Gå til innhold

"Istedet for"......- Ett sunnere alternativ


Minelly

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Noen som har noen gode erstatninger til sweet and sour saus? Er så mye sukker i de Oncle Bens

Fant en sukkerfri sweet chilli saus på Asia Mat. post-2273-14440863784495_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en sukkerfri sweet chilli saus på Asia Mat. [ATTACH=full]37453[/ATTACH]

Tror du den er å finne om jeg går på noen "innvandrerbutikker"? :) Ikke hørt om Asia Mat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokos-is:

kokosnøttkrem

frosne bringebær

evt litt Stevia

Bounty-sjokolade:

kokoskrem

kokosolje

kokos

sukrin

(mos sammen og rull til kuler)

dyppes i smeltet 86% sjokolade

Min deilige morgensmoothie (istedet for annen frokost):

1/2 banan

1 ss Rice Bran Solubles

3 ss Kamut

1 ts Amla-C Plus

1/2 ts Aloe Vera 40x

1 ts Biepollen

2 ss Kokosolje

1 ss Omega 3-olje

1/2 avokado eller litt mango (avhenger av hva jeg har)

1 Scoop Proteinpulver

200g Frosne Bringebær

Vann nok til at det går rundt.. ;)

Stevia hvis den ikke er søt nok

Gud den her er god!! Ser ut som gjørme, men holder meg mett i 5 timer uten problem.Alt kan kjøpes på iherb. :)

Kremet mandelkakao:

3 dl mandelmelk

2 toppa ss Rå kakao

1 ss palmesukker

Kanel

Kardemomme

Vaniljepulver

Cayennepepper

Smak til med Stevia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjokolade Milkshake fra mcern vs. hjemmelget sjokolade milkshake :

Oppskrift på slump:

1 boks cottage

Masse sukrin

1-2 ss bakekakao

litt vann(til riktig konsistens)

masse isbiter

(evt. en avkjølt ekspresso shot => blir frappecino!!!)

kjøres i blender og du får en smuuud milkshake/frappeccino !

du kan sikkert tilsette proteipulver om du ønsker også !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte det kunne vært artig å se hva slag sunnere alternativ dere kan komme opp med på div matretter,desserter , matvare vs. matvare.

Kanskje litt motiverende for alle nye som ønsker å endre livsstilen sin men som går i den tro at for å bli sunn så må man ete som en kanin..(for å sette det litt på spissen) Er som oftest det jeg hører fra kollegaer,venner og bekjente når de prater om slanking,begynne å trene osv.

Så første rett ut:

Nasty kyllingnuggets og feeit pommesfrit fra mac`en VS. Homemade chickennuggets & chips.

Oppskrift:

Panerte kyllingbiter: FANTASTISK GODT:)

Kyllingfilet oppkuttet i passende porsjoner.

Mandelmel (kjøpes på feks x-life,nordicnutrition)

Parmesan

Havsalt (maldon feks)

Pepper

egg

Smør (Meierismør-usaltet,cocosa nøytral ,raps olje)

Visp et egg, legg kyllingen i eggeblandingen,deretter i en blanding av mandelmel,parmesan,krydder.

Stek på middels varme til nuggetsene får en småsprø gylden skorpe.

Pommfrits:

Vanlig potet ,kålrabi eller søtpotet kuttes i tjukke avlange biter.

Legg strimlene på et bakepapir,krydre med det du måtte ønske av krydder,og hell litt olivenolje over dem.

Stekes i ovnen på en 180 grader til de får en gyllen farge,litt sprø utpå og myke inni.

Det hørtes skikkelig godt ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Sorry for å mase i en gammel tråd, men noen som har tips til en slags marinade til kylling uten å bruke olje? Synes det blir litt tørt med bare krydder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en stor forkjærlighet for taco og lurer på hva som er sunnest (selv om ingen av delene nødvendigvis er noe sunt) av tacoskjell og lefse? Eventuelt tortilla chips/nachos chips fremfor lefse og tacoskjell?

