Gå til innhold

Pepsi Max/Cola zero


Katarina

Anbefalte innlegg

De lærde strides om hvor bra diverse lett produkter er for oss. Jeg har lest flere forskjellige artikler, hvor det blir "bevist" at det er greit for oss, og det motsatte, MEN, jeg har absolutt ikke noen tro på at det er bra for oss mennesker. Dette er min mening, og min erfaring.

Før så var jeg var totalt avhengig av Pepsi Max, dagen startet og sluttet med å drikke Max. Jeg kan si at jeg var like avhengig av det, som andre er av røyk. En dag ønsket jeg å slutte, rett og slett fordi jeg ikke ville være avhengig av å ha Max rundt meg til enhver tid.

Det skulle vise seg å ikke være så enkelt, kroppen skrek etter Max, og etter bare en dag kom en voldsom hodepine. Den var så voldsom at det var hakket før et migrene anfall. Jeg kontaktet lege, og fikk beskjed om at smertene kom av at jeg hadde kuttet ut Max, rådet ble å ta smertestillende å holde ut. Noe jeg også gjorde. Etter rundt en uke med smerter gikk det over....

Jeg ble skremt, hva var det i kroppen som gjorde at jeg fikk så smerter, i så lang tid, fordi jeg sluttet å drikke Pepsi Max? En lovlig brus, som "alle"drikker, unge og gamle........

Produsentene og forskerne sier at det ikke er skadelig, men hvorfor denne reaksjonen??

Skremmende..

I ca to år holdt jeg meg unna, men så falt jeg for fristelsen igjen nå for en måneds tid tilbake, og JA det smakte godt.

På to uker drakk jeg til sammen rundt to liter, og BANG der kom smertene i hodet tilbake...de første dagene satt jeg det ikke i sammenheng med brusen, men så begynte jeg å legge merke til når smertene kom, det gikk flere dager imellom når jeg drakk brus, men de dagene jeg hadde drukket brus, så kom smertene noen timer etterpå. Testet både max og zero, fikk den samme reaksjonen på begge to.

Så, nå er det nok.. ikke mer Pepsi Max, eller Cola zero på meg, uansett hva forskerne sier, så mener jeg at dette er skremmende..

Så for å holde vekten nede, og ha god helse, så sverger jeg til rent vann...da får kroppen det som den trenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tipper koffein er stikkordet her. Er du vant til å innta koffein og kutter det ut på dagen så er det relativt vanlig at kroppen reagerer med blant annet hodepine. Samme om du inntar det via lettbrus, kaffe, te eller vanlig sukkerholdig brus. Du ville nok opplevd akkurat det samme om du drakk samme mengde vanlig cola og kuttet det ut på dagen. Eneste forskjell er vel at du ville vært endel feitere i tillegg.

edit: seint ute ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forventinger alene kan være nok til å gi en reaksjon uavhengig av en fysiologisk effekt eller ei. Mennesker setter årsakssammenhenger hvor ting virker rasjonelt, så muligheten for at trådstarter kobler dette sammen kan føre til en "forventing" at å ekskludere sukkerfri brus --> hodepine og da kan nettopp dette skje, så ikke undervurder dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er merkelig at man MÅ ha det ja. Det er grunn nok til å la det være spør du meg..

For meg så føles det ikke bra å drikke PM etter å ha vært på trening så fra 1 ltr om dagen til 0,5 ltr i helgen synes jeg er greit nå :D.

Det rare er at den 0,5 ltr smaker jo ikke godt lenger.

Tips som andre sier her er drikk heller et par kopper kaffe om dagen en stund for å unngå hodepinen pga kofeinmangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diett uten lettbrus? Frayed ends of sanity, hear it calling me...

edit: men ja det er nok ikkje "sunt" med lettbrus å kunstige søtnigsstoff osv, men det er rimelig overdrevent i media om kor "farleg" det er. Så lenge enn ikkje drikk litervis dag inn og dag ut så er det nok ikkje noko stor reell risiko.

de typene kunstig søtning som fins i diet coke osv. øker insulinet ditt i påvente av karbohydratene kroppen tror den skal få, men som den ikke får. så du driver å kødder med insulinnivået i kroppen din med det meste av kunstig søtning.

da er det bedre å drikke noe med sukker...

flaks for meg at jeg ikke liker noen typer brus eller saft, men øl om nom nom nom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...