Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på vei ned i vekt.

Hvordan vil derre vurderer det jeg spiser under for maksimal fett prosent/vekt nedgang ?

Etter som jeg skal ned 8 kg innen slutten av mai,ønsker jeg litt vurdering av det jeg prøver og spise nå for tiden.

Trener så og si vær dag,styrke etter fulgt av kardio.

Er 183 høy,veier 83 kg og er 24 år.

Måltid 1 : 2 Skyr (proteiner 32g - karbo 12.8 -fett 0.6g -186 kcal.

Måltid 2 : Hermetiske Sardiner med olivenolje. Protein 14.4g karb 0g ,16,8 g fett. Kcal 208 kcal

Måltid 3 : 200 g fisk(200 g kyllingfile) eller 200 g svinekjøtt å frosen brokkoli å spinat dampkokt (usikker på innhold)

Måltid 4 : Skyr,tunfisk,egg eller kjøtt.

Måltid 5 : Skyr,egg,tunfisk eller kjøtt.

Prøver å spise vær 3 time .

post-11615-14440975080358_thumb.jpg

Fortsetter under...

Skal du ned 8 kg raskt, så vil jeg anbefale å kutte salig ned på karbohydratene. Det vil med andre ord ( ser bort ifra dietten du har ramset opp) at du ikke kan spise godterier, drikke alkohol, potetgull, halvfabrikat, og masse andre matvarer som inneholder sukker.

Tenk naturelt. At du skal spise alt du kan finne i naturen, bare at du finner dette i butikken. Alt som du ikke finner i naturen holder du deg unna, frukt skal du heller ikke spise for mye av selv om det er sunt.

Dagen kan være grei å starte med mye karbs, middels prot, og mye fett. ( havregryn kanskje? og noen egg? Me litt proteinshake?

Dette gir deg masse energi til å drives på.

Du spiser for mye skyr etter min mening. For lite variasjon, og du går glipp av næringstoffer.

Vær forsiktig med hvilken olje du bruker. Ikke bruk dårlige oljer som inneholder mye mettet fett. kaldpresset virgin olivenolje er etter min mening best. ( jeg drikker oljen rå på siden av mate, på den måten unngår jeg at oljen herdes og jeg får fullt utnytte av det)

Stek maten i stekeovn, dampkok grønnsaker. Bruk grønnsaker som fyllemasse dersom du ikke føler du blir skikkelig mett. Vel og merke at du har spist det du trenger å få i deg først.

Om du trener hver dag som du sier, og du trener samme muskelgruppe, så vil du ende opp med -------> overtrening.

Kjør 2 split til å begynne med, veldig effektivt program for nybegynnere, og viderekommende. Du finner mange ferdigprogrammer på nett. Tren i rett rekkefølge ( har faktisk noe å si, du skal belaste største muskelgruppe først, etterfulgt av de mindre)

Spis middag 1 time før trening,

Rett etter trening kan du drikke en proteinshake og ta en banan ( mange uenigheter på dette) Men jeg mener at det ikke skader å gjøre det slik. Det kan godt være det har en stor nyttefunksjon som mange mener det ikke har.

Men som sagt. skader ikke.

etter trening, så må du få i deg et solid måltid 1-2 timer etter, ikke vent lengre.

Få også nok søvn, minst 7 timer. Viktig for restutisjon og ellers mental og fysisk helse.

Søk på fitnesbloggen kcal kalkulator og tryll inn datan der, så får du en pekepinne på hvor du skal ligge for å opprettholde, gå ned eller opp.

Viktig å huska at skal du legge på deg muskler så må du ligge i overskudd, DU MÅ!

Skal du ned i vekt, så må du ligge i underskudd.

Men når du bygger muskler, forbrenner du fett, og fett% blir mindre. Lagrene forsvinner, og kroppen bruker fettet som er av det lille som er lagret og som du inntar. Musklene vokser, og fett forsvinner. Men dette krever en finbalanse.

Mange som deffer og bulker som det heter istedenfor.

