Gå til innhold

Isotretinoin (roaccutan) og trening


Neona

Anbefalte innlegg

Jeg skal til legen neste uke, for å få noe mot kviser. Men, når man hører så mye negativt om roaccutan, vil dere si det er verdt det?:S

Om Roaccutan er det du trenger, så blir du sendt videre til hudlege. Viss ikke så får du nok en krem/salve som ligner på Basiron + noe antibiotika.

Roaccutan er veldig effektivt, og er brukt mye mot kviser. Men den har en stor mørk bakside, så jeg anbefaler deg å ikke lese alt for mye om det. Men for å bare si det: I Usa så blir denne medisinen ofte satt i sammenheng med selvmord.

Hvordan man reagerer på kuren er veldig individuelt. Jeg er en av de som reagerer veldig på den, jeg fikk så og si alt av bivirkninger for 2 år siden, og har allerede begynt å få bivirkninger nå, så regner med det blir et helvette ut kuren. Men jeg har også kompiser som har gått på kuren uten problem. Så det er begge deler, og dette er vanskelig å si noe om før du i det hele tatt har begynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal til legen neste uke, for å få noe mot kviser. Men, når man hører så mye negativt om roaccutan, vil dere si det er verdt det?:S

Det eneste som irriterte meg, var at jeg ikke begynte på kuren tidligere! Min erfaring sier at bivirkningene er sterkt overdrevet og som kjent er det de med dårlig erfaring som roper høyest. Det jeg leser oftest om bivirkninger er tørr hud, og det var vel det eneste jeg også fikk. Så ja, absolutt verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Roaccutan er det du trenger, så blir du sendt videre til hudlege. Viss ikke så får du nok en krem/salve som ligner på Basiron + noe antibiotika.

Roaccutan er veldig effektivt, og er brukt mye mot kviser. Men den har en stor mørk bakside, så jeg anbefaler deg å ikke lese alt for mye om det. Men for å bare si det: I Usa så blir denne medisinen ofte satt i sammenheng med selvmord.

Hvordan man reagerer på kuren er veldig individuelt. Jeg er en av de som reagerer veldig på den, jeg fikk så og si alt av bivirkninger for 2 år siden, og har allerede begynt å få bivirkninger nå, så regner med det blir et helvette ut kuren. Men jeg har også kompiser som har gått på kuren uten problem. Så det er begge deler, og dette er vanskelig å si noe om før du i det hele tatt har begynt.

Åja, jeg hadde fått inntrykk av at dette var noe legen kunne skrive ut?:)

Har lest en del om bivirkningene, og tenker for så vidt at da er det bedre å ha litt kviser men...:dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som irriterte meg, var at jeg ikke begynte på kuren tidligere! Min erfaring sier at bivirkningene er sterkt overdrevet og som kjent er det de med dårlig erfaring som roper høyest. Det jeg leser oftest om bivirkninger er tørr hud, og det var vel det eneste jeg også fikk. Så ja, absolutt verdt det!

Var du lenge plager/mye plager og bare ansiktet eller hele kroppen før du begynte?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, jeg hadde fått inntrykk av at dette var noe legen kunne skrive ut?:)

Har lest en del om bivirkningene, og tenker for så vidt at da er det bedre å ha litt kviser men...:dry:

Er 80% sikker på at det kun er hudleger som kan skrive det ut.

Eik Ser at du og har gått på kuren, og har kommet deg igjennom uten problem. Men det blir feil å si at det ikke er noe å være redd for, og at det er de som har fått mye bivirkninger som roper høyest. Det siste er kanskje sant, men uansett: I USA skal det mye til før du blir satt på dette medikamentet grunnet at de ser at det gjentate ganger er folk som har gått på denne kuren som har begått selvmord eller har hatt store psykiske plager i etterkant. Det er ganske alvorlig. Men så er også tilfellet med denne verdenen, at folk flest har fokus på det negative ;)

Beklager om jeg skremmer noen, men vil bare påpeke fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var du lenge plager/mye plager og bare ansiktet eller hele kroppen før du begynte?:)

Ansikt, rygg og bryst siden ungdomsskolen, så ca 10 år. Jeg gikk rett til Volvat og var veldig bestemt på hva jeg skulle ha og fikk resept samme dag. Har hørt om at fastlegen kan henvise videre til hudlege (med noe mnd på venteliste) som kanskje gir deg resept. Om dette er 100% riktig vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eik Ser at du og har gått på kuren, og har kommet deg igjennom uten problem. Men det blir feil å si at det ikke er noe å være redd for, og at det er de som har fått mye bivirkninger som roper høyest. Det siste er kanskje sant, men uansett: I USA skal det mye til før du blir satt på dette medikamentet grunnet at de ser at det gjentate ganger er folk som har gått på denne kuren som har begått selvmord eller har hatt store psykiske plager i etterkant. Det er ganske alvorlig. Men så er også tilfellet med denne verdenen, at folk flest har fokus på det negative ;)

Beklager om jeg skremmer noen, men vil bare påpeke fakta.

