Gå til innhold

Bruk av belte


Splae

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt et belte som jeg skal bruke under de tyngste settene med markløft: http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/weight-lifting-belt-black

Jeg leser flere plasser at belte ikke skal sitte for stramt, fordi du du skal presse det fram med magen. Men hvis du har korrekt oppspenn under markløft så trekker du vel magen mer inn, og belte blir dermed enda mer løst. Misforstår jeg noe her? o_O

Jeg finner ikke informasjon om hvor på magen og korsryggen beltet skal sitte. På ryggen skal vel beltet sitte midt på korsryggen, men på magen?

Har lest at den siden der du strammer beltet, skal være framme. Har også lest at denne siden skal være bak. Har noen et fasitsvar på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er individuelt hvor man foretrekker å ha beltet. Noen har det høyt oppe, rett under titsa, typ ved diafragma. Men dette er ofte folk som ikke klarer å puste skikkelig med magen. De aller fleste liker å ha det midt mellom nedre ribbe og hoftekammen. Du skal presse magen ut mot beltet. Drar du magen inn mister du hele poenget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lurer jeg også på dette med lærbelte og disse andre beltene med forskjellige størelser fremme og bak! Jeg leste engang en artikel om at et belte for base øvelser aldri skulle være forskjellig fremme og bak. Evt. hva gjør denne utvidelsen av beltet i korsryggen? Er det kun for støtte? Eller har det noen andre praktiske årsaker til at dette er laget slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her lurer jeg også på dette med lærbelte og disse andre beltene med forskjellige størelser fremme og bak! Jeg leste engang en artikel om at et belte for base øvelser aldri skulle være forskjellig fremme og bak. Evt. hva gjør denne utvidelsen av beltet i korsryggen? Er det kun for støtte? Eller har det noen andre praktiske årsaker til at dette er laget slik?

Et belte som er smalere foran vil gi et mye dårligere buktrykk under hele løftet, fordi du får mye mindre trykk når du presser ut magen. Det gir ikke noe ekstra effekt når det er smalere foran enn på baksiden, eneste forskjellen er det nevnt over. Jeg greier ikke bruke belter som er smale foran lengre etter jeg kjøpte et leverbelte. De er nok også sånn fordi man ikke skal klemme bilringene under løftet, som jeg har gjort aaalt for mange ganger med mitt.

Et belte som er like bredt rundt hele beltet er å anbefale. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et belte som er smalere foran vil gi et mye dårligere buktrykk under hele løftet, fordi du får mye mindre trykk når du presser ut magen. Det gir ikke noe ekstra effekt når det er smalere foran enn på baksiden, eneste forskjellen er det nevnt over. Jeg greier ikke bruke belter som er smale foran lengre etter jeg kjøpte et leverbelte. De er nok også sånn fordi man ikke skal klemme bilringene under løftet, som jeg har gjort aaalt for mange ganger med mitt.

Et belte som er like bredt rundt hele beltet er å anbefale. :)

Det er altså bare fansypansy disse andre beltene. Kan vel kanskje være praktisk om det er folk med ryggskader eller lignende. Får holde meg til gode oldschool lærbelte da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et belte som er smalere foran vil gi et mye dårligere buktrykk under hele løftet, fordi du får mye mindre trykk når du presser ut magen. Det gir ikke noe ekstra effekt når det er smalere foran enn på baksiden, eneste forskjellen er det nevnt over. Jeg greier ikke bruke belter som er smale foran lengre etter jeg kjøpte et leverbelte. De er nok også sånn fordi man ikke skal klemme bilringene under løftet, som jeg har gjort aaalt for mange ganger med mitt.

Et belte som er like bredt rundt hele beltet er å anbefale. :)

Har du eksempel på et belte som er "for tynt" foran? Det er så mange ulike belter at jeg ikke vet helt hva jeg skal tro er smalt og bredt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja. Vet om jenter som bruker belter som er smale foran, rett og slett fordi at avstand mellom ribbein og hofte er for kort og ribbeina går under tung bøy om de bruker vanlig, bredt belte..

Så det kommer helt an på fysikk og hva man foretrekker :)

Jeps, feil av meg å si at et belte er "neinei" kommer jo helt an på hva en foretrekker og kan bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nå et belte som er like brei hele veien rundt, fordi det er det som er godkjent til stevne. Før brukte jeg en som var smalere foran (typ den BB "nei-nei-beltet") men kan ærlig si at den fungerte bedre for meg siden det nå kjemmer mellom hoftekam og ribben. Jeg har sett litt på hvordan gutter har på seg belte, det ser nesten ut som om flere har beltet utenpå hoftekammen?? Damn dere er heldige og smale. Jeg ser ikke problemet med BB-beltet ditt, spesielt hvis du er jente med kort overkropp/brede hofter/smal midje som ikke skal konkurrere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nå et belte som er like brei hele veien rundt, fordi det er det som er godkjent til stevne. Før brukte jeg en som var smalere foran (typ den BB "nei-nei-beltet") men kan ærlig si at den fungerte bedre for meg siden det nå kjemmer mellom hoftekam og ribben. Jeg har sett litt på hvordan gutter har på seg belte, det ser nesten ut som om flere har beltet utenpå hoftekammen?? Damn dere er heldige og smale. Jeg ser ikke problemet med BB-beltet ditt, spesielt hvis du er jente med kort overkropp/brede hofter/smal midje som ikke skal konkurrere! :)

Du får vektløfterbelter som er smale foran og også godkjent i konkurannser, bare sånn at du vet det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Vet om jenter som bruker belter som er smale foran, rett og slett fordi at avstand mellom ribbein og hofte er for kort og ribbeina går under tung bøy om de bruker vanlig, bredt belte..

Så det kommer helt an på fysikk og hva man foretrekker :)

I tillegg brukes nesten utelukkende slike belter av vektløftere (olympisk). De er ikke like i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...