Gå til innhold

Trenger hjelp!


Lindaalarsenn

Anbefalte innlegg

Å minske kardio er fortsatt ingen god løsning. Den delen som av rådet: "mindre kardio, mer styrke" som isåfall fungerer er "mer styrke".OP vil oppnå mye bedre resultater med kardio + styrke vs det å bare trene styrke.

Muligens. Men når ts sier at hun vil stramme opp, bli fit, men ikke slankere, og hun veier 64-65kg på 183cm er det første som kommer til hodet at hun mangler muskler. Kardio vil ikke bygge tilstrekkelig med muskler for at ts skal bli mer markert og fit når hun allerede veier ganske lite iforhold til høyden sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva legger du i "Nesten like gode", og "langt fra nødvendige" ved oppstramming?

Dersom du ønsker å stramme opp, er baseøvelser som bøy og mark mye bedre enn f.eks sitte å ta 50 sit-ups, da du tross alt må fjerne fettet som ligger på magen (og punkt-forbrenning er en myte)

Og du avslutter med at kardio er den beste måten å forbrenne fett på? Kan du vise meg en god artikkel hvor det står at kardio > styrketrening for økt forbrenning?

Therese Håvard Vika

1.

I begrept "nesten like gode" legger jeg at de er nesten like gode. I begrept "langt fra nødvendig" legger jeg at det ikke er nødvendig.

2.

Eh ja. Fint det finnes flere øvelser enn situps :p

3.

Dette er så selvsagt at du får google det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens. Men når ts sier at hun vil stramme opp, bli fit, men ikke slankere, og hun veier 64-65kg på 183cm er det første som kommer til hodet at hun mangler muskler. Kardio vil ikke bygge tilstrekkelig med muskler for at ts skal bli mer markert og fit når hun allerede veier ganske lite iforhold til høyden sin.

Så mer mat da altså. At et trenningsforum anbefaler en som liker å løpe å slutte med det før de sier spis mer sier noe om hvor mange trangsynte styrkeløftere det finnes på forumet her. (mer styrke er vi enig om da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mer mat da altså. At et trenningsforum anbefaler en som liker å løpe å slutte med det før de sier spis mer sier noe om hvor mange trangsynte styrkeløftere det finnes på forumet her. (mer styrke er vi enig om da)

Trangsynte? TS ønsker å stramme opp og siden vekten er forholdsvis lav i forhold til vekten, er det første man tenker at man må kutte noe aktivitet. Siden det er løping/cardio som tar mest energi og altså da kalorier, er det temmelig logisk at man burde kutte det til fordel noe annet. Har ikke noe med hva man liker best i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.

I begrept "nesten like gode" legger jeg at de er nesten like gode. I begrept "langt fra nødvendig" legger jeg at det ikke er nødvendig.

2.

Eh ja. Fint det finnes flere øvelser enn situps :p

3.

Dette er så selvsagt at du får google det selv.

Så mer mat da altså. At et trenningsforum anbefaler en som liker å løpe å slutte med det før de sier spis mer sier noe om hvor mange trangsynte styrkeløftere det finnes på forumet her. (mer styrke er vi enig om da)

1. Hva anbefaler dere at jeg burde trene, hvor ofte og hvor hardt?

2. Burde jeg ta noen tilskudd for å øke muskelmassen? (isåfall hvordan)

Vil ikke bli slankere, bare mere fit og markert

Uten like mye ekspertise som mange her inne, tør jeg påstå at :

(Ut ifra hva TS har skrevet, ønsker hun "stramme opp", og "øke muskelmassen", da hun åpenbart er ute etter resultater som har latt seg påvente. Hun vil IKKE bli tynnere, men fit og markert)

1.

Så for å "stramme opp, bli markert, fit og øke muskelmassen", er det ikke nødvendig med baseøvelser?

2.

Du mener altså at mageøvelser som captains chair, situps-varianter, crunch varianter e.c.t. vil hjelpe til å stramme opp og øke muskelmassen på hele kroppen? Og at dette er bedre enn å kjøre 3-4 øvelser som da tar omtrent alle de store muskelgruppene, samt lår, legg, biceps, triceps, skuldre, nakke osv?

3.

Når jeg googler rundt så finner jeg følgende :

For å øke muskler og stramme opp, er styrke en overlegen vinner

vedr forbrenning (som ikke er problemet til TS), kommer styrke vs kardio ut ca likt.

