Gå til innhold

Spørsmål om Suzanne's "treningsprogram"


wombat

Anbefalte innlegg

Leste akkurat gjennom bloggen til Suzanne Svanevik og hun har lagt ut plan for treningsuken sin;

http://suzannesvanevik.blogg.no/1379347737_16092013.html

Blir jo litt forvirret... Hun er jo et MONSTER eller hva jeg skal si, helt sykt god til ALT.

Men alt man lærer "alle" andre steder sier jo at man ikke blir sterkere uten restitusjon og hvile er viktig og kardio hemmer styrke når det blir for mye osvosvosvosvosvosv? Når hun la ut dette innlegget går hun jo samtidig på en diett for å komme ned i fettprosent, og som jeg har forstått har hun jo mistet en del kg underveis... Nå er det jo lagt ut en film av henne som gjør 90 kg x 10 i knebøy, og jeg tenker sånn... Jaha... + 15 kg i bøy på diett MED det treningsopplegget der?

Hvorfor er hun er sånt "vidundermenneske" som fungerer epic på det som sies at ødelegger fremgangen?

Altså, dette er ikke negativt ment mot henne på noen måte, jeg bare lurer på liksom... hvorfor står det så mye om ditt, også er datt SÅ til de grader motstridende holdt jeg på å si? :p

Ble litt babbel dette her, men om noen skjønte hva jeg lurte på likevel er det supert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner hva du mener og lurer på det samme selv! Dama er rå, hun er fantàstisk! Jeg ville aldri klart å gjennomføre den treningssmengden der uansett da jeg jobber rundt 50-60 timers uke alltid uansett (og er hobbymosjonist, drømmer ikke om å bli idrettsstjerne heller), men skulle gjerne likt p vite noen gode "innsider-tip" for hvordan ha såpass vektnedgang og styrkeøkning samtidig, og det på en fra før av gjennomtrent kropp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg satt ny PR i markløft midtveis i min diett ca 5 veker før showday. Og det var på 20kg lettare kroppsvekt enn den gamle... Alt i alt gjekk topp styrken ned men det har mykje å gjere med korleis ein trenar og kva utgangspunkt ein har. Sjølvsagt har også folk forskjellige gener som vil gi ulikt potensial for styrke og evne til å halde på/auke styrke på diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ingenting om henne, hva hun trener eller hvordan hun er lagt opp, men jeg tipper at hun på lang vei har en lengre erfaring med noen form for idrett eller trening bak seg. Det kan virke som hun har vært turner om man ser siste promo videoen til CFB hvor hun gjør flik flak til baklengssalto etc.

Du får sende henne en mail å høre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste akkurat gjennom bloggen til Suzanne Svanevik og hun har lagt ut plan for treningsuken sin;

http://suzannesvanevik.blogg.no/1379347737_16092013.html

Blir jo litt forvirret... Hun er jo et MONSTER eller hva jeg skal si, helt sykt god til ALT.

Men alt man lærer "alle" andre steder sier jo at man ikke blir sterkere uten restitusjon og hvile er viktig og kardio hemmer styrke når det blir for mye osvosvosvosvosvosv? Når hun la ut dette innlegget går hun jo samtidig på en diett for å komme ned i fettprosent, og som jeg har forstått har hun jo mistet en del kg underveis... Nå er det jo lagt ut en film av henne som gjør 90 kg x 10 i knebøy, og jeg tenker sånn... Jaha... + 15 kg i bøy på diett MED det treningsopplegget der?

Hvorfor er hun er sånt "vidundermenneske" som fungerer epic på det som sies at ødelegger fremgangen?

Altså, dette er ikke negativt ment mot henne på noen måte, jeg bare lurer på liksom... hvorfor står det så mye om ditt, også er datt SÅ til de grader motstridende holdt jeg på å si? :p

Ble litt babbel dette her, men om noen skjønte hva jeg lurte på likevel er det supert :D

Sinnsykt godt grunnlag, bra gener, flink til å hvile når hun ikke trener, bra kosthold osv. gjør at hun kan trene oftere enn røkla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom bloggen hennes en tur, og hun skriver selv at hun trente turn seriøst i 4 år før hun begynte med CrossFit, i tillegg til litt "vanlig" styrketrening og at hun løp en del. Samtidig går hun ikke på skole og har treningen og treningsstudioet som arbeidsplass. Med andre ord et helt annet treningsgrunnlag og praktiske forutsetninger enn den vanlige mannen i gata som begynner å løfte litt for å bedre formen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CauseEffect: Ja, har hørt om folk som øker på diett før altså, men hovedsaklig var det vel mengden med trening her jeg lurte på. :p

