Gå til innhold

Helgekos


trenings123

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg spiser variert og sunt, men har en dag i uka hvor jeg spiser så og si hva jeg vil. Denne dagen er gjerne en lørdag, og da spiser jeg godt, og koser meg. Er dette veldig ødeleggende for vekta? (legger jeg på meg av dette?) Det er kanskje vanskelig å si utifra så lite informasjon, men jeg spiser sunt og ikke overdrevent mye i hverdagen.

takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Jeg spiser variert og sunt, men har en dag i uka hvor jeg spiser så og si hva jeg vil. Denne dagen er gjerne en lørdag, og da spiser jeg godt, og koser meg. Er dette veldig ødeleggende for vekta? (legger jeg på meg av dette?) Det er kanskje vanskelig å si utifra så lite informasjon, men jeg spiser sunt og ikke overdrevent mye i hverdagen.

takk for svar!

La oss si du spiser 2000kcal daglig 6dager i uken, noe som også er vedlikehold for vekten din(eksempel)

Også spiser du 4000-5000kcal på lørdag, noe som utgjør 2000-3000kcal i overskudd og noe som betyr at du vil legge på deg. Så med andre ord JA det kan være ødeleggende om du ønsker å oppnå noe.

Hva med å spise litt midre mat den dagen og ta helt av på godteri siden det er det? du spiser mye av ?

Deffiner sunt BTW? Tror ikke kroppen din sjønner sunt, kroppen din sjønner KALORI, altså ENERGI! Så om du velger jasmin ris framfor pasta betyr ikke at du er sunnere. Ordet SUNT for min del er å ikke spise FAST FOOD og mat med mye sukker i, thats it.

Lær deg litt om kalorier, hva er karbohydrater, proteiner og fett så får du litt mer innblikk på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg vil ikke anbefale deg å ha planlagte spisedager, fordi det kan føre til vektøkning. Bare se her: http://www.kk.no/kosthold/%C2%ABsparer%C2%BB-du-kalorier-til-helgen-26557.

Nå vet jeg ikke om du ''sparer'' kalorier til helgen, men det gjorde jeg for noen år tilbake. Da hadde jeg spisedagene på fredager, og jeg spiste alt jeg kom over, og fikk utrolig dårlig samvittighet etterpå. Og da var det ut og løpe i mange timer på lørdag. Men nå som jeg har blitt eldre, så koser jeg meg i både ukedager og helger, men alt med måte. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du et vedlikehold på 2.000kcal dagen, så tilsvarer det 14.000kcal i uka.

Lever du på 1.800kcal 6 dager i uka har du et "buffer" på 1.200kcal som du i teorien kan spise opp på den resterende dagen.Du kan da spise 3200kcal på f.eks. lørdag.

Husk at det er forskjell på å kose seg med god mat + spise seg "fornuftig mett" og det å spise til man sprekker :p

Selv spiser jeg like mye om det er helg eller ukedag, men bytter ut matvarer og lager noe ekstra godt i helgene.

Slik har jeg noe snadder å kose meg med i helgene, samtidig som jeg holder kcal der jeg ønsker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mindre du skal på fitness scenen ila de neste 12 ukene er det ingen fare med å spise litt ekstra 1-2 dager i uken. bare ikke la det gå over alle støvleskaft :) Sier seg jo selv at om du spiser inn igjen det kcaloriunderskuddet du opparbeidet deg i løpet av uken at det ikke hjelper om du skal ned i fett%.

Mange coacher og utøvere anbefaler å ha en dag hvor du unner deg litt annen mat, og kanskje bittelitt mer mat enn resten av uka. På diett har jeg en dag i uken hvor jeg spiser ca 500-600 kcal ekstra (karbohydreater) Enn resten av uken, og jeg dropper alikevel 1 kg i uken.

Så lenge du ikke er på konkuransediett så har kroppen godt av en liten "forandring" en dag i uken mener nå jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre her sier; Dersom du ønsker å gå ned i vekt må du passe på å ikke spise opp kaloriunderskuddet du har hatt gjennom uken.

Jeg teller kalorier hver dag så jeg vet jeg ikke overskrider, i tillegg til å passe på at jeg får i meg nok protein. Det jeg gjør på lørdager er at jeg holder meg til kalorimålet mitt, men spiser gjerne mindre bra. Da spiser jeg gjerne mindre "ekte mat" og koser meg med masse smågodt fks. Funker flott for min del :)

"Sunt" er umulig å definere egentlig da mye sunn mat har mye kalorier, og masse usunn mat har lite kalorier. Hva som er "sunt" kommer da helt an på målet til personen det gjelder. Det handler om kalorier inn og ut når det kommer til stykket :)

