Gå til innhold

Isotretinoin (roaccutan) og trening


Neona

Anbefalte innlegg

Kan jo bare nevne at jeg fikk en krem av en vanlig lege(ikke hudlege) og det fungerte som bare rakkern.. Syntes det er bedre at legene prøver mildere medisiner før gir ut de sterkeste og de med mest bivirkninger:)

Jeg skjønner poenget. Men jeg fikk også både kremer og tetrasyklid som er mildere og det HJALP SOM BARE RAKKERN. Etter type fire mnd var det tilbake .. og samme regla igjen. Om man har urenheter grunnet hormoner hjelper de ikke med en krem eller antibiotika, da må sterkere midler til. Det kunne spart meg for mye tid og penger om jeg hadde fått roa med en gang.(som ikke har hemmet meg på noe som helst måte, annet enn fin hud og faktisk enda mer treningsmotivasjon og glede)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det jo faktisk påkrevd å ha prøvd minst 2 andre behandlinger før man går på iso så vidt jeg vet.

Brukte du probiotika da du fikk ery-max? I så fall kunne dette gjerne ha hjulpet selvom dokumenteringen på dette er så som så. Ikke for å være en skikkelig gledesdreper, men man opplever også tilbakefall selv på iso, selvom dette skjer til en mindre grad. Da blir man selvfølgelig satt på det igjen(skjedde for øvrig med en god kompis av meg). Husker ikke helt antall prosent som opplevde tilbakefall, men det var betydelig.

Ja, fikk probiotika av legen i Usa (bodde der på den tiden), men det var for sent, hjalp ingenting.

Jeg vet at mange opplever tilbakefall, for det gjorde jeg også. Men ikke i nærheten av så ille som før kuren. Jeg fikk en del små nupper i huden, og fikk krem til bruk mot det. Men hvis man er skikkelig angrepet og har vonde byller, så skal det være unødvendig å sløse bort penger på kremer, liniment og antibiotika som ikke går i dybden. Jeg var heldig, jeg hadde en hudlege som var flink og jeg kunne ikke vært mer fornøyd. Men selvfølgelig, det er lett for meg å si to år senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner poenget. Men jeg fikk også både kremer og tetrasyklid som er mildere og det HJALP SOM BARE RAKKERN. Etter type fire mnd var det tilbake .. og samme regla igjen. Om man har urenheter grunnet hormoner hjelper de ikke med en krem eller antibiotika, da må sterkere midler til. Det kunne spart meg for mye tid og penger om jeg hadde fått roa med en gang.(som ikke har hemmet meg på noe som helst måte, annet enn fin hud og faktisk enda mer treningsmotivasjon og glede)

Amen to that! Vi har tydeligvis akkurat samme erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hei! Av dere som har gått på roaccutan (isotretinoin), er det slik at man får kraftgie utbrudd de første ukene? Jeg er ikke selv rammet av alvorlig akne, men har slitt med kviser siden jeg var 15, og er ganske lei nå.

Snakker bare for meg sjæl. Men jeg fikk ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det på en måte bare bedre og bedre for hver uke? Har lest mye om at man kan få utbrudd de første mnd, verre enn det man har hatt fra før.. Er også langrennsløper, så oppmuntrende å høre at det for noen funker bra å trene ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv fikk jeg et utbrudd i starten, men det tok ikke lang tid før det ble bedre. Problemet var at de kvisene jeg fikk, føltes ekstra hovne og ble der en stund før de forsvant. Derfor er det veldig viktig å ikke klemme kviser mens du går på kuren. Jeg har nå gått på kuren i litt over tre måneder, og er storfornøyd. Styrketrening har ikke vært noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huden min er ekstremt tørr, og hvis jeg har vært for lenge ute i kulda hender det også at huden blir veldig irritert (rød og kløende), men jeg kan ikke huske sist gang jeg fikk en kvise i ansiktet. På ryggen dukker det opp en i ny og ne, men det er ingenting i forhold til før. Skal i utgangspunktet gå på kuren i seks måneder til sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok den er veldig varierende.

Jeg konkurrerte og var i norgestoppen for skiskytingsungdom da jeg gikk på roaccutan. (Ikke noen form for selvskryt her, bare det at jeg opplevde fremgang på lik linje med de som ikke brukte jævelskapen... oooog, jeg fikk helt smuuuud hud)

Vanskelig å vite hva man skal tro når det var hudlegen min som sa det til meg? Håper jo på at han har peiling :p Jeg merker hvertfall at kondisen min har blitt verre. Om det skyldes Iso er det vel ikke mulig å bli 100% sikker på. Har veldig lyst til å si at det ikke har påvirket treningen, men for min del er alt mye tyngre enn før kuren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å vite hva man skal tro når det var hudlegen min som sa det til meg? Håper jo på at han har peiling :p Jeg merker hvertfall at kondisen min har blitt verre. Om det skyldes Iso er det vel ikke mulig å bli 100% sikker på. Har veldig lyst til å si at det ikke har påvirket treningen, men for min del er alt mye tyngre enn før kuren.

Greien er at det er veldig individuelt hvordan man blir påvirket av kuren. Jeg merket at løpingen fortsatt gikk greit under kuren, men ble generelt stivere i kroppen av å løfte vekter. Kjenn etter hvordan du selv føler deg. Er ikke noe fasitsvar på hvordan det vil være. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på de pillene i begynnelsen av vg1 i 8 mnd og kunne såvidt ha gym i den perioden. De gangene jeg hadde gym, måtte jeg være hjemme fra skolen dagen etter fordi jeg ikke klarte komme meg ut av sengen.. Så, null trening på meg.