Har vel ikke sagt at det ikke er noe å være redd for, men at min erfaring er at bivirkningene er sterkt overdrevet. Man leser ikke på nett om alle de tilfellene der det ikke var noe bivirkninger. Søker du på Roacuttane side effects på google, så får svar deretter.

Takk for svar Nikken og Eik,

Har nå lest meg litt mer opp på det, og ser at det er hakket mer problematisk for jenter å bruke det enn det er for gutter, så tror jeg prøver meg på en mildere type medisin først:)

Ta en prat med legen din og få en profesjonell mening før du bestemmer deg? :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel ikke sagt at det ikke er noe å være redd for, men at min erfaring er at bivirkningene er sterkt overdrevet. Man leser ikke på nett om alle de tilfellene der det ikke var noe bivirkninger. Søker du på Roacuttane side effects på google, så får svar deretter.

Ta en prat med legen din og få en profesjonell mening før du bestemmer deg? :) Lykke til!

Ser ikke noe grunn til å hoppe rett på de sterkeste medisinene, når man kan prøve mindre skadelige medisiner først å se om de fungerer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 80% sikker på at det kun er hudleger som kan skrive det ut.

Eik Ser at du og har gått på kuren, og har kommet deg igjennom uten problem. Men det blir feil å si at det ikke er noe å være redd for, og at det er de som har fått mye bivirkninger som roper høyest. Det siste er kanskje sant, men uansett: I USA skal det mye til før du blir satt på dette medikamentet grunnet at de ser at det gjentate ganger er folk som har gått på denne kuren som har begått selvmord eller har hatt store psykiske plager i etterkant. Det er ganske alvorlig. Men så er også tilfellet med denne verdenen, at folk flest har fokus på det negative ;)

Beklager om jeg skremmer noen, men vil bare påpeke fakta.

Det er mye kontroverser rundt dette med økt selvmordsrate, og de har så vidt jeg vet ikke klart å finne akkurat hva dette skyldes, men spekulerer i at det har noe med psyken til folk som er rammet hardt med akne; ikke akkurat så veldig robust.

Takk for svar Nikken og Eik,

Har nå lest meg litt mer opp på det, og ser at det er hakket mer problematisk for jenter å bruke det enn det er for gutter, så tror jeg prøver meg på en mildere type medisin først:)

Med mindre du har tenkt å bli gravid så er det ikke alt for ille. Krever bare litt mer innsats fra din side i henhold til prevensjon mtp. redusert effekt av hormonellemidler. Husker ikke helt hva den prosentsatsen, men fant den på nettsiden danskenes svar på RELIS .

Vet for øvrig om 2 jenter jeg studerer med som begge har hatt vellykkede kurer. Dette er så vidt jeg vet førstevalg dersom du ikke responderes på tetrasykliner og en annen behandlingsstrategi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på Isotretinoin i 9 dager nå. Har veldig tørr hud og begynner å få veldig tørre leppe. Da jeg var hos hudlegen gav han meg en legeerklæring, siden jeg enda går skole, på at jeg ikke kunne delta aktivt i noen tilfeller i gymtimene i de nesten måndene. Men han mente at det var veldig indiviuelt.

Jeg har invendige, altså kvisene ligger under huden, man ser dem ikke, men om man stryker over huden min så kjenne man store kuler. Jeg har tidligere hatt vondt og svie under huden, og spesielt når jeg trener. Når kroppen begynner å bli varm, går blodomløpet lettere, og da tilføres det konstant blod til kvisene som gjør at de hovner opp, begynner å verke og svir.