Tor: Vet ikke mailadr hennes :p Men uansett, regner med hun ikke vet selv utifra et forskningsbasert perspektiv hvorfor hun er en sånn superwoman? :D

Mette M: Ja, det har jeg lest før. Jeg har tid til å trene mer enn jeg gjør, men jeg gikk liksom og trodde at hvis man ikke hvilte brøt man bare ned musklene... :p

Sååååå konklusjon skal vi se......?

Kan normale folk trene hver dag uten å miste fremgang eller er det bare Suzanne som er lagd for dette? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan trene hver dag, alt handler om å regulere volum, intensitet og frekvens og retitusjonsfaktorene søvn og kosthold (både sammensetning og mengde) :)

Haha, YESS!!! Jeg skal SÅ begynne å trene 4 ganger om dagen.

Næt. Men må seriøst vurdere å trene litt oftere. Ligger i fosterstilling og skjelver når jeg innser at det ikke er treningsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CauseEffect: Ja, har hørt om folk som øker på diett før altså, men hovedsaklig var det vel mengden med trening her jeg lurte på. :p

Tor: Vet ikke mailadr hennes :p Men uansett, regner med hun ikke vet selv utifra et forskningsbasert perspektiv hvorfor hun er en sånn superwoman? :D

Mette M: Ja, det har jeg lest før. Jeg har tid til å trene mer enn jeg gjør, men jeg gikk liksom og trodde at hvis man ikke hvilte brøt man bare ned musklene... :p

Sååååå konklusjon skal vi se......?

Kan normale folk trene hver dag uten å miste fremgang eller er det bare Suzanne som er lagd for dette? :p

trur ikkje du skal konkuldere med at Suzanne ikkje normal eller at ho er noko "superwoman". Relativt gode gener? godt mogleg, men eg ville ikkje kalle det noko meir enn det.

Eg trenar kvar dag, og eg har hatt stabil og god progresjon over 4 år. "Hemmeligheten" til å kunne fortsette med progresjon over lang tid, der ein trenar kvar dag, ligg mykje i eit godt og uttenkt kosthald, opparbeidd evne til å resturere og smart trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur ikkje du skal konkuldere med at Suzanne ikkje normal eller at ho er noko "superwoman". Relativt gode gener? godt mogleg, men eg ville ikkje kalle det noko meir enn det.

Eg trenar kvar dag, og eg har hatt stabil og god progresjon over 4 år. "Hemmeligheten" til å kunne fortsette med progresjon over lang tid, der ein trenar kvar dag, ligg mykje i eit godt og uttenkt kosthald, opparbeidd evne til å resturere og smart trening.

Teach me diz. :cry:

Jeg tror fortsatt hun er superwoman, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teach me diz. :cry:

Jeg tror fortsatt hun er superwoman, da.

Kroppen har ei viss evne til å tilpassa seg (adaptere) hard fysisk aktivitet. Om ein trenar med høg intensitet og med høg frekvens over fleire år, opparbeidar kroppen seg betra evne til å takle påkjenningane som kjem med treninga, og resturere betre. I tilegg tileignar ein seg erfaring (forhåpentlegvis) og lærer seg å kjenne kva for trenings-struktur og trenings-mengde ein klarar å takle. Auka erfaring innan kosthald gjer og at ein tilpassar seg det kosthaldet som ein kjenner fungerer best ved mykje hard trening. Alt dette sett i kombinasjon gjer at ein erfaren atlet, som i tillegg veit kva han gjer, kan trene meir og hardare enn ein nybegynnar.

hehe, det er godt mogleg (og sikkert sannsynleg) at ho har godt over gjennomsnittleg gode gener, men eg tvilar på at det er noko heilt utanom det vanlege. Ikkje innbill deg at hennar prestajonar ikkje er moglege for dei fleste å oppnå! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kroppen har ei viss evne til å tilpassa seg (adaptere) hard fysisk aktivitet. Om ein trenar med høg intensitet og med høg frekvens over fleire år, opparbeidar kroppen seg betra evne til å takle påkjenningane som kjem med treninga, og resturere betre. I tilegg tileignar ein seg erfaring (forhåpentlegvis) og lærer seg å kjenne kva for trenings-struktur og trenings-mengde ein klarar å takle. Auka erfaring innan kosthald gjer og at ein tilpassar seg det kosthaldet som ein kjenner fungerer best ved mykje hard trening. Alt dette sett i kombinasjon gjer at ein erfaren atlet, som i tillegg veit kva han gjer, kan trene meir og hardare enn ein nybegynnar.

