Gå til innhold

Dine beste kostholdstips :)


Theresa

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Noen som er interessert i å dele sine beste kostholdstips? :)

Som oppskrifter, sunne matvarer, hvor man kan hente inspirasjon, "triks og tips" osv.

Her er mine topp 5:

1. Kutt ut stekesmør

Smør er overvurdert og en liten dert gir mye ekstra kalorier. En liten skje melange gir mer enn 70(!) kalorier! Jeg steker absolutt alt uten stekesmør (har stekepanne med teflonbelegg, så ting brenner seg ikke) og merker egentlig ingen forskjell på smaken. Har til og med fått til biff uten hverken smør eller olje :thumbsup: (vi liker den best gjennomstekt vel og merke).

2. Kutt ut sauser og dressinger

Jeg var "avhengig" av saus til middagen tidligere. Her også er det en del kalorier å spare, og det tok meg ikke en uke en gang før jeg ble vant til å ikke ha saus på middagen. Nå savner jeg det ikke i det hele tatt, tydeligvis bare en dårlig vane jeg hadde.

3. Bruk "ren" mat

Bruk mest mulig ferske råvarer slik at har du full kontroll på hva du får i deg. Selv om mange produkter har nøkkelhullsmerket betyr det nødvendigvis ikke at det er sunt og bra for deg (desverre!!). Det er også vanskelig å vite hva mange av ingrediensene som står opplyst på matvaren faktisk er, mange rare og ukjente navn og uttrykk. Unngå å bli "lurt" av fine navn, innpakninger og slagord som gir deg et inntrykk av at varen er sunn, kjøp det du vet er sunt og naturlig.

4. Ikke ha godis, "junkfood" osv. tilgjengelig.

Det du ikke vil at du skal spise - ikke kjøp det, og ikke ha det tilgjengelig!! På en litt dårlig dag er jeg, som sikkert de fleste andre, ekspert på unnskyldninger til hvorfor jeg kan ta fram noe godt som jeg egentlig ikke skal ha (trøst, belønning, for sliten til å lage noe sunt osv. osv.). Denne "regelen" høres veldig enkel og selvfølgelig ut, men jeg oppdager stadig at det er få som faktisk følger den. "Jeg skal ha det til helga".. Særlig! :meh: Lørdagskos er så klart lov, men handle det inn samme dag og kjøp bare akkurat det du syns du bør ha den kvelden. Ellers blir det rester til søndag (og kanskje mandag også), og da vet du jo hvordan det går :whistling:

5. Planlegg middagene for hver uke

Jeg er veldig glad i å lage mat og har lett for å lage det jeg har lyst på akkurat den dagen. Dvs at hvis jeg er veldig sulten blir det kjappe løsninger, er jeg sugen på noe ekstra godt så lager jeg noe ekstra godt. Dette blir sjeldent de sunneste løsningene, i tillegg til ekstra handleturer som er ganske uøkonomisk i lengden. Derfor planlegger vi hver søndag hva vi skal ha til middag kommende uke. Da handler vi inn akkurat det vi trenger til de sunne måltidene vi har planlagt, og jeg er innstillt på hva jeg skal lage hver dag og får sjeldnere behov for å skeie ut.

Disse "tipsene" funker hvertfall for meg. Hva funker for dere? :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Les innholdsfortegnelsen!

- Trenger ikke bli fanatisk opptatt av hva ting inneholder, men kanskje greit å droppe en guacamole dersom avokado står som en av de siste ingrediensene på listen :p

Lag maten din selv - du er (snart) voksen!

- Å lage maten din fra bunnen av gir deg muligheten til å gjøre ting vesentlig sunnere! Men det krever litt kunnskap om hva som faktisk er sunt og hva som ikke er sunt. Det bringer meg inn på mitt neste punkt.

