Gå til innhold

Anabole steroider og bivirkninger


Kardola

Anbefalte innlegg

En ting jeg har hørt veldig mange ganger er at man fort blir veldig "ustabil" psykisk når man tar anabole steroider. Jeg har aldri rørt dette og kommer aldri til å gjøre det heller, men jeg skal innrømme at jeg er litt nysgjerrig på akkurat denne bivirkningen og hadde håpet noen her inne visste noe om det.

Jeg snakker jo ofte med folk om trening og hver gang man kommer inn på noen som er veldig store, kommer jo fort påstanden om boling og deretter hvor "gal" man blir om man tar dette. Det virker som at alle er inneforstått med at man blir veldig anderledes når man tar anabole steroider, men er det faktisk sånn?

Er det sånn at det skjer ting i kroppen din med dette stoffet som endrer deg psykisk slik at du ikke lenger f.eks klarer å ha kontroll på sinnet? Eller kommer ofte dette av at man rett og slett ikke takler å ikke ha like god effekt av trening etter en kur som under en kur og at man derfor kan bli deprimert etc.

Igjen, jeg spør ikke fordi jeg vil sjekke dette fordi jeg skal ta en kur, jeg spør _kun_ fordi jeg er nyskjerrig og jeg håper det er lov til å kunne diskutere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helt an på hvor mye man tar, hvor ofte man tar og over hvor lang tid man tar. Begge årsaker du nevner er mulige, enkelte hormonpreparater endrer stemningsleie og tenderer mot aggressiv atferd, og i tillegg går man ofte på en smell når man er ferdig med kuren og fremgangen ikke er like eksplosiv. Bivirkninger korrelerer med totaldose, som med alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Finnes ingen årsakssammenheng mellom AAS og aggresjon

*De fleste er nok konge mens de er kur, det skumle er når man hopper av, mister mye av masse og styrke og hormonbalansen er fucked og egenproduksjonen av testo er lav til ikkeeksisterende.

*Noen usle bivirkninger kan man få ganske fort, men det er langtidsbivirkningene som er farlige

Jeg tror de som er erfaren i gamet og kan cocktailoppskriftene og alt det der med PCT +++ og ikke har noen psykiske problemer eller helseproblemer, kan bruke det uten merkverdige bivirkninger eller problemer. Er man derimot 18år, småaggresiv, pubertal, tar høye doser, drikker seg full på byen etc så blir saken en helt annen.

Finnes mange ytterpunkter her, men det sier seg selv at du må være meget sterk psykisk om du skal tukle med hormoner i kroppen din :) Jeg er selv sterk mentalt, men jeg tror aldri jeg hadde taklet å bruke AAS. Blir jo dritdeppa hvis jeg har én dårlig dag på trening, så hvordan jeg hadde blitt etter en kur tør jeg ikke tenke på :D Så det er absolutt noe man bør tenke grundig gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig individuelt. Av de jeg kjenner som har brukt div så er det egentlig bare èn som fikk litt ekstra aggresjon. Er du rolig fra før, så får du neppe noen personlighets forandring. Men det er ganske vanlig at når man har holdt på lenge så blir pausene kortere og kortere ,samt dosene større og større ettersom man ikke får samme effekt lenger, å det kan nok knage litt på psyken til mange. Kjørte selv 2 kurer for ca 10år siden og merket ingen økt aggresjon, men fikk hjertebank og SKYHØYT blodtrykk...nå 10 år senere så er det fortsatt litt for høyt...så det greiene der bør man styre langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bivirkninger kommer helt an på om det er bruk eller misbruk. Noen får mye og andre får ingen ting - som oftest er det misbrukere som får svi og det er de vi hører om. Mens aggresjon er bare en gammel myte. Når man er på kur vil man ha høy produksjon av testo, når man er ferdig vil den avta mer en normalt - og komme tilbake til normalt etter en liten stund. Bivirkningene som kan komme vil også avta etter en stund etter endt kur. Det er jo da større risiko når man er yngre en når man er eldre, men når man er ung produserer man bra med testo uansett - så og risikere og svekke den er ikke verdt det, med mindre man har som mål om og være med Mr.olympia.

Egentlig så er anabole steroider langt ned på listen over "dødelige og farlige ting". F.eks alkohol har langt flere tilfeller der aggresjon, bivirkninger og dødsfall oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joakimz

Egentlig så er anabole steroider langt ned på listen over "dødelige og farlige ting". F.eks alkohol har langt flere tilfeller der aggresjon, bivirkninger og dødsfall oppstår - Kilde?