Håper dette var noe til hjelp :)

Viktig å huska at skal du legge på deg muskler så må du ligge i overskudd, DU MÅ!

Dette stemmer altså ikke. Det er fullt mulig å ligge i underskudd, miste fett, og legge på seg muskler - så lenge man spiser og trener riktig.

Spis enda mer grønnsaker til hvert av dine måltider:) Hva med å variere litt med cottage cheese ,peanøt smør og kokosolje,avokado? Nøtter uten salt..få mer fett og grønnsaker som nevnt:)

Ellers ser jeg ikke poenget med å starte med mye karbs,men det e rmin mening. Egg,laks,avokado og grønnsaker er perfekt frokost;) Spe påmed mer og mer karbs utover dagen med det meste av karbs på kvelden.

Ned 8 kg på en måned? Er du klar over hvor mye muskelmasse/styrke du da vil miste om tar av 10% av kroppsmassen din på en måned? Hvis målet er mest mulig muskler og minst mulig fett, så er nok det lureste å bruke tiden til hjelp.

Brotip: Ikke reduser eller øk vekten med mer enn 1-2 kg/mnd for å unngå å miste musklemasse/øke fettreservene.

Annonse

Skal du ned 8 kg raskt, så vil jeg anbefale å kutte salig ned på karbohydratene. Det vil med andre ord ( ser bort ifra dietten du har ramset opp) at du ikke kan spise godterier, drikke alkohol, potetgull, halvfabrikat, og masse andre matvarer som inneholder sukker.

Tenk naturelt. At du skal spise alt du kan finne i naturen, bare at du finner dette i butikken. Alt som du ikke finner i naturen holder du deg unna, frukt skal du heller ikke spise for mye av selv om det er sunt.

Dagen kan være grei å starte med mye karbs, middels prot, og mye fett. ( havregryn kanskje? og noen egg? Me litt proteinshake?

Dette gir deg masse energi til å drives på.

Du spiser for mye skyr etter min mening. For lite variasjon, og du går glipp av næringstoffer.

Vær forsiktig med hvilken olje du bruker. Ikke bruk dårlige oljer som inneholder mye mettet fett. kaldpresset virgin olivenolje er etter min mening best. ( jeg drikker oljen rå på siden av mate, på den måten unngår jeg at oljen herdes og jeg får fullt utnytte av det)

Stek maten i stekeovn, dampkok grønnsaker. Bruk grønnsaker som fyllemasse dersom du ikke føler du blir skikkelig mett. Vel og merke at du har spist det du trenger å få i deg først.

Om du trener hver dag som du sier, og du trener samme muskelgruppe, så vil du ende opp med -------> overtrening.

Kjør 2 split til å begynne med, veldig effektivt program for nybegynnere, og viderekommende. Du finner mange ferdigprogrammer på nett. Tren i rett rekkefølge ( har faktisk noe å si, du skal belaste største muskelgruppe først, etterfulgt av de mindre)

Spis middag 1 time før trening,

Rett etter trening kan du drikke en proteinshake og ta en banan ( mange uenigheter på dette) Men jeg mener at det ikke skader å gjøre det slik. Det kan godt være det har en stor nyttefunksjon som mange mener det ikke har.

Men som sagt. skader ikke.

etter trening, så må du få i deg et solid måltid 1-2 timer etter, ikke vent lengre.

Få også nok søvn, minst 7 timer. Viktig for restutisjon og ellers mental og fysisk helse.

Søk på fitnesbloggen kcal kalkulator og tryll inn datan der, så får du en pekepinne på hvor du skal ligge for å opprettholde, gå ned eller opp.

Skal du ned i vekt, så må du ligge i underskudd.

Men når du bygger muskler, forbrenner du fett, og fett% blir mindre. Lagrene forsvinner, og kroppen bruker fettet som er av det lille som er lagret og som du inntar. Musklene vokser, og fett forsvinner. Men dette krever en finbalanse.

Mange som deffer og bulker som det heter istedenfor.

