Gå til innhold

Isotretinoin (roaccutan) og trening


Neona

Anbefalte innlegg

Jeg trener mye (mest løping, litt styrke), og starter nå på isotretinoin mot kviser. Vanlige bivirkninger er bl.a. ledd/muskelsmerter. Er livredd for at pillene skal gå utover treningen. Noen som har erfaringer med disse pillene, og eventuelt har noen tips dersom jeg skulle få vondt i muskler og ledd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var tidenes pizzatryne når jeg gikk på roaccutan.

Deltok på nasjonalt nivå i skiskyting på den tida.

Merket ingenting til de bivirkningene.

Det eneste var at jeg følte jeg hadde virkelig tørre lepper.

(resultatet av roaccutan, for meg, var iallefall å gå fra tidenes pizzatryne til å det sinnssykt attraktive ansiktet du ser i profilbildet mitt, og det på omtrent den tida kuren tok.. det var vel tre måneder, tror jeg.. husker ikke helt, det er noen år sida nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt tre kurer og merket lite i forhold til treningen (masse andre bivirkninger, for all del), det samme gjelder samboeren. Man kan føle seg litt slapp, men jeg har hypersomni og er slapp uansett, så det er vanskelig å vite om det skyldes iso eller var tilfeldigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer jeg å ødelegger alt:

Gikk på Kuren i 6 måneder. Har fremdeles en del kviser og nå er det 2 år siden jeg avsluttet helvetteskuren. Setter opp en liste:

-stiv musklatur(kunne ikke springe under hele kuren og beina brukte 2-3 uker på å løsne. Klarte heller ikke løfte vekter.

-naglerotbetennelse på fingrene

-konstant tørre lepper

-huden flasset, spesielt i trynet

-depresjon

-kraftige humørsvingninger

-og mye mer som jeg har fortrengt. Jeg fikk det meste av bivirkninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå kommer jeg å ødelegger alt:

Gikk på Kuren i 6 måneder. Har fremdeles en del kviser og nå er det 2 år siden jeg avsluttet helvetteskuren. Setter opp en liste:

-stiv musklatur(kunne ikke springe under hele kuren og beina brukte 2-3 uker på å løsne. Klarte heller ikke løfte vekter.

-naglerotbetennelse på fingrene

-konstant tørre lepper

-huden flasset, spesielt i trynet

-depresjon

-kraftige humørsvingninger

-og mye mer som jeg har fortrengt. Jeg fikk det meste av bivirkninger

Så leit å høre at du fikk så mange bivirkninger :-( Var du veldig hardt angrepet av kviser før kuren? Bare tenker på om det er sammenheng med hvilket utgangspunkt man har, og sluttresultatet. Og flasset huden selv om du smørte deg ofte med en god krem? Legen nevnte for meg at huden bare ble kjempetørr dersom man ikke var nøye med å smøre seg (flere ganger daglig)... Vet ikke helt om jeg tror på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit å høre at du fikk så mange bivirkninger :-( Var du veldig hardt angrepet av kviser før kuren? Bare tenker på om det er sammenheng med hvilket utgangspunkt man har, og sluttresultatet. Og flasset huden selv om du smørte deg ofte med en god krem? Legen nevnte for meg at huden bare ble kjempetørr dersom man ikke var nøye med å smøre seg (flere ganger daglig)... Vet ikke helt om jeg tror på det.

Jeg hadde veldig mye i ansiktet (ingenting på resten av kropp) før kuren, både store horroficia spedalscus og svære majonesfabrikker...

Leppene mine blei tørre, fingrene kjentes egentlig bare litt tørre sånn som etter at man har holdt på med sjøvann lenge... Tørre, men ingen flassing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går på Isotretinoin nå selv, er nesten nettopp ferdig med min første måned. Tørre lepper, flass på områdene hvor kvisene er, og noe ryggsmerter er det jeg har lagt merke til så langt. Ryggsmertene er ikke så ille at man ikke klarer å trene, men det er jo individuelt. Og jeg fikk beskjed av hudlegen om å være litt forsiktig med fuktighetskrem, og heller la huden tørke, men leppene får sin egen kur ala Carmex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk selv på en slik kur for litt siden. Spurte legen om det var noe problem å trene på kuren. Har fortalte han hadde hatt tidligere pasienter som trente på nær toppidrettsnivå, som ikke hadde hatt noe problemer med trening, men også andre som hadde noe problemer, selv i hverdagen. Så det er nok veldig individuelt. Anbefaler å prøve deg frem. Du finner nok fort ut hva som funker for deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde veldig mye i ansiktet (ingenting på resten av kropp) før kuren, både store horroficia spedalscus og svære majonesfabrikker...

Leppene mine blei tørre, fingrene kjentes egentlig bare litt tørre sånn som etter at man har holdt på med sjøvann lenge... Tørre, men ingen flassing.

Så jævlig ut. Ble bedre, mye bedre. Men har fremdeles relativt mye kviser. Så vurderer å prøve en kur til.

Kan også nevne at jeg ble ganske provosert av testen på kviseprodukter som tv2 hjelper deg hadde. Skal komme tilbake til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jævlig ut. Ble bedre, mye bedre. Men har fremdeles relativt mye kviser. Så vurderer å prøve en kur til.

Kan også nevne at jeg ble ganske provosert av testen på kviseprodukter som tv2 hjelper deg hadde. Skal komme tilbake til det.

Denne testen så jeg også. Hva var det du ble provosert av? Jeg likte kanskje ikke at de fremstilte det litt som at basiron og tetracykliner var vidunderkurer som vil hjelpe alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du tenker litt når du ser klippet, så er det mot sommeren, den tiden på året kroppen får mest sol på seg. Og sol igjen er positivt for å få bort kvisene. Vi får heller ikke vite om de to gjør noe med kostholdet i denne perioden. I tillegg får vi høre at den ene av de har gått på pencelin/antibiotika(jeg beit meg ikke merke i at han nevnte spesifikk hva som ble brukt). Det er ingenting som tilsier at de gjorde som vanlig, og bare brukte de to kremene her.Det jeg vil frem til er at det er for mange faktorer som vi ikke får vite noe om. Samtidig som de fremstiller Basiron og Epiduo som vidundermiddler. I tillegg synes jeg det er svakt at de kun bruker 2 personer i testfasen, da det er x-antall individ som reagerer forskjellig på de kremene og kurene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Hudlegen sa at jeg måtte ligge unna kosttilskudd. Regner med at han først og fremst mente de som inneholder A-vitamin, men greit å være på den sikre siden.

Det er ingenting spessielt du skal holde deg unna. Går selv på Proteinpulver, og Roaccutan og det har ingenting å si. Det de forsker på nå er om melk kan ha noe å si for kviser, men siden melk inneholder vitaminer og riktig fett så er det bedre å drikke melk og få i seg det en skal i løpet av en dag i steden for å kutte det ut. Det eneste du skal holde deg unna er alkohol :)

Kan si at jeg nå har gått på kuren i 2 uker. Har fått en del bivirkninger, så blir spennende å følge med nå som jeg har økt dosen til 2 tabletter om dagen. Har til nå fått: Flassete hud, sprukne lepper og mye neseblod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...