Gå til innhold

"Istedet for"......- Ett sunnere alternativ


Minelly

Anbefalte innlegg

Tenkte det kunne vært artig å se hva slag sunnere alternativ dere kan komme opp med på div matretter,desserter , matvare vs. matvare.

Kanskje litt motiverende for alle nye som ønsker å endre livsstilen sin men som går i den tro at for å bli sunn så må man ete som en kanin..(for å sette det litt på spissen) Er som oftest det jeg hører fra kollegaer,venner og bekjente når de prater om slanking,begynne å trene osv.

Så første rett ut:

Nasty kyllingnuggets og feeit pommesfrit fra mac`en VS. Homemade chickennuggets & chips.

Oppskrift:

Panerte kyllingbiter: FANTASTISK GODT:)

Kyllingfilet oppkuttet i passende porsjoner.

Mandelmel (kjøpes på feks x-life,nordicnutrition)

Parmesan

Havsalt (maldon feks)

Pepper

egg

Smør (Meierismør-usaltet,cocosa nøytral ,raps olje)

Visp et egg, legg kyllingen i eggeblandingen,deretter i en blanding av mandelmel,parmesan,krydder.

Stek på middels varme til nuggetsene får en småsprø gylden skorpe.

Pommfrits:

Vanlig potet ,kålrabi eller søtpotet kuttes i tjukke avlange biter.

Legg strimlene på et bakepapir,krydre med det du måtte ønske av krydder,og hell litt olivenolje over dem.

Stekes i ovnen på en 180 grader til de får en gyllen farge,litt sprø utpå og myke inni.

MATVARER:

Usunt----------------Sunt/sunnere

-Kjøttdeig VS. Karbonadedeig

-Melange VS. Meierismør

- Pølser VS. Kylling/kalkun pølser

-Peanøttsmør (typ den vanlige du finner i alle butikker) VS. Peanøttsmør uten sukker og med sunnere fett(helsekost)

-Chips VS. Nøtter

-Yoghurt VS. Mager vaniljekesam,cottage cheese,mager kesam m/ferske bær/frukt og evt.sukrin.

-Sukker VS. Sukrin

Lista er laaang:)

Håper å se mange gode alternativer:) Jeg kommer med mer oppskrifter senere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rømme VS mager kesam

Vaniljesaus/krem VS mager vaniljekesam (eller for å være litt mer hysterisk, mager kesam med vaniljepulver og søtning)

Riskrem VS Cottage cheese og fun-light (evt litt ris i tillegg)

Yoghurt VS Skyr

De klassiske: brus og saft VS sukkerfrie leskedrikker

Vanlig milkshake VS milkshake laget på fryst banan og proteinpulver

Julesylte av..svin(?) VS Julesylte av kalkun

Uendelig mye mer, men her er noen av mine favoritter. I mange av tilfellene må man nok være innstilt på at de sunnere alternativene vil være mindre..smakseksploderende i munnen, for eksempel ville jeg nok ikke fått lillebroren min på tretten til å velge alle disse alternativene fremfor de han er vant med :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rømme VS mager kesam

Vaniljesaus/krem VS mager vaniljekesam (eller for å være litt mer hysterisk, mager kesam med vaniljepulver og søtning)

Riskrem VS Cottage cheese og fun-light (evt litt ris i tillegg)

Yoghurt VS Skyr

De klassiske: brus og saft VS sukkerfrie leskedrikker

Vanlig milkshake VS milkshake laget på fryst banan og proteinpulver

Julesylte av..svin(?) VS Julesylte av kalkun

Uendelig mye mer, men her er noen av mine favoritter. I mange av tilfellene må man nok være innstilt på at de sunnere alternativene vil være mindre..smakseksploderende i munnen, for eksempel ville jeg nok ikke fått lillebroren min på tretten til å velge alle disse alternativene fremfor de han er vant med :p

I stedenfor vaniljekesam kan man også kjøpe elderados sukkerfrie vaniljesaus! Tilsetter man lett soya melk/skummet melk eller eventuelt vann (prøvd av undertegnede, melk anbefales) :) Det er godt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så første rett ut:

Nasty kyllingnuggets og feeit pommesfrit fra mac`en VS. Homemade chickennuggets & chips.