(Kardio har høyere forbrenning under økt, styrke gir deg høyere forbrenning etter endt økt. Samt at økt muskelmasse gir deg høyere hvileforbrenning)

Please correct me if I'm wrong : Linjemannen Ojive Håvard Vika Therese Aurelius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten like mye ekspertise som mange her inne, tør jeg påstå at :

(Ut ifra hva TS har skrevet, ønsker hun "stramme opp", og "øke muskelmassen", da hun åpenbart er ute etter resultater som har latt seg påvente. Hun vil IKKE bli tynnere, men fit og markert)

1.

Så for å "stramme opp, bli markert, fit og øke muskelmassen", er det ikke nødvendig med baseøvelser?

2.

Du mener altså at mageøvelser som captains chair, situps-varianter, crunch varianter e.c.t. vil hjelpe til å stramme opp og øke muskelmassen på hele kroppen? Og at dette er bedre enn å kjøre 3-4 øvelser som da tar omtrent alle de store muskelgruppene, samt lår, legg, biceps, triceps, skuldre, nakke osv?

3.

Når jeg googler rundt så finner jeg følgende :

For å øke muskler og stramme opp, er styrke en overlegen vinner

vedr forbrenning (som ikke er problemet til TS), kommer styrke vs kardio ut ca likt.

(Kardio har høyere forbrenning under økt, styrke gir deg høyere forbrenning etter endt økt. Samt at økt muskelmasse gir deg høyere hvileforbrenning)

Please correct me if I'm wrong : Linjemannen Ojive Håvard Vika Therese Aurelius

Du lister opp dårlige mageøvelser og forstod tydeligvis ikke at det var et eget punkt i første posten min. Man skal selvfølgelig trene hele kroppen, men kan fint bli ekstremt fit uten å kjøre baseøvelser som knebøy og markløft. At du ikke kan bli ekstremt godt trent uten de er den største myten når det kommer til trenning. Beklager hvis jeg har angrepet verdensbildet ditt om baseløft, ja de er veldig bra øvelser, men de kan fint erstattes og bør det, hvis man ikke får inn teknikk.

Tror du bør google litt til.

(og siden du tydligvis har litt vanskeligheter med å forstå kontekst: Jeg mener OP bør trene mer styrke, spise mer og opprethollde kardio)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lister opp dårlige mageøvelser og forstod tydeligvis ikke at det var et eget punkt i første posten min. Man skal selvfølgelig trene hele kroppen, men kan fint bli ekstremt fit uten å kjøre baseøvelser som knebøy og markløft. At du ikke kan bli ekstremt godt trent uten de er den største myten når det kommer til trenning. Beklager hvis jeg har angrepet verdensbildet ditt om baseløft, ja de er veldig bra øvelser, men de kan fint erstattes og bør det, hvis man ikke får inn teknikk.

Tror du bør google litt til.

(og siden du tydligvis har litt vanskeligheter med å forstå kontekst: Jeg mener OP bør trene mer styrke, spise mer og opprethollde kardio)

Selvfølgelig kan en bli fit av å trene øvelser som ikke innebærer baseøvelser, men at disse er blant de "beste" innen sine muskelgrupper er det liten tvil om.

Og ingen øvelser burde brukes uten teknikk, men dersom TS aldri prøver og øver på disse øvelsene, hvordan skal hun da noengang få inn teknikken til å ta disse?

Generelt har folk her inne en tendens til å overdrive effekten av baseøvelser som markløft og knebøy. Veldig gode øvelser, men langt fra nødvendig hvis man bare skal stramme opp litt. Skaderisikoen er svært høy, og det er for mange vanskelig å få inn riktig teknikk, selv med PT. Kjenner du at det er vanskelig å få inn teknikken finnes det alternative øvelser som er nesten like gode.

Jeg forstår ikke helt hva du mener om å "overdrive" effekten av disse øvelsene? Det er vel tross alt effekt som er så begrunnet og bevist som mulig?

Synes også det er tull at du skal kutte ned på kardio hvis det er det du liker. Og få opp pulsen er kanskje den sunneste trenningen for kroppen, mest effektive for fettforbrenning, og man får ikke mindre muskler av å løpe så lenge man spiser godt.

Jeg er ei jente på 183cm, 64-65 kg, jeg trener til dels aktivt om jeg har mulighet ved siden av jobb og skole.

Så du mener hun som allerede "trener så mye hun har mulighet til vedsidenav jobb og skole. da skal "øke mengde styrketrening", og likevel er det "tull å kutte ned på kardio"? .. om du har 10 timer til disposisjon, og bruker disse, hvordan skal du da kunne øke noe som helst uten å kutte på noe annet?

Og siden jeg åpenbart er utrolig dårlig til å google, kan du sende meg noen linker til seriøse sider og artikler som begrunner utsagnet ditt, om at kardio > styrke, samt noen eksempler på "GODE mageøvelser" , siden de jeg fant kun er de mest brukte, men åpenbart veldig dårlige.

