Gå til innhold

Trenger hjelp!


Lindaalarsenn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Lurer forresten også på om styrkeøvelser hjemme kan telles som en treningsøkt? F.eks. "abs" appen, knebøy, hipthurust, sitps, uten manualer? Eller har du noen andre gode treningstips til hjemmetrening? Jeg har treningsball, men ikke vekter? :)

Det som avgjør en treningsøkt (med progresjon) er om du stimulerer kroppen til endring ved belastning, volum, intensitet eller frekvens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som avgjør en treningsøkt (med progresjon) er om du stimulerer kroppen til endring ved belastning, volum, intensitet eller frekvens :)

Kan du forklare det litt enklere? :D Altså det er godkjent om jeg kjenner at jeg bruker muskelaturen? Og tar ulike øvelser for ulike deler av kroppen? Er tider hvor jeg ikke rekker treningssenteret med mindre jeg vil trene kl 10 på kvelden eller kl 7 på morningen, føler jeg kommer til å miste motivasjon om det er det som må til, så tenkte kanskje korte treningsøkter hjemme kunne være en grei løsning noen ganger? 1-2 ganger i uka og heller ta treningssentet 2-3 ganger i uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å ha ett mest mulig normalt kosthold, men syns den biten er så vanskelig, å beregne kcal fra middager osv? Så å spise ca 2000 i hverdager og ca 2500 når jeg trener er anbefalingen? :) Også skal jeg prøve å få til 3-5 treningsøkter i uka og satser på progresjon og fremgang! Tok faktisk nybegynnerprogrammet som jeg fant her på titnessbloggen idag, puttet på noen ekstra øvelser og ett ekstra sett på noen av øvelsene, så jeg håper at der programmet gir progresjon!

Lurer også på en ting til, i og med at det blir mye jobbing/skole/lekser osv og det kan bli vanskelig å reise til treningssenteret, kan det være muligheter for å ta "abs" appen og andre styrkeøvelser (glute bridge, knebøy, situps osv.) hjemme uten manualer, for å likevel kalle det en treningsøkt?

Vedrørende kosthold, så er det ikke så vanskelig som man tror (om man ikke skal telle nøyaktig på kcal, men sånn ca).

Mål opp og vei de vanligste ingrediensene du bruker, og hovedpunktene (som iallefall jeg følger), er å spise "nok" av kjøtt, kylling, fisk osv, og MASSE grønnsaker (er jo tilnærmet null kcal i :D), og kutte ned på karbo som f.eks poteter, brød, ris, pasta osv :) (Noe går helt fint, men trenger ikke ha 4 poteter evnt en stoor porsjon ris til maten).. uansett så syns jeg hovedindrediensen + grønnsaker er det beste, så har null problemer med å kutte ned på karbo ;)

Om du gjør dette i 3-4 dager, så har du porsjonene og tallene sånn "ca" inne ;)

Angående trening hjemme, er all trening bedre enn null trening :) , er mange øvelser en kan gjøre hjemme, og om du ikke har manualer er det bare å improvisere ^_^ Finnes alltid noe "tungt" en kan løfte rundt på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nuvel, jeg vil på absolutt ingen måte anbefale å kutte carbs eller gå ned på carbs når målet er muskelvekst. Kanskje på hviledager, men på treningsdager? CARB IT UP!

Hmm, litt dårlig formulert kanskje.

Tanken min var at om du får i deg 2500 kcal, så er det greit å få riktig mengde proteiner, karb og fett.

F.eks om du ønsker muskelvekst, veier 65 kg, og er 183 cm høy, burde du få i deg iallefall 100g proteiner, og gjerne rundt 60g fett. og supplere med karbo.

Istedenfor f.eks 50g proteiner, 100g fett og masse karbs :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare det litt enklere? :D Altså det er godkjent om jeg kjenner at jeg bruker muskelaturen? Og tar ulike øvelser for ulike deler av kroppen? Er tider hvor jeg ikke rekker treningssenteret med mindre jeg vil trene kl 10 på kvelden eller kl 7 på morningen, føler jeg kommer til å miste motivasjon om det er det som må til, så tenkte kanskje korte treningsøkter hjemme kunne være en grei løsning noen ganger? 1-2 ganger i uka og heller ta treningssentet 2-3 ganger i uka?

