Gå til innhold

For høy forbrenning


Martialartist

Anbefalte innlegg

Hei, håper på å få svar her på forumet etter å ha prøvd andre forumer med lite hell..

Jeg lider av alt for høy forbrenning, en velsignelse for mange, men mer en forbannelse for meg, jeg har trent jevnlig omtrent hele livet ( er 35 år gammel ), de siste årene er jeg blitt opptatt av styrketrening i tillegg til kampsport, jeg har kjørt oppsatte programmer hele veien, og gjort treningen " etter boka ", men jeg sliter med å gå opp i vekt, og får jeg treningsstans så raser kiloene fort av.

Alle jeg spør forteller meg hele tiden: " Du må spise mer enn du forbrenner, så enkelt ", men problemet er at jeg spiser bra og sunt, jeg spiser havregryn, fisk, kylling, og en gang iblant storfe-kjøtt, jeg spiser 6 ganger om dagen, får i meg Udo`s og tar godt med proteintilskudd, jeg tok gainer en stund, men kuttet det ut fordi jeg ikke merket noe forskjell på om jeg tok det eller ei. Det virker som om jo mer jeg spiser jo mer forbrenner kroppen, uansett inntak, om jeg spiser for lite eller for mye så merker jeg heller ikke noen forskjell på energinivået. Noen som har noen verdifulle råd, og spør gjerne om noe er uklart ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jeg langt i fra noen ekspert, men mange som mener de spiser mye, gjør faktisk ikke det.... Har du prøvd å logge hva du faktisk får i deg?? mylog.no er gratis og du ser hvor mange kalorier du trenger, og hva du faktisk får i deg.... Ellers har jeg ikke noe godt svar. Lykke til i jakten på kiloene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du skrive opp hva/hvor mye du spiser ila en dag? :)

Ok, prøver å gjøre det noenlunde detaljert her, har ikke regnet på antall kcal, jeg vet bare at jeg spiser mye og sunt, har googlet på hvor mye det er i det jeg spiser, så korriger meg hvis noe er feil :)

Frokost: 1 stor porsjon havregryn, ca. 400 kcal, 1 brødskive m. pålegg ca. 140 kcal, 3 dl proteinshake 420 kcal = 960 kcal.

Mellom-måltid: 3 brødskiver à 140 kcal + 1 type frukt ( varierer hvilken ) = ca 500 kcal

Lunsj: 4 brødskiver = 560 kcal

Middag: varierer veldig hva jeg spiser, men det går mest i kylling og fisk og en gang i blant "vanlig" kjøtt, har alltid med poteter på fiske- og kjøttretter kcal innholdet kommer på ca. 1100

Mellommåltid: 3 brødskiver og et par glass smoothie ( den ferdige fra coop ), usikker på hvor mye det er i den smoothien.

Kveldsmat 5-6 skiver + 4 dl proteinshake ( uavhengig av om jeg har treningsdag eller ikke ) = 1200 - 1300 kcal

Totalt: 4 420 kcal

Jeg vet nøtter burde hørt til her, men der jeg bor er det vanskelig å få tak i noe annet enn de man får i butikken som er saltet. I tillegg bruker jeg barely greens og bcaa + vitaplex.

Til info så er jeg 176 høy og veier 60.5 kg, jeg har vært på 65 kg på det meste, men etter en del styrketrening, opplevde en hendelse i livet som gjorde at jeg ikke trente styrke på en stund, men har det bra fysisk og psykisk nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, prøver å gjøre det noenlunde detaljert her, har ikke regnet på antall kcal, jeg vet bare at jeg spiser mye og sunt, har googlet på hvor mye det er i det jeg spiser, så korriger meg hvis noe er feil :)

Frokost: 1 stor porsjon havregryn, ca. 400 kcal, 1 brødskive m. pålegg ca. 140 kcal, 3 dl proteinshake 420 kcal = 960 kcal.

Mellom-måltid: 3 brødskiver à 140 kcal + 1 type frukt ( varierer hvilken ) = ca 500 kcal

Lunsj: 4 brødskiver = 560 kcal

Middag: varierer veldig hva jeg spiser, men det går mest i kylling og fisk og en gang i blant "vanlig" kjøtt, har alltid med poteter på fiske- og kjøttretter kcal innholdet kommer på ca. 1100

Mellommåltid: 3 brødskiver og et par glass smoothie ( den ferdige fra coop ), usikker på hvor mye det er i den smoothien.

Kveldsmat 5-6 skiver + 4 dl proteinshake ( uavhengig av om jeg har treningsdag eller ikke ) = 1200 - 1300 kcal

Totalt: 4 420 kcal

Jeg vet nøtter burde hørt til her, men der jeg bor er det vanskelig å få tak i noe annet enn de man får i butikken som er saltet. I tillegg bruker jeg barely greens og bcaa + vitaplex.

Til info så er jeg 176 høy og veier 60.5 kg, jeg har vært på 65 kg på det meste, men etter en del styrketrening, opplevde en hendelse i livet som gjorde at jeg ikke trente styrke på en stund, men har det bra fysisk og psykisk nå.

Du får usaltede nøtter på enhver dagligvarehandel. Mandler, hasselnøtter og valnøtter :) Ligger ofte i bakehylla.