\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mer mat da altså. At et trenningsforum anbefaler en som liker å løpe å slutte med det før de sier spis mer sier noe om hvor mange trangsynte styrkeløftere det finnes på forumet her. (mer styrke er vi enig om da)

Jeg lol'et så hardt nå. 2. gang jeg er blitt kalt trangsynt på dette forumet. Why, god whyyy?!

post-9700-14440984802158_thumb.png

Btw: *Treningsforum

Og, jeg er ikke styrkeløfter. Jeg er en selverklært trangsynt kukerundt løfter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3.

Dette er så selvsagt at du får google det selv.

Tips til senere så det blir hyggeligere og mer fruktbart å diskutere:

Dersom du fremstiller en påstand (spesielt når den er av typen kontroversiell) er du selv ansvarlig for å kunne henvise til relevant litteratur som støtter opp dette. Det å be motdebattant om å google er dårlig debattskikk da det fremstår ganske nedlatende og egentlig bare er en dårlig hersketeknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XtrM

Jeg er på ingen måte ekspert på noe som helst. Når det er sagt:

183cm og 65kg...med det i tankene tviler jeg på at du har så ekstremt mye fett på kroppen. Jeg ville heller ha bygd muskelmasse og på den måten blitt mer definert (jeg antar lav/"normal" fettprosent, men lite muskelmasse. Ved muskelvekst vil musklene "presse mer" mot huden og synes bedre).

Det bunner ut i en ting: styrketrening, 3-5 ganger i uka avhengig av din form. Det finnes flere ferdigoppsatt programmer på Fitnessbloggen som du kan dra nytte av. Hold deg på et moderat kalorioverskudd på 500kcal på treningsdager og hold deg på vedlikehold på hviledager. Vil også anbefale å logge maten din på myfitnesspal.com eller lignende side for å sørge for at du faktisk spiser nok (og ikke for lite).

Om jeg er helt på bærtur, får folk med mer kunnskap og erfaring rette meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XtrM

Her har både du Ojive og flere med sagt det jeg ville sagt og dermed kommet med gode råd, så den er grei!

Ellers kunne jeg sagt mye om YouMakeMe sine bidrag, men jeg gjør sikkert best i å la være med det.

;)

Ojive

Jeg tagget egentlig dere fordi dere var de første jeg navnene jeg kom på, som jeg har sett skrive fornuftige ting om trening :-P Og følte vel, at diskusjonen ikke kom så lang vei.. :banghead: ,

på den positive siden, så har jo dere skrevet så mye fornuftige ting underveis at jeg har lagt merke til dere da ^_^ hehe

Iallefall, til TS Lindaalarsenn : Håper du har fått noen gode tips du ønsker å ta med deg videre i treningen din, og at du får den progresjonen og fremgangen du ønsker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

XtrM

Jeg er på ingen måte ekspert på noe som helst. Når det er sagt:

183cm og 65kg...med det i tankene tviler jeg på at du har så ekstremt mye fett på kroppen. Jeg ville heller ha bygd muskelmasse og på den måten blitt mer definert (jeg antar lav/"normal" fettprosent, men lite muskelmasse. Ved muskelvekst vil musklene "presse mer" mot huden og synes bedre).

Det bunner ut i en ting: styrketrening, 3-5 ganger i uka avhengig av din form. Det finnes flere ferdigoppsatt programmer på Fitnessbloggen som du kan dra nytte av. Hold deg på et moderat kalorioverskudd på 500kcal på treningsdager og hold deg på vedlikehold på hviledager. Vil også anbefale å logge maten din på myfitnesspal.com eller lignende side for å sørge for at du faktisk spiser nok (og ikke for lite).

Om jeg er helt på bærtur, får folk med mer kunnskap og erfaring rette meg :)

Prøver å ha ett mest mulig normalt kosthold, men syns den biten er så vanskelig, å beregne kcal fra middager osv? Så å spise ca 2000 i hverdager og ca 2500 når jeg trener er anbefalingen? :) Også skal jeg prøve å få til 3-5 treningsøkter i uka og satser på progresjon og fremgang! Tok faktisk nybegynnerprogrammet som jeg fant her på titnessbloggen idag, puttet på noen ekstra øvelser og ett ekstra sett på noen av øvelsene, så jeg håper at der programmet gir progresjon!

