Gå til innhold

Sukkerfritt, er det vits, og hvilke søtningsmidler er best?


kamilligram

Anbefalte innlegg

Prøver å lese meg opp på temaet, men det finnes mye informasjon, og det er vanskelig å filtrere vekk upålitelige kilder. Man får forskjellige råd alt etter hvem man spør.. så jeg tenker at jeg spør dere, som er godt over gjennomsnittet opptatt av kosthold og helse. Det er godt mulig jeg har vært for dårlig til å finne riktige poster her på forumet så henvis meg gjerne både innad i forumet og utenfor :)

Jeg har forstått at enkelte søtningsmidler har mer næringsstoffer og lavere GI enn sukker, men at det likevel ikke er så lurt å få i seg mye av det. Jeg bruker selv tagatose, og mens noen mener det er tommel opp, så er det andre igjen som sier at kroppen ikke klarer å skille selv mellom søtning, slik at det brytes ned til fett på samme måte som sukker.

Måtehold er selvfølgelig en faktor, det sier seg jo selv.. men er det såpass stor nok forskjell mellom søtningsstoff at det anbefales å bytte ut sukker med eksempelvis tagatose, sukrin , stevia osv, hvis man har et begrenset inntak? Og hvilke søtningsstoffer regnes da for å være de beste, både på næringsinnhold, smak, konsistens og egenskap?

It's a jungle out there, og har lyst til å få større forståelse for dette, spesielt nå som det nærmer seg jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kalorier som teller. Du kan ikke lagre fett av "ingenting", så nei... kalorifrie søtningsstoffer blir det ikke fett av. Det har vel allikevel vært argumentert med at enkelte av dem kan være appetittfremmende sånn at totalt energiinntak øker som følge av økt appetitt.

Bruker selv sukrin til alt som er "kaldt" eller som må knase. Og splenda til alt som er varmt. Funker fint det. Splenda i te synes jeg også smaker bedre enn sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først må jeg bare si at jeg er ikke kresen i det hele tatt, og positiv til alt som kan spises og rynker sjelden på nesa.

Min erfaring med sukrin og stevia er at det er fantastisk. Stevia trengte jeg litt tilvenning, etter hvert har det blitt fast inventar i kjøkkenskapet mitt og i kesamen min. Har bare erfaring med vanilje-smak i dråpeform.

Vanlig sukrin syns jeg smaker bedre enn vanlig, hvitt sukker.

Sukrin Gold (brunt sukker-erstatning) syns jeg er best i matlaging, har det alltid i havregrøten.

Fantastiske produkter! :)

Eneste ulempen er at det er dyrt. Men når jeg ikke bruker så mye søtning går det ikke så store kostnader uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk finner unnskyldninger for å fortsette med de dårlige vanene sine.
:)

Så er jo spørsmålet : Er det en dårlig vane å bruke vanlig sukker i maten/bakst osv? (nå ønsker jeg ikke diskusjon, men bare ønsker å sette det litt på spissen. For etter min mening er det ikke en dårlig vane å ha sukker i maten/baksten osv... Handler om volum/hvor ofte)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er jo spørsmålet : Er det en dårlig vane å bruke vanlig sukker i maten/bakst osv? (nå ønsker jeg ikke diskusjon, men bare ønsker å sette det litt på spissen. For etter min mening er det ikke en dårlig vane å ha sukker i maten/baksten osv... Handler om volum/hvor ofte)...

Enig. Sukker har rask energi, og det kan være en fordel i mange situasjoner. Men som en vane tror jeg ikke er så bra (sånn i hverdagen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du har diabetes kan jeg ikke se for meg en eneste hypotetisk situasjon hvor sukrose er en fordel.

- Raske karbs etter en lang kardioøkt...

- Få opp blodsukker om du har timet næringsinntaket dårlig og får blodsukkerfall grunnet høyrepstrening i kombinasjon med høye insulinnivåer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vekker tydeligvis følelser å spørre om kostholdsråd. Tror ikke jeg skal sammenligne min egen usikkerhet om kosthold med Holocaust-fornektelse.. Men hvem vet, kanskje jeg om noen år skriver bøker om den store sukkerkonspirasjonen.

Som nevnt så er det ikke mye snop og kaker jeg trykker i meg, synder nok mer på brødfronten når det kommer til karbohydrater. Blir dog litt mindre skråsikker på at sukkerfritt er den ultimate løsningen når jeg snakker med både medisin- og idrettsstudenter som hevder at det ikke er så voldsomt mye sunnere å erstatte sukkeret med alt mulig av annen søtning.

Har dere lenker til pålitelige kilder? Eventuelt, hvor søker jeg selv for å finne informasjon som verken er salgstriks eller svartmaling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har faktisk vært forskning på dette med søtningstoffer kontra sukker.

Som for.eks aspartam, viste seg i en undersøkelse å ikke påvirke insulinet i kroppen vår ved inntak! Med andre ord, ingenting ble omdannet til fett. Mens derimot vanlig sukker aktiverte insulinutskillelse.

Det er fordi sukker påvirker blodglukose, og blodglukose påvirker insulinutskillelse. Ting som ikke påvirker blodsukkeret kan ikke gi en tydelig insulinogen virkning heller - så det er bare sånn det er. (Du har rett altså, jeg bare legger til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen så kan koffeinet i sukkerfri brus gi effekt på glukoneogenesen, denne skjer meg bekjent i en svært liten grad og så er det verdt å ta med at de fleste adapterer seg til gjentatte doser av koffein. For øvrig ser det ut som at blant annet psykologisk faktorer kan påvirke plasmaglukose etter inntak av energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en presentasjon i naturfag om forskjellig søtning, og det står jo på pakkene og på nettet at sukrin og stevia ikke påvirker blodsukkeret. De hadde vel ikke fått lov til å lyge så konkret? De hadde vel ikke fått lov til å lyge om kalori-innholdet heller? Og man legger jo ikke på seg med mindre man er i overskudd, det kan vel alle være enig om? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi sukker påvirker blodglukose, og blodglukose påvirker insulinutskillelse. Ting som ikke påvirker blodsukkeret kan ikke gi en tydelig insulinogen virkning heller - så det er bare sånn det er. (Du har rett altså, jeg bare legger til).

Ja du forklarte nettopp det jeg sa, med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...