Gå til innhold

Isotretinoin (roaccutan) og trening


Neona

Anbefalte innlegg

Min erfaring er riktignok ikke fra Oslo, men håper det går likevel ;) Gikk på Iso i ca 6 mnd, og "min" hudlege var ganske striks på det der (les: fulgte retningslinjene). Jeg tok graviditetstester før oppstart, månedlig underveis og etter avsluttet kur. Negativ test var en forutsetning for å få fornyet resept, og jeg fikk kun resept for en måned av gangen. Tok blodprøver ganske jevnlig, både før, under og etter avsluttet kur. Standard opplegg var å møte til timen med urinprøven klar, kontroll hos hudlegen, ta blodprøver, og deretter få e-resept etter ca en dag dersom prøveresultatene ikke viste noe unormalt.

Bivirkningene vil variere fra person til person, men for min del var det stort sett "det vanlige" med tørre lepper, neseslimhinne og hud, litt tørre øyne (men kunne stort sett bruke kontaktlinser som normalt). Gikk gradvis over etter avsluttet behandling.

OBS: be apoteket om å gi deg spesifiserte kvitteringer der det står hva du har kjøpt, og ta vare på dem til kuren er avsluttet. Du kan få refundert en del av utleggene dine dersom du sender inn søknad innen ett år etter avsluttet behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet hva kravene er, men jeg vet også at meget få hudleger følger dem ;) Til og med ikke da jeg ble fulgt opp av hudlege på Rikshospitalet var kravet annet enn sikker prevensjon. Ble først fulgt opp da fastlegen oppdaget at jeg hadde leverprøver som en hardcore alkis.

Har full forståelse for det, jeg vet hvor fælt det føles. Bivirkningene er ganske plagsomme, men doseavhengige, så det går an å vurdere hvorvidt man vil ha lite bivirkninger i lang tid eller et helvete i kort tid; det er totaldose som teller. Det er tross alt en cellegift, og den er heller ikke godkjent som legemiddel mot kviser (hudlegene søker fritak i hvert enkelt tilfelle), så du slipper ikke unna bivirkningene. Det er en tøff kur på mange måter, men det er garantert verdt det for dem som blir kvisefrie i etterkant og som ikke har langvarige bivirkninger.

Må også nevne at jeg fikk tilbake kvisene etter et år, og er fremdeles plaget, om enn i mye mindre grad enn tidligere. Jeg måtte ha to kurer, og samboeren tre, så det kan selvsagt være derfor vi sliter med bivirkninger også. Hos meg viste deg seg i alle fall at kvisene skyldtes PCOS, og dermed vil de alltid komme tilbake uansett. Har du fått utelukket dette hos deg? Jeg led meg gjennom to år med iso, og hadde så sinnsykt mye ubehag, at jeg ville aldri valgt kuren dersom jeg visste at det ikke kom til å hjelpe eller var stor risiko for tilbakefall.

Takk for kjempebra info! Jeg har ikke fått utelukket dette nei, er det noe jeg kan be hudlegen om?

Har fått time nå til uka, så er veldig spent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er riktignok ikke fra Oslo, men håper det går likevel ;) Gikk på Iso i ca 6 mnd, og "min" hudlege var ganske striks på det der (les: fulgte retningslinjene). Jeg tok graviditetstester før oppstart, månedlig underveis og etter avsluttet kur. Negativ test var en forutsetning for å få fornyet resept, og jeg fikk kun resept for en måned av gangen. Tok blodprøver ganske jevnlig, både før, under og etter avsluttet kur. Standard opplegg var å møte til timen med urinprøven klar, kontroll hos hudlegen, ta blodprøver, og deretter få e-resept etter ca en dag dersom prøveresultatene ikke viste noe unormalt.

Bivirkningene vil variere fra person til person, men for min del var det stort sett "det vanlige" med tørre lepper, neseslimhinne og hud, litt tørre øyne (men kunne stort sett bruke kontaktlinser som normalt). Gikk gradvis over etter avsluttet behandling.

OBS: be apoteket om å gi deg spesifiserte kvitteringer der det står hva du har kjøpt, og ta vare på dem til kuren er avsluttet. Du kan få refundert en del av utleggene dine dersom du sender inn søknad innen ett år etter avsluttet behandling.