Håper dette var noe til hjelp :)

Fint og langt innlegg, men det er flere ting jeg reagerer på her, uten at det skal være angrep mot deg/det du skriver.

- Hvorfor kan dagen være grei å starte med MYE karbohydrater?Er mange som også lever fint på høyt fett på starten og karbs til kvelden.

- Hvorfor steke maten i ovnen? hvorfor dampkoke grønnsakene? Er jo bare detaljer ned til %nivå....

-Hvorfor "må" personen spise middag 1 time før trening?Og hvorfor i alle dager MÅ personen få i seg proteinshake rett etterpå? Og få i seg et solid måltid 1-2timer etter, og kan ikke vente lengre?

Jeg stiller en del spørsmålstegn med dette. Jeg sier ikke du tar feil eller noe, men det er mye "detaljstyring" og snakk om små % i prestasjon/påvirkning og resultat.

183 er ikke så veldig høyt da:)

Siden når ble en fyr på 183 cm definert som "høy"? :p

Nei, det så bare veldig lite ut med 76 kg på 183 ved første øyenkast:P sjekka bmien nå, så tar den tilbake:p

Dette stemmer altså ikke. Det er fullt mulig å ligge i underskudd, miste fett, og legge på seg muskler - så lenge man spiser og trener riktig.

Det er en hovedregel at man skal ligge i overskudd om man skal legge på seg muskelmasse. Hvordan alt er på et moleklært nivå kan jeg altså ikke svare på. Men jeg har lært, jeg leser, jeg ser og jeg hører og jeg erfarer at å ligge i overskudd med rett trening, gir økt muskelmasse. Dette var grunnlaget for at jeg skrev at han MÅ ligge i overskudd.

Det du prater om sier jeg ikke er umulig, men det kan være mye styrt av mye. Jeg tror ikke det er like lett for alle.

Og igjen, så tror jeg også det kommer ann på hva du trener. Trener du RÅ hard styrketrening, så skal du vær nokså balansert for å øke i muskelmasse og gå ned i fett %.

Fint og langt innlegg, men det er flere ting jeg reagerer på her, uten at det skal være angrep mot deg/det du skriver.

- Hvorfor kan dagen være grei å starte med MYE karbohydrater?Er mange som også lever fint på høyt fett på starten og karbs til kvelden.

- Hvorfor steke maten i ovnen? hvorfor dampkoke grønnsakene? Er jo bare detaljer ned til %nivå....

-Hvorfor "må" personen spise middag 1 time før trening?Og hvorfor i alle dager MÅ personen få i seg proteinshake rett etterpå? Og få i seg et solid måltid 1-2timer etter, og kan ikke vente lengre?

Jeg stiller en del spørsmålstegn med dette. Jeg sier ikke du tar feil eller noe, men det er mye "detaljstyring" og snakk om små % i prestasjon/påvirkning og resultat.

Dette fordi det gir rask energi, det gir en boos på morgen. Hvordan det er for deg vet jeg ikke, det fungerer for meg. Hvordan det fungerer for han, vet jeg ikke. Men jeg nevner det så kan han selv prøve.

( jeg klarer meg fint på under 130 g karbs om dagen)

Steke maten i ovnen som for.eks kylling, laks, ørret, biff osv. Må for all del bare steke det på pannen for min del.

Men når du steker mat i olje, så kan selv den sunneste oljen i for høy varme herdes og omdannes til mettet fett, og det er akkurat det . Hvorfor ikke drikke oljen i den råformen den er i, og får full effekt av alt?

Dampkoke grønnsakene går fortere, og det smaker bedre. I tillegg holder du bedre kontroll på næringstoffene som er i grønnsakene. Disse forsvinner om man koker for mye.

Han må ikke spise 1 time før trening. Men for meg, så hater jeg å trene på full mage, og jeg hater å trene på tom mage. Igjen så tar kroppen opp næring, og bruker det under trening.