Kunnskap

- Skaff deg i hvert fall litt grunnleggende kunnskap om hva som er hva, og hva ting inneholder. Det er greit å vite hva som er best av ulike matalternativer, og kanskje litt om ulike alternative ingredienser til mindre sunne varianter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra over allerede, men for min del er det vanskelig å holde seg til å spise sunt om ikke jeg har noe jeg kan kose meg med (les: søtsaker). Så mitt tips er å finne kalorilette, proteinrike erstatninger til kosen. For meg går det mye i mager vaniljekesam med ekstra vaniljefrø, søtning og bær, eller fluff i alle mulige variasjoner. Tilsetter gjerne kalorifri sjokoladesaus fra Walden Farms http://www.iherb.com/Walden-Farms-Chocolate-Flavored-Syrup-12-oz-340-g/39773?at=0 og andre essenser og stevia for å få mest mulig "ekte" smak :)

Ellers er det greit å logge matinntaket i et eller annet slags program som regner ut kcal, karbohydrater, fett og proteininnhold i maten du spiser i løpet av dagen. Tror selv de som kan mye kan få seg noen "aha-opplevelser" av dette. Selv bruker jeg somebody.no, men vet det finnes flere gratis programmer også.

For min del har det også hjulpet å gå til innkjøp av en kjøkkenvekt slik at jeg på mest mulig nøyaktig måte kan holde koll på hvor mye av hver ting jeg putter i meg.

Sist, men ikke minst: gå aldri på butikken sulten - tror det var nevnt over også, men kan ikke sies nok ganger. Gikk selv på en kjempesmell tidligere i dag :p Fort gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk sjeldent behov for kos/noe søtt, mulig fordi jeg spiser ganske ofte - eller så er jeg bare heldig :confused:

Ellers er jeg helt enig Ina, jeg begynte å bruke grete roede sin "matblokk" og fikk meg noen aha-opplevelser! Følger ikke grete roede-dietten/livsstilen, men veldig kjent å vite hvor mye ulike ting faktisk inneholder. En vekt er et must!!;) Etter å ha brukt vekt og loggen en stund klarer jeg å regne ca mengde og kcal i hodet, og nå er det mye enklere å holde meg innenfor "grensa" selv om jeg ikke teller, veier og logger hele tiden. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt råd er å kutte ut sukker helt! ikke fordi det aldri skal være lov å kose seg, men fordi at "litt" sukker her og der bare opprettholder cravings på nettopp det du ikke vil ha cravings på.

Jeg er en gigantisk sukkergris som elsker sjokolade over alt i verden, men det skal faktisk ikke mer enn enn ca, en ukes total avholdenhet til før det enorme sukkersuget forsvinner. Jeg tror det er mange som har det på samme måte som meg her. Alt eller ingenting! Da har jeg det faktisk best med ingenting når det kommer til sukker. Er det verdt å spise litt sjokolade ett par ganger i uken hvis det gjør at du konstant går å tenker på at du har lyst på mer sjokolade? Jeg synes i hvertfall det er bedre å lide seg igjennom sukkerabstinenser en ukes tid, for så å nyte følelsen av å ikke gå rundt med en konstant lyst til å spise søplemat:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha bokser med ferdige retter i fryseren eller kjøleskapet som man bare kan varme opp :) For eksempel kylling og grønnsaker, kylling/karbonadedeig-kjøttboller (hjemmelagde såklart) osv. Jeg bruker også å ha ferdig salat, tacokrydret karbonadedeig og egg i kjøleskapet, i tillegg til CC og mager kesam. Da har jeg alltid proteinrike måltider tilgjengelig, og det blir sånn sett en "rask" løsning, men sunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Theresas punkt 4. Hvis du har noe usunt tilgjengelig, da blir det som regel spist... Ha sunn mat og sunne snacks tilgjengelig, så spiser du det.

For meg hjelper det å lage noen ekstra porsjoner av middag som jeg fryser ned. Noen dager orker man bare ikke å lage mat, og da er det deilig å kunne ta opp et sunt måltid fra fryseren.

Bruker mye disse matboksene med kjøleelement, slik at jeg kan ha med meg hva jeg vil til niste på jobb.

http://www.iherb.com/Fit-Fresh-Lunch-on-the-Go-Set-7-Piece-Set/12055?at=0

Hjemme har jeg alltid egg, røkelaks, makrell i tomat, skyr, nøtter, hjemmelagede knekkebrød, frosne bær osv på lur slik at jeg kan spise noe raskt som også er sunt og næringsrikt. Har også en del liggende på jobb slik at jeg ikke trenger å kjøpe horn, god morgen osv i kantinen dersom jeg har glemt niste.

Nå er ikke jeg så ekstrem i dietten som jeg får inntrykk av at folk flest her på Fitnessbloggen er, men spiser sunnere enn folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...