Ser forresten ut som at du spiser lite fett? Vet ikke hva du steker mat i, har på brødskiva ect, men hvis du spiser mere fett, så vil det være naturlig lettere å holde oppe kaloriene? Ikke at jeg er noen ekspert, men de fleste her inne som skal opp i vekt fråtser i bacon, smør, olje, avocado og nøtter (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hovedsak består kostholdet ditt av næringsfattig og karbohydratrik mat - dersom du oksiderer karbohydrater raskt (mesomorph=hardgainer), som du mest sannsynlig gjør - må du spise mer næringsrik og næringstett mat.

Brød er ikke mat for en som vil opp i vekt ;)

Spis kjøtt, fugl, fisk, nøtter, frukt, grønnsaker, bær, søtpotet, quinoa, havregryn, kokos.. etc!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du veier 60 kg og ikke går opp på 4400 kcal er du antageligvis syk. Enten stemmer ikke inntaket eller så tar du en tur til legen.

Greia er at jeg har vært hos lege, og helsa er bra, jeg tenker høyt stoffskifte kanskje. Og ja, det inntaket er reelt, men det som gjør det interessant er at hvis jeg kutter ned på matmengde så er enrginivået og vekten det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hovedsak består kostholdet ditt av næringsfattig og karbohydratrik mat - dersom du oksiderer karbohydrater raskt (mesomorph=hardgainer), som du mest sannsynlig gjør - må du spise mer næringsrik og næringstett mat.

Brød er ikke mat for en som vil opp i vekt ;)

Spis kjøtt, fugl, fisk, nøtter, frukt, grønnsaker, bær, søtpotet, quinoa, havregryn, kokos.. etc!

Mener du da å kutte ut brødet helt, eller trappe ned på det ?

Jeg trenger litt mer konkrete forslag til hvordan kostholdet mitt bør se ut, jeg er ingen kløpper på å lage mat, har mer en basiskunnskap og er oppfinnsom som menn flest :p

Hvis du har tid kanskje du kunne hjulpet meg å sette opp et par forslag så jeg kan prøve det, gjerne så jeg kommer opp mot samme inntak, eller det du tenker er hensiktsmessig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du har høyt stoffskifte så kan du få medisiner mot det.

Eller så burde du spise mer kaloritett enn brødskiver. Mer nøtter, avokado, oljer, drikk helmelk etc.

Ja, det glemte jeg, jeg drikker kun helmelk, så shaker blir alltid blandet med det, i tillegg til det jeg drikker til mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv alltid vært "fast" på 60 kg, men bestemte meg i år for å virkelig gå inn for å ligge på meg. Er nå etter to mnd 64kg, og går opp 0,5kg i uken.

Jeg opplevde at jeg ble fort mat lei om jeg skulle spise 5000 kcal hver dag.

Så nå tar jeg 3 shaker med 2,5 scoop Mutant Mass og 2 scoop whey tech, hver av de gir 1000 kcal. I tillegg blander jeg 1dl oliven olje med 4 dl appelsin juice som også gir 1000 kcal. Så spiser jeg middag og alt annen jeg har lyst på :)

Plyo har en fin mat plan:

07:00 - Proteinshahe with 50 g whey, 80 g gainer, 5 dl skimmed milk + 1 espresso

09:00 - 100 g oatmeal and 3 dl skimmed milk

11:00 - 4 dl orange juice and 0.8 dl vegetable oil

13:00 - Salad with 200 g salad, 200 g chicken breast, 80 g rice and soysauce

16:00 - Proteinshahe with 50 g whey, 80 g gainer, 5 dl skimmed milk + 1 espresso

19:00 - Dinner with 200 g vegetables, 200 g steak, 250 g baked potatoes and bbq sauce

21:00 - 60 g of peanuts

22:00 - Proteinshahe with 50 g whey, 80 g gainer, 5 dl skimmed milk

Total: 5242 kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du. 1100 kcal til middag. Hvor mange gram med kjøtt og poteter spiser du? Blir du ikke himla sprengt og full i magen?

Jo da, men det går fort over, ble litt i tvil om jeg hadde regna feil her, men f.eks: 5 poteter = 390 kcal, 300 g kyllingfilèt = 330 kcal, og et par glass melk = 270 kcal, tok ikke med sausen. Totalt 990 kcal, pluss at jeg da pleier å forsyne meg med en slik porsjon, og en mindre porsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, men det går fort over, ble litt i tvil om jeg hadde regna feil her, men f.eks: 5 poteter = 390 kcal, 300 g kyllingfilèt = 330 kcal, og et par glass melk = 270 kcal, tok ikke med sausen. Totalt 990 kcal, pluss at jeg da pleier å forsyne meg med en slik porsjon, og en mindre porsjon.

Men om du pøser på med litt mer olje, bacon, avokado og nøtter så slipper du å spise så store mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. sjekk stoffskifte hos legen

2. er det ikke stoffskiftet er det nok at inntaket ditt er overvurdert

3. Tenk deg nøye gjennom. Kan være du spiste så mye en dag, men spiser du så mye hver dag, hver uke, hver måned?

Stoffskiftet skal jeg få sjekket :)

For å svare på de to siste punktene, dette stemmer nok desverre, de siste par årene har jeg hatt gode rutiner på måltidene, og som sagt har jeg alltid nok energi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...