Gå til innhold

Hvor gammel bør en være?


Heihallo

Anbefalte innlegg

Ja. Det er vesentlig mer. Jo mer muskelmasse, jo mer kan du forbrenne når du er i aktivitet. Fettmassen derimot, endrer ikke forbrenningen ved aktivitet.

Det er ikke noe å tenke på at du har gått ned noen kg. Det er ikke snakk om så stor forskjell i forbrenning at det er merkbart. Det er dessuten ikke sikkert at du har gått ned i fett- eller muskelmasse. Kanskje er det bare vann.

Takk for svar! Virker sikkert dum som spør så mye :p

Men siden sommeren har jeg spist rundt 1200 - 2000 kcal, altså det har variert veldig og jeg har kanskje gått litt opp og ned i vekt men er ca 3 kg nede nå enn fra da jeg "starta". Har bare vært veldig bekymret for å gå opp i vekt nå som jeg prøver å stabilisere det og spise normalt igjen :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør begynne med målrettet styrketrening fra man klarer å bevege seg. Som barn med fokus på helhetlig aktivitet som implementerer koordinasjon og uspesifikk styrketrening blant annet med kroppsvekt og enkle vektbærende øvelser. Fra ungdomsårene mer spesifikt med vekter deretter som eldre er det bare å pøse på innenfor sunn fornuft og etter ønske.

Obs at det bør være fokus på glede og at det er moro, samtidig som man lærer verdien av hardt arbeid.

Det er bare tanken om helhetlig utvikling og langsiktig progresjon. Bygger man en kropp som er sterk i alle bevegelsesplan, med sterk grunnstyrke er man så utrolig mye mer rustet og klar til å holde seg frisk og oppegående videre!

Blir nok PT-timer fra ung alder i parken for Bluebear junior!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Virker sikkert dum som spør så mye :p

Men siden sommeren har jeg spist rundt 1200 - 2000 kcal, altså det har variert veldig og jeg har kanskje gått litt opp og ned i vekt men er ca 3 kg nede nå enn fra da jeg "starta". Har bare vært veldig bekymret for å gå opp i vekt nå som jeg prøver å stabilisere det og spise normalt igjen :p

Ablolutt ikke dumt å spørre for mye.;)

Du var 14 år sa du? Og logger kaloriene?

Min mening er at det er ikke veldig sunt å begynne å bry seg så mye om det så tidlig. Hvorfor det store fokuset på vekten?

1200-2000 kcal er uansett veldig lite, spesielt hvis du er aktiv. Du bør nok spise mer enn det. Hvis du planlegger å begynne med styrketrening trenger du i alle fall mer mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Jeg har alltid vært slank, og jeg er 174 cm. Men jeg sammenligner meg jo med de som er mye lavere enn meg og da har jeg fått et litt feil bilde av meg selv :/ Jeg er veldig aktiv, men i det siste har jeg fått mye mindre energi, så det var en av grunnene til at jeg ville begynne med styrke, slik at jeg blir sterkere og kan spise mer :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Jeg har alltid vært slank, og jeg er 174 cm. Men jeg sammenligner meg jo med de som er mye lavere enn meg og da har jeg fått et litt feil bilde av meg selv :/ Jeg er veldig aktiv, men i det siste har jeg fått mye mindre energi, så det var en av grunnene til at jeg ville begynne med styrke, slik at jeg blir sterkere og kan spise mer :p

Kult. Har du lyst på noen råd angående styrketrening? Hva er situasjonen din når det gjelder utstyr og hva har du lyst til å oppnå med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke begynne på treningssenter enda, men jeg har håndvekter på 2,3 og 4 kg.. 4 kg er ganske tungt så jeg tror ikke jeg kunne hatt tyngre enn det, haha :p Jeg vil helst få mer muskelmasse!

Det blir nok litt lite vekt til å drive styrketrening med. Noen som har noen forslag til kroppsvekttrening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke lest gjennom denne tråden, men startet selv i en alder av 14 år og jeg har ikke hatt noe vondt av det. dog sluttet jeg å vokse i høyden da jeg var 14 :p Men det kan jo være flere forklaringer på det..

