Gå til innhold

Pepsi Max/Cola zero


Katarina

Anbefalte innlegg

de typene kunstig søtning som fins i diet coke osv. øker insulinet ditt i påvente av karbohydratene kroppen tror den skal få, men som den ikke får. så du driver å kødder med insulinnivået i kroppen din med det meste av kunstig søtning.

da er det bedre å drikke noe med sukker...

flaks for meg at jeg ikke liker noen typer brus eller saft, men øl om nom nom nom

Nei, det er helt feil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om jeg er alene her men jeg går igjennom 1.5 liter hver dag, er ofte jeg sitter å stirrer i koppen og ser hvordan "uttørka" pepsi max ser ut i koppen og lurer på om det evt kan være noe som skjer inni meg om jeg faktisk har i meg 1.5 liter over lengre periode haha. But for now im happy with my addiction.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg er alene her men jeg går igjennom 1.5 liter hver dag, er ofte jeg sitter å stirrer i koppen og ser hvordan "uttørka" pepsi max ser ut i koppen og lurer på om det evt kan være noe som skjer inni meg om jeg faktisk har i meg 1.5 liter over lengre periode haha. But for now im happy with my addiction.

Min største bekymring ved et snittinntak på 1,5L hver dag er syreskader på tennene. Selv om man til dels kan unngå hull i tennene ved sukkerfri varianter så er det meg bekjent at noen av disse har mer sitronsyre (smaksforsterker) med en pH fra helvete som kan bidra til tannråte. Brus inneholder også i tillegg fosforsyre, men denne er ikke like "brutal" som førstnevnte.

Jeg hverken fraråder eller anbefaler drikke av brus, men for overvektige så vil sukkerfri varianter være et bedre valg. Men siden tannleger "hater" oss ernæringsfysiologer for akkurat å si dette så slår jeg et slag for tannhelsen og anbefaler deg å vurdere sugerør da dette kan bidra til en mindre belastning for emaljen. Alternativet er toxiske mengder kalsiumfluorid. :D (nei da.)

For øvrig; Mange søtede mineralvannstyper har lav pH, her må du se på innholdsfortegnelsen og se på igjen hva dette inneholde. Sitronsyre, fosforsyre etc blir tilsatt i mineralvann for å gi en hint av smak. Mineralvann kan da bidra til syreskader.

Karbondioksidgass på sin side er beskrevet til å være alt fra pH nøytral til lett sur men er i mine lærerbøker godkjent om denne er alene i en drikk, det er kombinasjonen av denne og overnevnte faktorer som kan være potensielt skadelig,

Med andre ord: Drikker med smak roper ikke tennene hurra over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coca light brukte sukralose en periode i Norge før dem byttet tilbake til aspartam. Ved sukralose så bytter man tre av hydroksylgruppene med klor og dette ble godkjent i Norge for vel 8 år siden eller lignende. Men det er ikke meg bekjent at sukralose/splenda blir brukt i noen særlig grad i drikke (om noe) i all fall i Norge.

Har sett den studien før (som er utgitt i "diabetes care" men er uansett bak en betalingsløsning så får ikke lest metode-delen og vet ikke om forfatternes egen konklusjon står i stil med metode-delen. (Justert for potensielle biaser).

de typene kunstig søtning som fins i diet coke osv. øker insulinet ditt i påvente av karbohydratene kroppen tror den skal få, men som den ikke får. så du driver å kødder med insulinnivået i kroppen din med det meste av kunstig søtning.

da er det bedre å drikke noe med sukke

Så denne konklusjonen baserer du på den ovennevnte studien som er gjort på en subgruppe på 17 personer? Det er nok hakket for spenstig.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22679063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min største bekymring ved et snittinntak på 1,5L hver dag er syreskader på tennene. Selv om man til dels kan unngå hull i tennene ved sukkerfri varianter så er det meg bekjent at noen av disse har mer sitronsyre (smaksforsterker) med en pH fra helvete som kan bidra til tannråte. Brus inneholder også i tillegg fosforsyre, men denne er ikke like "brutal" som førstnevnte.

Jeg hverken fraråder eller anbefaler drikke av brus, men for overvektige så vil sukkerfri varianter være et bedre valg. Men siden tannleger "hater" oss ernæringsfysiologer for akkurat å si dette så slår jeg et slag for tannhelsen og anbefaler deg å vurdere sugerør da dette kan bidra til en mindre belastning for emaljen. Alternativet er toxiske mengder kalsiumfluorid. :D (nei da.)

For øvrig; Mange søtede mineralvannstyper har lav pH, her må du se på innholdsfortegnelsen og se på igjen hva dette inneholde. Sitronsyre, fosforsyre etc blir tilsatt i mineralvann for å gi en hint av smak. Mineralvann kan da bidra til syreskader.

Karbondioksidgass på sin side er beskrevet til å være alt fra pH nøytral til lett sur men er i mine lærerbøker godkjent om denne er alene i en drikk, det er kombinasjonen av denne og overnevnte faktorer som kan være potensielt skadelig,

Med andre ord: Drikker med smak roper ikke tennene hurra over.

haha den er jeg klar over, sugerør har blitt brukt lenge og tennene pusses 3 ganger om dagen, må være "fresh" vet du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble dritkvalm og dårlig da jeg drakk en halvliter pepsi max på ett kvarter en gang, gikk bort etter en halvtime cirka når jeg var ute å gikk på tur. Ble litt skremt av denne opplevelsen, og er overbevist på at det er noe rart i den brusen. Men tror det er noe kroppen klarer å ordne opp i selv. Det kan like godt være koffeinen eller søtningen i dette tilfellet, men har aldri blitt dårlig av kaffe på denne måten før.

Når drikker jeg pepsi max av og på, aldri mer enn 1,5 liter i uka (føler det er unødvendig å bruke masse penger på brus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det blir akkurat som når man slutter å røyke, så skriker kroppen etter nikotin, og man føler seg dårlig i en periode, men så går det over. Slik var det når jeg sluttet med max, jeg var veldig dårlig og hadde store smerter i hodet, men så ble det bedre etterpå...

Og dette mener du fremdeles er pga. kunstig søtning som du antyder i første post? Så man får samme reaksjon på funsaft, fishermans friend og fanta zero?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er skremmende når folk drikker over en liter av Pepsi Max hver dag :confused: Er vel ikke brusen, men mengdene som er problemet ditt da :p Selv drikker jeg kun brus i helgene. Pleier å kjøpe en stor flaske som jeg og samboeren deler i løpet av helgen. For min del holder det lenge :) Hender jeg kjøper en liten flaske en av dagene i uken, men klarer som regel bare halvparten. Aldri opplevd å bli "avhengig" eller få noen symptomer hvis jeg har holdt meg unna pepsien en stund, men igjen, her har det vel strengt tatt med mengden å gjøre :) Når jeg skal kose meg med brus så er det uansett 10 ganger bedre med sukkerfri brus, det er min mening i hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de typene kunstig søtning som fins i diet coke osv. øker insulinet ditt i påvente av karbohydratene kroppen tror den skal få, men som den ikke får. så du driver å kødder med insulinnivået i kroppen din med det meste av kunstig søtning.

da er det bedre å drikke noe med sukker...

flaks for meg at jeg ikke liker noen typer brus eller saft, men øl om nom nom nom

Den påstanden er blitt motbevist og avkreftet mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...