Gå til innhold

Romtemperert ris kan være dødelig.


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De tilfellene det var snakk om var vell mat som sto romtemperert i dagesvis? Men uansett burde man la den kjøle en time på benken så rett i kjøleskapet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stemmer nok rimelig bra. Pasta og ris som står varmt tar ikke lang tid før det utvikler giftig mugg.

Om jeg ikke tar feil er det vel strengt tatt ikke snakk om mugg, men giftige sporer. Mugg kan drepes ved å varme opp på nytt igjen, noe de restaurantene i London som fikk liv på samvittigheten trodde (flied lice). Sporer må vaskes bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Går det greit å lage ris kvelden før, ta i kjøleskapet over natta og spise til lunch på skolen??

Kjøl fort ned og hold kjølig, så skal ikke det være noe problem. Jeg har selv laget ris for mange dager i strekk. Måten jeg gjør det på er først å sette kaserollen i isvann og så dele opp i porsjoner som jeg slenger rett i fryseren. Kvelden før tar jeg ut en porsjon fra fryseren og tiner i kjøleskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å, jeg elsket å spise makaroni og spagetti som hadde stått i flere timer på kjøkkenbenken etter middag da jeg var mindre. Det smaker helt annerledes enn når det er nykokt. Jeg liker det for så vidt enda, men pleier ikke å ha pasta til overs lenger :\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva om en varmer opp risen på nytt, enten i kaserolle eller steker det?

De gangene jeg har kokt ris til middag har jeg av og til bare latt restene ligge i kaserollen på banken over natta, kun dekt til med plast. Og så når jeg skal ha restene dagen etter har jeg stekt risen sammen med proteinet på panna... Er det likevel fare for at risen er blitt dårlig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva om en varmer opp risen på nytt, enten i kaserolle eller steker det?

De gangene jeg har kokt ris til middag har jeg av og til bare latt restene ligge i kaserollen på banken over natta, kun dekt til med plast. Og så når jeg skal ha restene dagen etter har jeg stekt risen sammen med proteinet på panna... Er det likevel fare for at risen er blitt dårlig da?

Som jeg skrev over er det snakk om giftsporer. De må vaskes av, og i motsetning til mugg og bakterier dør de ikke ved varme. Det var derfor jeg nevnte ulykkene som følge av kinarestauranter som serverte "flied lice" der de stekte risen som hadde stått ute over natten fordi de trodde det var bra nok...Det er det ikke. Det er potensielt dødelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev over er det snakk om giftsporer. De må vaskes av, og i motsetning til mugg og bakterier dør de ikke ved varme. Det var derfor jeg nevnte ulykkene som følge av kinarestauranter som serverte "flied lice" der de stekte risen som hadde stått ute over natten fordi de trodde det var bra nok...Det er det ikke. Det er potensielt dødelig.

Unnskyld, hadde ikke lest det innlegget godt nok! Men takk for svaret :)

Ikke bra ass, merkelig at noe så "enkelt og vanlig" kan være potensielt så skadelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...