Gå til innhold

Bli glad i å løpe?


BirgitteA

Anbefalte innlegg

Jeg løper gjerne på tredemøllen, men å løpe ute synes jeg er forferdelig kjedelig og etter 20 minutter er jeg både kjempesliten og utrolig lei. Har det noe med teknikk og gjøre?

Har dere noen tips for at det skal være lettere og føles bedre å løpe ute? Og ikke minst at løpegleden skal blomstre litt mer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- Finn steder hvor man trives å løpe i. Fine grusløyper, langs et vann, langs sjøen, fjellet osv. At folk går lei av å løpe samme asfalt runde gang på gang kan jeg lett forstå.

- Ellers er løping ræva inntil man har kondis og form til å bedrive løping. Så med tålmodighet så kommer formen og da kommer løpegleden også vil jeg tro.

- Teknikk kan ha noe å si. Jeg trivdes ikke løpe i tunge, dempede sko. Lette sko uten demping gir for meg mer løpeglede og følese.

- Musikk, lydbøker eller podcast. Hva en du finner underholdende. Jeg prøver som smått og finne "lær fransk for dummies".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Musikk og nye løyper er gode tips. Ellers kan jeg skrive under på at det var kjedelig, tungt og alt det der i starten - men plutselig en dag så bare "løsnet" det for min del, jeg fikk den gode følelsen som så mange hadde snakket om og løping ble bare gøy etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som funker for meg: Løpe i skog(skikkelig ulendt terreng), da slipper jeg å konsentrere meg om "løp rett frem" og konsentrer meg om å løpe "rett" slik at jeg ikke faller. Ellers synes jeg lag aktivitet er knall(fotball f.eks, løper tusen ganger mer her enn ved vanlig løping)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hvorfor jeg elsker forum:

Har det noe med teknikk og gjøre?

Har dere noen tips for at det skal være lettere og føles bedre å løpe ute? Og ikke minst at løpegleden skal blomstre litt mer??

Respons:

Prøvd å sykle?

OnT:

- løp i skog som andre over her har nevnt

- slå deg til ro med at løping er hat (inntil videre), og kanaliser hatet inn i å takle de neste x antall minuttene. For min del funker det fint enn så lenge. Jeg må innrømme at jeg viser fingern til en fotoboks hver gang jeg løper runda mi. Og så banner jeg høyt om jeg feilberegner hvor langt jeg kommer før jeg skal veksle til å gå/løpe osv. Man kommer langt på hat :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Musikk med tempo. Synes også at Nike Running appen hjelper meg da jeg synes det er morsomt å sammenligne tider med venner og å konkurrere om å samle flest fuel points. Appen snakker også til deg underveis og forteller deg hvor langt du har løpt og hvor lang tid du har brukt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løper gjerne på tredemøllen, men å løpe ute synes jeg er forferdelig kjedelig og etter 20 minutter er jeg både kjempesliten og utrolig lei. Har det noe med teknikk og gjøre?

Har dere noen tips for at det skal være lettere og føles bedre å løpe ute? Og ikke minst at løpegleden skal blomstre litt mer??

På mølle er det jo veldig lett å bare stille inn et tempo som du vet at du behersker og holde det, samtidig så vet man at det bare er å gå av om man skulle bli drittlei, eller formen er grell.

Når du er på tur ute så er det litt kjipt om tanken er tom og du er 30min hjemmefra. I tillegg er det en del som ikke klarer å kontrollere tempo, de mangler rett og slett erfaring med hva som er 10km/t, 8km/t, 12km/t eller 16km/t for den saks skyld. Det resulterer nok i at alt for mange har høyere tempo på øktene ute kontra inne.

Når du løper ute må du også jobbe mer med fraskyv, noe mølle hjelper deg med når du er inne. I tillegg tar ikke terrenget hensyn til om du begynner å bli sliten, noe det er lett å regulere inne.

Generelle råd for morsom løping ute:

Ha et mål med økten, det være seg bakkeintervaller, fartslek, pyramideintervaller, kort- eller langintervaller, eller rett og slett bare en tempoøkt eller rolig langkjøring. Bruk litt tid på oppvarmingen og nedjogging. For min egen del er det i alle fall lettere å finne energi og motivasjon om jeg har noen konkrete mål.

Husk at rolig tempo er snakketempo, dvs at du skal kunne prate uanstrengt. Om du har dårlig kondisjon betyr det at du må løpe latterlig sakte. Da vil kanskje en intervalløkt være mer hensiktsmessig.

Varier hvor du løper og terreng. Jeg synes det å løpe i skog er veldig mye mer givende enn å løpe asfalt. Tiden går raskere, jeg får en bedre opplevelse og blir opptatt av ting rundt meg samt mestringsfølelsen over det å stable bein riktig uten å gå på tryne, gjerne med litt tempo. Det blir mer som en lek. Gjør økten til en opplevelse utenom bare det å skulle løpe så og så lenge.

Gode sko, å løpe med litt lettere sko gir en helt annen følelse enn å ha på mursteiner. Nå finnes det heldigvis gode og lette sko med bra demping.

Bruk litt tid på løpsteknikk, er gull verdt mht energilekkasjer og bevegelsesmønster. Jeg blir ofte mer fokusert om jeg har noen detaljer jeg skal jobbe med. Selv etter mange år som løper så jobber jeg med teknikk under hver økt, særlig når det begynner å bli tungt.

Musikk, gir litt ekstra boost med endorfiner om du finner skikkelig gode løpelister. Er ikke noe bedre enn å løpe i skogen, synge med av full hals samtidig som man digger musikken (særlig om det kommer noen bak deg, eller fra en annen sti..)

Finn noen løpevenner, det kan være supert å ha noen til å presse litt under intervaller. Evt finn en som må holde samme tempo som deg på langturene for at det skal kvalifisere til pratetempo.

Ha frekvens på øktene, minimum 2 økter i uken for at du skal ha fremgang.

Løping er fantastisk gøy, men om man er i litt dårlig form (kondisjonsmessig) så er det alltid hat de første 2-3ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...