Gå til innhold

Isotretinoin (roaccutan) og trening


Neona

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

So this is it. I dag fikk jeg resepten min, og jeg har kjøpt pillene.

Forhåpentligvis blir jeg ikke gående rundt med såre røde øyne og sprukne lepper de neste 5 månedene...

Jeg skal løpe 3 etapper av Holmenkollstafetten på lørdag. Burde jeg vente med å begynne kuren til etter det, eller tar det lengre tid før potensielle negative effekter relatert til ytelse kicker inn?

Lurer på om jeg må knabbe lykkecapsen til Raptorial for å komme gjennom dette uten bieffekter.

EDIT: Never mind, tok det nettopp (piller, ikke caps).

giphy.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

So this is it. I dag fikk jeg resepten min, og jeg har kjøpt pillene.

Forhåpentligvis blir jeg ikke gående rundt med såre røde øyne og sprukne lepper de neste 5 månedene...

Jeg skal løpe 3 etapper av Holmenkollstafetten på lørdag. Burde jeg vente med å begynne kuren til etter det, eller tar det lengre tid før potensielle negative effekter relatert til ytelse kicker inn?

Lurer på om jeg må knabbe lykkecapsen til Raptorial for å komme gjennom dette uten bieffekter.

EDIT: Never mind, tok det nettopp (piller, ikke caps).

giphy.gif

På meg tok det nesten 4 mnd før jeg begynte å se resultater, da hadde jeg økt dosen et par ganger allerede. Men bivirkninger som tørr hud og sprukne lepper kom iløpet av den første mnd. Nå er jeg i min 5. mnd. og er vant til å flasse på lepper og spesielt hender, så synes ikke bivirkningene er så slitsomme. Jeg trener også som normalt, og har gjort det hele veien uten noen problemer, så tror du kan kjøre på fra i dag av;) Og bieffektene tror jeg er dømt til å komme:p Sorry ass. På den lyse siden, så har de værste bivirkningene mine vært sår i nesa og kronisk rennende nese, pluss munnsår siden januar. Overlevbart. Håper du er heldig med effekt og bivirkninger:) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tør jeg spørre hvilket forhold folk her inne har hatt til alkohol under kuren? Jeg vil egentlig ikke vite det, men jeg er drita redd for at jeg har ødelagt alt av kuren min, og legen har aldri nevnt noe om det til meg. Jeg har drukket alkohol som vanlig, men blir veldig sjeldent overstadig. Kanskje èn-to enheter i uka. Hjælp :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør jeg spørre hvilket forhold folk her inne har hatt til alkohol under kuren? Jeg vil egentlig ikke vite det, men jeg er drita redd for at jeg har ødelagt alt av kuren min, og legen har aldri nevnt noe om det til meg. Jeg har drukket alkohol som vanlig, men blir veldig sjeldent overstadig. Kanskje èn-to enheter i uka. Hjælp :S

Jeg drikker ikke alkohol, så dersom kuren er radikalt vellykket for meg skal jeg iallfall huske å gni det inn. ;)

Takk for feedbacken ovenfor. Jeg er nå hele 5 timer inn i kuren, og det er fortsatt liv i meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør jeg spørre hvilket forhold folk her inne har hatt til alkohol under kuren? Jeg vil egentlig ikke vite det, men jeg er drita redd for at jeg har ødelagt alt av kuren min, og legen har aldri nevnt noe om det til meg. Jeg har drukket alkohol som vanlig, men blir veldig sjeldent overstadig. Kanskje èn-to enheter i uka. Hjælp :S

Alkohol vil på ingen måte redusere effekten av kuren. Grunnen til at man helst ikke skal drikke alkohol mens man går på isotretinoin, er at det kan føre til leverskader. Noen enheter i uka går dog helt fint. Selv var jeg på hardfylla minst én gang i uka stort sett under hele kuren. Har sikkert levra til en 60 år gammel alkoholiker nå, men er helt kvisefri og har vært det helt siden endt kur for litt over ett år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til: de få kvisene du får ila kuren er nesten kommet for å bli:p Jeg har hatt en nå i ca 4 uker, men ikke så stor og ille som de pleide å være;)

Så; du har fått en kvise som har vart 4 uker... og av det trekker du at alle kviser ENikolai skaffer iløpet av kuren kommer til å forbli?

Litt tynt datagrunnlag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel hallo, tørre lepper! I går var de helt fine, men nå (dag 8) må jeg brått i gang med fuktighetskrem.

Har lagt merke til en positiv effekt i dag. Så lenge jeg kan huske har jeg hatt endel whiteheads/hudormer på nesa, og når jeg fjerner dem kommer de kjapt tilbake, men nå har de enten 'visnet' og falt ut av seg selv, eller er i ferd med å gjøre det.