Takk for nytti info! :-) ble resultatet av behandlingen bra? Hvor mye loster kuren og hvor mye kan man få refundert? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tatt hverken graviditetstest eller blodprøver. Vet noen tar blodprøver etter noen uker for å vurdere levermarkører, men det er litt varierende praksis fordi omtrent alle vil ha en økning i leverprøvene etter noen uker. De fleste hudlegene jeg har vært hos har ikke stilt annet krav en sikker prevensjon. Eneste forskjellen er at du bare får resept for tre måneder av gangen. Uansett anbefaler jeg deg å vurdere sterkt om det er verdt å ta kuren; jeg har kronisk forhøyede leverenzymer i etterkant, og samboeren har fått terapiresistent seboreeisk eksem, er sår i huden og blør fremdeles neseblod. Og dette er fire år etterpå...

Fikk du virkelig resept for 3mnd om gangen, og ikke 1mnd som forskriften tilsier? Til info så er det godkjent som legemiddel mot akne, men det er ikke forhåndsgodkjent på blåresept da dette er en helt annen godkjenningsprosess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nytti info! :) ble resultatet av behandlingen bra? Hvor mye loster kuren og hvor mye kan man få refundert? :)

Det er 10-11 måneder siden jeg avsluttet kuren, og jeg har vel hatt en eller to kviser siden den gang, men de har vært små og forbigående - og kan telles på en hånd! ;) Så jeg er fornøyd! Håper bare det varer. Har fortsatt litt tørr hud og lepper innimellom, men ikke verre enn at det går over med litt smøring. Kuren min strakk seg over sommermånedene, men med solfaktor 30 + kunne jeg fint være ute i sola i korte perioder uten at jeg ble brent eller rød.

Husker ikke nøyaktig hvor mye jeg betalte til sammen, men på sidene til Felleskatalogen koster en pakke med 30 kapsler 318,70 kr, og en pakke med 100 kapsler 930,60 kr, så det blir fort noen tusenlapper til sammen.

http://felleskatalogen.no/medisin/isotretinoin-orifarm-orifarm-generics-560319

Refusjonen går under hvit resept-/bidragsordningen (https://helsenorge.no/legemidler/blaresept#Hvit-resept/bidragsordningen). Når du har betalt mer enn 1 732 kroner i et kalenderår, kan du søke HELFO om å få dekket 90 prosent som overstiger denne summen (egenbetalingen). HELFO må ha mottatt søknaden senest innen 30. juni året etter at du hadde utgiftene. Skjema finner du her: https://helfo.no/Lists/Skjema/Attachments/92/Kvitteringsskjema%20for%20utgifter%20til%20legemidler-n%C3%A6ringsmidler%20kj%C3%B8pt%20p%C3%A5%20resept-05-22.15-bokm%C3%A5l.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 10-11 måneder siden jeg avsluttet kuren, og jeg har vel hatt en eller to kviser siden den gang, men de har vært små og forbigående - og kan telles på en hånd! ;) Så jeg er fornøyd! Håper bare det varer. Har fortsatt litt tørr hud og lepper innimellom, men ikke verre enn at det går over med litt smøring. Kuren min strakk seg over sommermånedene, men med solfaktor 30 + kunne jeg fint være ute i sola i korte perioder uten at jeg ble brent eller rød.

Husker ikke nøyaktig hvor mye jeg betalte til sammen, men på sidene til Felleskatalogen koster en pakke med 30 kapsler 318,70 kr, og en pakke med 100 kapsler 930,60 kr, så det blir fort noen tusenlapper til sammen.

http://felleskatalogen.no/medisin/isotretinoin-orifarm-orifarm-generics-560319

Refusjonen går under hvit resept-/bidragsordningen (https://helsenorge.no/legemidler/blaresept#Hvit-resept/bidragsordningen). Når du har betalt mer enn 1 732 kroner i et kalenderår, kan du søke HELFO om å få dekket 90 prosent som overstiger denne summen (egenbetalingen). HELFO må ha mottatt søknaden senest innen 30. juni året etter at du hadde utgiftene. Skjema finner du her: https://helfo.no/Lists/Skjema/Attachments/92/Kvitteringsskjema for utgifter til legemidler-næringsmidler kjøpt på resept-05-22.15-bokmål.pdf