Etter trening er da kroppen trenger næring mest, og venter du for lenge, så sier det jo seg selv at kroppen begynner å forsyne av seg selv, om den ikke får tilført.

Annonse

Det er en hovedregel at man skal ligge i overskudd om man skal legge på seg muskelmasse. Hvordan alt er på et moleklært nivå kan jeg altså ikke svare på. Men jeg har lært, jeg leser, jeg ser og jeg hører og jeg erfarer at å ligge i overskudd med rett trening, gir økt muskelmasse. Dette var grunnlaget for at jeg skrev at han MÅ ligge i overskudd.

Det du prater om sier jeg ikke er umulig, men det kan være mye styrt av mye. Jeg tror ikke det er like lett for alle.

Og igjen, så tror jeg også det kommer ann på hva du trener. Trener du RÅ hard styrketrening, så skal du vær nokså balansert for å øke i muskelmasse og gå ned i fett %.

Haha. Du sier at det ikke er umulig å øke i muskelmasse og ligge i underskudd, men at man MÅ ligge i overskudd for å øke i muskelmasse. Her motsier du altså deg selv :p Og når jeg klarer å trene hard styrketrening, ligge i godt underskudd, og øke i muskelmasse og gå ned i fettprosent - ja, da klarer andre det også. Selvfølgelig er det lettere å øke i muskelmasse når man ligger i overskudd, det sier jeg ikke imot. Jeg sier bare at man ikke MÅ.

Haha. Du sier at det ikke er umulig å øke i muskelmasse og ligge i underskudd, men at man MÅ ligge i overskudd for å øke i muskelmasse. Her motsier du altså deg selv :p Og når jeg klarer å trene hard styrketrening, ligge i godt underskudd, og øke i muskelmasse og gå ned i fettprosent - ja, da klarer andre det også. Selvfølgelig er det lettere å øke i muskelmasse når man ligger i overskudd, det sier jeg ikke imot. Jeg sier bare at man ikke MÅ.

Jeg skriver at det er en HOVEDREGEL!

Er det rart at man ikke bruker fitnessbloggen lenger. Det er jo ikke råd å få her eller hjelp, det er jo bare grammatikklærere som sitter her på fulltid og retter opp andres skriv, og som kommenterer uten å direkte gi hjelp selv

Du sier det er mulig å legge på seg muskelmasse, og samtidig gå ned i fett% og at man ligger i underskudd.

Opplys oss du som vet det da.

Jeg skriver at det er en HOVEDREGEL!

Er det rart at man ikke bruker fitnessbloggen lenger. Det er jo ikke råd å få her eller hjelp, det er jo bare grammatikklærere som sitter her på fulltid og retter opp andres skriv, og som kommenterer uten å direkte gi hjelp selv

Du sier det er mulig å legge på seg muskelmasse, og samtidig gå ned i fett% og at man ligger i underskudd.

Opplys oss du som vet det da.

TS spør om hjelp, og du sier at det ikke er mulig å legge på seg muskelmasse i underskudd. Jeg opplyser om at dette ikke stemmer.

That's all.

get your facts right. hvor står det at jeg sier at det ikke er mulig?

Her står det:

jeg sier han må ligge i overskudd.

:rolleyes:

Uansett ønsker TS å gå ned i vekt, og da er ikke overskudd veien å gå. Denne diskusjonen sømmer seg heller ikke i denne tråden, og derfor lar vi nå dette ligge.

Det er mulig, men i de fleste tilfeller svært sjeldent og lite. Kropper prioriterer ikke og bygge muskler ved underskudd av kcal. Skal man ligge i underskudd burde man tenke mer på og beholde muskelmassen - mens fettet brennes bort.

Her står det:

:rolleyes:

Uansett ønsker TS å gå ned i vekt, og da er ikke overskudd veien å gå. Denne diskusjonen sømmer seg heller ikke i denne tråden, og derfor lar vi nå dette ligge.

Jeg sier han må ligge i overskudd ja, det er en metode. Jeg sier ingenting om at det er umulig å bygge muskelmasse på underskudd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...