Flere som drikker enn det er som bruker anabole steroider, så lurer på hvordan du har trukket den konklusjonen. :)

Uten at jeg gidder å finne kilde, så er det klare tall på at det er ekstremt få dødsfall tilknyttet AAS. Men samtidig blir det vanskelig å peke ut AAS som syndebukk og det finnes nok en del mørketall, sånn sett. Av bivirkninger tror jeg det er ekstremt mye, fra harmløse til skikkelige verstinger, men igjen, ikke lett å ha statistikk på slike ting :) Så å si ingen vil kunne bruke AAS uten noe form for bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joakimz

Egentlig så er anabole steroider langt ned på listen over "dødelige og farlige ting". F.eks alkohol har langt flere tilfeller der aggresjon, bivirkninger og dødsfall oppstår - Kilde?

Flere som drikker enn det er som bruker anabole steroider, så lurer på hvordan du har trukket den konklusjonen. :)

Dette har jeg lest flere steder samtidig som det gir mening. Orker ikke og finne noen kilde på der her og nå.. men vet det ligger mye der ute.

PS: Hvordan vet du at det er flere som drikker alkohol en det er folk som bruker anabole steroider? Som sagt få dødsfall ifra anabole - og de vi alltid hører om er folk som har misbrukt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er på kur vil man ha høy produksjon av testo, når man er ferdig vil den avta mer en normalt - og komme tilbake til normalt etter en liten stund. Bivirkningene som kan komme vil også avta etter en stund etter endt kur.

Man har ikke høy produksjon av testosteron på kur. Tvert imot, så slutter man å produsere testosteron under kuren. Endel eventuelle bivirkninger er reversible, mens andre som for eksempel arterosklerose (forkalkning og tetning av arterier), og fortykning av hjertemuskulaturen er lite eller ikke reversibel. Psykiske problemer er et minefelt, og kan ramme på ulike måter og i ulik grad. Bare for å nevne noe :)

PS: Hvordan vet du at det er flere som drikker alkohol en det er folk som bruker anabole steroider?

...srysly?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg ville formulert meg like bombastisk eller kategorisk ovenfor en større gruppe mennesker, og å komme med antakelser om deres mentale helse er vel strengt tatt utenfor kompetansen til de aller aller fleste her på forumet. Folk er forskjellige. Det betyr ikke at jeg går god for deres valg, men jeg respekterer at de har fri vilje og rett til å ta de valg de synes de må, uavhengige om jeg liker de eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som rører AAS er sjuke i hodet, fact. Trengs ikke videre dokumentasjon på dette, pinglete drittunger!

Arnold, Stallone, alle kroppsbyggere, syklister, toppidrettsutøvere generelt, gamlinger som tar TRT, medisinsk bruk etc.... alle disse er pinglete drittunger? Eller er man kun drittunge hvis man bruker AAS for å få muskler sånn at de ser bedre ut enn deg? :)

Jeg skjønner godt at folk tar risikoen og bruker. Man oppnår noe på en brøkdel av tiden, ting blir ekstremt mye lettere og man kan komme forbi sitt genetiske potensiale fort. Man trenger ikke å være en idiot av den grunn. Idiot er man om man hopper på en kur før sommern for få sixpack og slutter med trening igjen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...srysly?

??

Alle som rører AAS er sjuke i hodet, fact. Trengs ikke videre dokumentasjon på dette, pinglete drittunger!

Hvorfor er det pinglete? det er jo typisk og høre folk sier det når de selv ikke bruker. Under konkurranser er jeg helt enig, men der er det også dopingtesting. Men utenfor det er det kun seg selv man trener for, så kan ikke si at det er pinglete og bruke da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er idiot om man starter på bol bare fordi kompisen din som har bola i 3 måneder sier det er fett. Før man starter med noe som helst bør man lese seg opp på det. Det gjelder like mye ppiller som bol, slik at diverse bivirkninger ikke kommer som ett sjokk. Og man bør prate med folk som har drevet på med det en stund, og som ikke bare vil selge varene sine, for de reklamerer kun med gull og grønne skoger. Av min omgangskrets med "bolere", er det vel bare en av de som har drevet over mange år som ikke angrer på at han satte den første sprøyta, men han er også dessverre av den typen som ikke forstår at flere av hans helseplager skyldes bol, og at grunnen til at skuldra hans er ødelagt er fordi han nekter å kjøre mindre enn 20 kgs hantler i sidehev, selv om legen hans sier at han egentlig ikke får lov til å trene skuldra lengre, fordi han har ødelagt den(det er bein mot bein i den, bokstavlig talt)...