Så kan også leger/spesialister søke om inviduell refusjon hos HELFO slik at man får et vedtak. Noe som gjør at man slipper å bruke den litt tungvinte bidragsordningen og heller får det på blåresept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

Jeg sleit skikkelig med kviser i tenårene, jeg gikk til lege og fikk antibiotika og hundre andre kremer som liksom skulle funke. Funka ikke i hele tatt. Ble deretter henvist til hudlege, og det er det beste jeg har gjort ever for selvtilliten sin del. Eneste jeg angrer på, er at jeg ikke begynte med det tidligere! Jeg gikk fra å ha trynet, brystet og ryggen full, til og ikke få en eneste kvise.

Etter endt kur kan jeg telle på en hånd hvor mange kviser jeg har fått, og det er typ 6 år siden jeg tok kuren. Nå får jeg en kvise i året så og si. Jeg tok glucosamine som kosttilskudd når jeg var på kuren, vet ikke om dette var noe særlig utslagsgivende, men jeg fikk i alle ikke noen bivirkninger mtp trening. Jeg ble selvfølgelig ekstrem tørr i huden, hodebunnen (i starten av kuren) og på leppene, men det er bare ha en god fuktighetskrem tilgjengelig til alle døgnets tider, så er du safe. Jeg tok også denne kuren på sommeren (er egentlig anbefalt å ta den på vinterstid, pga. ekstremt utsatt for å bli solbrent ved sol/sterkt lys) utenom dette merket jeg ingen verdens bivirkninger, og kunne endelig se folk i øynene igjen, med ett stolt blikk, da jeg visste hunden min var ren og pen, og kvisefri. Det var definitvt verdt det for min del, og jeg angrer ikke ett sekund. Jeg mener jeg fikk dekket 90% av utgiftene jeg hadde ved kjøp av medisinen. Men dette var det min mor som tok seg av, da jeg var rundt 17/18-årsalderen når jeg begynte.

 

Jeg måtte også til hudlegen 1 gang i måneden ca for kontroll og fornyelse av resept. Men måtte ikke avlegge pissings. Måtte kun ta et par blodprøver, samt en liten stripptease for å se om det hadde blitt noe bedre/værre mtp kvisene på bryst og rygg/skuldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 9/14/2015 at 20.04, Flakkis skrev:

 

 

 

Husker ikke nøyaktig hvor mye jeg betalte til sammen, men på sidene til Felleskatalogen koster en pakke med 30 kapsler 318,70 kr, og en pakke med 100 kapsler 930,60 kr, så det blir fort noen tusenlapper til sammen.

http://felleskatalogen.no/medisin/isotretinoin-orifarm-orifarm-generics-560319

 

Refusjonen går under hvit resept-/bidragsordningen (https://helsenorge.no/legemidler/blaresept#Hvit-resept/bidragsordningen). Når du har betalt mer enn 1 732 kroner i et kalenderår, kan du søke HELFO om å få dekket 90 prosent som overstiger denne summen (egenbetalingen). HELFO må ha mottatt søknaden senest innen 30. juni året etter at du hadde utgiftene. Skjema finner du her: https://helfo.no/Lists/Skjema/Attachments/92/Kvitteringsskjema%20for%20utgifter%20til%20legemidler-n%C3%A6ringsmidler%20kj%C3%B8pt%20p%C3%A5%20resept-05-22.15-bokm%C3%A5l.pdf

 

Jeg skjønner ikke dette, fordi etter mye googling så har jeg kun sett at folk ikke får støtte eller refusjon, i beste fall den ordningen om stønad for hvitresepter hvor prisen overskrider 1732 eller hva det er per kalenderår. Leste også en pdf fra NAV om at isotretinoin ikke inngår i blåresept-listen. 

Men jeg sitter nå like fullt her med et brev fra HELFO som bekrefter at jeg har fått innvilget isotretinoin på blå resept. Nå er det offentlig hudspesialist som har søkt for meg, det er jo sikkert det beste, men skjønner det likevel ikke. Skal til hudlegen i morgen og ta de testene før start og sånt, så finner vel ut av det da, men det høres så rart ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...