Andre bivirkninger: depresjon (til tross for at jeg allerede hadde det), tørre lepper, øyne, neseblod, støl, leddsmerter, tørr hud og andre kule ting. Var verdt all driten da, har sjeldent kviser nå <3333

Hvis leppene dine blir veldig ille, så var "Nuxe lip balm" på krukke fra apoteket den ENESTE som hjalp meg!

Håper virkelig ikke du får det så ille som jeg hadde det! Og at du kan trene uten å dø av smerter og stølhet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på de pillene i begynnelsen av vg1 i 8 mnd og kunne såvidt ha gym i den perioden. De gangene jeg hadde gym, måtte jeg være hjemme fra skolen dagen etter fordi jeg ikke klarte komme meg ut av sengen.. Så, null trening på meg.

Andre bivirkninger: depresjon (til tross for at jeg allerede hadde det), tørre lepper, øyne, neseblod, støl, leddsmerter, tørr hud og andre kule ting. Var verdt all driten da, har sjeldent kviser nå <3333

Hvis leppene dine blir veldig ille, så var "Nuxe lip balm" på krukke fra apoteket den ENESTE som hjalp meg!

Håper virkelig ikke du får det så ille som jeg hadde det! Og at du kan trene uten å dø av smerter og stølhet :)

Stygt å si det, men det er faktisk digg å se at det er andre som også får absolutt alt av bivirkninger. Har fullført en kur, og det var et helvette. Starta på ny kur i November, og har nå tatt en pause, så får vi se om jeg prøver å fullføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stygt å si det, men det er faktisk digg å se at det er andre som også får absolutt alt av bivirkninger. Har fullført en kur, og det var et helvette. Starta på ny kur i November, og har nå tatt en pause, så får vi se om jeg prøver å fullføre.

Hahah, litt enig.. Men jeg fikk også et tilbakefall året etter avsluttet kur, men etter noen mnd på tetracycliner så ble ting relativt bra igjen. Sykt kjipt å gå gjennom så mye også må man begynne på en ny kur igjen :cyclops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Tenkte dele min erfaring med Isotretinoin / Roaccutan

Var ikke den som var alvorligst rammet av akne og kviser, men var nok til at selvtilliten min var forferdelig..Som du sikkert selv opplever når det står på som værst.

Tok dette opp med legen, og presset på for å få roaccutan, han ville egentlig ikke gi meg det.( Var vist kreftfremkallende++ og han mente også at jeg ikke hadde en alvorlig nok gard av akne/kviser)

Fikk først antibiotika som jeg skulle gå på i tre mnd. Brukte dette i ca en uke, men merka at jeg ble overfølsom mtp sola av de. Og hadde også lest at det bare var en midlertidig demping av problemene på nett. Pluss broren min som ikke hadde noen god effekt av det i sin tid.( Google your best friend ;) )

Så jeg ville ikke kaste bort tid på antibiotika og ende opp med roaccutan til slutt uansett. Så sa til legen at antibiotikaen ikke hjalp meg. Så fikk jeg henvisning til hudlege.

Kom til hudlegen som mente jeg hadde en av de mildeste gradene av acne, ( Skal dog nevnes at jeg tok endel solarium i den perioden som jeg også nevnte for han under konsultasjon , noe som hjalp veldig på kviser/acne for min del) Og sa itillegg til at dette påvirket livskvaliteten/selvtilliten min.

Også opplyste han om fenomenet av folk som tok selvmord under kur. Vi begge hadde samme oppfatning, og tror ikke at det er disse tablettene som skaper selvmordstanker. Dog tilstanden din generelt, noen kan kanskje takle bivirkningene dårlig. Men da mener jeg du er svak psykisk hvis du synes å tørke ut litt er værre enn kviser.

Vil anbefale alle som sliter med kviser å ta denne kuren, livskvaliteten din blir mye bedre! 6 mnd med tørr hud er det absolutt verdt.

Men for all del under kur så er det viktig med: (Dette brukte jeg)

Grønn lypsyl, måtte ha dette på HVER dag ( Kjøp en hel haug, det går mye av det)

Ansikts rens, kjøpt på apoteket.

Fuktighetskrem, dette må også påføres HVER dag ( Kjøp en hel haug, det går mye av det)

Du vil ikke gå en dag uten dette, da tørker du ut.

Så klarer du å bruke dette hver dag så er ikke kuren noen problem.Ingen så jeg gikk på kuren engang

Ikke vær ute i sola uten sterk solkrem, jeg unngikk solen da jeg begynte min kur på høsten.

Er nå tre år siden jeg avsluttet min kur, og er VELDIG fornøyd med resultatet. En sjelden gang opplever jeg å få en kvise i ny og ne. Men selvtilliten er på topp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på denne kuren og resultatet ble kjempebra. Kom meg lissom aldri ut av puberteten, men denne hjalp. Har prøvd alskens annet før det uten hell. Jeg hadde bivirkninger som tørr hud på hele kroppen, tørre lepper, tørre øyne og ubehagelig tørr i nesa faktisk. Men ville vært verd det om så bivirkningene var det dobbelte. Eneste jeg angrer er at jeg ikke gjorde det før. Må holde seg unna solen så det er lurt å vente til etter sommeren. Jenter må ta blodprøve 1 gang i mnd for å utelukke graviditet. Kjempeviktig å ikke bli gravid mens man går på kuren. utover det være forsiktig med A vitaminer, men alt dette får man inn med teskje hos hudlegen som er den som gir resept på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...