.afpt.no/?page=3&title=fagstoff&post=826

- http://fitnessbloggen.no/kneboy-frontboy/

- http://www.martinnorum.no/frontboy-en-av-de-beste-benovelsene/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velger å gå litt mer spesifikk, med øvelser som er tilgjengelig på vanlig gym. Og de fleste klare å utføre.

Så har da ikke ting som farmers walk, støt, rykk og stokk osv.

1. Nakkebøy

2. Skråbenk

3. Strakmark

4. Nøytral grep pullups

5. Dips

6. Facepulls

Hadde jeg skulle kun bruke en variant av bøy 4dager i uken, hadde det vært nakkebøy. Da jeg løfter bedre teknisk

i nakkebøy og har alltid skrapemerker på ryggen etter mye styrkeløft bøy. Nakkebøy funker også fint for hypotrofi.

Skråbenk pga. om jeg skulle bare hatt en press øvelser, hadde jeg valgt skråbenk med stang. Da du kan fint endre belastning og kjøre skikkelig opplegg, men du får trent en kombi av å presse over hodet og benkpress.

Strakmark pga. da ville jeg kunne Market oftere. Kunne lettere tatt dager jeg der jeg fokusere på muskler og dager der jeg løfter tung. Treffer godt på bakside lår, er da en grei kompensasjon for at nakkebøy treffer mindre glutes og hamstring enn styrkeløft bøy.

Nøytral grep pullups, da dette er min favoritt pullup variant. For min del treffer best på rygg og biceps.

Nøytral grep lettere å utføre enn de andre (personlig mening) og om jeg skulle gjort pullups 4dager i uken hadde det vært den, der jeg kunne lagt på mest belastning ellers vært mest nedbrutt og fortsatte kunne utføre øvelsene effektivt.

Dips, god aktivering av triceps og bryst. Mulighet for å legge på tung belastning når man ønsker.

Facepulls, rett å slett fordi om skulle hatt 6 øvelser. Ville jeg fortsatt at en av de kanskje redder skuldrene mine fra skråbenken og kunne bygge noe rear delts. Som fort blir mangel vare i forhold til fremre del av skulder med mye dips og skråbenk.

Tenkte det var greit at noen begrunnet valget sitt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...