Å kjenne subjektivt at man bruker muskulaturen er ikke synonymt med at en har stimulert til endring, da hadde jeg feks bygd muskler bare jeg reiste meg opp fra stolen :)

En plan og målbar progresjon (feks ved å logge treningen sin!) kan en se om en har progresjon eller ikke - men det er igjen ikke synonymt med hva en subjektivt føler.

Har en økt sin 10rm (en belastning en klarer max 10repetisjoner med) fra 40kg til 50kg er jo dette 10% økning og en har også blitt sterkere, innenfor repetisjonsantallet kan en også ha bygd muskulatur, så lenge ikke økningen er tekniske tilpasninger fra nervesystemet.

Om en har en serie på feks knebøy, der volumet er 10reps, 5serier, der en starter på 40kg og klarer 10-10-10-10-10, neste økt legger man på til 42.5kg og klarer 10-10-10-10-10, en legger på igjen til 45kg neste økt og får 10-10-10-10-9, likevel er det nok til å legge på til 47.5kg der en får 10-10-9-9-9. Greit, når begynner en å nærme seg en "reell 10RM".

Ved neste trenning bruker du samme belastning, 47.5kg og får 10-10-10-10-10 - yes, da blir det 50kg neste gang, and so on :)

Her har jeg forklart hvordan (og hvorfor) planlagt progresjon og å logge øktene sine er så himla viktig!

Hvilke øvelsen en velger pr muskelgruppe/del av kroppen er umulig for meg å svare på da jeg ikke aner hvordan du mestrer bevegelsene, les http://fitnessbloggen.no/hva-er-trening-og-hvorfor-far-du-resultater/ og http://fitnessbloggen.no/programmet-ditt-funker-ikke-dette-er-grunnene/

Har du ikke tid til mer enn 1-3økter i uken ville jeg anbefale deg å trene hele kroppen hver gang, slik at du får en frekvens på 1-3ganger pr muskelgruppe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventet ingen støtte her inne. Virker som om styrkeløftere flest sliter med å dra kontekst ut av en tekst, så jeg oppsummerer:

- Baseøvelser passer ikke for alle / Er ikke nødvendig for alle / Å si at man MÅ starte med baseøvelser for å stramme opp er ofte et dårlig råd (stor skaderisiko på en som allerede har vondt i ryggen)

- Baseøvelser kan erstattes av andre øvelser uten veldig store tap av potensiell form (veldig store tap)

- Gode mageøvelser er undervurdert av majoriteten.

- OP bør fortsette å trene kardio hvis hun trives med det, men OGSÅ spise mer og trene mer styrke.

- Kardio forbrenner mer fett enn styrke.

Tydeligvis kan en 50 år gammel supermosjonist (Linjemannen) slakte alle disse påstandene noe han dog velger, trolig av barmhjertighet, å ikke gjøre. Takk for det.

Til OP:

Gode mageøvelser.

- Ab-wheel

- Slynge (trekke knærne inn mot brystet, for progresjon gå "bakover" fra utgangsposisjon med strak kropp)

- Hengende benhev (IKKE "captains chair"... strake ben trolig for tungt i starten, start med knehev, helst helt opp mot nesa)

- Planke på ball (som progresjon begynn å "sirkle")

- Sit-ups på ball

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventet ingen støtte her inne. Virker som om styrkeløftere flest sliter med å dra kontekst ut av en tekst, så jeg oppsummerer:

- Baseøvelser passer ikke for alle / Er ikke nødvendig for alle / Å si at man MÅ starte med baseøvelser for å stramme opp er ofte et dårlig råd (stor skaderisiko på en som allerede har vondt i ryggen)

- Baseøvelser kan erstattes av andre øvelser uten veldig store tap av potensiell form (veldig store tap)

- Gode mageøvelser er undervurdert av majoriteten.

- OP bør fortsette å trene kardio hvis hun trives med det, men OGSÅ spise mer og trene mer styrke.

- Kardio forbrenner mer fett enn styrke.

Tydeligvis kan en 50 år gammel supermosjonist (Linjemannen) slakte alle disse påstandene noe han dog velger, trolig av barmhjertighet, å ikke gjøre. Takk for det.

Til OP:

Gode mageøvelser.