En ting til: de få kvisene du får ila kuren er nesten kommet for å bli:p Jeg har hatt en nå i ca 4 uker, men ikke så stor og ille som de pleide å være;)

I forigår fikk jeg to dype kviser et sted jeg ikke pleier ha noen, nemlig i panna. Tenkte de ville vare lenge, men nesten før jeg rakk å tenke 'well that escalated quickly' så kunne jeg tenke 'well that deescalated quickly', for nå er det knapt spor etter dem. Hah, male privilege! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Noen som har fått resept via oslohudlegesenter? Må dra tidlig fra jobb for å ha rekke time der, så håper jeg får resept første timen så jeg slipper masse fravær. Vet det er stengere for jenter m denna kuren , noen som vet fremgangsmåten ift graviditetstester, blodprøver og resept?:)

Jeg har aldri tatt hverken graviditetstest eller blodprøver. Vet noen tar blodprøver etter noen uker for å vurdere levermarkører, men det er litt varierende praksis fordi omtrent alle vil ha en økning i leverprøvene etter noen uker. De fleste hudlegene jeg har vært hos har ikke stilt annet krav en sikker prevensjon. Eneste forskjellen er at du bare får resept for tre måneder av gangen. Uansett anbefaler jeg deg å vurdere sterkt om det er verdt å ta kuren; jeg har kronisk forhøyede leverenzymer i etterkant, og samboeren har fått terapiresistent seboreeisk eksem, er sår i huden og blør fremdeles neseblod. Og dette er fire år etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tatt hverken graviditetstest eller blodprøver. Vet noen tar blodprøver etter noen uker for å vurdere levermarkører, men det er litt varierende praksis fordi omtrent alle vil ha en økning i leverprøvene etter noen uker. De fleste hudlegene jeg har vært hos har ikke stilt annet krav en sikker prevensjon. Eneste forskjellen er at du bare får resept for tre måneder av gangen. Uansett anbefaler jeg deg å vurdere sterkt om det er verdt å ta kuren; jeg har kronisk forhøyede leverenzymer i etterkant, og samboeren har fått terapiresistent seboreeisk eksem, er sår i huden og blør fremdeles neseblod. Og dette er fire år etterpå...

Hmm.. okei.. litt annet enn hva som egentlig er krev ift oppfølging altså;-)

Jeg har vurdert frem og tilbake i flere år nå... og har kommet frem til at bivirkningene må være grusomme for at det ikke skal være verdt det for meg. Jeg er mest plaga på rygg/skuldre/armer.. ikke veldig moro å ikke klare å gå ut døra i tskjorte/singlett/kjole etcv:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. okei.. litt annet enn hva som egentlig er krev ift oppfølging altså;-)

Jeg har vurdert frem og tilbake i flere år nå... og har kommet frem til at bivirkningene må være grusomme for at det ikke skal være verdt det for meg. Jeg er mest plaga på rygg/skuldre/armer.. ikke veldig moro å ikke klare å gå ut døra i tskjorte/singlett/kjole etcv:-(

Jeg vet hva kravene er, men jeg vet også at meget få hudleger følger dem ;) Til og med ikke da jeg ble fulgt opp av hudlege på Rikshospitalet var kravet annet enn sikker prevensjon. Ble først fulgt opp da fastlegen oppdaget at jeg hadde leverprøver som en hardcore alkis.

Har full forståelse for det, jeg vet hvor fælt det føles. Bivirkningene er ganske plagsomme, men doseavhengige, så det går an å vurdere hvorvidt man vil ha lite bivirkninger i lang tid eller et helvete i kort tid; det er totaldose som teller. Det er tross alt en cellegift, og den er heller ikke godkjent som legemiddel mot kviser (hudlegene søker fritak i hvert enkelt tilfelle), så du slipper ikke unna bivirkningene. Det er en tøff kur på mange måter, men det er garantert verdt det for dem som blir kvisefrie i etterkant og som ikke har langvarige bivirkninger.

Må også nevne at jeg fikk tilbake kvisene etter et år, og er fremdeles plaget, om enn i mye mindre grad enn tidligere. Jeg måtte ha to kurer, og samboeren tre, så det kan selvsagt være derfor vi sliter med bivirkninger også. Hos meg viste deg seg i alle fall at kvisene skyldtes PCOS, og dermed vil de alltid komme tilbake uansett. Har du fått utelukket dette hos deg? Jeg led meg gjennom to år med iso, og hadde så sinnsykt mye ubehag, at jeg ville aldri valgt kuren dersom jeg visste at det ikke kom til å hjelpe eller var stor risiko for tilbakefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...