Jeg mener at under oppsyn bør selv personer under 16 år få lov å trene styrke, men merk hva jeg sier, UNDER OPPSYN. trente selv med faren min til jeg var 15 og et halvt og jeg har sett alt for mange eksempler på andre treningsentre uten aldersgrense hvor smågutta bare jokker på vektene og ødelegger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne burde styrketrening introduseres til de yngre på en riktig måte. Og hvor er det alle de yngre(les under 16år) er? Jo på skolen. Styrketrening er såpass utbredt nå etterhvert at samfunnet trenger å opplyses mer. Peis ut med informasjon igjennom skolen, start trening for yngre aktiviteter på kvelstid osv. Styrketrening begynner så smått å ta opp kampen med ballidrett, friidrett osv. når gutta blir 14-15 år. Fortell de hvorfor det er viktg å trene både rygg og bein, og ikke bare armer, bryst og mage. Gi de info om kosthold, teknikk og alt som henger sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal i en bursdag i morgen og kommer til å spise pizza, kaker og videre.. Men om jeg trener styrke før jeg drar med kroppsvekt øvelser kommer overskuddet til å gå til musklene??? Eller gjelder det bare for sunn mat??

Overskudd, om det kommer fra kaker/pizza eller sunn mat, er og blir et overskudd. Om du trener aktivt styrke vil overskuddet hjelpe deg til å bli sterkere. Om du velger å ikke trene noe, vil overskuddet hjelpe deg til å bli feit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal i en bursdag i morgen og kommer til å spise pizza, kaker og videre.. Men om jeg trener styrke før jeg drar med kroppsvekt øvelser kommer overskuddet til å gå til musklene??? Eller gjelder det bare for sunn mat??

Viss du trener kroppsvektøvelsar så vil pizzaen og kakene gå rett i musklane ja.

[ATTACH]124065[/ATTACH]

post-3642-14440961692026_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synest 16 år er en fin aldersgrense. Er ikke noe ekspert på "når kroppen er klar for tung styrketrening", men det har heller ikke 99% innpå her, som gjør leger til latter osv pga sikre "kilder". Uansett går det vel litt på sikkerhet også, 10 åring som driver med vektrening er i mine øyne for tidlig! Det er min mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest 16 år er en fin aldersgrense. Er ikke noe ekspert på "når kroppen er klar for tung styrketrening", men det har heller ikke 99% innpå her, som gjør leger til latter osv pga sikre "kilder". Uansett går det vel litt på sikkerhet også, 10 åring som driver med vektrening er i mine øyne for tidlig! Det er min mening!

Hvem er det som gjør leger til latter? Hvilke leger er det som har uttalt seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte litt sånn generelt med at når fagfolk uttaler seg så blir det gjort til latter blant folk som har "peiling". Er mange eksempler på det, og vet ikke om det er i denne tråden, men det kunne godt tenkes... Nå leste jeg litt her før jeg publiserer og fant eksempel fra side 2. Fagfolk burde vært bedre ord enn "leger", men u get mye point

P.S Når det kommer til barn og styrketrening er det et fåtall som finner det interessant uansett, alderen 14-16 kan heller diskuteres da. Men i barnealderen er det svært få som bryr seg om kropp og styrke på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min er bare seks år å han går å gleder seg til han kan få starte å trene. Dette fordi han har vært med på ju jitsu noen ganger der de tok feks armhevninger, situps og knebøy også har han fått lekeprøve litt på treningssenteret der jeg trener. Han sa det suger å være liten fordi han ikke få lov å trene slik som meg :) Ville det vært skadelig om jeg lot han få lov til å trene enkle ting hjemme som feks armhevninger når det er noe han selv har skikkelig lyst til? Altså såklart ikke for at han skal få muskler nå, men fordi jeg synes det er bra å oppmuntre interessen hans :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg startet å trene da jeg var 17 år og tok ikke skade av det. synest det var for seint mange av mine venner starta når de var 15 å har blitt sterkere enn meg.

Jeg synest at man kan starte å trene på apparater. Man får bedre kontroll over muskelen man vil trene og det er letter å ikke skade seg da. Løse stennger og vekter er det fort gjort å miste/skade seg, og dessuten vanskeligere å få pump.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...