Vet om mange som bruker speltlomper som alternativ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om mange som bruker speltlomper som alternativ :)

Har hørt mye om speltlomper, problemet er at jeg ikke finner det noen sted! Har hørt at de har det på Bunnpris, men har sjekket der også. Hadde kjøpt det inn hadde jeg funnet det, men det er knapt mulig å oppdrive her jeg bor... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en stor forkjærlighet for taco og lurer på hva som er sunnest (selv om ingen av delene nødvendigvis er noe sunt) av tacoskjell og lefse? Eventuelt tortilla chips/nachos chips fremfor lefse og tacoskjell?

Disse er geniale:D

1 egg

1 eggehviter

2 ss mager kesam

3 ts fiberhusk

Da får du én slik:

[ATTACH]43409[/ATTACH]

Og om du 3dobler oppskriften holder det til 3-4 store lomper:thumbsup:

Fremgangsmåte:

Bland eggene godt sammen. Tilsett kesam og fiberhusk og rør godt. La det svelle i 5 min.

Legg røra på et bakepapir og legg et bakepapir oppå røra igjen og kjevle ut i passe tykkelse (ca. 1mm).

Legg de på en rist midt i ovnen på 150 grader og stek i 10 min.

post-7714-1444087014212_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disse er geniale:D

1 egg

1 eggehviter

2 ss mager kesam

3 ts fiberhusk

Da får du én slik:

[ATTACH]43409[/ATTACH]

Og om du 3dobler oppskriften holder det til 3-4 store lomper:thumbsup:

Fremgangsmåte:

Bland eggene godt sammen. Tilsett kesam og fiberhusk og rør godt. La det svelle i 5 min.

Legg røra på et bakepapir og legg et bakepapir oppå røra igjen og kjevle ut i passe tykkelse (ca. 1mm).

Legg de på en rist midt i ovnen på 150 grader og stek i 10 min.

Føler meg teit nå, men skal det være 1 egg og 1 eggehvite? Eller et helt egg der man kunn bruker eggehviten og ikke plomma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt fun light saft og gelatinplater! MYE billigere i lengden ;)

2,5 dl fun light saft (f.eks. bringebær) + 7,5 dl vann + 10 plater gelatin = bringebærgele

- La gelatinplatene ligge i det kalde vannet og svelle en 5 til 10 minutters tid.

- Bland inn saft og la det koke opp på ikke så alt for høy varme (gelatinen kan klumpe seg). Kun et raskt oppkok.

- Sett til avkjøling, først i romtemperatur og så evt videre i kjøleskap

Har prøvd meg på denne i kveld. Lagde riktignok hlv porsjon, men det er over seks timer siden og det finnes ikke antydning til at geleen skal stivne... Er det riktige mål her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd meg på denne i kveld. Lagde riktignok hlv porsjon, men det er over seks timer siden og det finnes ikke antydning til at geleen skal stivne... Er det riktige mål her?

Målene jeg har skrevet, er de jeg har brukt, men jeg er litt usikker på hvor lang tid det tar for at det hele skal stivne. Jeg pleier å korte ned tiden ved å smelte gelatinen i en liten del av saftblandingen. Deretter heller jeg resten (som er kald) oppi gelatinblandingen (som er varm). Varm gelatin vil ikke stivne, så temperaturen må ned før den kan stivne. Etter at blandingen er avkjølt i romtemperatur burde den settes i kjøleskap.

Ble du noe klokere? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målene jeg har skrevet, er de jeg har brukt, men jeg er litt usikker på hvor lang tid det tar for at det hele skal stivne. Jeg pleier å korte ned tiden ved å smelte gelatinen i en liten del av saftblandingen. Deretter heller jeg resten (som er kald) oppi gelatinblandingen (som er varm). Varm gelatin vil ikke stivne, så temperaturen må ned før den kan stivne. Etter at blandingen er avkjølt i romtemperatur burde den settes i kjøleskap.

Ble du noe klokere? :p

Den sto i et helt døgn og var like suppete, fatter ikke hva jeg gjorde galt! Men, tror jeg må prøve igjen i kveld! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...