Lurer også på en ting til, i og med at det blir mye jobbing/skole/lekser osv og det kan bli vanskelig å reise til treningssenteret, kan det være muligheter for å ta "abs" appen og andre styrkeøvelser (glute bridge, knebøy, situps osv.) hjemme uten manualer, for å likevel kalle det en treningsøkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojive

Jeg tagget egentlig dere fordi dere var de første jeg navnene jeg kom på, som jeg har sett skrive fornuftige ting om trening :-P Og følte vel, at diskusjonen ikke kom så lang vei.. :banghead: ,

på den positive siden, så har jo dere skrevet så mye fornuftige ting underveis at jeg har lagt merke til dere da ^_^ hehe

Iallefall, til TS Lindaalarsenn : Håper du har fått noen gode tips du ønsker å ta med deg videre i treningen din, og at du får den progresjonen og fremgangen du ønsker :)

Det håper jeg også, vil virkelig klare å sette meg inn i dette og få fremgang og oppnå nye mål! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange gode bidrag - og det ser ut som du begynner å trekke i riktige tråder :)

Siden miaheart tagget meg inn kan jeg svare litt på spesifikt grunnlag, iom vi er like høye og øvelser som markløft blir som du sier - langt :p

Jeg har jobbet utrolig mye for å faktisk mestre denne skikkelig, og å ha kontroll over støttemuskulatur i grep, brystrygg, kjerne og ikke minst bruke hofta som dreiemoment er avgjørende for å kunne ta markløft (i lengden)smertefritt og med progresjon.

Det er lang vei ned, og lang vei opp - statisk styrke spiller en stor rolle, men en blir ikke sterkere av å unngå øvelsen!

Da skal jeg prøve å få noen til lære meg teknikken ordentlig, synd personlige trnere er så innmari dyrt... Men morsomt å høre om flere på min egen høyde klarer slike øvelser uten ryggproblemer! Har egentlig en liten skoliose i ryggen, men har fått tøyningsøvelser og jeg merker den heldigvis ikke når jeg trener! Men ja, det er langt ned og langt opp, håper virkelig jeg kan få noen til å lære meg teknikken! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg prøve å få noen til lære meg teknikken ordentlig, synd personlige trnere er så innmari dyrt... Men morsomt å høre om flere på min egen høyde klarer slike øvelser uten ryggproblemer! Har egentlig en liten skoliose i ryggen, men har fått tøyningsøvelser og jeg merker den heldigvis ikke når jeg trener! Men ja, det er langt ned og langt opp, håper virkelig jeg kan få noen til å lære meg teknikken! :)

Bor du i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt har folk her inne en tendens til å overdrive effekten av baseøvelser som markløft og knebøy. Veldig gode øvelser, men langt fra nødvendig hvis man bare skal stramme opp litt. Skaderisikoen er svært høy, og det er for mange vanskelig å få inn riktig teknikk, selv med PT. Kjenner du at det er vanskelig å få inn teknikken finnes det alternative øvelser som er nesten like gode.

Det er heller ingen her som har spesielt anbefalt mageøvelser. Mener selv dette er svært undervurdert etter at "du må trene kardio for å få sixpack" utsagnet ble overdrevet til tusen (som de fleste andre fitnesskonsepter), og tror du kan ha svært god nytte av å legge inn en 3-4 GODE mageøvelser.

Synes også det er tull at du skal kutte ned på kardio hvis det er det du liker. Og få opp pulsen er kanskje den sunneste trenningen for kroppen, mest effektive for fettforbrenning, og man får ikke mindre muskler av å løpe så lenge man spiser godt.

Når du sier gode mageøvelser er jeg veldig nysjerrige på hvordan øvelser du mener?! :) Har veldig lyst til å få en mere markert mage, så plis kom med tips. Nå hender det jeg bruker "abs" appen (om du har hørt om den?) også ligger jeg i slynge med stående pushups possisjon og tar beina fra hverandre og under kroppen, tar også abdominal apperatet?

Er det noen andre du mener er bedre?

Ja, jeg trudde også at kardio var en god treningsmetode, men ble plutserig litt usikker? En grei variasjon kanskje, for jeg vil jo ned i fettprsent også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i "Nesten like gode", og "langt fra nødvendige" ved oppstramming?

Dersom du ønsker å stramme opp, er baseøvelser som bøy og mark mye bedre enn f.eks sitte å ta 50 sit-ups, da du tross alt må fjerne fettet som ligger på magen (og punkt-forbrenning er en myte)

Og du avslutter med at kardio er den beste måten å forbrenne fett på? Kan du vise meg en god artikkel hvor det står at kardio > styrketrening for økt forbrenning?

Therese Håvard Vika

Kan en grei blanding kanskje være greit, eller anbefaler dere å gå all inn for styrketrening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...