Gå til innhold

Nyttige bøker.


Ojive

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er i det siste blitt sulten på lesing, og er interessert i alt som omhandler psykologi/adferd, trening, kosthold, konsepter, metoder, osv.

I denne omgangen er jeg interessert i å utvikle evnen til å reflektere og resonnere selv. Det kan være nyttig å be andre om hjelp med program o.l, men jeg føler at det er best om jeg er autonom der også.

Del bøker som har vært nyttige for deg (og dine kunder om du er PT e.l.), alt som omhandler styrketrening, trening generelt (metoder, grunnleggende og avanserte konsepter) o.l. Jeg trenger en jump-start :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I psykologi/adferd så ligger bøkene til Erik Bertrand Larsen høyt oppe på bestselger listene, "Bli best med mental trenining" og "helvettesuka". Holder på med bok 1 og synes det er en god bok. Men begge bøkene har også fått en del kritikk.

Ellers så er det en del bøker i gråsonen, Lene Alexandras bok "Bra Nok" går vell såvidt under den kategorien. En annen bok jeg vill anbefale er boken Skambit som er skrevet av ei dame som ble seksuelt misbrukt av et familiemedlem, og om hennes kamp mot en normalt liv i tett sammarbeid med den statlige oppfølgingen, spennende og bra bok.

I bøker om trening så kan jeg slenge med de som sikkert kommer til å bli nevnt og som du garantert har hørt om tidligere:

Martin Norum - Bygg muskler

Styrketrening i teori og praksis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De viktigste jeg har lest er diverse om blokkperiodisering av Issurin og av Bompa, men også Zatsiorksy sin, samt Mel Siff sin supertraining. Siste to er mer leksikon enn noe annet, men inneholder en del som er vesentlig for å forstå mikro-meso-makrosykluskonstruksjon blant annet. Mike Tuchscherer sine dvd'er er veldig fine, og praktisk anvendelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt must:

Styrketrening i teori og praksis Raastad m.fl

Science and practice of strength training

Practical programming

Physiology of Sport and Exercise er fint oppslagsverk å ha med her og veldig lettlest.

Slår også til med å nevne:

Squat every day (veldig mye god info om utmattelse)

Martin Norum / Benjamin Christensen sine bøker er gode basiskunnskapsbøker som er worth a read!

post-2892-14440982307645_thumb.jpg

:cool: :D:rolleyes:

Bompa sin Serious strength training er noe old school, men worth a read etterhvert. Periodization 5th edition og Supertraining (spesielt) er heftig tunglest og er avansert lektyre. Special strength training: manual for coaches av verkhoshansky er også "komme tilbake til"-lektyre.

There. Are. So. Many. Good. Books!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

There. Are. So. Many. Good. Books!

Du er mer enn hjertelig velkommen til å spamme ned tråden med anbefalinger. Jeg har ingen umiddelbare planer om å slutte å lese og trene, så keep 'em coming!

De viktigste jeg har lest er diverse om blokkperiodisering av Issurin og av Bompa, men også Zatsiorksy sin, samt Mel Siff sin supertraining. Siste to er mer leksikon enn noe annet, men inneholder en del som er vesentlig for å forstå mikro-meso-makrosykluskonstruksjon blant annet. Mike Tuchscherer sine dvd'er er veldig fine, og praktisk anvendelige.

Snakker vi disse?

http://www.amazon.com/Block-Periodization-Vladimir-Issurin/dp/0981718000

http://www.amazon.co.uk/Periodization-Methodology-Training-Tudor-Bompa/dp/073607483X

http://www.amazon.com/Science-Practice-Strength-Training-Edition/dp/0736056289

http://www.amazon.com/Supertraining-6th-Edition-Mel-Siff/dp/B00065X0MY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja :D.

En del av dem er sånne du har under et kort bordben eller liggende på kommoden i gangen slik at folk som kommer på besøk skal vite at du er en brainsy fucker. Supertraining feks, er ikke en bok du leser hvis du vil ha en snarvei til et nytt program som funker. Det er mest grafer og resultater :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mellom all tunglesingen, så må du jo koselese "The new encyclopedia of modern bodybuilding". Egentlig bare kos for å få et innblikk i the golden days of bodybuilding, hvis du skulle ha et snev av interesse av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen har tips om god bok om retorikk så fyr løs :)

Her er to mulige, uavhengig av kontekst:

Hva er retorikk / Jens E. Kjeldsen

http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=142061158&kid=biblio

Få sagt det! : moderne retorikk for alle / Elaine Eksvärd

http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=114864934&kid=biblio

Bibsys gir 2654 treff på emnet så det er nok å velge i, selv om alt nok ikke er like aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har akkurat lest disse 3 bøkene på rappen

  • Ekte vare
  • Matrevolusjonen
  • Den hemmelige kokken

Alle 3 er for det meste om mat og matindustrien, matrevolusjonen litt mer om karbo/forskning osv. Jeg storkoste meg vertfall :) vil ha mer! Tenker også å skaffe meg "Sannheten på bordet" som er i samme kategori - dokumentar/forskning

Har skrevet et lite utdrag fra Ekte vare på bloggen min (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøss, trodde ikke det var flere verdiinvestorer her på blåggen, awesome! :)

Jeg er helt fersk :). Har vært inne på tanken å kjøre bygårder for lønnen min og leie dem ut, men i og med at boligboblen er nærmere bunn enn sprekk regner jeg det for tryggere og mindre arbeid å plassere dem i aksjer. Litt usikker på hva som er gunstig akkurat nå, men jeg har lest meg frem til at det er gunstig å investere i spansk industri nå, og risikabelt med fransk og amerikansk. Tenker at Statoil kanskje kan gå opp dersom krisen Ukraina-Russland vedvarer og det ikke går mot noen løsning i Syria heller? Hva tror du? Satse på fond som baserer seg på norsk energi + indeksfond med en del spansk industri i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt fersk :). Har vært inne på tanken å kjøre bygårder for lønnen min og leie dem ut, men i og med at boligboblen er nærmere bunn enn sprekk regner jeg det for tryggere og mindre arbeid å plassere dem i aksjer. Litt usikker på hva som er gunstig akkurat nå, men jeg har lest meg frem til at det er gunstig å investere i spansk industri nå, og risikabelt med fransk og amerikansk. Tenker at Statoil kanskje kan gå opp dersom krisen Ukraina-Russland vedvarer og det ikke går mot noen løsning i Syria heller? Hva tror du? Satse på fond som baserer seg på norsk energi + indeksfond med en del spansk industri i?

Jeg har ikke så voldsomt stor peil enda,ei heller særlige kapitalreserver, så jeg holder meg foreløpig til indexfond som speiler OSE og norske bedrifter, så skal jeg prøve å gjøre som Graham og analysere bedrifter fremover.

Valgte pensjonskonto fra Nordnet, men der vil jeg bytte til vanlig aksjekonto pga skjermingsfradrag.

Med mindre svartedauden kommer tilbake pleier nå bolig å være ganske safe, ihvertfall i storbyene med universiteter vil det alltid være utleiemuligheter. (jeg kan ikke stort om utleie/hus) men jeg vet ikke hvordan renta er fremover, det kan jo være kjekt å ha oversikt over.

Eventuelle hopp i oljepris vil jo bare vare frem til de konfliktene løses og eller andre kommer på markedet, på laaaaang sikt kan jeg se for meg at fornybar energi, og vannkraft kan være et ålreit valg , så jeg vurderer å se på regnskapene til Rec solar /silicon og se om det er noe vits å investere der.

Om ikke annet for øvelsens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...