Men til TS spørsmål; tjæh, for noen kan tilføring av bol og testo ha en invirkning på følelsene, så man kan bli hissig da man føler at man mister kontroll, men av det jeg har forstått er det ofte i sammenheng med konsum av alkohol. Og det trenger ikke å bare være de som sliter med kort lunte og er hissige fra før av. Vet av en tulling som faktisk ble roligere i fylla etter at han begynte på bol, og han var av den typen som slo ned alle som så litt stygt på han ute på byen. Begynner å bli ganske mange år siden sist han havnet i en slosskamp nå..

Men selvfølgelig, en hver person opplever slikt veldig forskjellig, alt etter hvordan kroppen dems er sammensatt og hvordan dems psykiske tilstand er, et hvert hode og en hver kropp har sin unike sammensetning, og vi reagerer alle forskjellig, og da spessielt på tilsettning av hormoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snipz

*Det er ikke påvist noen årsakssammenheng, men det er heller ikke utelukket at det finnes en slik sammenheng. Det skyldes i hovedsak at studiene ikke undersøker effektene av langtidsmisbruk og kombinasjonsmisbruk, og i tillegg er gjort på brukere med lavere doser enn den generelle AAS-misbruker. Det betyr ikke at det ikke er slik - men at det er jævlig vanskelig å drive forskning på. Det er dog belegg for å hevde at AAS kan trigge latente psykiske lidelser - og psykiske lidelser kan innebære aggressjon. Read this for more funz: http://www.kunnskapssenteret.no/publikasjoner/_attachment/1153?_ts=11a82ab5515&download=true

*Den største faren her er depresjon, hormonbalansen kommer seg relativt raskt med mindre man har undertrykket egenproduksjonen over lang tid. Dog vil utskillelsen av hypofyse gonatropiner være ganske motstandsdyktig mot AAS, problemet er om de endokrine kjertlene klarer å respondere på normal serumkonsentrasjon av gonatropinene etter å ha blitt voldtatt av høyere doser.

*Enig i at det er langtidsbivirkningen som er skadelige, spesielt de kardiovaskulære.

*Du kan faktisk ikke vinne over hormoner med viljestyrken din. Sier hormonene dine at du er lei deg, da er du lei deg. Sier de at du er kåt, så er du kåt. Du kan, ved hjelp av kognitive strategier, endre fokus, men ved hormonnivåer hundre ganger normalen hjelper det ikke å fokusere på gresset som gror. Man kan ha enorm viljestyrke i utgangspunktet, men så faller den fra hverandre når hormonene raser. Individuelle faktorer, det er umulig å vite hvem som responderer bra og hvem som responderer dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo være halvt tilbakestående for å hevde noe annet :)

Hvorfor det? Hvordan kan man faktisk vite at det faktisk er flere som drikker en det er folk som bruker bol? det er nesten umulig og få en statistikk på dette. Husk at alkohol er mer "akseptert" og mer vanlig og snakke om og itillegg til at det er lovlig. Derfor faller det naturlig og si at det er flere som drikker en det er folk som boler seg. Selv om man ikke har noen bevis på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Hvordan kan man faktisk vite at det faktisk er flere som drikker en det er folk som bruker bol? det er nesten umulig og få en statistikk på dette. Husk at alkohol er mer "akseptert" og mer vanlig og snakke om og itillegg til at det er lovlig. Derfor faller det naturlig og si at det er flere som drikker en det er folk som boler seg. Selv om man ikke har noen bevis på det.

Derfor har man muligheten til å være anonym i spørreundersøkelser om slike forhold. Også har man sunn fornuft. Begge deler funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at AAS har tonnevis av bivirkninger. Men når det kommer til skrekkhistoriene, har dere lagt merke til at samtlige av eksemplene enten misbruker stoffene uten noen som helst kunnskap innenfor området, eller bruker AAS sammen med andre narkotiske stoffer?

Mitt syn på saken er det at bivirkningene ved noenlunde fornuftig bruk ikke er så ille som mange vil ha det til. ved misbruk er saken en helt annen, men det gjelder riktignok alt, til og med paracet. Lista over bivirkninger er ikke kort der heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...