Gå til innhold

Kjør forsiktig


Swålruz

Anbefalte innlegg

Vi blir dessverre mer og mer stresset, og i dagens samfunn virker det som om hvert minste sekund teller, spesielt når man kjører/sykler.

Folk tar unødige sjanser hele tiden kun for å sparte 2-3minutter... Samtidig vises mindre og mindre hensyn.

Råkjørere vil derimot alltid kjøre fort, og det er alt for lite kontroller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk selv en motorsyklist rett i fronten drøyt 2uker siden. Motorsyklisten overlevde men måtte operere inn stålplater her å der og jeg slapp unna med noen hode/ryggskader. I mitt tilfelle var det han som tok en forbikjøring og ikke såg meg komme i motsattretning. Det gir deg en liten aha-opplevelse at faen livet kan være over på noen sekunder. Så råder alle til å følge godt med når man er i trafikken og å verdsette di man er glad i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som en bilist som kjører 25000 km i året. så tar eg meg til sånne ting. seinest i natt. kjørte på en vei mellom fredrikstad og Halden..uten noe gatelys..bekmørkt..... klokken 02.00 tiden... også går det en tulling i sorte klær på veien.. 80 km/t fartsgrense. full idiot som skulle gå hjem. stoppa bilen..kjefta og smella....gav han skyss hjem.

Jeg synes dette var utrolig bra gjort av deg! :D Og som andre nevner, du tok skikkelig ansvar, og det kan gjøre en stor forskjell, det er jeg selv et eksempel på! :)

Ca 15 år tilbake i tid hadde jeg en opplevelse som jeg husker like godt idag: Jeg var ung og dum og (innbilt) kul og gikk ute en høstkveld uten refleks.... En bil kjører forbi meg, jeg titter opp og får med meg at den bråstopper så det skriker i dekka på veien foran meg. Det går noen sekunder og så kommer det løpende mot meg ei totalt fremmed dame. "Du ser til HELVETE å få på deg en refleks, skjønner du det!!!" brøler hun og bokstavelig talt røsker tak i jakka mi, setter på meg en refleks med sikkerhetsnål, og så løper hun tilbake til bilen og kjører avgårde. Jeg husker alt like godt idag, det gikk opp for meg på veien der at hun var skikkelig redd og sint på grunn av meg, på mine vegne; hun brydde seg mer enn den gjennomsnittlige kanskje ville gjort, og jeg brukte refleks fra den kvelden av, for å si det sånn :) I ettertid har jeg ofte tenkt på henne i liknende situasjoner der jeg selv er bilist og ser fotgjengere uten refleks, og at det kanskje var en veldig personlig grunn til at hun kjørte rundt med ekstra refleks(er) i bilen, hvem vet... Tror pinadø jeg skal følge i ditt (og hennes) eksempel og "ta i et tak" jeg og, det er bare for teit å ikke bry seg om andre :) :) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi blir dessverre mer og mer stresset, og i dagens samfunn virker det som om hvert minste sekund teller, spesielt når man kjører/sykler.

Folk tar unødige sjanser hele tiden kun for å sparte 2-3minutter... Samtidig vises mindre og mindre hensyn.

Råkjørere vil derimot alltid kjøre fort, og det er alt for lite kontroller.

Det de fleste ikke skjønner, er at det handler om alt annet en tidsbesparelse hos mange. Jeg hadde ødelagt psyken om jeg skulle holdt fartsgrensene konsekvent. Det å dra ut turtall og tøye grensene til en sportsbil i en sving feks, er fantastisk moro og tilfredstiller et adrenalinbehov. Men man må selvfølgelig gjøre det i kontrollerte former og bruke fornuften. Uforutsette uhell kan alltid skje, om man ligger i 60 kmt eller 120 kmt, men det er selvfølgelig best å ligge i førstnevnte hastighet om uhellet skulle ramme deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorsyklister er så utrolig utsatte og sårbare, skjønner nesten ikke at de tørr å kjøre på veiene.

Jeg kjørte en gang ca midt i en rekke med biler på E39, det var vel typisk fredag eller søndag når folk skulle skyndte seg litt til eller fra hytta. En motorsykkel tok forbi en og en bil i denne rekka og kjørte forbi meg. På en slette blinket han og la seg ut for å kjøre forbi flere biler. Da han var på vei forbi den bilen framfor han, la den bilen seg plutselig ut. Heldigvis var motorsyklisten kjapp med å legge seg enda lengre ut og gi gass, men det var mm før den bilen hadde vært borti. Og i den farten skal det ikke mye til for at motorsyklisten skal få sleng på sykkelen eller kjøre ut.

Etter den episoden har jeg blitt mye flinkere til å sjekke blindsoner og følge ekstra godt med hvis jeg har en motorsykkel bak meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det de fleste ikke skjønner, er at det handler om alt annet en tidsbesparelse hos mange. Jeg hadde ødelagt psyken om jeg skulle holdt fartsgrensene konsekvent. Det å dra ut turtall og tøye grensene til en sportsbil i en sving feks, er fantastisk moro og tilfredstiller et adrenalinbehov. Men man må selvfølgelig gjøre det i kontrollerte former og bruke fornuften. Uforutsette uhell kan alltid skje, om man ligger i 60 kmt eller 120 kmt, men det er selvfølgelig best å ligge i førstnevnte hastighet om uhellet skulle ramme deg.

Poenget er jo at man ikke skal tilfredstille adrenalinbehovet i trafikken. Hvis man skal kjøre for å ha det morsomt, så kan man kjøre på bane. Personlig så gleder jeg meg veldig til selvkjørende biler blir normalt. Tror det vil bli langt færre trafikkulykker da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...