Kanskje det hadde vert lurt å logge det du spiser i en uke (evt. noen dager) for å finne ut hvor mye du spiser i forhold til BMR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å spise sunt, men teller ikke kalorier. Derfor er det veldig vanskelig å vite hvor mye overskudd jeg går i. Er det et must å telle kalorier for å ikke legge på seg? skal nok begrense meg litt den ene dagen etter det dere sier:)

Hvis jeg skal logge et par dager av det jeg spiser:

- frokost: havregryn med melk og rosiner + en banan

- lunsj: en gulrot, knekkerbrød med ost eller leverpostei

- mellommåltid: nøtter og en banan

- middag: vegetarwok og coscos

- kvelds: frukt

-frokost: 2-4 knekkerbrød med ost eller makrellitomat

-lunsj: et eple, hjemmelaget knekkerbrød med ost og skinke, evt brødskiver

- mellommåltid: en skyr

- middag: kylling i ovnen, med grønnsaker

- kvelds: frukt, innimellom en liten bit 70% sjokolade

Jeg prøver ikke aktivit å ligge i underskudd i hverdagen, vanskelig å si hva jeg spiser egentlig.. Har tenkt at så lenge jeg spiser sunt så kan jeg spise meg god og mett:) I tillegg trener jeg 5-6 ganger ila uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser en god del karbohydrater da.. Og litt lite proteiner... Hva med å kutte litt på karb å øke protein? Da får du bedre å lengre metthetsfølelse også :) f.eks bytte ut lunsj måltidene med kylling/karbonadedeig/svinekjøtt/torsk, og en gang i blandt laks :) vet jo ikke hvor mye du veier, så skal ikke si noe om megden men ca 150g priteinholdig kjltt/mager fisk er ett greit utgangspukt :) Litt ris/eggenudler/speltlomer e.l. Å kanskje en skyr/litt magerkesam med bær til dessert så har du ett knall måltid til både lunsj og middag :)

Om du vil ned i vekt er det nok lurt om du (i allefall) for noen dager/uker veier maten din for å få en følelse av hvor mye du spiser kontra hvor mye du faktisk burde spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare skumlest igjennom tråden:men kan ikke se det har blitt etterspurt enda; høyde /vekt/ mål med trening?

Det er litt vanskelig å gi gode råd når man ikke kjenner situasjonen til den man skal rådgi (:

Trener du seks ganger i uka kreves det MYE mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

163 cm

usikker på vekt.. rundt 60 kg

Jeg vil føle meg bra. Jeg elsker å trene, men jeg spiser mye og vil ikke legge på meg. har ikke behov for å rase ned i vekt eller fettprosent, men anser det som en positiv sideeffekt ved det å trene. Er heldig med mye energi og bruker den på trening! Liker å spise usunt en dag i uken isteden for hver dag fordi det øker selvtilliten min egentlig. Det føles bra men kan hende det går imot sin hensikt? :)

Trener nesten hver dag, men ikke alltid like hardt. Varierer fra dag til dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

163 cm

usikker på vekt.. rundt 60 kg

Jeg vil føle meg bra. Jeg elsker å trene, men jeg spiser mye og vil ikke legge på meg. har ikke behov for å rase ned i vekt eller fettprosent, men anser det som en positiv sideeffekt ved det å trene. Er heldig med mye energi og bruker den på trening! Liker å spise usunt en dag i uken isteden for hver dag fordi det øker selvtilliten min egentlig. Det føles bra men kan hende det går imot sin hensikt? :)

Trener nesten hver dag, men ikke alltid like hardt. Varierer fra dag til dag :)

Med den vekten på den høyden synes jeg du ikke har noe som helst behov for å gå ned i vekt, det høres ut som du ligger på et veldig ålreit sted vektmessig.

Husk at vekta er et forferdelig dårlig mål på om du har det bra eller ikke, da den påvirkes av svært mange faktorer.Bruk heller målebånd eller treningsprestasjoner til denslags(:

Hvis et godt og variert kosthold fører til at du føler deg bra og at du presterer godt, da er det i mine øyne svært hensiktsmessig(:stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har selv laget en liste over mat/godteri jeg ikke skal spise utenom lørdag (og spesielle merkedager). Jeg har gjort dette en måned nå, og har ikke gått opp eller ned i vekt. For meg fungerer dette bra, fordi det gir meg noe å glede meg til. Det er plutselig veldig stas at det er lørdag. Jeg ser for meg at når jeg er motivert til å gå ned i vekt (noe jeg ikke er for øyeblikket), er det bare å stramme litt mer inn på helgekosen og spise enda sunnere i hverdagen.

Poenget mitt er vel bare at det er utrolig mye kos i mat og at jeg selv synes det er nitrist om man aldri skal kunne unne seg det man har mest lyst på. Min erfaring er at om man bare spiser søtt en gang i uka, så orker man ikke abnormale mengder uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...