Gå til innhold

Teknikk frontbøy, hva skjer med knærne? (video)


Therese_J

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Ser veldig bra ut! (y)

Takk for det =)

Synes frontbøyen ser riktig så finfin ut jeg :)

Og bare for å dobbeltsjekke ; la oss ringe etter teknikk-kavaleriet:)

wingeer Fredrik Gyllensten

Takk takk!

Er det sko med demping? I tilfelle er det sikkert bedre uten (eller med flate sko).:)

Er ikke "kompetent" til å kritisere teknikken din, men følte bare for å si at jeg misunner lårmusklene dine! Håper jeg en dag kan få lår som dine. :D

Det er løftesko av typen Reebok Crossfit, så uten demping. Takk for lårkompliment :)

Legg gjerne merke til første og siste film. Selv syntes jeg at jeg kommer litt for mye frampå på første film, og legg merke til forskjellen i knærne på siste filmen. Mitt høyre kne kommer mye lengre ut til siden enn det venstre. Jeg lurer på hva i all verden som kan være årsaken til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at du presser deg litt fremover i første film, er vel ikke stort annet en å fokusere på å ha vekta på hælene. Ellers ser jeg knærne også, kan ha med at vinkelen på høyre fot er mer utover, eller at du presser mer med det ene benet ubevisst. Har egentlig ikke noen gode tips. Totalt ser det allikevel solid ut.

Ser nå at dette var en totalt bortkasta post, uten noen konkrete tips! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at dette var en totalt bortkasta post, uten noen konkrete tips! :p

Helt uten nytte var den ikke :p Den fikk meg til å se på videoen på nytt, og jaggu meg har du rett i at høyre foten er vridd littegrann utover.

Vinkelen på høyre fot har tidligere vært mye værre. Jeg startet "knebøykarrieren" min med å ha høyre fot vridd mye utover pga. en lei "knepping" i høyre kne som gav seg når foten pekte mer utover. Venstre fot pekte rimelig rett framover. Så her har jeg jobbet meg sakte, men sikkert mot en fot som peker mer rett frem. Hvordan frontbøyen så ut tidligere har jeg dessverre ingen anelse om, men den var sikkert ikke bedre med én fot pekende rett frem og den andre som Charlie Chaplin:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Therese_J Bra frontbøy! Fin teknikk.

Litt avhengig av hva målet med øvelsen er så kan jeg være pirkete og si at du med fordel kan bruke litt mindre hofte og litt mer quadriceps. Her kan det være to ting som må gjøres: Forbedre ankelmobiliteten? Styrke quadriceps?

Men absolutt en trygg og god teknikk som det er idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Therese_J Bra frontbøy! Fin teknikk.

Litt avhengig av hva målet med øvelsen er så kan jeg være pirkete og si at du med fordel kan bruke litt mindre hofte og litt mer quadriceps. Her kan det være to ting som må gjøres: Forbedre ankelmobiliteten? Styrke quadriceps?

Men absolutt en trygg og god teknikk som det er idag.

Takk takk =) Målet med øvelsen er flerdelt. Brukes når vendingene blir så tunge at jeg må helt ned under stanga og som en styrkeøvelse i seg selv.

Litt mindre hofte, mener du da at jeg ikke skal starte med å sette rumpa og hofta bakover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette ser ganske bra ut, men det er to ting å merke seg:

Svak kjerne; korsryggen din går i hyperekstensjon pga du ikke strammer magen nok eller mangler kjernemuskelatur

2, knærne: de går for langt ut. Femur skal følge ankel og tær. Strekk piriformis og styrk pektineus (intern rotator). Vær mere obs på å bringe knærne noe smalere inn.

de aller fleste har motsatt problem, at knærne går inn. De må da gjøre det motsatte.

En enkel fix kan være å gå noen få centimeter breiere fotstilling også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser ganske bra ut, men det er to ting å merke seg:

Svak kjerne; korsryggen din går i hyperekstensjon pga du ikke strammer magen nok eller mangler kjernemuskelatur

2, knærne: de går for langt ut. Femur skal følge ankel og tær. Strekk piriformis og styrk pektineus (intern rotator). Vær mere obs på å bringe knærne noe smalere inn.

de aller fleste har motsatt problem, at knærne går inn. De må da gjøre det motsatte.

En enkel fix kan være å gå noen få centimeter breiere fotstilling også.

Hvor?

Enig i knærne, men det er ganske marginalt og det ble bedre utover i settet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor?

Enig i knærne, men det er ganske marginalt og det ble bedre utover i settet.

Ja, begge deler er marginale. OP er dyktig i knebøy.

For å svare spm: du ser det så vidt når hun presser i første videoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...