Prøvde å ha gym i dag, men hadde ikke sjangs, den tørre huden i ansikte gjorde det bare verre. Så jeg tror det er veldig individuelt om du klarer å trene eller ikke, for min del går det ikke. Selvfølgelig er jeg klar over intensitetsforskjellene fra gym på skolen til en trening på fritiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er nå 2 måneder ut i kuren i dag, de første 2 ukene gikk jeg på 1 kapsel daglig, nå er jeg oppe i 2. Så kuren er nok ikke ferdig før Juli/august. Skal ha i meg 500totalt. Av bivirkninger har jeg fått:

Leddsmerter

Tørre lepper

Tørre øyne

Utslett på armene

Neseblod

Neglerotbetenelse

Jævlig kjipt, men jeg skal igjennom. Jeg kan øke kuren til 3 eller 4 kapsler daglig, men det er totalt uaktuelt. Da vil jeg bare kuke det til, og neglerotbetenelsne vil spre seg skikkelig. Nå har jeg bare på 1 finger, heldigvis. Leppene og Øynene er ekstremt tørre, så jeg er avhengig av Lypsil og øyedråper, men det er verdt det. Neseblod er verre med, for det fører også til at jeg går konstant med snørr i nesa, og om jeg snyter meg så fosser blodet ut, men det går fint det også. Det verste er helt klart leddsmertene, for de er ekstreme. JEg er ikke stivere en vanlig, men det er spessielt beina som har det. Jeg klarer å springe, men har ikke akselerasjon for en halv en, ei heller klarer jeg å springe/jogge jemnt over flere minutter. Under gymmen i dag, så pressa jeg meg selv så pass hardt at jeg i ettermiddag har slitt med å reise meg og å gå i trapper. Det er jævlig vondt.

(jeg synes ikke synd i meg selv, for jeg velger dette selv og det er flere som mener at jeg ikke burde gå på kuren, men jeg deler for å si at det ikke bare er solskinshistorier med denne kuren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jente, jeg hadde prøvd ALT av antibiotika før jeg prøvde isotretinoin og jeg vil anbefale å skippe alt av antibiotika + kremer og spørre om du er kandidat for den aller beste (men samtidig verste) kuren. Antibiotika som tetrasykliner og ery-max hjelper når du går på det, men alt kommer igjen med en gang kuren er over. I tillegg ga ery-max meg store mageproblemer, og jeg raste ned 13kg på halvannen mnd. (Hadde heldigvis litt å ta av rett etter julen:LOL:) Jeg vet at det er helt individuelt hva slags bivirkninger man får, men man må se positivt på ting og tenke at alt blir bedre til slutt. Jeg ble litt deppa, kunne være vanskelig å stå opp, men man kommer over det. Neseblodet var mest plagsomt, da det kunne komme ut av det blå.

Når du merker forbedringer i huden, så er det verdt alle de små plagene. Det er hvertfall min personlige mening. Man blir glad av å få fiiiin hud:joyful:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er jente, jeg hadde prøvd ALT av antibiotika før jeg prøvde isotretinoin og jeg vil anbefale å skippe alt av antibiotika + kremer og spørre om du er kandidat for den aller beste (men samtidig verste) kuren. Antibiotika som tetrasykliner og ery-max hjelper når du går på det, men alt kommer igjen med en gang kuren er over. I tillegg ga ery-max meg store mageproblemer, og jeg raste ned 13kg på halvannen mnd. (Hadde heldigvis litt å ta av rett etter julen:LOL:) Jeg vet at det er helt individuelt hva slags bivirkninger man får, men man må se positivt på ting og tenke at alt blir bedre til slutt. Jeg ble litt deppa, kunne være vanskelig å stå opp, men man kommer over det. Neseblodet var mest plagsomt, da det kunne komme ut av det blå.

Når du merker forbedringer i huden, så er det verdt alle de små plagene. Det er hvertfall min personlige mening. Man blir glad av å få fiiiin hud:joyful:

Nå er det jo faktisk påkrevd å ha prøvd minst 2 andre behandlinger før man går på iso så vidt jeg vet.

Brukte du probiotika da du fikk ery-max? I så fall kunne dette gjerne ha hjulpet selvom dokumenteringen på dette er så som så. Ikke for å være en skikkelig gledesdreper, men man opplever også tilbakefall selv på iso, selvom dette skjer til en mindre grad. Da blir man selvfølgelig satt på det igjen(skjedde for øvrig med en god kompis av meg). Husker ikke helt antall prosent som opplevde tilbakefall, men det var betydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man må ha prøvd minst 2 andre behandlinger først kommer helt an på hudlegen og tilstanden til huden. Jeg slapp å kaste bort tid og penger på kremer og antibiotika. Det funker kanskje for noen, men den beste og mest varige kuren er isotretinoin. Jeg var hos hudlegen på sjekk idag og spørte litt om trening. Han sa at det helt klart ville senke prestasjonsevnen på trening, både på styrke og kondisjon. Han sa at noen av de som var i stand til å løpe 10km før, på iso ikke kom lenger enn 3-7km. Han sa også at jeg ikke kunne forvente å bygge noe muskler i denne perioden. Du vil likevel få helsegevinstene med trening, bare ikke noen fremgang.Ekstremt demotiverende, men det er bare å motivere seg med resultatet og tenke på hvor utrolig deilig det blir med trening etter kuren! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man må ha prøvd minst 2 andre behandlinger først kommer helt an på hudlegen og tilstanden til huden. Jeg slapp å kaste bort tid og penger på kremer og antibiotika. Det funker kanskje for noen, men den beste og mest varige kuren er isotretinoin. Jeg var hos hudlegen på sjekk idag og spørte litt om trening. Han sa at det helt klart ville senke prestasjonsevnen på trening, både på styrke og kondisjon. Han sa at noen av de som var i stand til å løpe 10km før, på iso ikke kom lenger enn 3-7km. Han sa også at jeg ikke kunne forvente å bygge noe muskler i denne perioden. Du vil likevel få helsegevinstene med trening, bare ikke noen fremgang.Ekstremt demotiverende, men det er bare å motivere seg med resultatet og tenke på hvor utrolig deilig det blir med trening etter kuren! :)