hehe, det er godt mogleg (og sikkert sannsynleg) at ho har godt over gjennomsnittleg gode gener, men eg tvilar på at det er noko heilt utanom det vanlege. Ikkje innbill deg at hennar prestajonar ikkje er moglege for dei fleste å oppnå! ;)

Jeg trur du akkurat bekreftet mitt spørsmål. Takk (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest svarene som er gitt i denne diskusjonen men;

A) Genetikk har mye å si for hva man kan oppnå.

B) Treningsbakgrunn - allsidig og variert trening med gradvis mengdeøkning/økt kapasitet gjør at du tåler mye trening og dermed også får bedre resultater

C) Kunnskap er også viktig. Hvis hun blir trent og hjulpet av veldig dyktige folk rundt seg vil hun kunne ha en mye brattere innlæringskurve enn noen som bare soser rundt :-)

D) Restitusjon er litt misforstått. Mange tror at restitusjon kun innebærer søvn og hvile på sofaen, men kroppen er ikke så firkantet. Du kan i teorien trene en muskelgruppe hver dag og likevel ha masse fremgang. Du kan helt fint trene den 2 ganger om dagen også og ha fremgang, alt avhenger av genetikk/treningsbakgrunn/kunnskap(hvordan du legger opp treningen bl.a.) osv.

Håper dette ga litt mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest svarene som er gitt i denne diskusjonen men;

A) Genetikk har mye å si for hva man kan oppnå.

B) Treningsbakgrunn - allsidig og variert trening med gradvis mengdeøkning/økt kapasitet gjør at du tåler mye trening og dermed også får bedre resultater

C) Kunnskap er også viktig. Hvis hun blir trent og hjulpet av veldig dyktige folk rundt seg vil hun kunne ha en mye brattere innlæringskurve enn noen som bare soser rundt :)

D) Restitusjon er litt misforstått. Mange tror at restitusjon kun innebærer søvn og hvile på sofaen, men kroppen er ikke så firkantet. Du kan i teorien trene en muskelgruppe hver dag og likevel ha masse fremgang. Du kan helt fint trene den 2 ganger om dagen også og ha fremgang, alt avhenger av genetikk/treningsbakgrunn/kunnskap(hvordan du legger opp treningen bl.a.) osv.

Håper dette ga litt mening.

Haha, YESS! Elsker sånne A-B-C forklaringer. Takk skal du ha :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kina har nå laaaang erfaring med å trene sine atleter knallhardt fra barnsben av, så mye trening fra ung alder er neppe dumt nei.

Men så vil jeg anta hun trener kanonmye, og på lav kroppsvekt med godt støtteapparat blir det veldig bra resultater ut av sånt,spesiellt i forhold til kroppsvektrelaterte styrkeøvelser. Men ja, jenta er kanonsterk,det skal hun ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kina har nå laaaang erfaring med å trene sine atleter knallhardt fra barnsben av, så mye trening fra ung alder er neppe dumt nei.

Men så vil jeg anta hun trener kanonmye, og på lav kroppsvekt med godt støtteapparat blir det veldig bra resultater ut av sånt,spesiellt i forhold til kroppsvektrelaterte styrkeøvelser. Men ja, jenta er kanonsterk,det skal hun ha.

Jeg trente 6 dager i uken, noen ganger 2 ganger daglig når jeg gikk på turn og det resulterte jo bare i konstant utmattet, skader og en jævlig mye herk. Mulig treneren min var litt koko men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er et talent uten tvil. De finnes der ute, de unike. Hun er en av dem. Et unikum. Det er bare å bøye seg i støvet, ydymkt, og klappe henne videre. Og èn ting er sikkert, hun er ikke kommet dit hun er, uten noen sinnsyke harde økter. Har hun en veldig god evne til restitusjon, og en god turn trener, så er det en av de beste basene du kan ha. Bygger du styrke oppe den allround fysikken som turn gir, så blir du sånn som denne jenta. Med de riktige genene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...