- Ab-wheel

- Slynge (trekke knærne inn mot brystet, for progresjon gå "bakover" fra utgangsposisjon med strak kropp)

- Hengende benhev (IKKE "captains chair"... strake ben trolig for tungt i starten, start med knehev, helst helt opp mot nesa)

- Planke på ball (som progresjon begynn å "sirkle")

- Sit-ups på ball

Tusen takk, da skal jeg prøve så godt jeg kan! Og teste noen av mageøvelsene samt. Teste meg på de ulike baseøvelsene og se om det går greit! :) må bare få inn teknikken ordentlig først, hvis ikke får jeg ty til andre tilnærmet øvelser! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjenne subjektivt at man bruker muskulaturen er ikke synonymt med at en har stimulert til endring, da hadde jeg feks bygd muskler bare jeg reiste meg opp fra stolen :)

En plan og målbar progresjon (feks ved å logge treningen sin!) kan en se om en har progresjon eller ikke - men det er igjen ikke synonymt med hva en subjektivt føler.

Har en økt sin 10rm (en belastning en klarer max 10repetisjoner med) fra 40kg til 50kg er jo dette 10% økning og en har også blitt sterkere, innenfor repetisjonsantallet kan en også ha bygd muskulatur, så lenge ikke økningen er tekniske tilpasninger fra nervesystemet.

Om en har en serie på feks knebøy, der volumet er 10reps, 5serier, der en starter på 40kg og klarer 10-10-10-10-10, neste økt legger man på til 42.5kg og klarer 10-10-10-10-10, en legger på igjen til 45kg neste økt og får 10-10-10-10-9, likevel er det nok til å legge på til 47.5kg der en får 10-10-9-9-9. Greit, når begynner en å nærme seg en "reell 10RM".

Ved neste trenning bruker du samme belastning, 47.5kg og får 10-10-10-10-10 - yes, da blir det 50kg neste gang, and so on :)

Her har jeg forklart hvordan (og hvorfor) planlagt progresjon og å logge øktene sine er så himla viktig!

Hvilke øvelsen en velger pr muskelgruppe/del av kroppen er umulig for meg å svare på da jeg ikke aner hvordan du mestrer bevegelsene, les http://fitnessbloggen.no/hva-er-trening-og-hvorfor-far-du-resultater/ og http://fitnessbloggen.no/programmet-ditt-funker-ikke-dette-er-grunnene/

Har du ikke tid til mer enn 1-3økter i uken ville jeg anbefale deg å trene hele kroppen hver gang, slik at du får en frekvens på 1-3ganger pr muskelgruppe

Da skal de leses ig fullkropp styrke skal bli! :) takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventet ingen støtte her inne. Virker som om styrkeløftere flest sliter med å dra kontekst ut av en tekst, (...)

Fei for egen dør. Stråmannsargumentasjon med å anta at alle er styrkeløftere for så på bakgrunn av dette avfeie råd om baseøvelser blir bare en kjip feilslutning.

For øvrig er jeg ikke så uenig i hva du skriver, men hvordan du skriver det. At man ikke trenger baseøvelser er nok ingen uenig i. Poenget er bare at det er veldig effektivt og ganske trygt gitt gode forutsetninger for å utføre de riktig. Nå kan man selvfølgelig argumentere for at det gjelder svært få mennesker, men da vil det uansett av helsemessige årsaker lønne seg å tilstrebe seg forutsetningene.

Jeg er også enig i at mage- og ryggøvelser er noe undervurdert og at alle vil tjene på å legge inn dette noen ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gode nyhetene er at det faktisk er en 25% økning! Prosentregning ftw.

Du kommer med det første fornuftige svaret wingeer selvom styrkeløftekommentaren ikke var noe argument annet enn at flesteparten her inne ikke klarte å forstå innlegget mitt.

Personlig mener jeg dog at de positive helsemessige årsakene er ganske mye mindre enn den potensielle skaderisikoen for mannen i gata. Selv blandt "eliten" her ser vi stadighet folk som sliter med ryggen osv (selvfølgelig er ikke baseøvelser skyld i alle tilfeller)

Og blindt anbefale baseøvelser til alle som spør om hvordan de bør trene er uansvarlig i mine øyne, har selv hatt to ulike PTer som i bestefall viste meg en "halvriktig" teknikk i markløft. Både det og knebøy er vanskelig å lære seg på egenhånd, og for mange uten forutsetninger er det også vanskelig å lære av andre. Man får dog lite credz på fitnessbloggen uten disse øvelsene.

Jeg reagerer ikke på at man anbefaler baseøvelser, bare det at i mange tilfeller bør man nevne at de finnest en vei utenom som kan føre til bedre resultater for endel. OP virket i mine øyne som en som får mer igjen for å erstatte markløft/knebøy med andre øvelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...