Tror nok den er veldig varierende.

Jeg konkurrerte og var i norgestoppen for skiskytingsungdom da jeg gikk på roaccutan. (Ikke noen form for selvskryt her, bare det at jeg opplevde fremgang på lik linje med de som ikke brukte jævelskapen... oooog, jeg fikk helt smuuuud hud)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man må ha prøvd minst 2 andre behandlinger først kommer helt an på hudlegen og tilstanden til huden. Jeg slapp å kaste bort tid og penger på kremer og antibiotika. Det funker kanskje for noen, men den beste og mest varige kuren er isotretinoin. Jeg var hos hudlegen på sjekk idag og spørte litt om trening. Han sa at det helt klart ville senke prestasjonsevnen på trening, både på styrke og kondisjon. Han sa at noen av de som var i stand til å løpe 10km før, på iso ikke kom lenger enn 3-7km. Han sa også at jeg ikke kunne forvente å bygge noe muskler i denne perioden. Du vil likevel få helsegevinstene med trening, bare ikke noen fremgang.Ekstremt demotiverende, men det er bare å motivere seg med resultatet og tenke på hvor utrolig deilig det blir med trening etter kuren! :)

Det Raptorial sier tror jeg nok er mer sant. Da jeg og han kompisen min trente jevnt og trutt hele det året og progresserte ganske bra.

Uansett så er det også som du sier nok avhengig av hudlege, men det er nok meget få tilfeller der det ikke har blitt prøvd basiron en gang og gått direkte på isotretonin. I tillegg så har jeg fått inntrykket av en del av hudlegene er ganske påpasselig med å gi det til kvinner i fertil alder uten å ha gått standardveien. Som du sikkert har fått beskjed om er det fostermisdannende som fy. I tillegg sier noe litteratur at man bør bruke 2 prevensjonsmetoder, men andre sier det ikke er så nøye.

Det er flott at behandlingen legen valgte fungerte for deg, men legen påtar seg et personlig ansvar når han går bort i fra standardbehandlingsveier og velger å gjøre noe han går god for. Sett at du "vanlig" utrbrudd, og ikke de mest ekstreme tilfellene av akne som gjerne fremstår som byller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg personlig tror om trening, roa og presentasjoner :

Jeg har nå gått ca 150 dager på kuren. Trening : Den første mnd slet jeg ekstremt med at jeg var stiv og hadde vondt i leddene. Under tung knebøy kunne jeg ikke stå oppreis etterpå fordi det var umulig å strekke ut ryggen. Jeg gikk da på 6mg per dag, noe som er veldig mye for ei jente på 55 kg. Etter at jeg gikk ned til 40mg per dag har jeg ikke merket noe til muskelsmerter.

Kondisjon : Jeg har ikke fått dårligre presentasjoner her, det eneste som har forandret seg er at jeg må drikke mer vann i løpet av økten og svetter mer enn jeg pleide.

Det er oppskrytt at roa går så på bekostning av treningen. Om man ikke tar for høy dose og følger alle forholdsregler kan du løpe maraton om du vil . Det mange gjør feil er å ikke gi det kroppen trenger under en slik kur. MYE VANN, her snakker vi 2-3 liter dagen, selolje for leddene og mat uten A-vitamin.

Har du vedvarende urenheter og kviser, gå rett til hudlege. Roa er slett ikke så skummelt som alle skal ha det til, og det gjør ekstremt mye med livskvaliteten og faktisk treningsmotivasjonen å være konfertabel med hvordan man ser ut. Jeg på min side har fått mer ut av treningen etter at jeg begynte å se resultater av kuren, fordi jeg følte meg mer vell med meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...