Oppskrift:

Panerte kyllingbiter: FANTASTISK GODT:)

Kyllingfilet oppkuttet i passende porsjoner.

Mandelmel (kjøpes på feks x-life,nordicnutrition)

Parmesan

Havsalt (maldon feks)

Pepper

egg

Smør (Meierismør-usaltet,cocosa nøytral ,raps olje)

Visp et egg, legg kyllingen i eggeblandingen,deretter i en blanding av mandelmel,parmesan,krydder.

Stek på middels varme til nuggetsene får en småsprø gylden skorpe.

Pommfrits:

Vanlig potet ,kålrabi eller søtpotet kuttes i tjukke avlange biter.

Legg strimlene på et bakepapir,krydre med det du måtte ønske av krydder,og hell litt olivenolje over dem.

Stekes i ovnen på en 180 grader til de får en gyllen farge,litt sprø utpå og myke inni.

ÅHÅI! Jeg vet hva jeg skal lage på lørdag!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uendelig mye mer, men her er noen av mine favoritter. I mange av tilfellene må man nok være innstilt på at de sunnere alternativene vil være mindre..smakseksploderende i munnen, for eksempel ville jeg nok ikke fått lillebroren min på tretten til å velge alle disse alternativene fremfor de han er vant med :p

Ofte forventer man at det smaker det samme, særlig om man bare sier at det er "en sunnere versjon av riskrem". Da forventer man som regel at det smaker som riskrem. Men hvis man forbereder dem på at det ikke smaker som riskrem, men at du personlig syntes det smaker godt, så tror jeg at sjansen er større for at de liker det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heistad har også sukkerfrie produkter, som gele...nam!

Evt fun light saft og gelatinplater! MYE billigere i lengden ;)

2,5 dl fun light saft (f.eks. bringebær) + 7,5 dl vann + 10 plater gelatin = bringebærgele

- La gelatinplatene ligge i det kalde vannet og svelle en 5 til 10 minutters tid.

- Bland inn saft og la det koke opp på ikke så alt for høy varme (gelatinen kan klumpe seg). Kun et raskt oppkok.

- Sett til avkjøling, først i romtemperatur og så evt videre i kjøleskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Evt fun light saft og gelatinplater! MYE billigere i lengden ;)

2,5 dl fun light saft (f.eks. bringebær) + 7,5 dl vann + 10 plater gelatin = bringebærgele

- La gelatinplatene ligge i det kalde vannet og svelle en 5 til 10 minutters tid.

- Bland inn saft og la det koke opp på ikke så alt for høy varme (gelatinen kan klumpe seg). Kun et raskt oppkok.

- Sett til avkjøling, først i romtemperatur og så evt videre i kjøleskap

Ja, det er jo egentlig veldig enkelt å lage selv og en har full kontroll med innholdet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn går det "rykter" rundt om på nett at denne gelene bare inneholder 2,5 kcal per 100 gram, men det er feil. Det er kalorier i gelatin også ;)

Vær så snill, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill, da...

Jeg skjønner hva du sikter til, og eneste grunn til at jeg skrev det jeg skrev var fordi jeg har lest blogg på blogg hvor det hevdes nettopp dette. Jeg liker å ha fakta på bordet, om det gjelder mat eller hva nå enn det er! Beklager hvis det irriterte deg Frida, men det var faktisk eneste grunn til at jeg skrev det...

OT: Hjemmelaget tomatsaus/tomatsuppe! Jeg må innrømme at jeg ikke har noen oppskrift jeg med sikkerhet kan gå god for, men det er ikke veldig vanskelig å få noe som smaker godt. En boks med tomater (evt ferske), en løk, litt paprika?, krydder (salt, pepper, hvitløk) og så syntes jeg det fremhever smaken med litt søtning. Flytende natreen eller suketter funker bra ;)

Kok opp og la det putre. Kjør en runde med stavmikser, og voilá!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...