Gå til innhold

Erstatte grønnsaker i periode med dårlig matlyst


Slofs

Anbefalte innlegg

Jeg er i en litt dårlig periode og har ekstremt dårlig matlyst. Jeg kan få i meg nok mikronæringsstoffer hvis jeg går inn for det, men det å tilbrede måltider og spise grønnsaker går ganske dårlig. Fins det noe kosttilskudd/drikk man kan ta for en periode når man ikke "orker" å spise grønnsaker? Som erstatter vitaminer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Spis skikkelige grønnsaker, bruk frukt/grønt i smoothie omså.

Du må nok forske litt på ulike måter å tilberede grønnsaker på for å få en smak du liker. Liker du det, lager du det !:)

Til alle måltider pleier jeg å skjære opp 2-3 ulike grønnsaker (squasj, aubergin, asparges, brokkoli, gulrot, sukkererter, sjanpinjong er bare noen eksempler) i små terninger, slenge i en kasserolle med smør, kryddre godt med salt og pepper.

Grønnsaker kan varieres til det uendelige, du kan ha de gratinert med ost i steikovn, wok'e de, steke de, strimle de, grille de, raspe de eller lage purè (personlig favoritt, lett å få i seg mye). Bare å begynne å utforske ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her hjelper deg nok ikke noe særlig.. men JEG FORSTÅR IKKE hvordan folk ikke kan like grønnsaker. Kålrot er kanskje noe av det beste jeg vet (etter godteri selvfølgelig), paprika er fantastisk, selleri er faktisk deilig å knaske på, gulrøtter er søte og fine, salat er nice og kokt blomkål med salt og pepper på er himmelen. Grønnsaker :love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

med dårlig matlyst skal du først og fremst prioritere å få i deg nok energi (karbo, fett og protein). Hvor kaloriene kommer fra er jo også viktig, men aller viktigst er det å dekke energibehovet. Du får ikke mangel på vitaminer og mineraler sånn over natten, men over lang tid vil du trenge å få i deg også frukt og grønt. Men da det gir lite energi ifht volum (metthet) skal du ikke ha hovedprioritet på dette. mener jeg! (PS: får fint i deg en del bra næring gjennom shakes/smoothies/jus)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg forstår trådstarter riktig er det bare snakk om en kort periode. Da trur jeg dere overdramatiserer problemet her litt. Å ikke spise grønnsaker over et par uker vil ikke gjøre deg noe skade. Kroppen er ekstremt "bastant" og tåler nok mye mer enn de fleste tror! Ta en multivit elns hvis du fortsatt er bekymra;) Lykke til med matlysten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whoops, så ikke at jeg har fått masse svar. Takk for det!

Hehe, jeg elsker faktisk grønnsker - så det var ikke poenget nei. Jeg har kun tilgang til et kjipt felleskjøkken om dagen og er litt i ubalanse + matlyst på bånn, så var vel mer av latskap jeg lurte på hvorvidt man kunne erstatte/droppe dette. Da også for en periode, ikke for alltid nei. Har også tenkt at det er viktigst å få i seg nok næring (karbs, fett og protein).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...